LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie bij Apple

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

Jolijn schreef:
BBCS schreef:Veel laptop accu's zijn na 2 à 2,5 jaar aan het einde van het latijn.
Ik heb zelfs laptop accu's gezien die al na 1 jaar kapot waren.
Dan moeten ze zelfs (na 1 jaar)maar kostenloos vervangen worden.
Is me nog al een belangrijk onderdeel van een laptop.
Capaciteitsverlies, oké, maar kapot, nee.
Toch zit dat ingewikkelder in elkaar.

Als accu's niet goed behandeld worden, kunnen ze veel eerder kapot gaan.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Jolijn »

BBCS schreef:
Jolijn schreef:
BBCS schreef:Veel laptop accu's zijn na 2 à 2,5 jaar aan het einde van het latijn.
Ik heb zelfs laptop accu's gezien die al na 1 jaar kapot waren.
Dan moeten ze zelfs (na 1 jaar)maar kostenloos vervangen worden.
Is me nog al een belangrijk onderdeel van een laptop.
Capaciteitsverlies, oké, maar kapot, nee.
Toch zit dat ingewikkelder in elkaar.
Als accu's niet goed behandeld worden, kunnen ze veel eerder kapot gaan.
Accu van tijd tot tijd uit de lap halen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik ook niet.

Nu dat ik de notebook weer dagelijks gebruik, let ik meer op het goed laden en ontladen.

Bij de desktop computer heb ik ook een accu, in de vorm van een UPS.
Maar dat terzijde. :mrgreen:

MAXIEM

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Samenvattend: de EU-consument heeft bij het afsluiten van een koopovereenkomst binnen de EU altijd recht op een deugdelijk produkt. Als dat produkt bij normaal gebruik defekt raakt binnen de eerste 2 jaar na aankoop, dan kan de koper met dat defecte produkt terug gaan naar de verkoper en eisen dat het produkt gerepareerd wordt, danwel (als reparatie te kostbaar of niet mogelijk is) vervangen wordt, danwel (als vervangen ook niet mogelijk is) dat de koop alsnog ontbonden wordt. Dit is het basisrecht dat elke consument uit de EU heeft. In het verlengde daarvan ligt het recht op een deugdelijk produkt in Nederland ook na afloop van de eerste twee jaar na aankoop. Dat (aanvullend) recht is dan afhankelijk van de kwaliteit van het produkt en de redelijke verwachtingen die je als koper mag hebben van een produkt. Als voorbeeld kun je stellen, dat als de lagers bij een Miele wasmachine bij normaal gebruik binnen 3 jaar kaduk zijn, dan voldoet dat produkt niet aan de gerechtvaardige verwachtingen van de koper. En daar zit nu net het probleem in dit kikkerland. In feite hebben alle produkten die je in Nederland kunt kopen een individuele kwaliteit en een daarbij horende verwachting en dan is het toepassen van het gemiddelde levensduurprincipe echt geen werkbare en werkende regeling. En zo modderen we maar voort!!!

Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 06 nov 2011 10:17, 3 keer totaal gewijzigd.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Hilarisch, BBCS, weer een paar pagina's met mis-vattingen en -leidingen geproduceerd.

Ik zal me beperken tot 1 citaatje, een nieuwe variant van een oud geluid:
BBCS schreef:Als men naast de lettertjes van de wetgeving van alles erbij gaat verzinnen, dan kan dat niet.
Vanalles weglaten, onjuist uitleggen, en uit het verband rukken mag wel?

Reditus at propositum, ofwel terug on topic, wanneer Apple stelt dat haar computers in alle opzichten beter zijn dan die van alle concurenten, betreft dit ook de eigenschappen levensduur en betrouwbaarheid, en dient Apple navenant te handelen.
Dit is al in ruime mate verwoord in dit topic, door een aantal mede-forummers welke verstoken zijn van enig ter zake doende kennis aldus u en uw collega MAXIEM, dus behoeft dit geen verdere toelichting. In de zin van dan zullen die mensen wel gelijk hebben, nu die mensen door u en uw collega MAXIEM in essentie bestempeld worden als volslagen idioten, welke oorsprong van die bestempeling hun credibiliteit dan weer ten goede komt.

