LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lady1234

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk niet dat de kroonprinses een jaartje in armoede gaat leven in het buitenland.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat denk ik ook niet, Lady. Maar het zou misschien wel goed zijn voor haar ontwikkeling.

witte angora

Omdat haar vader dus opperde dat ze een jaartje naar het buitenland gaat. En dat vind ik voor iedere jongere eigenlijk wel een goed idee.

En van mij mag Amalia ook een jaartje naar Beiroet om te helpen de puinhopen op te ruimen. Als die familie eens in het jaar drie scheppen zand versjouwt staan ze ook in de krant omdat ze vrijwilligerswerk doen. Wel - laat ze maar eens echt aan het werk gaan.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoe zou het leven van jongeren in Serajevo er uit hebben gezien tijdens het beleg van 1992 tot 1995 door Servische troepen? Bombardementen, mortierbeschietingen, sluipschutters, dat is andere koek dan een beetje afstand houden of wel-of-geen-mondkapjesgeneuzel.

witte angora

Jij snapt het, Erthanax.

Wat dacht je van Israëlieten die in het verleden om de haverklap de schuilkelders in moesten?
Leg de Rohinja eens uit waarom het zo'n ramp is dat mensen een paar maanden niet naar hun café konden?
Vertel de Noord-Koreanen eens over de mondkapjesdiscussie?

En zo kan je wel doorgaan.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Tuurlijk, een paar jaar oorlog: voor iedere generatie aan te bevelen :roll:

Wat mij betreft gaat het hier een beetje de verkeerde kant op.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

In principe zijn er heel wat groepen jongeren die net in zo'n periode een tegenslag hebben gekregen en die zijn er idd ook niet aan onderdoor gegaan. Of het nu jongeren zijn tijdens een/de oorlog, een pandemie de oliecrisis, barsten van de ICT-bubble, de huizencrisis of welke andere crisis ook, het is van alle tijden en dat is soms slikken, maar over het algemeen komen ze daar echt wel weer overheen.
Zelf toevallig ook van school gekomen terwijl er geen baan meer te vinden was in de branche waarin ik me bevond terwijl 3 jaar eerder mede-studenten nog uit de schoolbanken getrokken werden en mega-salarissen verdienden. Dat kun je soms hebben en is dan net pech. Je past je aan en maakt er wat van..

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Om het in perspectief te plaatsen :
sloppenwijken met karton en golfplaten , vluchtelingenkampen, hitte, geen gezondheid in Afrika, ellende in Brazilië en Venezuela, nu Wit Rusland weer .
Alles onder de evenaar is ellende en afzien en zijn er miljoenen op drift.
Wat zeuren en klagen wij toch?

Lady1234

En niet alleen onder de evenaar, ook daarboven is genoeg ellende.

mh73

Kunnen we Radar wel afschaffen. Tegenslag gehad in het leven? Dat is juist goed voor je, het sterkt je karakter.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

mh73 schreef:
16 aug 2020 14:11
Kunnen we Radar wel afschaffen. Tegenslag gehad in het leven? Dat is juist goed voor je, het sterkt je karakter.
Nou, het is wel een goede voorbereiding op je volwassen leven als je met tegenslagen om kunt gaan.
Tegenwoordig hebben we toch best wel veel prinsjes en prinsesjes die daar veel problemen mee zullen krijgen.

witte angora

Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe een trauma je karakter sterkt, maar ok. ;) Maar in dit land is er toch wel een groep die een beetje de andere kant is doorgeslagen.

Lowieze

witte angora schreef:
16 aug 2020 14:37
Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe een trauma je karakter sterkt, maar ok. ;) Maar in dit land is er toch wel een groep die een beetje de andere kant is doorgeslagen.
Een trauma gaat veel verder dan wat tegenslagen krijgen in je leven. Leren omgaan met tegenslagen is ook iets wat bij de opvoeding hoort.

witte angora

Ik was/ben even met andere dingen bezig, daarom reageerde ik niet direct. Het ging met name om deze reactie:
mh73 schreef:
16 aug 2020 13:46
Tuurlijk, een paar jaar oorlog: voor iedere generatie aan te bevelen :roll:

Wat mij betreft gaat het hier een beetje de verkeerde kant op.
Er was alleen een pagina met twee berichten bijgekomen die ik nog niet gezien had. Daarom kwam het een beetje apart over.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Uiteraard zou dat een standaard opvoeding moeten zijn. Op je 18e een jaartje naar oorlogsgebied. Zijn er mensen die dit nu serieus menen, dat die generaties geen problemen hebben gehad? PTSS werd pas erkend na de oorlogen in Vietnam, maar velen hebben dat ervoor ook al gehad na de tweede wereldoorlog.

