LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Jose2501 schreef:
29 mar 2021 20:22
Bob Schurkjens schreef:
29 mar 2021 12:23
Nou, ik heb me wel verdiept in sommige gedachtenspinsels van deze oproerkraaiers. Er zitten mensen tussen die er hele verontrustende ideeën op nahouden.
Ik vermoed dat er net zoveel mensen tussen zitten die zich oprecht zorgen maken. Van Essen verwoordde dat uitstekend in Buitenhof.
Ik had het over de Museumplein-wappies. Je kan me wel betichten van framen en stigmatiseren, maar de politie heeft - in opdracht van Van Essen - deze mensen opgepakt én ze een gebiedsverbod opgelegd. Ik denk dus niet dat Van Essen het met je eens is.

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Bob Schurkjens schreef:
29 mar 2021 20:40
Jose2501 schreef:
29 mar 2021 20:22
Bob Schurkjens schreef:
29 mar 2021 12:23
Nou, ik heb me wel verdiept in sommige gedachtenspinsels van deze oproerkraaiers. Er zitten mensen tussen die er hele verontrustende ideeën op nahouden.
Ik vermoed dat er net zoveel mensen tussen zitten die zich oprecht zorgen maken. Van Essen verwoordde dat uitstekend in Buitenhof.
Ik had het over de Museumplein-wappies. Je kan me wel betichten van framen en stigmatiseren, maar de politie heeft - in opdracht van Van Essen - deze mensen opgepakt én ze een gebiedsverbod opgelegd. Ik denk dus niet dat Van Essen het met je eens is.
Even terzijde misschien,maar wat heeft het voor nut om iedere week een paar honderd mensen met een waterkanon te besproeien en er een stuk of twee aan te houden op het museumplein?
Als je als burgemeester en "driehoek"dat al 11 weken ziet gebeuren moet je dan niet eens nadenken of je dat de volgende week ook weer moet doen?
Ik vind het zo zinloos,en het gaat ten koste van het reguliere politie werk.
Als het plunderend en rellend volk is moet je gepast optreden,maar wat ik bij de laatst demonstratie zag was verre van rellen en plunderen.
Hierbij opgemerkt dat ik er niet bij was maar af ga op de beelden die ik via live camera zag.

Nijogeth
Berichten: 10535
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
29 mar 2021 19:16
Een hint geeft EenVandaag met een artikel-reportage van 19 april 2020. In de eerste ronde brandhaard.

Op de pagina van het RIVM met de actuele cijfers zie ik geen grote verschillen met andere gemeenten in Limburg/Noord-Brabant. Tegenwoordig zit er schuifbalk bij, zodat je per 2 weken kunt terugkijken.
Heb je gekeken naar de ziekenhuisopnamen sinds juni? Dat scheelt echt extreem veel.

Ernaast ligt Leudal, daar komen ze alleen in de laatste 5 weken al op 7. Er zijn daar sinds juni dagen geweest waarop 5 mensen werden opgenomen. Peel en Maas heeft er 12 sinds juni en meer inwoners, terwijl het qua besmettingen vergelijkbaar is.
Gemeente Deurne ligt tegen Meijel aan, heeft minder inwoners en daar zijn er alleen al in de laatste 5 weken 12 mensen opgenomen. Gemeente Asten waren het er 9 in de laatste 5 weken. Ik vind dat toch heel andere cijfers.


Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Mooi nieuws. Past ook bij dit type virus: zo snel het opkomt, zo snel verdwijnt het.

Zullen we wachten op meer berichten over P1, de Braziliaanse variant? Vanuit Brazilië wordt een hogere sterfte gemeld, maar dat kan ook liggen aan een tekort aan ziekenhuisbedden, wel of geen geld hebben om de arts te betalen, enz.
Nijogeth schreef:
29 mar 2021 21:15
Heb je gekeken naar de ziekenhuisopnamen sinds juni? Dat scheelt echt extreem veel.
Ziekenhuisopnames beginnen te veranderen. Nu meer ouderen zijn ingeënt, zijn er minder ouderen in het ziekenhuis. De B117-variant zorgt weer voor meer ziekenhuisopnames in de leeftijdsgroep eronder.

Kijk eens naar de leeftijdsopbouw in de gemeenten om je heen.

Puur op gevoel, denk ik, dat in Peel en Maas er al sprake is van groepsimmuniteit-op-de-achtergrond.
reggie2 schreef:
29 mar 2021 21:48
https://www.kvk.nl/corona/alles-wat-je- ... apaspoort/ Deze al gezien.
Ja. Bedoeling is dat op 1 juni de digitale EU-versie klaar is, in de hele EU uit te lezen.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Jose2501 schreef:
29 mar 2021 22:29
Volgens Kuipers kunnen er per week 2 miljoen vaccins gezet worden. En er zijn er al 2,5 miljoen gezet. En er zijn al minimaal 2 miljoen besmettingen geweest. Sorry maar hoe is dit nog uit te leggen? Bron:
https://www.nu.nl/286493/video/kuipers- ... etten.html
Als die ziekenhuizen zo grootschalig kunnen prikken, waarom zijn dan overal van die tenten neer gezet? Werkverschaffing voor die jongens uit de evenementen branche ?