Off topic, wat gezien hernieuwde aanvallen van slechts ogenschijnlijke eloquentie, zich uitend in een tamelijk labyrintische digressie, wel en wederom toelichting behoeft, levensduur is een eigenschap. Volgens de wet mag een koper eigenschappen benodigd voor normaal gebruik waarvan hij de aanwezigheid niet behoeft te betwijfelen ook verwachten, tenzij de verkoper middels een mededeling voor de koop afbreuk doet aan die eigenschap, en mag de koper vanzelfsprekend ook verwachten dat eigenschappen toegezegd door de verkoper aanwezig zijn. Een fabrieks- of handels-garantie stelt geen mededeling betreffende eigenschappen voor, geen beperking of verruiming van de eigenschap levensduur, doch een overeenkomst. Of verkrijgt een computer bij aanschaf van extra garantie dan op magische wijze een langere te verwachten levensduur? Of moet die extra garantie ipv. de normale dan als mededeling betracht worden, zodat aanschaf feitelijk overbodig wordt, of enkel gegrond kan zijn op de zogenaamde omkeer van de bewijslast, welke in de praktijk dan toch weer niet plaats vindt?
Dit zijn overigens retorische vragen, en voor de leesblinden of anderszins op het mentale vlak met uitdagingen behepte lezers, deze vragen bevatten onmiskenbare cynische en ironische elementen.

De rechter bepaalt ultiem wat een redelijke en billijke levensduur van een product zou moeten zijn wanneer hieromtrent een dispuut bestaat. De wet heeft de rechter hiertoe een instrument verschaft, en wel wat de koper bij normaal gebruik aan levensduur zou mogen verwachten, zulks in context geplaatst van onder meer de aard van de zaak, en mogelijk de mededelingen gedaan omtrent de zaak door de verkoper of diens voorloper. Verschillende kwaliteitsklassen of door de fabrikant beoogde gebruikers (denk aan de tot vervelens toe aangehaalde accutolletjes) kunnen uitstekend worden gevangen met de aard van de zaak, evenals mogelijk een invulling van wat als normaal gebruik bestempeld kan worden.
Om het e.e.a. verder in te vullen biedt de wet de rechter geen richtlijnen, lijsten of wat dan ook, behalve de immer aanwezige redelijkheid en billijkheid, en de in het normale verkeer gangbare opvattingen (waarover reeds eerder een om en nabij de 500 pagina's tellend proefschrift ter beschikking is gesteld, zeer interessant en toch wel als verplichte kost te zien voor diegenen die deze opvattingen afdoen met woorden strekkende tot 'lariekoek').
Wanneer een te verwachten levensduur van 5 jaar (willekeurig gekozen, voorbeeld, niet argumentatief) voor een A-merk en type laptop een in het verkeer gangbare opvatting is, gesteund door bijvoorbeeld statistieken, zal de rechter zich daar op baseren, gegeven de verdere feiten en omstandigheden billijken dit. Wanneer een willekeurige consumenten organisatie die opvatting deelt, wil dit nog niet betekenen dat de opvatting van die consumenten organisatie de grondslag is van de in het normale verkeer gangbare opvatting, dit zal eerder andersom zijn.
Wanneer een verkoper of fabrikant liever niet heeft dat een rechter invulling geeft aan bijvoorbeeld de eigenschap levensduur, en wat een koper daarvan verwachten mag, dient die verkoper of fabrikant zelf invulling hieraan te geven, en wel dusdanig dat dit een mededeling betreft waar mede op gelet wordt bij het bepalen van de context waarbinnen de eigenschappen voor normaal gebruik waarvan de koper de aanwezigheid niet behoeft te betwijfelen door de rechter geinterpreteerd worden.
Een kind kan de was doen, nu de winkeliers nog.

