LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
hunebedbouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2009 12:54

Re: Efexor

Ongelezen bericht door hunebedbouwer »

Hallo, is er iemand die door het gebruik van efexor, klachten heeft gekregen met hart en bloedvaten, blaas oid. Zelf heb ik nu zo'n 2 jaar efexor met de dosis 150 per dag. Ik loop nu verschillende onderzoeken af, want ik zit met klachten t.a.v. hart, vaten, blaas etc.
De artsen zeggen dat ik nu hartpatient ben en heb elke dag een partij pillen (11 stuks) waar de honden geen brood van lusten. Nu kwam bij mijn laatste bezoek aan de huisarts eruit, dat ik beter met efexor kan stoppen, omdat het mijn klachten kan veroorzaken of in ieder geval versterken. Wie heeft dezelfde ervaring? Het zou voor mij een pak van mijn hart zijn als bleek dat het van de efexor kwam, dit kan ik nl stoppen.

erichans
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:39

Re: Efexor

Ongelezen bericht door erichans »

hallo Hunnebedbouwer,
LEES MAAR AL MIJN BIJDRAGEN en zeker die van anderen OP HET WEB en op deze site, of geloof je t nog steeds niet?
eric hans

erichans
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:39

Re: Efexor

Ongelezen bericht door erichans »

Overigens er bestaat een officiële lijst v.h. CVZ - d.i. het College voor Zorgverzekeringen (wetenschappelijk verantwoord, mag ik aannemen) met officiële (ergo: ONDERZOCHTE) bijwerkingen van Venlafaxine (efexor) welke een opsomming van een pagina is; die in al zijn gedegenheid natuurlijk ook geen algemene uitspraak doet of en wanneer je er mee moet stoppen, alleen dat er (NA ZO VEEL JAAR!!) onvoldoende onderzoek is; heb hem in bezit, (uit Farmacotherapeutisch Kompas) vraag je arts of psychiater naar die lijst.
Wyatt (producent) schiet volledig tekort

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi allemaal,
Nog even een berichtje. Ben ook heel benieuwd hoe het verder met jullie allemaal gaat. Ben vorig jaar dec. gestopt met Efexor 150 mg na 1,5 jaar slikken. Daarna slopen eind jan. alle klachten weer binnen, paniekaanvallen, depressie, vreselijk, heb enorme spijt dat ik gestopt ben. Dit kwam ook door te veel stressfactoren, denk ik. Verhuizing etc. Ik dacht ik heb nu afleiding, en was ook ook zo, maar daarna, verschrikkelijk. Alles kwam weer naar boven, de vreselijkste gedachten, paniekaanvallen, durfde niet meer alleen te zijn. Ben half feb. weer begonnen met Efexor. Eerst 37,5 toen 75 en nu alweer 112,5. Ben nu alweer 5 weken bezig en ik voel wat verlichting. Gelukkig. De ochtenden zijn het zwaarst. Ben nog erg nerveus, trillerig, de nare gedachten schieten nog wel eens door mijn hoofd, maar het gaat beter. Hoop dat dit doorzet en dat de Efexor volop zijn werk gaat doen. Hoe is het met jullie verder? Jrs66

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Inmiddels 4 1/2 week aan efexor. (75mg) Ik slaap nog steeds belabberd. Vorige week had ik een telefonisch consult met mijn huisarts gevraagd maar ze heeft niet gebeld. Nu heb ik echt het gevoel dat ik niet serieus wordt genomen. Daar heb je dat mens weer dat steeds belt. Als ze me meteen de juiste medicatie hadden gegeven...
Ik merk wel dat efexor een beetje werkt. Ik raak niet meer in paniek. Ik heb zelfs vorige week mijn volle uren gewerkt, hoewel de laatste twee uurtjes wel zwaar waren. Daarbij heb ik vandaag (jazeker) voor het eerst in vijf jaar weer op de snelweg gereden. :P Op een rustig stukje natuurlijk en maar 12 kilometer maar dat is voor mij een hele prestatie en ik ben dan ook best wel trots op mezelf. Ik hoop dat ik dat meer ga durven de komende tijd. Goed teken dus!
Als ik 's avonds een frisium tablet neem een uur voor het slapen, dan slaap ik een uurtje of drie, misschien vier, en daarna ben ik klaarwakker en ga ik denken aan de domste dingen en kan ik weer niet in slaap komen. Als ik dan eindelijk weer in slaap val, ben ik na een half uurtje weer wakker, en dat de hele nacht door. Dat is best slopend.
Ik wilde aan mijn arts dus vragen om andere slaaptabletten en nu heb ik dinsdag een afspraak met haar en ga ik het dan vragen. Ik denk er ook over om op te hogen met efexor want ik voel nog geen rust in mijn hoofd en dat heb ik juist zo nodig.
Al met al een positieve en negatieve berichtgeving. Ik heb wel het gevoel dat ik nu op de goede weg ben. Als ik maar wat slaap kan krijgen.

