trebelski schreef:BBCS schreef:
Ik zuig niets uit mijn duim, ik misleid niemand. Ik geef alleen exact aan wat in de Europese Richtlijn en de wetboeken staat.
Denk dat dit wel klopt! Wat anders blijft dat de meeste bedrijven intussen (waarschijnlijk ) vooruit lopend op de dingen die komen gaan deze 2 jaar wel aanhouden, niet omdat dit exact is wat in de Europese Richtlijn staat maar gewoon uit concurrentie-overwegingen enz. beter is dat wel te doen. Natuurlijk kan je jezelf vasthouden aan die ''Exacte Richtlijn'' alleen moet je dan niet gek opkijken als verstandige klanten je deur voorbij lopen en daar kopen waar die 2 jaar geen probleem is en ook in hun algemene voorwaarden als zodanig worden genoemd.
Dus BBCS (nevermind ook)heeft dus op het punt van de ''exacte richtlijn''
gelijk, hij jaagt daar wel zijn klanten mee weg ( want als ik dus de keuze heb tussen 1 of 2 jaar weet ik wel wat ik kies) maar zelfs dat mag ook!
De meeste grote concerns houden minimaal die twee jaar aan, om vervelende discussies te voorkomen.
Daarnaast: Medion strooit zelf met veel langere garantieperiodes, terwijl de producten qua betrouwbaarheid en kwaliteit achter de rest aanloopt.
Dat Apple in Italië beboet is omdat ze maar één jaar garantie gaven slaat totaal nergens op. Trouwens, de rechter heeft Apple niet beboet, maar de collega's van de Consumentenautoriteit in Italië. Die maken net als hier in Nederland een zooitje van. De consumentenautoriteit is hier in Nederland ook van mening dat de consument op grond van de Europese Richtlijn recht heeft op minimaal twee jaar garantie. Oftewel: men zuigt diverse zaken uit hun duim.
Een ander punt:
Als de wetgeving beschrijft dat de verkopende partij aansprakelijk is dat als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die overeenkomst had mogen verwachten, kan men niet zeggen dat het product gedurende de langere periode probleemloos mee moet gaan.
En dat is precies wat men wel doet. Men zegt dan dat het product gedurende de langere periode "deugdelijk" moet zijn, dus dat het product gedurende de langere periode probleemloos mee moet gaan. Men claimt daar ook rechten aan. Echter kan men daar geen rechten aan ontlenen, omdat een dergelijke regel niet bestaat. De regel is dat het product volgens de koopovereenkomst geleverd moet zijn en de eigenschappen dient te bezitten welke het op grond van de koopovereenkomst mag verwachten.
Ik kan wel langer doorgaan.
Als men wilt weten wat nu wel of niet geregeld is, dient men de wetboeken zelf te raadplegen, omdat alle wetgeving en regelgeving in de wetboeken letterlijk is vastgelegd.
Mijn punt:
Men verwijst naar uitspraken van de diverse organisaties en juristen. Maar ga aub die uitspraken nakijken of het wel conform de lettertjes van de wetgeving is, in plaats van zomaar aan te nemen dat wat men beweerd waar is. Heb ik ook gedaan en ik ben erachter gekomen dat veel organisaties het mis hebben. Ook die organisaties dienen aan de lettertjes van de wet te houden.