LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Dat is een beetje makkelijk gezegd QM. Mensen kunnen dat niet betalen en worden er dus toe gedwongen de frequentie af te bouwen. Dat is inderdaad koren op de molen van de politiek. Maar je moet wél de financiële middelen hebben om de blik op oneindig en het verstand op nul te zetten, om die maatregelen te negeren. En als je dan bovendien bedenkt dat bij sommigen de mogelijkheden tot mantelzorg vrijwel nihil zijn, dan hebben we het over schrijnende gevallen.
Dus stel een daad, en ga Carolien helpen. En vraag daar niets voor. Kleine levensles voor je.

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Toevoeging: maar één die je wel kunt gebruiken, blijkt uit het voorgaande dat je geschreven hebt.

Quasi-Modo
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 apr 2004 21:45

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Quasi-Modo »

Met dank voor de les!
QM

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Als je er ook maar iets van opgestoken hebt, was het de moeite!

Quasi-Modo
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 apr 2004 21:45

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Quasi-Modo »

Inhoudelijk [want daar gaat het om op een forum] zinnig om een aantal zaken terug te lezen van og en oa van Klaas Vaak. Vorm daarna een mening ipv oordelen over anderen die je niet kent.
Hmmm..., klinkt ook als een les!
QM

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Met dank voor de les!

Quasi-Modo
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 apr 2004 21:45

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Quasi-Modo »

:lol:


Carolien
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2003 14:23

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Carolien »

Beste QM,

Het was niet als persoonlijke aanval op jou bedoeld, mocht je dat misschien zo ervaren. Het is gewoon zo dat reactie's zoals de jouwe hoor ik bijna dagelijks wanneer het om de bezuinigingen gaat van de thuiszorg. Er wordt heel snel geredeneerd dat de zorg wel grotendeels door de mantelzorg kan worden opgevangen, terwijl dat in de realiteit vaak onmogelijk is. Dat is kwetsend en frusterend, want ik kan er ook niets aan doen dat ik hulpbehoevend ben ! En omdat het mij ook op allerlei andere vlakken raakt maakt het dat voor mij heel erg persoonlijk. Als je het onderstaande gelezen hebt begrijp je misschien ook dat de humor wat betreft dit onderwerp bij mij zeer ver te zoeken is, want het is een zeer serieus onderwerp voor mij. En vele met mij.

Probleem is dat door de hoge eigen bijdrage er ook minder geld overblijft om andere hulp in te schakelen. Zoals het schilderen van mijn huis bijv. Daar zouden we anders iemand voor inhuren om dat te komen doen. Maar financieel hebben we daar de mogelijkheden niet voor. Maar weer de mantelzorg inschakelen ? Onze tuin is toe aan een opknapbeurt. Staat al een tijd op de planning en we hadden gespaard om dat nu eindelijk ook te realiseren, zodat de tuin onderhoudsarm wordt en ik zonder mijn nek te breken tenminste me er ook nog wat in te kunnen verplaatsen. Het geld voor die opknapbeurt hebben we nu gereserveerd voor de eigen bijdrage van de thuiszorg. Dan van de zomer maar weer niet in de tuin zitten ? Moet er niet aan denken dat er een apparaat in huis kapot gaat. We zijn gewoon onze financiele reserve grotendeels kwijt geraakt door de verhoging van de eigen bijdrage. We hebben net te veel inkomen om voor bijstand in aanmerking te komen, dus moeten we ons zelf maar zien te redden. Dan toch maar zo'n lening van de tvreclame afsluiten ? Jammer, we hebben geen eigen huis en al hadden we dat, het afbetalen van zo'n lening onder de huidige omstandigheden zou een groot probleem worden. De mantelzorgers is iets toestoppen voor de hulp die ze gegeven hebben ? Zit er niet meer in, want dat kunnen we ons niet veroorloven.

Voor mij persoonlijk is na 3 maanden verminderde hulp al duidelijk dat ik lichamelijk gezien harder achteruit ga. Ik overbelast mijn lichaam omdat de mantelzorg al zo belast is. Daardoor moet ik meer pijnstillers slikken. (zitten nog in het ziekenfondspakket, dus daar betaalt iedereen ook aan mee). Daarbij komt dat ik me nu nog wat met krukken kan behelpen. Maar door de constante overbelasting is het zeer aannemelijk dat ik veel sneller permanent in een rolstoel zal komen. Dat kost de gemeenschap ook een hoop geld.

