Moneyman, bedankt voor uw uitgebreide antwoord en ja, mijn vraag was inderdaad serieus bedoeld. Aanames in het geval er juridische consequenties zijn inderdaad van een andere orde. Echter, aannames in het intermenselijk verkeer, hoe goed je iemand ook denkt te denken, kunnen net zo goed tot onnodige (vervelende) misverstanden leiden, voorbeelden zal eenieder zich voor de geest kunnen halen.Moneyman schreef: ↑30 aug 2020 12:08Omdat ik vermoed dat je vraag serieus is, zal ik 'm ook als zodanig beantwoorden. Je hebt gelijk dat ik vaak ageer tegen aannames. Als je goed leest in welke context ik dat doe, is dat eigenlijk altijd als er (juridische) adviezen gegeven worden op basis van aannames. Daar ben ik fel op tegen, omdat het maar al te vaak blijkt dat, als TS een toelichting geeft, de aannames onjuist bleken te zijn - en de adviezen dus ook.
Mijn opmerking in het feedbacktopic is van een geheel andere orde. Iedereen die met een bepaalde frequentie en opmerkzaamheid op dit forum ronddwaalt, leert z'n pappenheimers wel kennen. Je leert wie op welke manier reageert, je leert wie welke triggers heeft, je leert wie wie liked (ongeachte de inhoud) en voor de goede verstaander is het ook echt niet moeilijk de intenties van posters te leren kennen. En ja: daar zit - net als in het echte leven- altijd een bepaalde mate van aannames in. Is dat erg? Nou, lijkt mij niet: als die aanname onjuist is, wordt'ie vanzelf wel rechtgezet. Niet door 'm gewoon te ontkennen, maar door in woord en daad te laten zien dat die aanname onjuist was.
Vanuit dat perspectief moet je kijken naar mijn post over het verschil in intentie en uiting en het daar gegeven duidelijke voorbeeld ervan.
Specifiek in uw geval.... vanwege uw deskundigheid, taalgebruik ed vervult u een bepaalde rol op dit forum, daar bent u zich ook vast bewust van. Om het even wat "botter"te zeggen ...... sommige forumleden nemen haast klakkeloos uw meningen over, "want als Moneyman het zegt dan is het waar", daar schuilt een zeker "gevaar", ook omdat het geschreven woord zwaarder telt dan het gesproken woord waar mimiek e.d. nog een belangrijke rol vervullen. Daarbij is mijn persoonlijke mening dat "een bepaalde mate van aannames" zeker in heikele topics overbodig zijn en soms vuurtjes nog iets verder opstoken en dat vind ik jammer.
Nog een fijn restje weekend!