LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
01 okt 2020 10:06
kuklos schreef:
01 okt 2020 10:05
Vanuit een medisch/biologisch perspectief is Corona een simpele ziekte in vergelijking met bijvoorbeeld een kanker.
Is dat zo? Ik heb een andere indruk.
Ik verwacht eerder een corona vaccin , dan een oplossing voor kanker aan de alvleesklier.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, maar dat maakt Corona natuurlijk niet tot een simpele ziekte.

Nijogeth
Berichten: 10549
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
01 okt 2020 10:31
Moneyman schreef:
01 okt 2020 10:06
kuklos schreef:
01 okt 2020 10:05
Vanuit een medisch/biologisch perspectief is Corona een simpele ziekte in vergelijking met bijvoorbeeld een kanker.
Is dat zo? Ik heb een andere indruk.
Ik verwacht eerder een corona vaccin , dan een oplossing voor kanker aan de alvleesklier.
Ik verwacht dan weer eerder een oplossing om alvleesklierkanker permanent te kunnen genezen bij mensen, dan een manier om corona volledig uit te roeien.

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
01 okt 2020 09:33
sylvesterb schreef:
01 okt 2020 07:59
Geen idee hoe je trouwens over 5 maanden aan 24.000 kanker patiënten komt die zijn overleden, in januari-juni overleden totaal 23.824 mensen. Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2020/ ... -juni-2020
Dat totaal lijkt me ook niet te kloppen. De afgelopen jaren stierven er jaarlijks tussen de 150.000 en 155.000 mensen. Dan zou Corona dit jaar voor een gigantische ondersterfte zorgen als er in het eerste half jaar nog maar 1/6e van dat aantal is gestorven. Als je overigens dat tabelletje op het 4e tabblad uit dat excel bestand erbij pakt, dan mis ik daar totalen, maar zie ik wel dat er iedere maand tussen de 3750 en 4250 mensen zijn gestorven aan 'nieuwvormingen' en laat dat nu een ander woord voor tumoren en dergelijke zijn.
Je hebt helemaal gelijk!

Ik had de eerste tabel gezien als totalen maar dit is de oorzaak "Nieuwvormingen" en dan kom je op 86.148 overlijdens in de eerste 6 maanden. Dan kloppen de getallen van @Jose2501 wel.

Echter haar uitspraak "Ik weet niet hoe jullie hierover denken maar waarom voorrang gegeven wordt aan coronapatiënten in de reguliere zorg begrijp ik steeds minder" blijft onjuist gezien er geen sprake is van voorrang voor Corona patienten.

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
01 okt 2020 11:07
Ik verwacht dan weer eerder een oplossing om alvleesklierkanker permanent te kunnen genezen bij mensen, dan een manier om corona volledig uit te roeien.
Corona is gewoon een virus en we zijn erg succesvol geweest in het bestrijden van virussen met vaccins waarom zou dat bij Corona anders zijn? De vraag is alleen hoe snel kun je een vaccin verspreiden en hoe effectief is het. Maar als de risicogroepen zijn ingeënt dan is Corona gewoon een griepvirus

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
01 okt 2020 12:15
......blijft onjuist gezien er geen sprake is van voorrang voor Corona patienten.
Feit is wel dat veel minder reguliere zorg verleend is.
En dat heeft meerdere oorzaken:
-Patienten die het ziekenhuis zijnde een denkbeeldige coronahaard gingen mijden
-Sommige hulp werd niet meer geboden. Veel operaties werden bijvoorbeeld uitgesteld, toen tekort IC capaciteit dreigde.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Absoluut. Een vriend van mij is arts en lid van het Corona-managementteam in een middelgroot ziekenhuis. In de periode na maart zijn er in allerijl 5 IC-afdelingen opgetuigd ten behoeve van Corona-patiënten. Reguliere zorg werd minimaal verleend, slechts in noodzakelijke gevallen. Planbare zorg werd niet verleend, en voor de goede orde: planbaar betekent niet: overbodig.

Het voornemen is nu om bij de 2e golf maximaal 3 IC-afdelingen op te tuigen, zodat er meer ruimte blijft voor de reguliere en planbare zorg.

Dus ja, er is wel degelijk ingeteerd op de reguliere zorg ten gunste van Corona.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
01 okt 2020 12:33
In de periode na maart zijn er in allerijl 5 IC-afdelingen opgetuigd ten behoeve van Corona-patiënten. Reguliere zorg werd minimaal verleend, slechts in noodzakelijke gevallen. Planbare zorg werd niet verleend, en voor de goede orde: planbaar betekent niet: overbodig.

