crazyme schreef:alfatrion schreef:crazyme schreef:Jij denkt dus dat ondernemers het erg leuk vinden wanneer "klanten" er met ZIJN goederen er vandoor gaan zonder te betalen.
Ik ga over mijn eigen woorden.
alfatrion schreef:Je kunt het leuk vinden of niet, maar het is hier niet het wilde weste waar ondernemers kunnen doen of laten wat ze leuk vinden.
Het zijn jouw woorden toch ?
Zijn sommige drogredenen vrouwelijk?
1. Er staat
niet dat ondernemers het leuk zouden vinden als hun spullen worden ontvreemd.
2. De strekking van de tekst is dat ondernemers bij het buiten rechte innen van openstaande vorderingen zich aan bepaalde regels hebben te houden.
crazyme schreef:Overigens : wat is er onredelijk aan de noodzakelijk gemaakte kosten invorderen ?
Strikt gezien doet het er niet toe, omdat
zie hier. En vanwege de belangen afwegen kan niet aangegeven worden dat het onredelijk zou zijn als de pomphouder de kosten niet zou kunnen verhalen. Het belang van de consument is dat hij niet direct mag kosten te maken krijgt indien hij iets vergeet of een fout maakt. En het belang van de ondernemer is dat hij zijn rekeningen betaald krijgt. Echter het gaat hier om kosten die niet onvermijdelijk zijn. Dat is ook tot zover als onbetwist overeind gebleven dat pomphouders voldoende mogelijkheden onbenut laten waarmee ze dit kunnen voorkomen.
Emmy75 schreef:In de richtlijn voor strafvordering winkeldiefstal staat:
Ik vertaal dat naar "wij bieden alleen een schikking aan als het bedrag onder de 250 euro ligt". De bedoeling is om dit alleen aan te bieden wanneer gemakkelijk bewezen kan worden dat je je schuldig hebt gemaakt aan diefstal. Ik denk daarom dat in het door jou genoemde voorbeeld de zaak zal worden geseponeerd in verband met onvoldoende bewijs.
Emmy75 schreef:Ik het kader van het programma "afrekenen met winkeldiefstal" krijgen aangehouden winkeldieven een standaardboete van € 151,- als schadevergoeding voor de winkelier, buiten de eventuele strafrechterlijke vervolging. Dan lijken me de incassokosten toch iets goedkoper.
Ik zie hier geen enkele aanleiding hier voor de € 151,- als schadevergoeding.
HBD, de organisatie die dit geld int, geeft aan dat de rechter zou hebben bepaald dat dit bedrag een redelijke vergoeding zou zijn voor alle werkzaamheden die gerelateerd zijn aan de winkeldiefstal, zoals het observeren, aanhouden en aangifte doen, en deze zou gebaseerd zou kunnen worden op de onrechtmatige daad ex art. 6:162 BW. Daarbij geeft ze aan dat er wel aangifte moet zijn gedaan.
[1] Enkele problemen doen zich hierbij op.
De 151 euro is een forfaitaire vergoeding terwijl het bij de onrechtmatige daad gaat om de werkelijke schade. Het moet hierbij gaan om schade die het gevolg is van de onrechtmatige daad, hier de diefstal. (art. 6:98 BW) Schade is het verschilt tussen de hypothetische situatie, waarin er geen onrechtmatige daad is gepleegd, en de werkelijke situatie, waarin dit wel het geval is. In beide gevallen moet het personeel betaald worden dus observeren en aanhouding vormt geen schade. Er van uitgaande dat de verkoper het product terug krijgt, blijft alleen het doen van aangifte blijft hier over.
Verder is opmerkelijk dat HBD dit bedrag nergens onderbouwd noch de arresten c.q. vonnissen op haar website heeft staan waarvan ze zegt dat deze bestaan. Zelfs kan ik die ook niet vinden. Wel heb ik een vonnis gevonden van de stichting overlastdonatie. Alleen had de stichting toen recht op dat bedrag omdat zij met de dader een overeenkomst hadden gesloten. LJN: BO8117
Het is dus zeker geen boete en het is nog maar de vraag of de forfaitaire schadevergoeding daadwerkelijk te innen is. Overigens kun je civiel rechtelijk wel boetes afspreken, alleen kun je dan geen nakoming meer vorderen noch schadevergoeding. En dergelijke boetes worden door de rechter vaak gematigd, doch niet lager dan de werkelijke schade.