LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Mevrouw I.

Re: Betaling huurboiler Eneco/ Tempus

Ongelezen bericht door Mevrouw I. »

Eneco mdw schreef:Beste Mevrouw I,

Ik begrijp dat u niet wilt betalen voor een huurtoestel, waarvoor u geen contract heeft afgesloten. Tempus is een dochteronderneming van Eneco en verhuurt en onderhoudt verwarmings- en warmwatertoestellen. Tempus heeft aangegeven dat er zich een huurtoestel in uw woning bevindt. Op hun verzoek brengen we de kosten van de huur- en of onderhoud hiervan nu bij u in rekening.

Uitstel
Omdat Eneco geen beslissing neemt over uw bezwaar tegen de kosten, verlenen we u graag uitstel van betaling om verdere moeilijkheden te voorkomen. Dit in ieder geval tot Tempus inhoudelijk op uw bezwaar heeft gereageerd.

Tempus
Als Tempus uw bezwaar gegrond acht, geven zij dit aan ons door. Dan crediteren we de kosten die we bij u in rekening hebben gebracht. Tot we bericht ontvangen van Tempus, brengen we de kosten bij u in rekening en voorkomt u een eventuele incassoprocedure alleen door uitstel van betaling. Omdat ik begrip heb voor uw situatie, heb ik u gevraagd contact met mij op te nemen zodat ik de mogelijkheden voor u kan bekijken. Ik lees dat u dit inmiddels toch gedaan heeft. Ik geef u zo snel mogelijk een inhoudelijke reactie.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco
Ik wacht uw reactie op de mail af.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Eneco mdw schreef: Tempus
Als Tempus uw bezwaar gegrond acht, geven zij dit aan ons door. Dan crediteren we de kosten die we bij u in rekening hebben gebracht. Tot we bericht ontvangen van Tempus, brengen we de kosten bij u in rekening en voorkomt u een eventuele incassoprocedure alleen door uitstel van betaling. Omdat ik begrip heb voor uw situatie, heb ik u gevraagd contact met mij op te nemen zodat ik de mogelijkheden voor u kan bekijken. Ik lees dat u dit inmiddels toch gedaan heeft. Ik geef u zo snel mogelijk een inhoudelijke reactie.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco
@ Kelly,

het punt is dus, wat meerdere mensen overkomt, dat Tempus zegt dat 'benadeelden' contact met jullie op moeten nemen - terwijl jullie namens Tempus factureren.
Echter, voor zover ik de mensen hier begrijp, heeft Tempus tot op heden op geen enkele wijze rechtsgeldig aan kunnen tonen dat er sprake is van een huurcontract.
Aangezien u (Eneco) namens hen factureert, moet dit ergens op gebasseerd zijn - en zal Tempus jullie ook de onderliggende stukken moeten doen toekomen.
Kunnen jullie deze niet nakijken, waar dan met name de getekende overeenkomsten zijn tussen de klanten en Tempus?
Want, zover men hier kan lezen, is daar geen sprake van, en is alle facurering en dreiging met nog meer kosten onrechtmatig.

Het lijkt mij slim als u Tempus opdracht geeft om een kopie contract aan u te doen toekomen, zodat Tempus kan bewijzen dat zij jullie geen onrechtmatige facturen laat verzenden.

Gezien de houding van Tempus: Succes daarmee.

Alphavista

Ongelezen bericht door Alphavista »

marjolein_p schreef:Net nog maar eens met Tempus gebeld. Nu leggen ze de schuld weer bij Essent (mijn energieleverancier). Die had het door moeten geven, dus of ik bij hun wil gaan klagen. Ondertussen willen ze mij nog steeds geen overeenkomst laten zien vanwege 'privégegevens van de vorige bewoner'. Zij vinden het de normaalste zaak van de wereld dat er facturen gestuurd worden, zonder aan te tonen dat er een contract bestaat. Dit houdt toch in geen enkele rechtszaal stand?!
Ondertussen weer witheet door de asociale manier waarop wij behandeld worden. Iedereen heeft schuld volgens Tempus, behalve zijzelf, en ondertussen wordt de klant letterlijk met de rekening opgezadeld.
Misschien moeten we ons organiseren en het probleem voorleggen aan de ombudsman? Of zorgen dat het de televisie haalt?
Ben nu ook wel benieuwd om hoeveel mensen in NL het gaat. Dit zou inderdaad op TV moeten komen want ik denk dat er heel veel (oudere) mensen zijn die gewoon maar betalen.