Het voornemen is nu om bij de 2e golf maximaal 3 IC-afdelingen op te tuigen, zodat er meer ruimte blijft voor de reguliere en planbare zorg.

En dat dan waarschijnlijk in de hoop of veronderstelling dat de benodigde Corona-zorg nu niet aan dezelfde aantallen patiënten zal moeten worden gegeven als bij de eerste golf het geval was.
Wordt het aantal benodigde IC opnames dezelfde of zelfs meer, dan staat men voor de keuze om alsnog verder op te schalen, of om patiënten die wel IC-zorg nodig, maar waarvoor de beschikbare capaciteit niet aanwezig is, reeds in een eerder stadium uit te rangeren.
Want helaas is bij Corona geen planbare zorgvraag mogelijk.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nope, het idee is dat -mocht de IC-vraag even groot worden als bij de 1e golf- er een meer evenredige verdeling over andere ziekenhuizen plaats moet vinden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
01 okt 2020 13:10
Nope, het idee is dat -mocht de IC-vraag even groot worden als bij de 1e golf- er een meer evenredige verdeling over andere ziekenhuizen plaats moet vinden.
AHA, duidelijk !

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
01 okt 2020 07:45
Het 1e halfjaar van 2020 zijn er ruim 10.000 mensen overleden aan het Coronavirus. Met piek in april van 6000.
53% was man. 47% vrouw.
Gemiddelde leeftijd man 79,3, vrouw 83,1
Dat meldt het CBS.

Klein rekensommetje: dus in de andere 5 maanden 800 per maand.

Andere doodsoorzaken:
Kanker 24000
Hart-en vaatziekten 19000
Psychisch lijden incl. Dementie ook ruim 10.000

Ik weet niet hoe jullie hierover denken maar waarom voorrang gegeven wordt aan coronapatiënten in de reguliere zorg begrijp ik steeds minder.
Alsof je familie verliezen aan corona erger is dan aan kanker of hartziekte verliezen.
Of aan zelfmoord omdat het bedrijf failliet gaat.
Het gemak waarmee er hier weer wordt gegoocheld met cijfers voor het eigen gewin is echt stuitend :o
Maar alles is geoorloofd blijkbaar.

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

angel1978 schreef:
01 okt 2020 13:45
Jose2501 schreef:
01 okt 2020 07:45
Andere doodsoorzaken:
Kanker 24000
Hart-en vaatziekten 19000
Psychisch lijden incl. Dementie ook ruim 10.000
Het gemak waarmee er hier weer wordt gegoocheld met cijfers voor het eigen gewin is echt stuitend :o
Maar alles is geoorloofd blijkbaar.
Soms is het handig om de reacties te lezen, de genoemde cijfers komen gewoon overeen met die van het CBR. Echter zeggen de cijfers niets over hoeveel patiënten in het ziekenhuis zijn overleden. Veel kankerpatiënten overlijden gewoon thuis waar ze zorg van de huisarts ontvangen, dit is voor de overige gevallen ook niet anders.

Nijogeth
Berichten: 10549
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als het Angel niet aan staat wat er staat, dan is het altijd geklungel met cijfers. Als je dan vraagt of er uitgelegd kan worden wat er niet klopt, dan wordt er niet thuis gegeven. Is een riedeltje dat iedere keer weer terug komt.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
01 okt 2020 13:45
Het gemak waarmee er hier weer wordt gegoocheld met cijfers voor het eigen gewin is echt stuitend :o
Maar alles is geoorloofd blijkbaar.
De reden waarom er geen statistiek bedreven zou mogen worden met getallen , die dode mensen representeren, ontgaat me volkomen. Terwijl getallen essentieel zijn om zaken in perspectief te kunnen zien.

In de vandaag naar boven gekomen getallen mis ik overigende de procentuele oversterfte: zijnde oversterfte gedeeld door "normaal" aantal te verwachtte overledenen in die periode.

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
01 okt 2020 14:44
In de vandaag naar boven gekomen getallen mis ik overigende de procentuele oversterfte: zijnde oversterfte gedeeld door "normaal" aantal te verwachtte overledenen in die periode.
Staat in de bijgevoegde link volgens mij wel benoemd. Maar elke Corona doden was er 1 meer dan eerder, immers hadden we in 2019 geen corona doden.