erichans
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:39

Re: Efexor

Ongelezen bericht door erichans »

Beste Greetje, Ik zie je worstelen, ja het is heel moeilijk. (Voorzichtig) auto rijden kan een geweldige belevenis en overwinning zijn in zo een situatie. Ik heb in de afgelopen 15 jaar verschillende middelen toegediend gekregen, soms in de maximale doses. Er zijn er echt meer op de markt en de uitwerking is heel erg persoonlijk en soms relatief weldadig. Alleen een psychiater zou zich op dit gebied een deskundige mogen noemen. Ga eens te rade voordat je verhoogt. Zie hierboven.

rerod
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mar 2009 13:18

Re: Efexor

Ongelezen bericht door rerod »

Hallo allemaal,

Ik heb nu ongeveer een 1 jaar efexor caps 75 mg gebruikt en wil er nu zo langzamerhand van af.
Mijn ervaring tot nu toe met dit middel:
- Afvlakking van mijn gevoelsleven. Zowel positieve als negatieve gevoelens worden afgevlakt.
- Cholesterol is licht verhoogd.
- Mijn zicht is verminderd.
- Soms zie ik schimmen in mijn ooghoeken.
Waarom gebruikt?
Na een burn out in 2003 waarvan ik goed hersteld ben, merkte ik dat ik verleden jaar weer onrustiger, emotioneler etc werd. Psychiater ed vond ik zinloos omdat ik voor mijzelf weet waar het aan ligt. Dus via huisarts een hulpmiddel gevraagd om tijdelijk rustiger te worden.
Ik heb eerst 37.5 mg gekregen om te wennen aan dit middel en daarna mijn huidige dosis.
Dit middel heeft goed geholpen, maar nu is de tijd van stoppen voor mijn gevoel en verstand aangebroken.
Ik lees allemaal horror verhalen over de afbouw, ik ga eerdaags naar de dokter om een afbouwschema te maken. Ik zal mijn ervaringen met de afbouw op deze site vermelden voor een ieder die het wil weten.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo mensen das weer even geleden vanaf november geen efexor meer en nu sinds een maand ook geen 5-HTP meer helemaal clean dus. Heb de afgelopen tijd veel narigheid meegemaakt overlijden van familielid en mijn relatie staat op scherp, woon tijdelijk ergens anders. Ondanks deze ellende houd ik me redelijk staande zonder hulpmiddelen. Ik ga proberen het helemaal alleen te doen zonder troep. Zoek veel afleiding en probeer alles positief in te zien. Werken vind ik nu juist fijn want dat geeft afleiding. Heb geen paniek/angst meer. Wel nog last van afwezig gevoel en wazig zicht en een zwaar hoofd in de ochtend, herkennen jullie dit ook??
gr.