Dit is de aangetekende brief die ik gisteren heb verstuurd:

In aanvulling op mijn bezwaren per e-mail, betwist ik hierbij ook aangetekend per post de rekeningen van Eneco/Tempus voor de huur van mijn boiler.

Eneco en Tempus hebben geen van beide een inhoudelijke reactie gegeven op mijn bezwaren, maar sturen alleen maar nieuwe rekeningen en bedreigingen van € 1.200,= boete etc.

Ik heb geen overeenkomst met Eneco. In mijn huurovereenkomst staat duidelijk vermeld dat ik een overeenkomst dien aan te gaan en servicekosten dien te voldoen nadat ik een contract heb ondertekend.
Eneco heeft aangegeven dat door een administratieve fout geen contract is aangeboden bij het betrekken van mijn woning. Derhalve kan Eneco geen aanspraak maken op servicekosten van de afgelopen jaren en zonder overeenkomst ook niet in de toekomst.

Zoals reeds eerder aangegeven per e-mail zie ik hierdoor een gerechtelijke procedure met vertrouwen tegemoet.

Ik ben en blijf bereid om servicekosten te voldoen nadat Eneco mij een serviceovereenkomst toestuurt, ik voor akkoord onderteken en retourneer.

Mevrouw I.

Ik heb weinig vertrouwen in de mail die ik naar Eneco medewerkster "Kelly" heb verstuurd (heb nog geen reactie ontvangen), maar goed, ik wacht wel even af.

Ik ga denk ik ook maar een aangetekende brief sturen naar zowel Tempus als Eneco.

En ik zou het echt een goed idee vinden om al onze krachten te bundelen met zo veel mogelijk lotgenoten c.q. slachtoffers dit in de media te brengen (al dan niet mbv Radar)!

Alphavista

Mevrouw I. schreef:Ik heb weinig vertrouwen in de mail die ik naar Eneco medewerkster "Kelly" heb verstuurd (heb nog geen reactie ontvangen), maar goed, ik wacht wel even af.

Ik ga denk ik ook maar een aangetekende brief sturen naar zowel Tempus als Eneco.

En ik zou het echt een goed idee vinden om al onze krachten te bundelen met zo veel mogelijk lotgenoten c.q. slachtoffers dit in de media te brengen (al dan niet mbv Radar)!
Hoe gaat we dat doen? Antoinette bellen?:)

Af en toe komt er een medewerker van Eneco of Tempus hier een bericht plaatsen, zodat het voor de lezers lijkt alsof ze er wat aan doen en je gaan helpen. Ze doen echter helemaal niets en sturen alleen maar nieuwe rekeningen c.q. bedreigingen.

marjolein_p

Ongelezen bericht door marjolein_p »

Volgens mij kan je onder het kopje 'lotgenoten' van deze website een oproep plaatsen zodat je samen op kan trekken. Misschien kunnen we dat doen voor dit Tempus/Eneco huurboiler probleem.

Alphavista

marjolein_p schreef:Volgens mij kan je onder het kopje 'lotgenoten' van deze website een oproep plaatsen zodat je samen op kan trekken. Misschien kunnen we dat doen voor dit Tempus/Eneco huurboiler probleem.
Hoi Marjolein,

Ik heb een nieuwe oproep aangemaakt, hij wordt nu gecontroleerd. Ben benieuwd...

Groet, Paul

Mevrouw I.

Is er al een oproep bij Lotgenoten geplaatst? Ik kan namelijk niks vinden (of ik kijk verkeerd?).

Alphavista

Mevrouw I. schreef:Is er al een oproep bij Lotgenoten geplaatst? Ik kan namelijk niks vinden (of ik kijk verkeerd?).
Ja, ik heb hem geplaatst maar moet nog gecontroleerd worden door Radar

Mevrouw I.

Ah oké. Hoop dat het gewoon goedgekeurd wordt.

Zo opmerkelijk dit... wanneer je persoonlijk contact opneemt met een bedrijf met winstoogmerk, in dit geval Eneco/Tempus, geeft men geen gehoor, zelfs na doordrammen en vele pogingen. Plaats je één reactie met dezelfde inhoud die je altijd hebt gedeeld met Eneco/Tempus, zijn ze er ineens met de kippen bij en geven ze te kennen bereid zijn om compromissen te sluiten en de meest gunstige oplossingen voor de burger te geven.

