LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Obelix1

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

witte angora schreef:
16 mar 2020 17:11
Tot er weer eentje met een besmetting vanuit weet ik veel waar deze kant op komt.
Precies, spijker op de kop...ik mag wel zeggen, jij leest heel erg goed. Opmerkzaam W.A.

En dat moet nu juist voorkomen worden, maar hoe? :o

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het lijkt mij een logisch verhaal ondanks dat ik geen medicus ben, het virus gaat echt niet op een plastic bekertje zitten wachten, totdat jij het een keer oppakt. Het overleeft gewoon weg niet. Ook niet in een lift, in de auto....helemaal nergens maar bij de mens en dier wel.
Een viroloog kan beter dan ik uitleggen dat je verhaal niet klopt.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Nieuwe asielzoekers worden blijkbaar niet meer opgevangen en moeten dus op straat blijven en gaan daardoor ongecontroleerd rondzwerven.
Ze worden ook niet medisch gecontroleerd als ze zich melden, maar direct weggestuurd en zo kunnen besmette asielzoekers ook nergens terecht als ze ziek worden en vrijelijk het virus verspreiden.
Of dit nu een juiste maatregel van de Overheid is betwijfel ik te zeerste.

Obelix1

Klopt, theoretisch is het allemaal prima uit te leggen, zeker door een viroloog. Maar de oplossing Bob!, die weet zij ook niet natuurlijk anders hadden we die problemen nu niet.

Als iemand een bekertje vast hebt met zweterige virus handen en die zou het aan jou geven op hetzelfde moment, dan zou de kans zijn dat.....??? Maar wil jij dat bekertje eigenlijk wel pakken en waarom eigenlijk? Je neemt toch een schoon bekertje of niet soms. En dat gaat voor alles op natuurlijk, ook die lift, toilet....etc. Ik pak een schoon toiletpapiertje en nog een flush met water. Denk je dat die virus dat leuk vind???

Dat is mijn logica, maar ben geen viroloog, maar denk een beetje na voordat ik iets doe.

Gewoon gezond doen, en vooral gezond denken.

Obelix1

scontra schreef:
16 mar 2020 17:59
Nieuwe asielzoekers worden blijkbaar niet meer opgevangen en moeten dus op straat blijven en gaan daardoor ongecontroleerd rondzwerven.
Ze worden ook niet medisch gecontroleerd als ze zich melden, maar direct weggestuurd en zo kunnen besmette asielzoekers ook nergens terecht als ze ziek worden en vrijelijk het virus verspreiden.
Of dit nu een juiste maatregel van de Overheid is betwijfel ik te zeerste.
Dat zijn werkelijk een van de problemen wat je kan zien als potentiële overdragers, ze hebben toch ook recht op voedsel, drinken en noem maar op. Dat is een groot probleem volgens mij wat moeilijk beheersbaar is in een vrij Nederland.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het RIVM schrijft:
Hoe lang kan het nieuwe coronavirus overleven buiten het lichaam?
Een virus heeft altijd een mens of dier nodig om ‘in leven te blijven’ en zich te kunnen delen. Buiten het lichaam kan het virus maar kort overleven. Hoe lang dat precies is, is nu nog onbekend. Dit kan variëren van enkele uren tot enkele dagen. Dat is afhankelijk van bijvoorbeeld het soort oppervlak, de temperatuur en de luchtvochtigheid. Een oppervlak dat mogelijk besmet is, kun je eenvoudig reinigen met een gewoon schoonmaakmiddel. Was daarna je handen met water en zeep.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Obelix1 schreef:
16 mar 2020 18:08
Dat zijn werkelijk een van de problemen wat je kan zien als potentiële overdragers, ze hebben toch ook recht op voedsel, drinken en noem maar op. Dat is een groot probleem volgens mij wat moeilijk beheersbaar is in een vrij Nederland.
[/quote]
Wat dacht je van de vele daklozen in ons land?? die hebben ook recht op hulp maar worden gewoon vanuit de opvang weggestuurd.