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dacht u dan dat het personeel in die ziekenhuizen nu met hun duimen zitten te draaien?

Erasmus gaat de aankomende weken op zaterdag de getransplanteerden vaccineren. Eerder kon niet, want er waren geen vaccins.

angel1978
Berichten: 11251
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het prikken van patiënten die toch al op de kamer liggen is natuurlijk een heel ander verhaal dan de logistieke operatie van 2 miljoen bezoekers elke week in het ziekenhuis ( naast de patiënten die je al hebt ).

angel1978
Berichten: 11251
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Heb je gekeken naar de ziekenhuisopnamen sinds juni? Dat scheelt echt extreem veel.
Geef dan eens verifieerbare cijfers, want als ik door dat kaartje heen klik door de tijd zie ik geen enkel verschil tussen Peel en Maas en de omliggende gemeenten ( op de normale fluctuaties na ).

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Jose2501 schreef:
29 mar 2021 22:29
Volgens Kuipers kunnen er per week 2 miljoen vaccins gezet worden. En er zijn er al 2,5 miljoen gezet. En er zijn al minimaal 2 miljoen besmettingen geweest. Sorry maar hoe is dit nog uit te leggen? Bron:
https://www.nu.nl/286493/video/kuipers- ... etten.html
Vrij simpel, er zijn geen vaccins om in die twee miljoen spuiten/dag te stoppen. Wat hij wil, is ala het VK continue zonder enige reserve doorprikken, want een 1e prik is beter dan géén prik, en als het tzt nodig is om door een te lange tussenliggende periode, mensen een 3e prik te geven, zien we dat dan wel, want tegen die tijd klotsen de vaccins tegen de plinten hier in het rijke westen.

Is "een" strategie, maar er wordt gewerkt met het advies van de gezondheidsraad, en die wegen meer factoren mee, dan hij enkel doet voor de ziekenhuizen.

Als we kijken naar onze strategie, dan zijn we weliswaar traag gestart, maar dieselen we gestaag door, en staan we inmiddels solide in het linkerrijtje bij de subtop in Europa. We doen het dus niet zo slecht als sommigen beweren. Wij zijn een diesel die gestaag doortuffen, het VK een Tesla die elke keer nét het laadstation haalt. Wat ultimo de beste strategie gaat zijn? Ik zou het niet kunnen zeggen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Vergeet de jacht op de omzet niet. Wie prikt, krijgt daarvoor een vergoeding.

angel1978
Berichten: 11251
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
30 mar 2021 10:41
In het AD coronablog lees ik dat wetenschappers en virologen denken dat de huidige vaccins over een tot anderhalf jaar geen bescherming meer zullen bieden. Vooral wegens nieuwe mutaties in landen waar nog lang geen vaccins zullen zijn. Er stond geen link bij wie en waar dat gezegd. Vond wel dit artikel in The Washington post. Bron: https://www.washingtonpost.com/lifestyl ... d-vaccine/
Dat zal dan ook gelden voor 'gewone' besmettingen. Dus ook mensen die Corona hebben doorgemaakt, zullen dan weer opnieuw ziek kunnen worden.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Jose2501 schreef:
30 mar 2021 10:31
Barbara Baarsma mag dan uit herstel.nl zijn gestapt. Ze blijft wel haar mening geven die toch de vinger op een zere plek legt.

Bron: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b6071d49/
Helaas is dit artikel alleen voor 'trouwe' abonnees. En aangezien de bieb ook nog niet open is kan ik het daar ook niet lezen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U mist er in ieder geval niets aan.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

O nou, dan had ik ook niet naar de bieb gehoeven. Ik ga dan maar eens met mijn balkon verder, het plantentafeltje vast schroeven, en wat voorbereidend werk doen voor de parasols. En schilderen, als het meezit komt morgen het behang,

Maar dat is verder allemaal OT.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Jose2501 schreef:
30 mar 2021 10:41
In het AD coronablog lees ik dat wetenschappers en virologen denken dat de huidige vaccins over een tot anderhalf jaar geen bescherming meer zullen bieden. Vooral wegens nieuwe mutaties in landen waar nog lang geen vaccins zullen zijn. Er stond geen link bij wie en waar dat gezegd. Vond wel dit artikel in The Washington post. Bron: https://www.washingtonpost.com/lifestyl ... d-vaccine/
In het begin hebben virologen al geschetst waar dit op uit gaat komen, en dat is een vergelijkbare situatie als met de griep. Dus dat er vaccins zullen blijven voor risicogroepen, en dat we er verder mee zullen leren leven. Goede nieuws is, dat die nieuwe type mRNA vaccins, erg makkelijk zijn aan te passen, veel sneller dan traditionele vaccins, dus dat scheelt alweer.