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Ik kom net bij de huisarts vandaan. Ik ga de Efexor ophogen met 37.5 mg, dus naar 112,5 mg. Ik ben benieuwd hoe het gaat vallen.
De frisium bevalt me erg omdat ik er erg rustig van wordt en de huisarts heeft me er wat meer gegeven zodat als ik het echt heel erg nodig heb, ik er twee kan nemen. Ik moet wel uitkijken dat ik het niet elke dag gebruik omdat het verslavend is. Al met al ben ik positief over efexor. Tot nog toe weinig bijwerkingen. Ik voel zelf dat ik er nog niet helemaal ben. Te veel onrust in mijn hoofd, maar mijn paniekaanvallen zijn voorbij en ik praat meer, zelfverzekerder.
Ik ga een paar weekjes vrij nemen zodat ik mezelf een beetje kan vinden en ik ga een boek van Mindfullness lezen. Dat vond mijn huisarts ook een goed idee. Ik hoop dus dat ik rustiger wordt door de efexor waardoor ik misschien 's nachts wat beter kan slapen.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Greetje,
Nog ff een vraagje, waarom heeft de dokter jou gezegd dat je moest ophogen naar 112,5 mg. Had je nog teveel klachten? Ben jij ook depressief en hoelang gebruik je nu totaal de Efexor vanaf dag 1.
Ik ben 5,5 week weer begonnen met 37,5 toen 75 en nu 1,5 week 112,5 mg. Dus eigenlijk moet ik weer 2 tot 4 weken op deze dosering zitten om te kijken of het weer goed aanslaat? Is dat nou zo of niet?
Groetjes, jrs66

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Jrs66,
Ik zit nu 5 weken aan de efexor waarvan vier op 75 mg. Ik moest minstens drie weken op die dosis blijven. Mijn angsten zijn weliswaar verdwenen/minder, maar ik heb geen rust in mijn hoofd en ben constant aan het mopperen op mijn dochter. Ik ben gewoon nog heel gestressd. Ik ben trouwens niet depressief (dat heb ik maar één keer per maand). Ik heb het grotendeels voor angsten en burn-out.
Ik denk dat ik die rust wel door AD zo zou kunnen krijgen want ik heb vier maanden geleden paroxetine geprobeerd maar de bijwerkingen waren één grote hel en dat hield ik niet vol. Ik heb daarbij wel twee dagen een heel positief effect gehad. Ik was heel geordend in mijn denken en maakte me niet druk als ik bijvoorbeeld de was niet op tijd klaar had en ik had heel veel energie. Dat middel was eigenlijk veel te zwaar voor mij maar ik sliep er wel goed op. Daarna heb ik Citalopram geprobeerd, bijna drie maanden lang en daar had ik wel een positief effect mee maar de angsten waren niet geheel weg en ik was elke dag heel wazig. Door dat wazige ben ik overgestapt op Efexor en daar heb ik dat wazige niet mee. Ik denk dat ik met 75 mg het ook wel zou redden maar ik heb ook zenuwpijnen in mijn handen en voeten en bij Citalopram waren die geheel verdwenen en met Efexor nog niet helemaal. Ik heb het dus zelf aan de huisarts voorgesteld om op te hogen. Misschien dat ik daardoor wel rust in mijn hoofd krijg en beter kan gaan slapen.
Ik denk trouwens wel dat als je zelf al weet naar welke dosis je moet, dat je beter wat sneller op kan bouwen. Dat had ik wel bij Citalopram, omdat je daarbij heel vaak op moet hogen voordat je op een gemiddelde dosis bent. Als je steeds vier tot acht weken moet wachten tot het aanslaat ben je maanden verder voordat je iets positiefs merkt.

erichans
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:39

Re: Efexor

Ongelezen bericht door erichans »

beste greetje,
Je kunt boeken vol over "Mindfullness " lezen.
Maar 1./ je relatie met je dochtertje zal er niet door verbeteren
2,/ efexor heeft hoe dan ook negatieve uitwerking op de gevoelsrelatie met je dochterje
3./ de kern van mindfullness oef. is heel simpel gezegd "met mildheid aandacht geven en je oordeel voortdurend uitstellen , zowel wat jezelf als wat anderen betreft", het is zoiets als liefde, dat kun je alleen maar geven en niemand kan het je leren
Je probeert van alles uit wat te koop is. Zoek je dan tenminste de beste adviseurs en medicijnen en lees wat er allemaal aan enorme praktijkervaring en info. (ik ben echt onder de indruk na zo veel jaar gebruik en afkick) hierboven staat en laat het tot je doordringen en probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden.
4./ sommige dingen doe je echt hartstikke goed volgens mij (ervaring)
5./ stel je relatie met je dochtertje op de allereerste plaats en kijk naar jezelf hoe je er mee omgaat, een betere training voor mindfullness (aandacht) bestaat er echt niet.
6./ probeer alles te toetsen aan je relatie met je dochter en het mogelijk te maken dat je goed en open voor haar kan zijn en voor haar kan zorgen, mopper niet, koester zoveel als je kunt opbrengen. Echt een sleutel hoor (ik heb ondanks alles ook een dochter)
7./ efexor brengt verwijdering in iedere gevoelsrelatie, met jezelf maar ook met ieder die je lief hebt....dat wil dus NIET zeggen dat t niet werkt, maar waar je je werkelijk langdurig aan kunt optrekken is o.a. je dochter en dat zal niemand van efexor kunnen beweren.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Happy Frog »