Nijogeth
Berichten: 10549
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sylvesterb schreef:
01 okt 2020 16:07
16again schreef:
01 okt 2020 14:44
In de vandaag naar boven gekomen getallen mis ik overigende de procentuele oversterfte: zijnde oversterfte gedeeld door "normaal" aantal te verwachtte overledenen in die periode.
Staat in de bijgevoegde link volgens mij wel benoemd. Maar elke Corona doden was er 1 meer dan eerder, immers hadden we in 2019 geen corona doden.
Puur qua coronadoden inderdaad wel. Maar een (persoonlijk denk ik vrij groot) deel was natuurlijk ergens anders aan gestorven of eventueel wat later. Die zouden dus nu ook gewoon in die statistieken onder een ander kopje hebben gestaan.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
01 okt 2020 07:45
Ik weet niet hoe jullie hierover denken maar waarom voorrang gegeven wordt aan coronapatiënten in de reguliere zorg begrijp ik steeds minder.
In normale tijden is het al schipperen tussen de capaciteit en het aantal patiënten. Voorrang heb je alleen als je met zwaailicht in het ziekenhuis aankomt, maar zodra je toestand niet meer levensbedreigend is, dan is het net als alle anderen aanschuiven in de rij en wachten. Enige oplossing is het uitbreiden van de capaciteit en dat zie ik onder deze of de volgende regering niet snel gebeuren.
sylvesterb schreef:
01 okt 2020 12:19
Maar als de risicogroepen zijn ingeënt dan is Corona gewoon een griepvirus.
Hm ... Corona is tot nu toe 4 keer dodelijker dan griep in de leeftijdsgroep t/m 54 jaar en die wordt niet als risicogroep gezien, zal als laatste worden ingeënt.

Ik kan niet zeggen dat Corona een simpel griepje is. De manier waarop dit virus een lichaam ontregelt, kun je vergelijken met een sloophamer, die de helft van het gebouw laat staan. Alleen weet je vooraf nooit welke helft.
Met ons gaat het wel de goede kant op. Mentaliteit lijkt verschil te maken. Het is net alsof je lichaam vergeten is hoe het werkte en als je dan over je eigen pijngrens nog even doorgaat, is dat -jawel- pijnlijk en vermoeiend, tegelijk is het sprong vooruit naar weer alles kunnen.

Zo, nog even praktisch met het oog op de herfst- en kerstvakantie. In het Duits en Engels (PDF) de risicogebieden volgens het RKI per 30 september en dit instituut hanteert maar 1 norm: in 7 dagen gemiddeld 50 besmettingen per 100.000 inwoners. De reisadviezen zijn niet vervuild door politieke opvattingen.

Ander lichtpuntje zijn toch de cijfers uit Kroatië. Momenteel is rond de 5% van het aantal tests positief, dat was eind augustus 10%. Het bron- en contactonderzoek loopt goed. De nieuwe besmettingen zijn verspreid op het werk, op school, op bruiloften en tijdens zingen (koorrepetities). Kortom: vergelijkbare oorzaken als in Nederland, maar een dalende tendens en dat richting de winter. (Bron: koronavirus.hr)

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jose2501 schreef:
01 okt 2020 16:01
16again schreef:
01 okt 2020 14:44
In de vandaag naar boven gekomen getallen mis ik overigende de procentuele oversterfte: zijnde oversterfte gedeeld door "normaal" aantal te verwachtte overledenen in die periode.
@16again staat wel vermeldt. Vanaf week 20 (10 - 17 mei) is er geen oversterfte geconstateerd. Procentueel durf ik niet zeggen maar GEEN oversterfte is dat percentage dus 0 of negatief.
Als ik de tabel erbij pak uit
https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/corona/med ... -per-week-
en aantal overledenen uit week 1 t/m 37 bij elkaar tel voor 2019 en 2020 krijg ik:
2020 116145 doden
2019 107318 doden
Oftewel , slechts 8,2 % meer doden dan vorig jaar.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

8,2% vind ik veel.

Voor de doe-het-zelvers:als je zelf mondmaskers wilt maken, gebruik a.u.b. de instructie van maakjemondmasker.be of uit een tijdschrift zoals Knip. De NL-overheid heeft ook een patroon online gezet, maar dat levert het slechtste masker ooit op en werkt gegarandeerd niet.


Trump besmet. Het virus zoekt wel een bepaald type leider op, als je ziet welke regeringsleiders of presidenten besmet zijn geraakt. Zou het een voorteken zijn?

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
02 okt 2020 07:55
8,2% vind ik veel.
8,2% , dat is ook 108 rijden waar je 100 mag. En daar kom je niet mee in wegmisbruikers.

Ik vraag me af wat het effect van suiker/vet tax zou zijn op sterftecijfers. Hart en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 , daar valt meeste verbetering te boeken.

Gesloten