Obelix1

Misschien slechts enkele seconden, bij 40 graden verdampt een zweetdruppeltje razend snel, en dan ligt het nog maar net aan het adsorptie vermogen van het materiaal.

Bij 5 graden of lager zal dat dus langer zijn, vandaar die factor temp.

Bedankt voor de bijdrage Hr. Erthanax.

Obelix1

reggie2 schreef:
16 mar 2020 18:16
Obelix1 schreef:
16 mar 2020 18:08
Wat dacht je van de vele daklozen in ons land?? die hebben ook recht op hulp maar worden gewoon vanuit de opvang weggestuurd.
[/quote] Daar heb je gelijk in, absoluut. Trieste gebeurtenissen, ik kan het helaas niet veranderen en mooier maken dan het al is. Maar dat is ook Nederland, en daar zullen ook oplossingen voor gezocht moeten worden.

Ik dacht 15 jaar geleden, die oplossing komt nooit...ik pak mijn biezen. Lusten of lasten het maakte mij geen ruk uit. Blijkt het toch niet zo verkeerd te zijn, maar dat is dan weer mijn geluk.

Blijf het toch verschrikkelijk vinden, een pandemie. Sorry. :(

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Kijk eens aan. De Kiosk op het station kan toch openblijven. Net als de Domino's en andere afhaalgelegenheden. Zolang mensen hun hapje en hun drankje er maar niet naar binnen werken.
Afhaal- en bezorgrestaurants blijven open (ook het afhaalloket van coffeeshops)
Afhaal- en bezorgrestaurants mogen gewoon open blijven, zolang ze bezoekers hun maaltijd niet ter plaatse laten opeten. Gisteren leek het erop dat alle eet- en drinkgelegenheden dicht moesten, maar de Rijksoverheid heeft de maatregelen hierover nader ingevuld. Ook coffeeshops vallen onder de afhaalrestaurants, laat het ministerie van Justitie en Veiligheid weten. Die blijven dus open voor afhalen.

Wel adviseert de overheid om drukte te vermijden. Het is overigens niet zo dat alle restaurants nu een afhaalloket kunnen openen, want daarvoor is een vergunning nodig.

Bron: https://nos.nl/liveblog/2327271-konings ... -open.html

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Obelix1 schreef:
16 mar 2020 18:28

Ik dacht 15 jaar geleden, die oplossing komt nooit...ik pak mijn biezen. Lusten of lasten het maakte mij geen ruk uit. Blijkt het toch niet zo verkeerd te zijn, maar dat is dan weer mijn geluk.

Ik ga er vanuit dat waar jij woont ook nog wel die corona gaat krijgen, of misschien al aanwezig is??

Blijft vervelend op deze manier voor de daklozen.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Corona bestaat alleen daar waar het ook getest wordt. Anders is het gewoon een griepvirus.

Obelix1

reggie2 schreef:
16 mar 2020 18:36
Obelix1 schreef:
16 mar 2020 18:28

Ik ga er vanuit dat waar jij woont ook nog wel die corona gaat krijgen, of misschien al aanwezig is??

Blijft ***** op deze manier voor de daklozen.
Het lijkt wel alsof je het mij gunt, maar dat zal zeker niet waar zijn. We doen in ieder geval niet ons best om het te krijgen, we geven elkaar al voetjes i.p.v. handdruk. Zelfs toeristen worden hier met de nek aangekeken en die krijgen zelfs geen voetje maar gewoon...hallo.
Metertje afstand of nog meer en lekker laten gaan, ik zie het gebeuren.

Als alles weer achter de rug is trekt alles vanzelf bij, maar bij ons zit de schrik er ook in maar we denken gewoon, laat die virus de fu..k krijgen.

