Over een vaccin: Acht dagen geleden een
overzichtsartikel gelezen. 180 projecten, 35 worden op mensen getest. Op basis van de podcasts: Een deel zal een klassiek vaccin zijn, alleen werkzaam tegen het oorspronkelijke virus en de eerste varianten - met het effect zoals Snuffel1 het beschrijft. Meer perspectief biedt een nieuwe generatie vaccins, die zich richten op de stabiele delen van het virus en zodoende nog bescherming bieden, wanneer het virus meerdere keren is gemuteerd. Van de vaccins uit deze groep verwacht ik ook een basisbescherming tegen de andere virussen uit dezelfde groep. Al met al gaat het waanzinnig snel met een vaccin.
snuffel1 schreef: ↑25 sep 2020 19:21
De jeugd heeft de toekomst maar als ze de maatregelen massaal negeren komt die toekomst zonder toekomstperspectief wel heel dichtbij want leraren e.d. gaan door hun toedoen heel erg ziek worden of stoppen met les geven.
Ben je niet erg aan het wijzen? De meeste middelbare scholen zitten met meer problemen door elkaar.
- Vergrijzing onder de leraren en het lerarentekort. Dat betekent momenteel, dat docenten bovengemiddeld vaak thuisblijven wegens een paar druppels ochtendsnot.
- Gebouwen en onderhoud. Of beter gezegd: achterstallig onderhoud, want daar is jarenlang fors op bezuinigd. Het wreekt zich nu, want hoe ouder het gebouw, hoe slechter de ventilatie, hoe langer met de ramen open les gegeven moet worden, hoe meer docenten op de tocht staan en uitvallen.
- Praktijk/Stages. Hier zit een megaprobleem. Geen stageplekken en praktijklokalen, die absoluut niet zijn ingericht op afstand houden en hygiëne. Geldt niet alleen voor het MBO, ook in het algemene voortgezet onderwijs speelt dit mee: geen snuffelstages en op de gewone manier is het momenteel onmogelijk om vakken als natuur-/scheikunde, tekenen, dans, muziek, sport te geven.
- De traditie van het ophokken oftewel grote klassen in kleine lokalen, helpt ook niet.
Zoon heeft bijna op dezelfde manier les als in juni. Docenten bepalen of de mond-neuskapjes op moeten of af blijven, verschilt per onderdeel per vak.