Niet zo weledgestrenge heer BBCS, voor het geval dat u nu weer gaat roepen dat het ene zinnetje dus toch betrekking heeft op het andere zinnetje, leer lezen, leer begrijpen, leer combineren en deduceren, pas dit alles tegelijk toe, en aanschouw wat een wetgever alles zegt in zo'n beperkte ruimte. Zo geven de twee zinnen tezamen bijvoorbeeld aan dat er bij verkoop een bepaald kader geschapen kan worden en wordt aangegeven dat dit, expliciet door mededelingen van de verkoper en eventuele ander van belang zijnde feiten en omstandigheden, impliciet naar de aard van de zaak, een kader betreft wat zowel beperkend als verruimend kan werken op wat de koper voor normaal gebruik aan eigenschapen mag verwachten. En zo hebben de twee zinnen een normatief karakter, waarbij de tweede zin leidend is wanneer het expliciete kader ontbreekt, of er eigenschappen in het geding zijn welke niet binnen een expliciet kader vallen: eigenschappen welke benodigd zijn voor normaal gebruik mogen immers altijd verwacht worden, tenzij hierop middels mededeling door de verkoper afbreuk is gedaan, of er feiten of omstandigheden bestaan welke dit niet rechtvaardigen.
Ofwel, feitelijk in het geheel niet weledelgestrenge heer BBCS, 7:17 lid 2 tweede volzin BW los citeren houdt niets meer en niets minder in dan referentie aan de eigenschappen benodigd voor normaal gebruik welke de koper van de zaak mag verwachten gelet op de aard van de zaak, wanneer er geen expliciet kader geschetst wordt adhv. mededelingen omtrent de zaak gedaan door de verkoper voor de koop en / of eventuele ander van belang zijnde feiten en omstandigheden, welk kader een beperking of verruiming van die eigenschappen in zou kunnen houden.
Wellicht is enig zelfreflectie op zijn plaats nu u als zelfbenoemd jurist dit kennelijk zeer zwaar valt te doorgronden, waar zovele 'normale' consumenten op dit consumenten forum hier geen enkele moeite mee blijken te hebben.

Alvorens u op het bovenstaande reageert met uw gebruikelijke stomp- en zwakzinnigheden, BBCS, lees het geheel eerst eens goed, wat mede forummers ook doen zeg maar, nu het bovenstaande weer zeer ruim de mogelijkheid biedt uzelf belachelijk te maken door ondermeer, doch niet beperkt tot, selectief te citeren, aan delen of het geheel betekenis toe te kennen welke onjuist is en welke betekenis enkel u (en uw collega wellicht) ziet, zaken te verdraaien door weglating / bijverzinnen of misplaatst en / of incorrect toegepast pragmatisme, en verder incoherent gebrabbel.

@Alfatrion
MAXIEM bestempeld u als collega?
U bent toch geen oudere dame die zich heeft toegelegd op het doorgronden van de wetgeving in een tot nog toe veelal onbekend gebleven land?
En bent u dan ook collega van BBCS, nu ook deze door haar als collega wordt aangeduid?

:wink:

Overigens ruk ik te pas en te onpas, meerdere malen per dag, mijn adaptertje uit de laptop om eventjes ergens naar toe te lopen met die laptop, om enkele minuten later de boel weer aan te sluiten. Ik sla geen enkel acht op wat voor accu-etiquette dan ook, heb een walgelijk goedkope laptop (gratis bij aankoop van iets anders), en het accuutje gaat nu toch al een jaar of drie zonder enig probleem mee.
Er wonen een groot aantal kolonies stofmijten in dat ding, en allemaal hebben ze een eigen stofhuisje. Het ventilatortje hoor ik dus bijna niet meer, wat de rust en concentratie dan weer ten goede komt bij het schrijven van dagvaardingen en verzoek- en verweer-schriften en andere documenten welke men zo in de dagelijkse juridische praktijk tegenkomt, u kent ze wel, BBCS en collega, of nee, toch niet.
Het apparaat wordt zo heet dat ik er bekant een ei op kan bakken, doch geeft geen krimp. Bij het eten klap ik hem dicht, en zet mijn bord er op, blijft het eten langer warm.
Meerdere onder invloed van zwaartekracht verticale bewegingen met een abrubt einde gemaakt, gevallen van vallen zeg maar, en alles blijft maar naar behoren functioneren.
Af en toe schud ik de broodkruimels uit het toetsenbord, en als er dan een toets mee komt omdat ik er een etensrestje met ongepast geweld met behulp van een hiertoe niet geeigend voorwerp er onder vandaan heb gepulkt zet ik die weer terug.
De hond ziet zich af en toe genoodzaakt mijn laptopje met lijf en leden te verdedigen tegen eventuele uit het niets opkomende, tot nog toe gelukkig in het niets blijvende, boosaardige invloeden van buitenaf, en brengt dit ten uitvoer door middel van strategische positionering, op het laptopje. Het beestje weegt een kilootje of 40.
Maar mijn laptop is dan ook geen suikerbeestje van Apple, doch een solide tosti-ijzer achtig weg-werp modelletje van een veel verguisd merk, van solide doch buigzaam plastic en hier en daar pisbakken blik aan de binnenkant ipv. hoogwaardige en even kwetsbare materialen, en beschikt over een scherm wat even hard meebuigt wanneer dit verlangd wordt, door de hond bijvoorbeeld.

