LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Nijogeth
Berichten: 10549
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
02 okt 2020 07:55
8,2% vind ik veel.
Dat cijfer kan echter nog wel omlaag of omhoog voor het einde van het jaar. Momenteel hebben we nog steeds ondersterfte, dus dat cijfer gaat nog omlaag.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Hoe het komt weet ik niet zo goed, maar ik zag vandaag in het straatbeeld én in de supermarkt opvallend veel méér mondkapjes. Het zou kunnen dat men er zich ineens méér van bewust is dat het virus nog écht onder ons is en weer oplaait.
Ik vind het alleen maar verstandig.

Nijogeth
Berichten: 10549
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb vandaag voor het eerst in mijn leven een mondkapje op gehad. Ik moest mijn lenzen even ophalen en wist dat die winkelier dat beleid heeft ingevoerd. Afgelopen zaterdag was dat nog niet zo.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Geen mondkapje voor mij. Gewoon boodschappen doen zoals al vanaf half maart.

Lowieze
Berichten: 6876
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Gewoon zorgen dat je altijd een mondkapje bij je hebt als je naar de winkels gaat, vind ik geen probleem.
Ben alleen bang dat mensen dan ineens gaan denken dat ze niet meer besmet kunnen worden en de andere maatregelen niet meer in acht nemen. Je wordt natuurlijk niet ineens immuun als je een mondkapje draagt.

Nijogeth
Berichten: 10549
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik denk ook niet dat je dat jouw personeel zomaar kan verplichten als het niet in de wet staat en alleen een advies is.

Stel, dat de helft van het personeel weigert zo'n mondkapje te dragen. Dan zou je ze naar huis kunnen sturen, maar wel doorbetalen of ze kunnen ontslaan. En zo'n ontslag zal geen stand houden bij het UWV.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Het vervelende vind ik persoonlijk dat het eea nog steeds zo ' vrijblijvend' is.
Een dringend advies is toch echt wat anders dan een verplichting , zoals bij onze buren.
Nederlanders zijn per definitie niet zo gezagsgetrouw en lappen dan ook zelfs het advies aan hun laars.
Wat mij betreft mag er wel een wat steviger beleid komen, klip en klaar , willen we een lock-down zien te voorkomen of overspoelde IC .s .
Dat willen we toch niet? Waarom dan niet de regels in acht nemen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook hier draagt niemand van het personeel in de supermarkt een mondkapje, opvallend genoeg weer wel bij de Read Shop.
Waar ik van de week was, een weekje weg, zag ik al het personeel bij de Jumbo zelfs met zo.n spatschermpje voor het gezicht. Zo.n vastgemaakte kap op het hoofd.
Dus m.a.w géén eenduidig beleid. :(

witte angora
Berichten: 31986
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier precies hetzelfde. Gister had ik er geen bij me, toevallig vandaag moest ik met de trein, en ook op het EV-experience (circuit Zandvoort) werd op sommige momenten gevraagd zo'n ding te dragen. Dus toen ik vanmorgen bij de Jumbo stond had ik ze bij me. Ik denk dat nog geen 30% van de klanten die dingen draagt, het personeel sowieso niet. En de karretjes? Niemand die ze schoon maakt.

Op de EV-experience wordt overigens wel zeer nauwlettend in de gaten gehouden of mensen zich aan de regels gelden. Looproutes, desinfecteren, temperatuur wordt bij binnenkomst gemeten, het aantal kaartjes is beperkt, noem maar op. De standhouders en de organisatie willen echt voorkomen dat het er op uitdraait dat de boel voor morgen en/of overmorgen gecancelled moet worden.

Nijogeth
Berichten: 10549
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ben dus uit verveling maar vast de kroeg ingedoken. Dat idee hebben er velen, zie ik, want het is al bijna vol. Uitgaande van 30 personen die zijn toegestaan.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
02 okt 2020 18:06
Ik ben dus uit verveling maar vast de kroeg ingedoken. Dat idee hebben er velen, zie ik, want het is al bijna vol. Uitgaande van 30 personen die zijn toegestaan.
Als je om 22;00 weg moet, is het gewoon handiger om er eerder te zijn.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
02 okt 2020 16:42
Hoe het komt weet ik niet zo goed, maar ik zag vandaag in het straatbeeld én in de supermarkt opvallend veel méér mondkapjes. Het zou kunnen dat men er zich ineens méér van bewust is dat het virus nog écht onder ons is en weer oplaait. Ik vind het alleen maar verstandig.
Het zal de komende dagen wel meer worden. Elders duurde het ongeveer een week, voordat iedereen iets bij zich had.
Winkels: bij franchise beslist de manager, bij landelijke ketens moet er nog een rondje vergaderd worden. Waarbij ik mij verbaas over het CBL: uit angst voor agressie geen mondkapjesplicht in de supermarkten?
Nijogeth schreef:
02 okt 2020 17:18
Ik denk ook niet dat je dat jouw personeel zomaar kan verplichten als het niet in de wet staat en alleen een advies is.
Het kan verplicht worden gesteld, net zoals het dragen van bedrijfskleding of het gebruik van PBM in normale tijden verplicht is (asbest, bouw, groenonderhoud, bezorgers, zorg).

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Met 'verplicht stellen' bedoel ik de werkgever (of filiaalhouder of franchisenemer). Sorry voor de verwarring.

Tweede golf? Deze week in Zuid-Oost-Europa een dalende tendens, tegelijk melden landen als Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Duitsland, Nederland, België het hoogste aantal besmettingen op 1 dag sinds maart.

