LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lowieze
Berichten: 6883
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jose2501 schreef:
16 aug 2020 11:44
Ieder persoonlijk maakt keuzes in het leven. Dat lijkt me normaal. En misschien kom ik bij jullie over als geen rekening houdend met anderen maar vind me zelf echt wel een sociaal mens. Hou echt wel rekening met anderen. Nog steeds. Ondanks dat ik immuun ben.
Maar wat er nu gebeurd in ons land is een leven opgelegd door een regering die toch echt niet uit kan leggen waarom allemaal.

En @Lowieze en @ Zeer Privé als ik jullie eigen persoonlijke situatie lees vind ik dat best triest en erg voor jullie.
Maar hoe vervelend ook persoonlijke ervaringen of kwetsbaarheden zijn die mogen toch nooit het leven van iedereen gaan bepalen. Een vriendin van mij is allergisch voor zonlicht. Zij heeft helse pijnen als ze teveel in de zon komt. De laatste jaren is een ramp voor haar. Maar moeten wij haar vriendengroep dan maar niet meer de naar buitengaan als de zon schijnt?
Dat zou zij echt niet willen.
Vreemde vergelijking Jose. U kunt met uw vriendengroep uw vriendin niet besmetten en uw vriendin zal aan deze kwaal waarschijnlijk niet kunnen overlijden.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
16 aug 2020 11:55
Jose2501 schreef:
16 aug 2020 09:57
Kom op zeg. Wat heeft het leven dan nog voor zin als je zo beperkt wordt ? Doodgaan doen we toch wel. Je kan beter genieten van het leven met wat risico om ziek te worden dan hele dagen thuis achter je computer zitten te verpieteren.
Jongeren van 17 -18 jaar werden in WOII massaal opgeroepen om in nazi Duitsland te werken.
Weg jeugd!
De kroonprinses van dit land gaat misschien een jaartje naar het buitenland, zei haar vader. Ze is er jong genoeg voor om een jaartje niet naar school te gaan, precies die leeftijd. En misschien moet iedere 17-18-jarige dat maar een keertje doen: een jaartje naar de rimboe op de Filipijnen, een jaartje in de armoe leven in Afrika, een jaartje in Beiroet proberen de boel op te lappen.

Ik denk dat ze stuk voor stuk dan een hoop minder praatjes hebben.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Die vergelijking met WOII, ik snap het wel, maar ik vind het niet passend. Het is een totaal andere situatie.

Om het beeld te relativeren: mijn ouders zijn allebei buiten de randstad opgegroeid, vader was uit '29, moeder uit '33, hebben wel dingen van de oorlog meegekregen uiteraard, maar zijn in die tijd niets tekort gekomen qua eten en ook qua contact met familie. Zij hebben een onbezorgde jeugd gehad. Bovendien waren gezinnen toen veel groter en het eigen cirkeltje dus ook.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Mijn moeder was uit 1922 , haar broers uit 1920-1924.
Die broers doken onder.
Honger en afzien hebben ze volop meegemaakt.
Ik wil er eigenlijk maar één ding mee zeggen :
afzien , tegenslagen e.d hoort nu eenmaal bij het leven.
De ' jeugd ' van nu is opgegroeid in weelde en zijn dus behoorlijk verwend , vind ik.
Het is voor je vorming niet verkeerd om eens te leren afzien en wat méér te leren accepteren.
De wereld is niet altijd maakbaar.

Een verplichte dienstplicht zou ik ook toejuichen , goed voor dat rellentrappende tuig.
Pure verveling en rellen om het rellen . Alcohol, hitte en drugs spelen uiteraard ook een rol denk ik.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk niet dat de kroonprinses een jaartje in armoede gaat leven in het buitenland.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat denk ik ook niet, Lady. Maar het zou misschien wel goed zijn voor haar ontwikkeling.

ZeerPrivé
Berichten: 6136
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
16 aug 2020 13:24
Dat denk ik ook niet, Lady. Maar het zou misschien wel goed zijn voor haar ontwikkeling.

Waarom haal je dan Amalia er bij? Over haar ontwikkeling hoef je je geen zorgen te maken, dat zit of komt wel goed.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Omdat haar vader dus opperde dat ze een jaartje naar het buitenland gaat. En dat vind ik voor iedere jongere eigenlijk wel een goed idee.

En van mij mag Amalia ook een jaartje naar Beiroet om te helpen de puinhopen op te ruimen. Als die familie eens in het jaar drie scheppen zand versjouwt staan ze ook in de krant omdat ze vrijwilligerswerk doen. Wel - laat ze maar eens echt aan het werk gaan.