angel1978
Berichten: 11251
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dan snap je de werking van het immuunsysteem en vaccins dus blijkbaar niet.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Jose2501 schreef:
30 mar 2021 12:32
sjohie schreef:
30 mar 2021 11:07
Jose2501 schreef:
30 mar 2021 10:41
In het AD coronablog lees ik dat wetenschappers en virologen denken dat de huidige vaccins over een tot anderhalf jaar geen bescherming meer zullen bieden. Vooral wegens nieuwe mutaties in landen waar nog lang geen vaccins zullen zijn. Er stond geen link bij wie en waar dat gezegd. Vond wel dit artikel in The Washington post. Bron: https://www.washingtonpost.com/lifestyl ... d-vaccine/
In het begin hebben virologen al geschetst waar dit op uit gaat komen, en dat is een vergelijkbare situatie als met de griep. Dus dat er vaccins zullen blijven voor risicogroepen, en dat we er verder mee zullen leren leven. Goede nieuws is, dat die nieuwe type mRNA vaccins, erg makkelijk zijn aan te passen, veel sneller dan traditionele vaccins, dus dat scheelt alweer.
Hoe zie je dat voor je wereldwijd gezien? Elk jaar nieuw vaccin voor de mensen in rijkere landen? En hoe hou je dan de controle in al die andere landen?
Er lopen wereldwijde initiatieven (oa COVAX) wat betreft die vaccins. En als de eerste hausse, waarbij de rijke landen pijnlijk vooraan staan, voorbij is, zal er genoeg capaciteit zijn om ook in die landen de kwetsbaren jaarlijks te vaccineren, als ze de logistiek er omheen kunnen optuigen en overeind houden.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

sjohie schreef:
30 mar 2021 13:40
Er lopen wereldwijde initiatieven (oa COVAX) wat betreft die vaccins. En als de eerste hausse, waarbij de rijke landen pijnlijk vooraan staan, voorbij is, zal er genoeg capaciteit zijn om ook in die landen de kwetsbaren jaarlijks te vaccineren, als ze de logistiek er omheen kunnen optuigen en overeind houden.
Vergeet niet, dat er meer dan 250 vaccins in ontwikkeling zijn, daar komt nog heel wat aan en hoe meer toegelaten vaccins er zijn, hoe groter de prijsdruk wordt - uiteindelijk zal er voor elk land een betaalbare versie zijn.

Pfizer/BionTech gaat dit jaar meer produceren dan verwacht. Moderna gaat ook goed. AstraZeneca heeft met alles problemen (langzaam aan begin ik mij af te vragen hoe dit bedrijf is georganiseerd).
Jose2501 schreef:
30 mar 2021 12:32
Hoe zie je dat voor je wereldwijd gezien? Elk jaar nieuw vaccin voor de mensen in rijkere landen? En hoe hou je dan de controle in al die andere landen?
Het wordt niet elk jaar, dat is angst zaaien. Zou het virus elk jaar zo sterk veranderen, dat je daarvoor een aangepast vaccin nodig zou hebben, zouden we op dit moment het niet meer over Sars-CoV2 en mutaties, maar over Sars-CoV4 praten-schrijven-denken.
Realistischer is elke vijf jaar een licht aangepast vaccin (directie BioNTech denkt dit).
Jose2501 schreef:
30 mar 2021 12:24
Maar ik denk dat we het menselijk immuungeheugen niet moeten onderschatten.
Als ik in mijn werk de ziekmeldingen van januari - juni 2020 bekijk, zie ik al een eerste bevestiging van jouw gedachte. Niemand opnieuw afwezig, anders dan voor kort verzuim (controles, tandarts, huisarts, mondhygiënist). Zelfs de vaste klanten onder de zieken hebben geen werkdag gemist.
angel1978 schreef:
30 mar 2021 10:51
Dat zal dan ook gelden voor 'gewone' besmettingen. Dus ook mensen die Corona hebben doorgemaakt, zullen dan weer opnieuw ziek kunnen worden.
Gelukkig is daar meer voor nodig. De vaccins zitten zo elkaar, dat ze vele mutaties aankunnen en - dit is de echte revolutie - enorm goed werken. Dat betekent, dat je immuunsysteem een enorme trap krijgt bij het vaccineren en uiteindelijk de geheugencellen de essentiële kenmerken goed vasthouden.

*

AstraZeneca. Weer een melding van die bijwerking met de zeldzame trombose, nu in totaal 31 gevallen met 9 overlijdens. Dan ga je je afvragen of het niet zinvol is om preventief een ontstekingsremmer of bloedvatverwijderaar voor te schrijven bij inenting en speciaal voor mensen, die al een hogere kans hebben op een stevig verloop van de echte ziekte.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Dan ga je je afvragen of het niet zinvol is om preventief een ontstekingsremmer of bloedvatverwijderaar voor te schrijven bij inenting ...”

Ik mag toch hopen dat u een bloedvat verwijdend middel bedoelt.

Gesloten