En mocht je nu denken dat ik maar een kleine groep mensen vertegenwoordig, dan heb je dat mis. Ik heb via Internet heel veel mensen leren kennen die in exact dezelfde situatie terecht zijn gekomen sinds 1 januari. Het gaat om ongeveer 25 % van het gehele klantenbestand (die boven een minimuminkomen zitten) van de thuiszorg die in deze situatie terecht is gekomen. Denk je nu werkelijk dat al die mensen de zorg misschien niet nodig hebben of wel volledig op de mantelzorg terug kunnen vallen ?

Dat er iets moet veranderen in de thuiszorg ben ik absoluut met jou eens. Ze zouden eens moeten beginnen met een groot deel van administratieve rompslomp. En beperkingen moeten stellen aan de aanschaf van gebouwen en inrichting, want er wordt nog al wat verhuisd door de verenigingen. Ook de gouden handdrukken van weggestuurde managers moeten onder de loep genomen worden. Het is toch niet normaal dat binnen 5 jaar tijd er bij 1 vereniging 3 directeuren met een vette handdruk de deur uit gezet worden? Dat is allemaal geld wat niet terecht komt bij de daadwerkelijke hulpverlening.
Verder bezuinigen ? Prima, maar dan zo dat de hulpbehoevende daar niet de dupe van wordt of nog zwaarder financieel belast wordt. Laat de thuiszorg zelf maar eens ingrijpend reorganiseren en kostenbesparen !

Ik begrijp best dat je niet staat te springen om bij een vreemde zo maar te gaan helpen. Maar we kunnen elkaar toch beter leren kennen terwijl je hier de strijk voor me doet ? :wink: Toch nog humor... wie had dat gedacht :)

Carolien

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Vreselijk zulke situaties! Ook bij ouderen komt dat voor, het is toch van de zotte dat je er alles aan moet doen om ergotherapeuten etc er van te overtuigen hoe erg de situatie is en hoe moeilijk het is om mantelzorg te regelen. Dat lukt als je tien kinderen of broers/zussen hebt die in de buurt wonen. Maar wie heeft dat nog in deze tijd?
Als "ze"maar denken dat je het eventueel zelf kunt regelen, dan heb je nergens recht op.
Er zou veel gewonnen zijn als de bureaucratie ingeperkt wordt. Wat een fouten en wat veel driedubbel werk om facturen uit te zoeken.
Carolien heel veel sterkte.
QM, kom op, ga strijken daar!

Joep

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Joep »

Mensen zoals die weten niet wat het is om geen geld meer te hebben.Zeker nooit ziek wat dat mag niet meer van dat kabinet.
Alleen maar de verkeerden straffen die al door hun ziekte geen geld hebben en nu nog voor meer kosten staan als een gezond mens .

Mensen zoals Quasi-Modo die willen het hier net zo hebben als in de VS.
En ik ben het volkomen eens .Bezuigingen op bureaucratie .
Geen goude handdrukken waar de VVD en het CDA niks aan willen doen.

Deze partijen zijn ook de enigste die bij de EU wel eens iets frauderen met declaraties.
Zie de waarheid nu eens allemaal waar ons belastinggeld nu echt naar toe gaat.Nog meer naar straaljagers bijvoorbeeld.

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Dan moet quasie-modo maar in amerika gaan wonen want hier is het nou eenmaal holland,en in de verte is het amerika die alleen maar oorlog voert en de economie daar in amerika op zijn achterwerk ligd.Laat mij dan maar hier zitten.Ondanks ellende.
nel

Quasi-Modo
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 apr 2004 21:45

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Quasi-Modo »