Zodra je ze echter weer, nadat zij dit zelfs van jou hebben verzocht, persoonlijk contact met hen opneemt, is het ineens weer akelig stil bij Eneco. Ik wil niet eens een inhoudelijke reactie op mijn email, aangezien ik me kan voorstellen dat daar een dag of twee overheen kan gaan. Maar een leesbevestiging (waar ik nadrukkelijk om vroeg in mijn email) neemt mijns inziens niet zo veel tijd in beslag, al helemaal niet wanneer er medewerkster wel de tijd hebben om constant in een topic op het forum Radar te reageren. :lol: Ja daar hebben ze wel tijd voor, maar om te reageren op een dringende zaak van een cliënt natuurlijk niet.

Och ja... het is wat hè.

Alphavista

Beste lotgenoten,

U kunt zich aanmelden onder de knop lotgenoten bovenaan, scroll naar beneden en zoek bij overige deze zaak op. Het aanmelden spreekt voor zich.

Mvg. Paul

Mevrouw I.

Even een update:

Ik heb een e-mail gekregen van Eneco, van medewerkster Kelly, met daarin uitstel van betaling om nog de reactie van Tempus af te wachten. Uitstel loopt tot 19 oktober en indien ik dan nog geen reactie heb ontvangen van Tempus, moet ik met hen contact opnemen.

Goed, vandaag zou ik gebeld worden door Tempus. Niet gebeld, goh, hoe wonderbaarlijk!

Dus moest ik weer voor de kosten opdraaien en belde zelf naar Tempus. Ik kreeg een onvriendelijke vrouw aan de telefoon bij wie ik de situatie voorlegde. Het feit dat ik niet werd teruggebeld zoals beloofd en nu dus WEER achter hen aan moest gaan, werd niet voor geëxcuseerd. Mooie klantenservice dus.

Ik moest aan haar de hele situatie voorleggen en dat heb ik ook gedaan. Ze vroeg me of de boiler nog in mijn huis staat en of ik daar gebruik van maak. Een vraag die ik tig malen heb moeten aanhoren en waar ik wederom instemmend op antwoordde. Haar reactie: nou mevrouw, dan zult u toch echt moeten betalen.

Ik vertelde haar dat het niet gaat of de boiler in mijn huis staat en of ik er gebruik van maak, maar dat het om de huur ervan gaat waarvan geacht wordt IK die te betalen terwijl er niet kan worden aangetoond dat ik een huurovereenkomst met jullie heb gesloten. Wat volgde was een nare discussie, de vrouw bleef voet bij stuk houden dat indien ik er gebruik van maak het moet betalen en deed geen poging om naar mijn argumenten te luisteren.

Vervolgens kwam ze met ineens op het idee dat de huur van de boiler misschien wel vermeld zou kunnen staan in de huurovereenkomst van mijn woning (dus met de wooncoörperatie). Mijn antwoord was negatief, aangezien ik mijn huurovereenkomst 3 keer heb bekeken en er nergens iets over de (ver)huur van de boiler (van derden) staat.

Toen stelde ze schaamteloos voor of ik een kopie kon maken van deze huurovereenkomst en het naar hen zou kunnen opsturen zodat zij dit zouden kunnen controleren.

Pardon? Ik heb haar haarfijn uitgelegd dat de bewijslast NIET bij mij ligt, maar bij HEN. Zij komen bij mij aankloppen voor geld, dan dienen zij aan te tonen of deze eis gegrond is. Nu wordt er van MIJ verlangd dat ik maar moet aantonen dat in de huurovereenkomst van mijn woning niks over een boiler staat? Ik moet dan maar deze moeite verrichten, opdraaien voor de kopieerkosten en voor de kosten voor een aangetekende brief en zij kunnen lekker achterover leunen en maar op mijn acties wachten!

Maar naaatuurlijk kon de mevrouw dit niet begrijpen, werd ze geïrriteerd, wilde ze niet naar mij luisteren en was dit voor haar de enige oplossing mogelijk. Ze dreigde zelfs met een team die ze naar mijn huis kan toesturen om de boiler te verwijderen! De lef!

Ik heb haar uiteindelijk ook maar 's gewezen op de warboel bij Eneco en Tempus, dat er dingen worden beloofd die niet worden nagekomen (deze "zaak" zou worden onderzocht door Tempus; nou, er is blijkbaar niks onderzocht want mij wordt precies hetzelfde verteld als 4 weken terug, Tempus zou contact opnemen met Eneco om de facturen tijdelijk op te schorten: ook niet gebeurd want ik bleef facturen ontvangen van Eneco en ik zou teruggebeld worden vandaag maar dat is natuurlijk ook niet gebeurd), en het enige wat mevrouw nog kon zeggen was (letterlijk): "tja". Ongelooflijk.