En de daklozen, ja die hebben we hier ook en die slapen gewoon op straat. In een portiek, onder een roeiboot, onder een palmboom...noem het maar op. In de oceaan douchen, struinen naar een makreel en rijst en ze leven door tot hun 90 of honderd jarige dood. Onverwoestbaar!

In Nederland is dat jammer genoeg een heel ander verhaal, wiet, coke, alcohol en alles wat verkeerd is met die gasten doen ze. Heb vaak met ze gesproken maar het helpt natuurlijk voor niks, nakkes , nada. Mijn auto ruitjes bleven wel heel, ze vonden me sympathiek.

Als dat door de pandemie opruimt zou ik nog kunnen zeggen, tja ...vervelend.

Obelix1

Theotrucker schreef:
16 mar 2020 19:01
Corona bestaat alleen daar waar het ook getest wordt. Anders is het gewoon een griepvirus.
Griep bestaat hier ook Theo, we duiken onder de wol met voorschriften van de arts en medicijntjes, en we griepen het uit tot je weer het ventje bent, en dan heb je dat ook weer gehad. Wat Boris in Engeland eigenlijk wilt doen :)

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar ook hier bestaat Corona alleen als het getest is. Met die test wachten ze te lang. Zodra er eindelijk getest is en je weet het is het vaak al te laat. Of ze testen het als je dood bent. Er moet tenslotte een oorzaak zijn.
Boris geeft geen moer om zijn volk, dat blijkt.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Als ik zo lees en zie wat er aan geweldige initiatieven wordt opgezet om elkaar te helpen en te steunen , waar nodig , vind ik dat fantastisch om te zien.
Dit brengt bij velen iets slechts en egoïstisch naar boven maar ook zoveel goeds! Mooi! 😀

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
16 mar 2020 13:22
[...]
Ik zou gewoon even op e site van de RIVM kijken... dan had je dit gezien:
Kun je besmet raken met het coronavirus via producten of het aanraken van oppervlakten? (bijvoorbeeld deurklink, pinautomaat, leuning, geld, etc.)
Het coronavirus verspreidt zich via mensen en dieren. Buiten het lichaam kan het virus niet goed overleven. De kans dat je besmet raakt via het aanraken van producten of oppervlakten is erg klein.
Neem de maatregelen die gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken en was regelmatig je handen.
maar ook dit:
Hoe lang kan het nieuwe coronavirus overleven buiten het lichaam?
Een virus heeft altijd een mens of dier nodig om ‘in leven te blijven’ en zich te kunnen delen. Buiten het lichaam kan het virus maar kort overleven. Hoe lang dat precies is, is nu nog onbekend. Dit kan variëren van enkele uren tot enkele dagen. Dat is afhankelijk van bijvoorbeeld het soort oppervlak, de temperatuur en de luchtvochtigheid. Een oppervlak dat mogelijk besmet is, kun je eenvoudig reinigen met een gewoon schoonmaakmiddel. Was daarna je handen met water en zeep.
Dit geldt ook voor coronavirussen. En waarschijnlijk dus ook voor het virus dat COVID-19 veroorzaakt, want dat virus lijkt zich te gedragen zoals de andere coronavirussen.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

ZeerPrivé schreef:
16 mar 2020 14:31
Ik ga de RIVM wel 'even' bellen. De betreffende AH heb ik in ieder geval ingelicht, ze gaan er meteen een maximum op zetten, ze hadden er niet over nagedacht.
De bedoeling is natuurlijk dat mensen daar zelf rekening meehouden. Met die 'social distancing' van 1,5 meter of zo. Als het kan elders in de supermarkt of bij de kassa, dan kan het ook in de lift en stap je er niet in als ie al te vol staat, en spreken we elkaar erop aan.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Even terzijde: In tien dagen tijd 890 reacties op 45 pagina's. Dit topic voorziet duidelijk in een behoefte. Daarom een kort woord van dan aan TS, ons aller Witte Angora: Dank.

Gesloten