Het verschil is denk ik wel dat mensen tegenwoordig veel meer hun eigen leven leiden en minder hun leven laten leiden (zoals dat vroeger door het geloof werd gedaan). Dan is zoiets als corona niet meer een tegenslag, maar meteen een aanslag op de levenswijze en de persoonlijke vrijheid. Dat hakt er een stuk harder in.

Wat dat betreft vind ik de zienswijze van Zeerprive erg goed. Waarom ervan uitgaan dat iedereen jou maar beschermt, terwijl het het makkelijkst is om dat gewoon zelf te doen. Dan heb je de touwtjes zelf in handen.

Het leven is er de afgelopen maanden niet leuker op geworden en er is nog steeds geen idee wanneer we gewoon weer ons zelf kunnen gaan zijn.

In mijn ogen zijn er 3 scenario's:
1. Er komt op zeer korte termijn een vaccin op de markt dat corona doet vergeten. Zoals de Russen claimen te gaan inzetten vanaf oktober.
2. Er komt misschien wel een vaccin, maar dat laat corona niet verdwijnen en we zullen er mee moeten leren gaan leven.
3. Er komt helemaal geen vaccin of het komt veel later dan voor het einde van het jaar.

Het wordt toch eens tijd dat de overheid (niet alleen in Nederland overigens) een plan gaat maken voor deze 3 scenario's en dit naar buiten gaat communiceren. Men doet nu maar wat en kijkt geen moment verder dan de komende 2 weken.

Overigens is er ook een 4e scenario, maar dat zie ik niet echt als optie, want dat had de overheid dit al lang gedaan. Dit 4e scenario is namelijk dat we alle maatregelen opheffen en in plaats daarvan vervangen door niet-bindende adviezen aan het volk en het volk zelf voor zijn eigen veiligheid verantwoordelijk maken. Eigenlijk zoals Zeerprive al doet, als je weet dat je in de risicogroep valt, zoveel mogelijk jezelf tegen de anderen in bescherming nemen.

witte angora

Nijogeth schreef:
16 aug 2020 16:30
Wat dat betreft vind ik de zienswijze van Zeerprive erg goed. Waarom ervan uitgaan dat iedereen jou maar beschermt, terwijl het het makkelijkst is om dat gewoon zelf te doen. Dan heb je de touwtjes zelf in handen.
Deels ja, deels nee. Je kunt de touwtjes inderdaad zelf in handen nemen door er zelf voor te kiezen om, als je mogelijk besmet bent, niet de risico-groep op te zoeken. En de risico-groep mag daarin ook wat zelfstandiger zijn. Pas dan kun je met elkaar het virus redelijk onder controle houden. En dat werkt ook het fijnste.

Het probleem is alleen dat er te veel zijn die de touwtjes niet in handen nemen en die zich nergens wat van aantrekken. 'Ik weet wat ik doe'. En vervolgens gaat het hopeloos mis. Juist omdat ze het niet wisten, maar enkel met zichzelf en hun pleziertjes bezig zijn.

Lady1234

Scenario 4 lijkt me wel handig, dan kunnen de vrachtwagens die de mensen naar de in te halen feestjes brengen, meteen de lijken mee terugnemen naar de crematoria. :mrgreen: :cry:

mh73

Lowieze schreef:
16 aug 2020 14:54
Een trauma gaat veel verder dan wat tegenslagen krijgen in je leven. Leren omgaan met tegenslagen is ook iets wat bij de opvoeding hoort.

Dat ben ik op zich wel met jullie eens. Tegenwoordig mag een kind geen straf krijgen op school, moet alles leuk en gezellig zijn en bestaat de vakantie uit een eindeloze rij uitjes, want stel je toch eens voor dat Basje zich verveelt (even grof gezegd).

Ik heb elders volgens mij al eens voorgesteld om een soort van sociale dienstplicht in te voeren om de zorg wat te ontlasten. Dat vonden jullie om andere redenen niet ideaal, maar ik ben helemaal niet tegen een periode van een soort van dienstplicht. Maar persoonlijk heb ik niet het idee dat we voor het aanleren van normen en waarden en het met twee benen op de grond staan een oorlog nodig hebben.

Lowieze

mh73 schreef:
16 aug 2020 17:06

(....)
Maar persoonlijk heb ik niet het idee dat we voor het aanleren van normen en waarden en het met twee benen op de grond staan een oorlog nodig hebben.
Daar ben ik het helemaal mee eens, lijkt me ook waanzin.

witte angora

Ik weet ook niet of ik jou als kind of kleinkind zou willen... ;)

Gesloten