Ik ben veeeel ouder dan u.
Nu u over ervaringscijfers spreekt, doe ik dat ook.
Oh, wacht, dat heb ik al gedaan:
adSolvendum schreef:De ervaring van een enkeling kan niet maatgevend zijn.
Ik heb voor mijn zoon een pakketje potjes gekocht, om dezelfde reden als JDII aangeeft, 19 euro, stuk of 10 potjes, allemaal een spannende naam, met afbeelding van het effect op het potje zelf, potjes ik zou zeggen gemiddeld een 15 cm hoog en een 5 cm doorsnee, in vorm varierend tussen conus, cilinder en doos, gewoon legaal bij de fietsenmaker, en deze potjes presteerden zonder uitzondering uitstekend. Verschillende effecten, qua hoogte tussen een meter of 2 en 5, sommigen met luide knal op het eind, sommigen met afsluitende vuurbal die toch wel een serieus stukje omhoog schoot.
Dit uit eigen waarneming, net als anderen uit eigen waarneming weergeven, althans, ik ga er vanuit dat men niet zo maar wat roept.
Dit heeft ook alles niets te maken met het ontzeggen van een recht als door de wet gegeven. Mocht het al gebruikelijk zijn dat men voor een tientje slechts een luide oplichtende scheet verkrijgt, had de verkoper dit gewoon eventjes kunnen zeggen. Wellicht had dit een voor JDII meer bevredigende dialoog opgeleverd.
Nogmaals, het vuurwerk interesseert me geen bal, en ik denk JDII ook niet.
Ik verbaas me wel over het gemak waarmee mensen, consumenten nota bene, soms, onduidelijk is precies wanneer en waarom, als flauwekul bestempelen. Nu is het vuurwerk, maar het komt op dit forum voor bij zeer uiteenlopende zaken, en een duidelijke motivatie (vanaf) wanneer wel en (tot) wanneer niet komt er maar niet uit.
Er zijn hier al voorbeelden gegeven van een usb-stick, en een rekenmachine, beide van een tientje. Dan gaat het plotsklaps wel over een recht, en gevraagd waarom is de strekking van het antwoord steevast 'dat is anders', waarbij er eentje bovenuit stak qua nuance, een vuurwerkpot is voor eenmalig gebruik.
De wet maakt dit onderscheid echter niet, ook vleeswaren bijvoorbeeld vallen onder het conformiteitsbeginsel, en worden zelfs met naam en toenaam benoemd in de memorie van toelichting.
Op zich is het leerzaam te zien hoe consumenten dit ervaren, maar ook hoe verkopers dit ervaren. Hoewel van verkopers m.i. wel verwacht mag worden dat zij weten hoe e.e.a. in elkaar steek, en ook dienovereenkomstig met hun klanten omgaan, ook al betreft het gekochte een vuurwerkpot. Het standaard antwoord 'nee, ga weg' verdient wat mij betreft dus zeker niet de schoonheidsprijs, en vertelt mij dat deze verkoper, maak er even een fietsenmaker van, ook in de fietsenhandel waarschijnlijk niet weet hoe e.e.a. eigenlijk behoort te werken. Terwijl dit onderdeel is van zijn professioneel verkoper zijn.