Het leven is net zo ingewikkeld als je het zelf maakt.

alfatrion
Berichten: 22120
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het beheer is hier een beetje hyperactief geloof ik.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

MAXIEM schreef:@@@

In feite zou de bedoelde huidige niet werkende consumentenwetgeving vervangen moeten/kunnen worden door een regeling die nu in Nederland voor de eerste 6 maanden na aankoop geldt. Deze regeling met omgekeerde bewijslast zou dan bijvoorbeeld een periode kunnen/moeten omvatten van de eerste 2 jaar na aankoop. Zo'n regeling zou in elk geval op de diverse forums veel kwaakruimte schelen.

Maxiem.

De huidige wetgeving werkt wel, alleen zijn de consumentenorganisaties het niet eens met de huidig geldende termijnen.
Die vindt men veel te kort, waarbij men hun eigen mening doordrukt.

Die 5 jaar voor een computer komt echt van de consumentenbond af en van niemand anders.

De fabrikanten/winkeliers geven na 1 of 2 jaar garantie echt niet aan dat die computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan.

De consumentenorganisaties willen af van die garantieperiodes en willen naar een systeem waarbij men werkt met verwachte levensduur/gemiddelde levensduur. Omdat nu de kwaliteit, betrouwbaarheid, garantieperiodes enz. veel te veel uit elkaar liggen, zodat het voor de consument niet echt overzichtelijk is wat men van een product mag en kan verwachten.

Men geeft aan: een computer dient 5 jaar probleemloos mee te gaan, ongeacht het merk, type, prijskaartje enz.
En zo komt men aan die levensduur tabellen.

Met alle respect, de winkelier kan niets met die levensduur tabel.

Kijkend naar de verwachting van het product, gaat men weer uit van de meningen van de consumentenorganisaties, waarbij de verwachting veel te hoog is.

Een praktijk situatie:
Een harde schijf crashed na 2,5 jaar. De koper helemaal over de ****, omdat de waardevolle gegevens verloren zijn gegaan. Inderdaad vervelend, maar de koper is ook over de ****, omdat die koper riep dat die harde schijf niet binnen 5 jaar kapot behoorde te gaan, waardoor die koper ook geen reserve kopie gemaakt had. Waarom een reserve kopie van de bestanden maken als de consument vanuit mag gaan dat die harde schijf binnen 5 jaar niet kapot behoort te gaan?

En daar zit dus de kneep.

Geen enkele fabrikant of winkelier zal aangeven dat die harde schijf binnen 5 jaar niet kapot kan gaan. Het zijn de consumentenorganisaties die de consument verkeerd voorlichten en onjuiste informatie verstrekken. De consumentenorganisatie zijn wel de degene die aangeven dat een harde schijf niet binnen 5 jaar kapot behoort te gaan en dat de consument dat ook niet hoeft te verwachten.

Dat is pas verkeerd voorlichten, en ga dan niet tegen mij lopen te zaniken dat ik de consument verkeerd voorlicht, dat doen die organisaties! Niet ik!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

grun schreef:Het woord "gemiddelde" betekent toch juist dat alle mogelijke individuele parameters zoals gebruiksfrequentie meegewogen zijn? De een zal het product idd vaker gebruiken dan een ander, dat wordt weggestreept (gemiddeld) tegenover degenen die het minder vaak gebruiken.