Goed, ik heb maar opgehangen met de mededeling dat ik een kopie van mijn woninghuurovereenkomst zou opsturen, maar ik betwijfel ten zeerste of ik deze moeite en mijn geld eraan moet verspillen, omdat ik meer dan genoeg energie en tijd en geld hieraan heb verspild en het hun tijd is om initiatief te tonen.

Maar ik voel me ook zo machteloos tegen dit groot wanbedrijf, alsof ik noodgedwongen ben om aan hun verzoeken te voldoen en er anders dus niks gebeurd en ik maar de dupe word.

Alphavista

Mevrouw I. schreef:Even een update:
Maar ik voel me ook zo machteloos tegen dit groot wanbedrijf, alsof ik noodgedwongen ben om aan hun verzoeken te voldoen en er anders dus niks gebeurd en ik maar de dupe word.
Je bent in ieder geval niet de enige :wink:

Guardian72
Contacteer:

Mevrouw I. schreef:Maar naaatuurlijk kon de mevrouw dit niet begrijpen, werd ze geïrriteerd, wilde ze niet naar mij luisteren en was dit voor haar de enige oplossing mogelijk. Ze dreigde zelfs met een team die ze naar mijn huis kan toesturen om de boiler te verwijderen! De lef

Tja, dus als Eneco en Tempus hun zaken niet op orde hebben, gaan ze dreigen?
Dit is voor mij al reden genoeg om te zeggen - weg met dat ding, ik koop er zelf wel een.
Misschien moet je een tegenrekening overwegen - locatiehuur.
Als zij volhouden dat je moet betalen, zonder enige vorm van rechtsgeldig bewijs, moet het andersom ook kunnen.

Tempus laat zich, m.i. wel kennen als een heel slap bedrijf - als men bedreigingen meent te moeten uiten (we komen wel even langs) om hun geld te innen. Daar is een (juridische) term voor!

Overweeg de volgende keer dit soort gesprekken op te nemen - want hiermee kan je aangifte doen tegen Tempus.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Ik vraag me af of de huur van de boiler niet voor de verantwoordelijkheid van de verhuurder valt. Zeker als de woning niet zonder boiler kan. Dus de boiler standaard de warmwater voorziening verzorgd. Overigens zal dat in dit soort situaties dan ook voor uw buren hetzelfde zijn. Zij zullen dan ook een boiler hebben. Is dat niet het geval, dan heeft de vrige bewoner vermoedelijk een boiler gehuurd bij Tempus en die laten plaatsen. In dat geval is de vorige bewoner in gebreke gebleven maar ook de verhuurder. Bij oplevering van de woning wordt immers alstijd een ronde gemaakt. De verhuurder had toen de boiler moeten zien en de oude huurder moeten sommeren die te verwijderen.

Dat Tempus er een zootje van maakt is wel duidelijk.
Neem anders eens contact op met uw verhuurder. Hoe is dit onderdeel geregeld? Zeker als er sprake is wanneer al uw omliggende woningen, door hun verhuurd, ook een huurboiler hebben. Is die boiler een noodzaak of is het een extra in uw woning?
Indien er standaard geen boiler aanwezig is (en ook niet benodigd) in de huurwoningen, dan ligt hier een verantwoordelijkheid van de verhuurder en vorige bewoner. Immers, in uw huurcontract staat niets over een huurboiler vermeld. U kunt derhalve niet verantwoordelijk gesteld worden voor de nalatigheid van vorige huurder en verhuurder. Tempus gaat dan maar achter de adresgegevens aan van de vorige huruder en reclameert daar maar. U laat dan de boiler verwijderen (indien niet standaard nodig).
Maar,...Zorg dat u dit deel eerst goed duidelijk krijgt.

Ten aanzien van eventuele incasso's en overige dreigementen van Tempus zou ik me niet te druk maken. Blaffende honden bijten niet.

Guardian72
Contacteer:

Shine schreef: Ten aanzien van eventuele incasso's en overige dreigementen van Tempus zou ik me niet te druk maken. Blaffende honden bijten niet.
@ shine - klopt.
Maar DAT men begint met dreigementen is toch wel het ultieme zwaktebod.
En geeft (voor mij dan) aan dat ze inderdaad juridisch gezien geen poot om op te staan hebben.

Mevrouw I.