hai greetje,

ben je al zo lang weer aan de effexor? ik werd van dat spul naar en agressief als bijwerking. Ik zit nu 9 weken aan de Citalopram al weer. Ik denk na het lezen van je stukjes, had je niet graag 10 of 11 weken op de (vrij hoge dosis) 60mg citalopram willen zitten en dan pas stoppen hiermee en overschakelen op een ander medicijn? Ik lees dat bij veel mensen de balans pas na 10 weken kwam bij dit medicijn. Balans tussen serotonine en de regelingen en samenhangingen in je lichaam. Ik had altijd last van koude voeten, en het zowieso erg koud, en onbehagelijk. Nu heb ik daar geen last meer van, heb het altijd lekker warm, dat moet de citalopram zijn. Ook wat warme wangen altijd. En een tikkie duf en verdoofd wat ik wel lekker vind. Vorige week ben ik over gestapt op Escitalopram, een puurdere vorm, het op 1 na meest voorgeschreven in amerika (vanwege succes). Dit middel staat bekend om zijn weinige bijwerkingen. Ikzelf heb dus ook een lange periode effexor en een lange periode seroxat gebruikt. Van seroxat werd ik wat ik eerder al schreef erg zweterig en drugged gevoel. In amerika is het al zo goed als van de markt ivm al de bijwerkingen en is dat niet meer van deze tijd. Vreemd genoeg in nederland nog niet zo.

Veel sterkte in je keuzes,

Happy Frog

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Greetje, lees dat het dus wel aardig goed met je gaat, hier gaat het ook steeds een beetje beter, de paniekaanvallen beperken zich tot de ochtenden. Ben nu bijna 6 weken onderweg, net als jij.

Zijn er ook mensen die Efexor gebruiken die zwaar depressief waren, net als ik? Groetjes, Jrs66

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo mensen das weer even geleden vanaf november geen efexor meer en nu sinds een maand ook geen 5-HTP meer helemaal clean dus. Heb de afgelopen tijd veel narigheid meegemaakt overlijden van familielid en mijn relatie staat op scherp, woon tijdelijk ergens anders. Ondanks deze ellende houd ik me redelijk staande zonder hulpmiddelen. Ik ga proberen het helemaal alleen te doen zonder troep. Zoek veel afleiding en probeer alles positief in te zien. Werken vind ik nu juist fijn want dat geeft afleiding. Heb geen paniek/angst meer. Wel nog last van afwezig gevoel en wazig zicht en een zwaar hoofd in de ochtend, herkennen jullie dit ook??
gr.

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Happy Frog,
Ik vind eigenlijk dat jij ook wel snel op een ander middel overstapt, je hebt tenslotte al zoveel geprobeerd. Kun je het juiste middel niet vinden?
Ik had nog wel een paar weken aan de Citalopram kunnen zitten maar na twee goede dagen kwamen er weer vele slechte en dat wazige gevoel ging maar niet weg en de paniekaanvallen waren ook nog regelmatig aanwezig. Met Efexor heb ik dat helemaal niet. Wonderwel vallen de bijwerkingen reuze mee. Ik heb twee dagen geleden opgehoogd en heb weer allerbelabberdst geslapen. Ik hoop echt dat dat nog beter gaat worden want de voordelen van dit middel merk ik al volop en ik ben niet van plan om weer op iets anders over te stappen. Wat een verschil met Citalopram zeg.
Ik denk dat je inderdaad per persoon je eigen middel moet vinden.
Veel mensen hebben juist een afvlakking van hun gevoelsleven maar ik merk eerder het tegenovergestelde. Ik begin weer dingen te voelen die ik al lang niet meer heb gevoeld.
Jrs66,
Hoe gaat het met de vreselijke ochtenden, wordt het al wat minder?