Erthanax
Berichten: 10115
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoe zou het leven van jongeren in Serajevo er uit hebben gezien tijdens het beleg van 1992 tot 1995 door Servische troepen? Bombardementen, mortierbeschietingen, sluipschutters, dat is andere koek dan een beetje afstand houden of wel-of-geen-mondkapjesgeneuzel.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jij snapt het, Erthanax.

Wat dacht je van Israëlieten die in het verleden om de haverklap de schuilkelders in moesten?
Leg de Rohinja eens uit waarom het zo'n ramp is dat mensen een paar maanden niet naar hun café konden?
Vertel de Noord-Koreanen eens over de mondkapjesdiscussie?

En zo kan je wel doorgaan.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Tuurlijk, een paar jaar oorlog: voor iedere generatie aan te bevelen :roll:

Wat mij betreft gaat het hier een beetje de verkeerde kant op.

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

In principe zijn er heel wat groepen jongeren die net in zo'n periode een tegenslag hebben gekregen en die zijn er idd ook niet aan onderdoor gegaan. Of het nu jongeren zijn tijdens een/de oorlog, een pandemie de oliecrisis, barsten van de ICT-bubble, de huizencrisis of welke andere crisis ook, het is van alle tijden en dat is soms slikken, maar over het algemeen komen ze daar echt wel weer overheen.
Zelf toevallig ook van school gekomen terwijl er geen baan meer te vinden was in de branche waarin ik me bevond terwijl 3 jaar eerder mede-studenten nog uit de schoolbanken getrokken werden en mega-salarissen verdienden. Dat kun je soms hebben en is dan net pech. Je past je aan en maakt er wat van..

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Om het in perspectief te plaatsen :
sloppenwijken met karton en golfplaten , vluchtelingenkampen, hitte, geen gezondheid in Afrika, ellende in Brazilië en Venezuela, nu Wit Rusland weer .
Alles onder de evenaar is ellende en afzien en zijn er miljoenen op drift.
Wat zeuren en klagen wij toch?

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En niet alleen onder de evenaar, ook daarboven is genoeg ellende.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Kunnen we Radar wel afschaffen. Tegenslag gehad in het leven? Dat is juist goed voor je, het sterkt je karakter.

Lowieze
Berichten: 6883
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

mh73 schreef:
16 aug 2020 14:11
Kunnen we Radar wel afschaffen. Tegenslag gehad in het leven? Dat is juist goed voor je, het sterkt je karakter.
Nou, het is wel een goede voorbereiding op je volwassen leven als je met tegenslagen om kunt gaan.
Tegenwoordig hebben we toch best wel veel prinsjes en prinsesjes die daar veel problemen mee zullen krijgen.

ZeerPrivé
Berichten: 6136
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

mh73 schreef:
16 aug 2020 14:11
Kunnen we Radar wel afschaffen. Tegenslag gehad in het leven? Dat is juist goed voor je, het sterkt je karakter.

Ik vind wel goed om om te leren gaan met tegenslagen, al is het maar uit zelfbehoud en om te kunnen overleven zonder in de psychische problemen te komen. (Corona houd ik buiten beschouwing, want dat is een heftige, zeker voor jongeren.)
Maar hoe mensen er mee omgaan, wordt ook door hun 'zijn' bepaald. Mijn zoon is veel kwetsbaarder bij tegenslagen (gaat eerder wankelen) dan mijn dochter. Die trekt haar schouders op en hobbelt rustig verder.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe een trauma je karakter sterkt, maar ok. ;) Maar in dit land is er toch wel een groep die een beetje de andere kant is doorgeslagen.

ZeerPrivé
Berichten: 6136
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
16 aug 2020 14:37
Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe een trauma je karakter sterkt, maar ok. ;) Maar in dit land is er toch wel een groep die een beetje de andere kant is doorgeslagen.

Weet niet voor wie die opmerking bestemd is, maar ik heb het zeker niet over een trauma.

Lowieze
Berichten: 6883
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
16 aug 2020 14:37
Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe een trauma je karakter sterkt, maar ok. ;) Maar in dit land is er toch wel een groep die een beetje de andere kant is doorgeslagen.
Een trauma gaat veel verder dan wat tegenslagen krijgen in je leven. Leren omgaan met tegenslagen is ook iets wat bij de opvoeding hoort.

Gesloten