Ik snap wel dat er kleine toleranties zijn in individuele producten, zelfs als ze op dezelfde dag op dezelfde lopende band gemaakt worden, maar zolang ze binnen de toegestane marges van de fabrikant vallen mag je als consument wel dezelfde eisen stellen aan een bepaald merk/type, vind ik. De levensduurverwachting is voor mij een belangrijke overweging om al dan niet tot aanschaf over te gaan, afgezet tegen de aanschafprijs.

Het punt is juist dat de kwaliteit, betrouwbaarheid enz. per merk en per type verschillen.

Die kun je niet op één grote hoop gooien.

Doet men dat wel, dan kent men aan de goedkoopste accuboor van de Gamma precies dezelfde kwaliteit en betrouwbaarheid als de duurste Makita of DeWalt, of een wasmachine van Bauknecht gelijk aan een Miele.

Dat is pas de mensen op het verkeerde been zetten.

Daarnaast zijn de meeste verwachtingen van de mensen niet gebaseerd op de uitspraken van de winkeliers en zijn voorverkopers, maar gebaseerd op meningen van consumentenorganisaties.

Men vergelijkt dus echt appels, peren bananen enz., waarbij men uitgaat van de categorie fruit, en daar vervolgens een gemiddelde levensduur aan te koppelen.

Maar zo werkt het dus niet.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door grun »

BBCS schreef:
grun schreef:Het woord "gemiddelde" betekent toch juist dat alle mogelijke individuele parameters zoals gebruiksfrequentie meegewogen zijn? De een zal het product idd vaker gebruiken dan een ander, dat wordt weggestreept (gemiddeld) tegenover degenen die het minder vaak gebruiken.
Het punt is juist dat de kwaliteit, betrouwbaarheid enz. per merk en per type verschillen. Die kun je niet op één grote hoop gooien.
Dat snap ik wel en dat accepteer ik ook. My bad, ik had begrepen dat bedoeld werd dat zelfs binnen hetzelfde merk en type afwijkingen mogelijk waren. Dus dat je andere verwachtingen moest hebben van een willekeurig product dat op de spreekwoordelijke maandagmorgen geproduceerd was als van exact hetzelfde product dat op een gunstiger tijdstip gemaakt was.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

grun schreef:
BBCS schreef:
grun schreef:Het woord "gemiddelde" betekent toch juist dat alle mogelijke individuele parameters zoals gebruiksfrequentie meegewogen zijn? De een zal het product idd vaker gebruiken dan een ander, dat wordt weggestreept (gemiddeld) tegenover degenen die het minder vaak gebruiken.
Het punt is juist dat de kwaliteit, betrouwbaarheid enz. per merk en per type verschillen. Die kun je niet op één grote hoop gooien.
Dat snap ik wel en dat accepteer ik ook. My bad, ik had begrepen dat bedoeld werd dat zelfs binnen hetzelfde merk en type afwijkingen mogelijk waren.
Op zich niet.
Echter (in de praktijk dus) verdelen de fabrikant de verschillende types onder in versie of revisie.
Dat wilt zeggen dat er in de loop van de tijd verbeteringen aan het product worden aangebracht.

grun schreef: Dus dat je andere verwachtingen moest hebben van een willekeurig product dat op de spreekwoordelijke maandagmorgen geproduceerd was als van exact hetzelfde product dat op een gunstiger tijdstip gemaakt was.
Dat komt inderdaad voor, maar je mag gewoon van hetzelfde merk/type exact hetzelfde verwachten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
Jolijn schreef:
BBCS schreef:Veel laptop accu's zijn na 2 à 2,5 jaar aan het einde van het latijn.
Ik heb zelfs laptop accu's gezien die al na 1 jaar kapot waren.
Dan moeten ze zelfs (na 1 jaar)maar kostenloos vervangen worden.
Is me nog al een belangrijk onderdeel van een laptop.
Capaciteitsverlies, oké, maar kapot, nee.
Toch zit dat ingewikkelder in elkaar.

Als accu's niet goed behandeld worden, kunnen ze veel eerder kapot gaan.
Nee kapot gaan ze daardoor niet. Ze verliezen alleen alleen sneller hun capaciteit. Daarmee zijn ze niet kapot.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
BBCS schreef:
Toch zit dat ingewikkelder in elkaar.