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Happy Frog »

fijn te horen greetje dat het bevalt

ik ben na 2 maand citalopram gebruik overgestapt op escitalopram, een iets puurdere vorm, bevat niet 2 maar 1 isomeer, alleen de werkzame isomeer van citalopram

ik zie het als dat ik nu 9 weken op citalopram zit al, hoefde de ene ook niet af te bouwen en opnieuw te beginnen met de ander, van de ene op de andere dag overgestapt op ander middel en merkte niets van rare verschijnselen, ik gebruik nu 15 mg escitalopram is 30 mg citalopram. Van overstappen op een ander middel is geen sprake nog. Ik wilde escitalopram, maar keek gewoon eventjes hoe citalopram is, het lag dus vanaf dag 1 van mijn citalopram gebruik al zo goed als vast dat ik escitalopram zou gaan gebruiken. Ook kan ik zo de stap weer terugnemen naar citalopram bijv. als escitalopram minder helpt tegen angstklachten als citalopram. Hoop je beeld van mij zo iets te hebben bijgestuurd wat betreft overstappen op een ander middel.

Sterkte weer met de verhoging. Ik ben net 2 dagen verhoogt van 12,5 naar 15mg. Dit middel heeft erg weinig bijwerkingen, en ik ga er nog steeds van uit dat het in week 10 van gebruik gaat werken en ik super happy wordt, zekers in combinatie met veel fietsen, en cardio fitness, lekker de gif eruit zweten weer.

groetjes

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Greetje,
Ja sowieso gaat de Efexor nu een beetje werken. De ochtenden zijn minder, de paniekaanvallen zijn beter de hanteren, slik het nu bijna 6 weken, dus we zijn er nog niet helemaal. En bij jullie, hoe gaat het bij jullie? jrs66

Mw Janssen
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2009 20:29

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Mw Janssen »

Hallo,
Veel berichten hier gelezen, wil er graag even op reageren.

Ik slik al jaren (8 of 9 jaar) anti depressiva. Begonnen met seroxat, waar ik echt dik van werd, wat niet helpt als je al niet blij bent met jezelf - is een vicieuze cirkel! De huisarts heeft hierop me efexor voorgeschreven. Slik nu dus al een hele tijd de 150 dosis.
EN: GEEN LIBIDO GEMIS (wat wel lastig is als single!! hihi)
GEEN GEMIS AAN GEVOELENS, kan huilen, lachen, kortom voel me juist mezelf. met eveneens ups en downs, met ongesteldheidperikelen etc. GEEN LUSTELOOSHEID, integendeel, juist zin om dingen te doen!

Ikzelf heb t idee dat ik voorheen slechts voor de helft heb geleefd!
Heb echt ellendige jaren achter de rug. Was ook voor mn partner niet makkelijk, uiteindelijk was ook zijn geven en geven opgebruikt.
Kan mezelf nu eindelijk een schop onder de kont geven en kijk echt vooruit. Jammer van die gemiste jaren..

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Opvallend om te lezen hoe wisselend een ieder reageert op efexor. Ik weet nu dat de geestelijke gevoelens een complex iets is. Ik kan nu nog steeds niet goed uitleggen wat ik voel. Ik weet wel dat ik al bijna 5 jaar niet mezelf ben. Zo raar om een soort gevangen gevoel te ervaren. Lijkt wel of je niet leeft en alles niet bewust meemaakt, vandaar dat ik ook vaak denk aan depersonalisatie/derealisatie. Efexor heeft me redelijk geholpen maar onderdrukte mijn gevoelens juist nog meer en ik kwam veel aan. Nu al een tijdje clean en redelijk stabiel (ondanks prive problemen). Ik ben nog steeds op zoek naar een heldere geest en het gevoel lekker in mijn vel te zitten. Omdat het al zo lang duurt verlies je het vertrouwen om ooit weer je goed te voelen. Heel vreemd ben niet echt depressief maar voel me echt niet 100% heel moeilijk uit te leggen. Het ergste vind ik het afwezige gevoel en zwaar hoofd soms maakt het je angstig om zo dood te voelen. Herkennen jullie dit en wat zou je er aan kunnen doen??

Gesloten