Shine schreef:Ik vraag me af of de huur van de boiler niet voor de verantwoordelijkheid van de verhuurder valt. Zeker als de woning niet zonder boiler kan. Dus de boiler standaard de warmwater voorziening verzorgd. Overigens zal dat in dit soort situaties dan ook voor uw buren hetzelfde zijn. Zij zullen dan ook een boiler hebben. Is dat niet het geval, dan heeft de vrige bewoner vermoedelijk een boiler gehuurd bij Tempus en die laten plaatsen. In dat geval is de vorige bewoner in gebreke gebleven maar ook de verhuurder. Bij oplevering van de woning wordt immers alstijd een ronde gemaakt. De verhuurder had toen de boiler moeten zien en de oude huurder moeten sommeren die te verwijderen.

Dat Tempus er een zootje van maakt is wel duidelijk.
Neem anders eens contact op met uw verhuurder. Hoe is dit onderdeel geregeld? Zeker als er sprake is wanneer al uw omliggende woningen, door hun verhuurd, ook een huurboiler hebben. Is die boiler een noodzaak of is het een extra in uw woning?
Indien er standaard geen boiler aanwezig is (en ook niet benodigd) in de huurwoningen, dan ligt hier een verantwoordelijkheid van de verhuurder en vorige bewoner. Immers, in uw huurcontract staat niets over een huurboiler vermeld. U kunt derhalve niet verantwoordelijk gesteld worden voor de nalatigheid van vorige huurder en verhuurder. Tempus gaat dan maar achter de adresgegevens aan van de vorige huruder en reclameert daar maar. U laat dan de boiler verwijderen (indien niet standaard nodig).
Maar,...Zorg dat u dit deel eerst goed duidelijk krijgt.

Ten aanzien van eventuele incasso's en overige dreigementen van Tempus zou ik me niet te druk maken. Blaffende honden bijten niet.
Dat werd mij eerder aangeraden door een adviseur en ik heb dan ook contact opgenomen met mijn woningcorporatie en die vertelde mij dat er sprake is van een blokverwarming in deze straat/groep huizen en iedere bewoner dus verplicht de boiler zelf moet betalen bij een energiebedrijf, in dit geval is dat Eneco.

Ik heb gevraagd waarom dat niet in het contract staat en ze zeiden dat dat als het goed is in het contract staat en aangegeven moest worden bij het huren van dit huis door de makelaardij (wat dus niet is gebeurd, maar nou weet ik niet of het de schuld van de makelaardij of woningcorporatie is)

Maar nogmaals, voor zover ik weet staat er nergens in het contract iets geschreven over een boiler/geiser. Dus ik weet niet waar die woningcorporatie dit op baseert. Misschien is mijn huurcontract goed laten nakijken door een expert/woningcorporatie zelf?

Pff, wat een gezeik allemaal.

Shine

De makelaar bemiddeld dus voor de woningcorporate, inzake huur en verhuur begrijp ik?
Indien herover niets in het huurcontract staat, of u hierover daadwerkelijk niet bent geinformeerd lijkt het er op dat de makelaar in gebreke is gebleven.
Maar is het niet de woningcorporatie die zorg moet dragen welke zaken in het huurcontract dienen te staan? De makelaar is slechts de uitvoerder. Dus in opdracht van. Let op: dit is een denken wat ik hardop uitspreek en absoluut nergens op baseer en/of zeker weet!

Hoe dan ook, het antwoord hebt u inmiddels van de woningcor. gekregen. U bent zelf verantwoordelijk voor de betaling van de huur mbt de boiler. En dat is bij Eneco. Ik vrees dat u niet onder de huurkosten uit zult komen.
Wel vind ik het vreemd dat de wonincorparatie u min of meer oplegt om de boiler te huren bij Eneco. Althans, dat maak ik een beetje op. Hiermee wordt bij mij de indruk gewekt dat de corporatie boilerhuur contracten met Eneco is aangegaan.
Voor hetzelfde vind u een ander bedrijf die goedkoper in boilerverhuur is.
Maar zoals uzelf al aangeeft: wilt u het naadje van deze rechten en stand van zaken kous weten dan zult u zich moeten wenden tot een jurist of huurcommissie e.d.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Volgens bas woont hij in een koopflat, zie pagina 1.
Hierdoor blijft van kracht datgene wat ik in mijn eerdere reacties, onder andere 22 juli, heb opgemerkt.

Shine

h@rm@n schreef:Volgens bas woont hij in een koopflat, zie pagina 1.
Hierdoor blijft van kracht datgene wat ik in mijn eerdere reacties, onder andere 22 juli, heb opgemerkt.
Bas inderdaad heeft een koopflat. Daar ligt de kwestie anders.
Mijn reacties waren echter voor mevr. I, en die huurt de woning.
(om babelonische verwarringen te voorkomen)

Gesloten