Als accu's niet goed behandeld worden, kunnen ze veel eerder kapot gaan.
Nee kapot gaan ze daardoor niet. Ze verliezen alleen alleen sneller hun capaciteit. Daarmee zijn ze niet kapot.
En dat moet ik geloven?

Ik repareer laptops en notebooks. Ik weet waar ik het over heb.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door plumber »

BBCS schreef:
olaf79 schreef:
BBCS schreef:
Toch zit dat ingewikkelder in elkaar.

Als accu's niet goed behandeld worden, kunnen ze veel eerder kapot gaan.
En dat moet ik geloven?

Ik repareer laptops en notebooks. Ik weet waar ik het over heb.
Ik repareer ze ook.
Ik heb een klein kunststof hamertje en een grote moker.
Paar tikkies met kunststof hammertje en meestal doet hij het weer.
Zoniet dan enorme knal met moker en opsturen voor garantie waar jij alles van af weet. :wink:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
olaf79 schreef:
BBCS schreef:
Toch zit dat ingewikkelder in elkaar.

Als accu's niet goed behandeld worden, kunnen ze veel eerder kapot gaan.
Nee kapot gaan ze daardoor niet. Ze verliezen alleen alleen sneller hun capaciteit. Daarmee zijn ze niet kapot.
En dat moet ik geloven?

Ik repareer laptops en notebooks. Ik weet waar ik het over heb.
Zeker net zo veel verstand van als van consumenten recht.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
grun schreef:Het woord "gemiddelde" betekent toch juist dat alle mogelijke individuele parameters zoals gebruiksfrequentie meegewogen zijn? De een zal het product idd vaker gebruiken dan een ander, dat wordt weggestreept (gemiddeld) tegenover degenen die het minder vaak gebruiken.

Ik snap wel dat er kleine toleranties zijn in individuele producten, zelfs als ze op dezelfde dag op dezelfde lopende band gemaakt worden, maar zolang ze binnen de toegestane marges van de fabrikant vallen mag je als consument wel dezelfde eisen stellen aan een bepaald merk/type, vind ik. De levensduurverwachting is voor mij een belangrijke overweging om al dan niet tot aanschaf over te gaan, afgezet tegen de aanschafprijs.

Het punt is juist dat de kwaliteit, betrouwbaarheid enz. per merk en per type verschillen.

Die kun je niet op één grote hoop gooien.

Doet men dat wel, dan kent men aan de goedkoopste accuboor van de Gamma precies dezelfde kwaliteit en betrouwbaarheid als de duurste Makita of DeWalt, of een wasmachine van Bauknecht gelijk aan een Miele.

Dat is pas de mensen op het verkeerde been zetten.

Daarnaast zijn de meeste verwachtingen van de mensen niet gebaseerd op de uitspraken van de winkeliers en zijn voorverkopers, maar gebaseerd op meningen van consumentenorganisaties.

Men vergelijkt dus echt appels, peren bananen enz., waarbij men uitgaat van de categorie fruit, en daar vervolgens een gemiddelde levensduur aan te koppelen.