Een erg hardnekkig misverstand is 'vakantieganger'. Overheden zien alleen mensen een grens passeren en eventueel een reisdoel (bij vliegreizen). Je hebt mensen, die echt op vakantie gaan en in deze groep zijn er heel weinig besmettingen, waarschijnlijk omdat ze ter plekke nauwelijks met vreemden in contact komen. Dan heb je groep, die de vakantie gebruikt voor familiebezoek en hier komen de besmettingen vandaan, want bij familie is het allemaal losser, hartelijker, onbezorgder.

Lowieze
Berichten: 6876
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Jaap van Dissel blijft bij zijn eerdere standpunt dat het dragen van niet-medische mondkapjes niet nodig is. De directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) herhaalt in gesprek met de NOS dat mondkapjes "een buitengewoon gering effect" hebben op de verspreiding van het coronavirus.”
Bron: NU.nl

Dat stimuleert de mensen best wel om in openbare ruimtes mondkapjes te gaan dragen, toch?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Sinds wanneer is dat zijn doel?

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jasper45 »

@Lowieze
Jaap laat zich blijkbaar niet álles in zijn haar smeren.

Nijogeth
Berichten: 10549
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach, volgende week hebben we vriendenweekend. Ik organiseer en we gaan naar België. Nu moeten we daar kiezen uit 10 dagen quarantaine of een coronatest. Aangezien we niet verder gaan dan de gehuurde villa en als het goed is geen Belg tegen gaan komen, kiezen we voor de quarantaine. Na een paar dagen zijn we weer terug. Leuke gemeente wel, want er zijn de laatste 2 weken maar 4 besmettingen geteld.

witte angora
Berichten: 31986
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Vandaag flink wezen klussen. Wel wat spullen bij de bouwmarkt gehaald, en broodjes bij de supermarkt. Bij terugkomst nog wat eieren gehaald. Volgens mij is er vandaag nog geen enkel verschil met vorige week, wat de maatregelen betreft. Je ziet nauwelijks mensen met mondkapjes, mensen roetsjen door elkaar heen, knallen nog net niet tegen elkaar op; de karretjes worden niet door het personeel schoongemaakt, en klanten doen het ook niet; wel is het drukker dan anders, maar dat kan ook aan het weer liggen. Of beginnen mensen toch weer een beetje te hamsteren? Geen idee. Heb niet op de schappen gelet, daarvoor was ik te moe.

Inmiddels bijna 4000 besmettingen, en Nederland klimt rap op de 'ranglijst' van besmettingen naar boven. De 'top drie' zal het niet worden, maar inmiddels plek 30, en eind van de week vermoedelijk op 28, is geen beste score. Een paar weken geleden stonden we nog op 41.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien dan nog maar eens naar het nieuws kijken. Er zijn meer ziekenhuisopnames.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
03 okt 2020 19:45
1 Ook gezien dat de mensen opgenomen op de IC gelijk is gebleven?
2 Evenals de ziekenhuisopnames?
3 En gesprek gehoord op radio 1 met hoogleraar Michaela Meeuwes?
4 Dat er naar haar zeggen geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat de maatregelen werken?
5 Dat de gevolgen van al die maatregelen een groot effect heeft op onze psychische gesteldheid?
6 En dat er wereldwijd wel 170 miljoen mensen onder de armoedegrens komen en veel daarvan aan honger zullen doodgaan als er niet snel iets gebeurd?
7 En dat wereldwijd het onderwijs aan kinderen op z'n gat komt te liggen?
8 En dat wereldwijd 100 miljoen banen verloren gaan?
Veel vragen,daarom genummerd in de quote.
1 Het aantal mensen op de IC zegt niets over het verloop op de IC. Het is alleen een totaalgetal. Wanneer de plek van een overleden patiënt wordt ingenomen door iemand, die te ziek is geworden voor de 'gewone' Covid19 afdeling, blijft het aantal mensen gelijk.
2 De ziekenhuisopnames groeien.
3 Nee. Daarvoor levert de naam wel twee treffers op. Of hij werkt op de Universiteit van Gent of zij heet Michaéla Schippers en heeft eind juni via Café Wetlschmerz een video op YT gepubliceerd met de fijne titel 'Een internationale coronasekte'.
4 Is mevrouw koppig en wijst zij elke studie af? Er wordt zoveel onderzocht, dat het nauwelijks bij te houden is, maar van iemand op dit niveau verwacht ik wel, dat ze op zijn minst de vakliteratuur bijhoudt.
De maatregelen werken wel degelijk. Afstand houden, Hygiëne, Masker, Ventileren en eventueel nog de waarschuwingsapp, bij elkaar heeft het effect en zorgt ervoor dat het virus niet vrij huishoudt onder de bevolking.
5 Dat is waar, alleen al omdat het overgrote deel van de bevolking nooit eerder in een situatie is geweest, dat je dingen niet meer mag doen. Het is een uitdaging. Wij staan er niet te lang bij stil, maar handelen.
6 Wereldwijd praat je al snel over grote getallen als het om armoede, de strijd om de eerste, essentiële levensbehoeften gaat. Ik ben nu te lui om de getallen erbij te zoeken, maar van 170 miljoen ben ik niet echt onder de indruk. Het aantal mensen, dat normaal in armoede leeft, is vele malen hoger, dat staat mij nog wel bij.
7 Tenzij je zelf in actie komt en het onderwijs zo organiseert, dat het door kan gaan.
8 Tegenover verloren banen staan ook nieuwe banen. Deze crisis heeft naast verliezers ook winnaars.

Gesloten