Maar zo werkt het dus niet.
Zoals al eerder gesteld heeft bepaalt de prijs maar ten dele de kwaliteit. De prijs is ook een indicator voor geboden gemak, opties, naamsbekendheid, meegeleverde accessoires, en andere eigenschappen. Een goedkoop product mag geen baggerproduct zijn. Als je als fabrikant / verkoper een product niet deugdelijk kunt maken voor de aangeboden prijs, moet je het beter niet verkopen.
Verwachtingen van de consument zijn zeker niet gebaseerd op uitspraken van de winkelier / fabrikant. Het liefst zou die geen enkele garantie geven.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:Het punt is juist dat de kwaliteit, betrouwbaarheid enz. per merk en per type verschillen.
Dat klopt. Maar dat zegt niks over het feit dat elk product aan normale verwachtingen moet voldoen. Een bepaald type / merk mag die verwachtingen best overscheiden.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
BBCS schreef: Ik repareer laptops en notebooks. Ik weet waar ik het over heb.
Zeker net zo veel verstand van als van consumenten recht.
Jij hebt van beide zeker geen verstand. :mrgreen:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
olaf79 schreef:
BBCS schreef: Ik repareer laptops en notebooks. Ik weet waar ik het over heb.
Zeker net zo veel verstand van als van consumenten recht.
Jij hebt van beide zeker geen verstand. :mrgreen:
Meer dan jij. Een accu gaat van verkeerd laadgedrag (zo dat al bestaat) niet kapot. Het gaat daardoor hooguit capaciteit verliezen om stroom vast te houden en of volledig op te laden. Dat ervaren veel mensen vervolgens als defect.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:[Een praktijk situatie:
Een harde schijf crashed na 2,5 jaar. De koper helemaal over de ****, omdat de waardevolle gegevens verloren zijn gegaan. Inderdaad vervelend, maar de koper is ook over de ****, omdat die koper riep dat die harde schijf niet binnen 5 jaar kapot behoorde te gaan, waardoor die koper ook geen reserve kopie gemaakt had. Waarom een reserve kopie van de bestanden maken als de consument vanuit mag gaan dat die harde schijf binnen 5 jaar niet kapot behoort te gaan?
Wat een BS. Alsof de consument zou worden wijsgemaakt dat je niet hoeft te backuppen omdat een harde schijf normalitair volgens de consumentenbond 5 jaar mee moet gaan. Dit is echt de omgekeerde wereld.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
BBCS schreef:Het punt is juist dat de kwaliteit, betrouwbaarheid enz. per merk en per type verschillen.
Dat klopt. Maar dat zegt niks over het feit dat elk product aan normale verwachtingen moet voldoen. Een bepaald type / merk mag die verwachtingen best overscheiden.
Man, en maar blijven volhouden met die normale verwachting!

Die bestaat niet.

Als van iedere merk en type de verwachting, kwaliteit, duurzaamheid enz. verschilt, hoe kun jij dan een beroep doen op de normale verwachting?

En die normale verwachting?
Wat is die dan?
Wat de consument ervan mag verwachten?

En hoe komt die consument aan die verwachting?

Van de fabrikant en winkelier?
Nee?

Juist ja, van de consumentenorganisaties. Die zeggen namelijk wat de verwachting zou moeten zijn, immers geven de fabrikant en winkelier die niet op. Die geven alleen een garantieperiode op.

Wat zou dan de verwachting van een computer moeten zijn?

5 jaar?
Dat is nu de mening van de consumentenbond.
Dus die 5 jaar telt niet.

Technische levensduur (heb ik ook al eens gelezen).
Wie geeft dat aan?
De fabrikant of winkelier?
Nee?
Waar haal je die informatie dan vandaan?

De enige die de eigenschappen van het product bepaald is de fabrikant. Het is aan de consument of die met die eigenschappen akkoord gaat of niet. Gaat die daar niet mee akkoord, dient die koper dat product niet te kopen.

Men doet dat juist vaak wel, want men begint dan te zaniken dat die producten, die wel de eigenschappen bezit welke de koper heeft opgesteld, zo veel duurder zijn.


Ook zo'n goeie bak: de plasmaschermen waren net uit, en gelijk werd er aangegeven dat die een gemiddelde levensduur van 5 jaar dient te bezitten.
Wat een giller!
Dat ding is net op de markt, of de organisaties gaan al gelijk aangeven dat de gemiddelde levensduur bezit van 5 jaar.
Kan dus nooit, of ze moeten uit de toekomst komen.

Nogmaals: men gooit als excuus voor de verwachte levensduur alles op één grote hoop, en men doet dat ook met de normale verwachting.

Kan dus nooit. Onmogelijk!

Dus alles wat met een laptop/notebook te maken heeft, wordt dus onder de noemer laptop bepaalde zaken gesteld. Door de consumentenorganisaties wel te verstaan. Dus alles in de groep fruit mag met elkaar vergeleken worden?
Want appels, peren en bananen vallen onder het productsoort fruit.

Dat is dus precies wat men doet: laptop x jaar met x verwachting, accuboormachine x jaar met x verwachting, wasmachine x jaar met x verwachting.
Waarom blijf je doorzeuren op die zaken die helemaal niet kunnen?
Leg mij dat maar eens uit. De wetgeving kent die zaken niet.

Gesloten