Nog even en ik ben een illegale irakees die met de amerikanen heult!
Terug naar het forum en de discussie.
Carolien is mi de bevestiging van mijn mening, alleen is zij de partij die de dupe is van slecht historisch beleid zonder [financieel] plafond.
Overigens dank voor je openhartigheid Carolien.
Door te profiteren van mogelijkheden die geboden werden hebben een hoop mensen gebruik gemaakt van zorg die hier naar mijn idee geen of nauwelijks recht op hadden. Deze regels worden nu aangescherpt en zijn er zoals altijd mensen de dupe.
Ik heb volgens mij nergens de bewering gedaan dat alle zorg uit mantelzorg zou moeten betaan. Wel moeten we wakker worden en het naders organiseren zodat Carolien de minimale zorg die ze nu krijgt kan blijven behouden.
En ik snap ook dat er geen forumers zijn die zeggen: QM je hebt gelijk, ik ben een profiteur, ik ga het nu zelf regelen.
QM

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Q.M
Niemand zal zeggen ik ben een profiteur en over het plafond die is ver te zoeken maar er moet drastisch ingegrepen worden.De regering geef de thuiszorg de naam dat er gesjoemeld word,dus daar is weer het een en ander aan de hand .Maar de regering mag eerst de hand in eigen boezem steken voor dat ze gaan beschuldigen.Jammer dat carolien en vele anderen de dupe zijn.Ik heb zelf jaren in de zorg gewerkt,zonder al die manerges .En toen liep het goed.Alles is zo veranderd ten nadele van de clienten dat ik niet meer in die constructie zou passen.En als je mantel zorg hebt van familie is dat iets wat heel erg gewaardeerd zou moeten worden.Maar mensen moeten ook hard weken voor hun gezin omdat alles zo afgeknepen worden om het hoofd boven water te houden .Het is te gek voor woorden.Vele hebben geen familie of wonen ver weg wat dan??????
Voor iedereen wens ik heel veel sterkte en hoop dat ze in de haag eens goed wakker worden en zien hoe het vechten is voor veel mensen in onze maatschappij en de hoop dat het anders worden moet. nel

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben de gast die de les leerde en heeft geleerd. Begin inmiddels een beetje beter te begrijpen wat QM bedoelt, nu hij zijn mening genuanceerd heeft.
Té veel mensen die het onderste uit de kan wilden terwijl zij er geen recht op hadden.
Het is alleen verleden tijd, we leven met de maatregelen van nu en nu zal er dus ook gehandeld moeten worden voor degenen die het zo broodnodig hebben en niet meer kunnen betalen!

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

QM heeft ontzettend gelijk,
meer dan waarschijnlijk vermoed word!!!

ik weet dat de zorg duur is geworden,
maar het rijk kijkt naar het verzamelinkomen.

in mijn ogen is het terecht dat mensen met een hoog verzamelinkomen meer voor hun hulp gaan betalen dan mensen met een laag verzamelinkomen.
de mensen met een laag verzamelinkomen gaan tot 16 euro per maand (4 weken periode) betalen.
en dat is netjes.

misschien dat de mensen nu het duurder is geworden iets serieuzer naar de noodzakelijke werkzaamheden kijken.
nu het duurder is hoef in niet meer te gaan werken bij iemand die mij de keuken liet soppen, en zelf heeeeeeeeeeeel de woonkamer heeft schoongemaakt, de ramen heeft gelapt en het tuintje heeft opgeknapt.

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Beste gast.
Het wordt altijd al naar draagkracht berekend.Jaren eerder al.Naar inkomen moest je betalen.Dat weet ik nog van toen ik zelf dat werk deed.Ik heb het 14 jaar gedaan.Ook met heel veel plezier .En wie meer inkomen heeft gaat meer betalen.Al die manegers om heen is geen goede zaak.Vroeger deed het bureau inteek gesprek houden en soms ging ik mee en leerde er een hoop van.Maar nu worden die bureau;s ingeschakeld en regelen alles.Te veel mensen om alles heen en de ene weet niet wat de anderen gaan doen.Je raakt van de regen in de drup .Als iemand de tuin kan doen en volledig stoffen dan moet je eens gaan denken of er minder hulp gegeven kan worden,of wat anders.Zo is er heel wat te verbeteren en moet het heel snel want anders heeft straks niemand hulp allen degene met het meeste noten op hun zang en de andere om wie het echt gaat zijn de dupe want juist die mensen hebben heel hard hulp nodig.Daar moeten wij met ons allen sterk voor maken gr..Nel

Joep

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Joep »

http://www.kruidvatgezondheidsnet.nl/di ... 58%5D=6203
En vooral de huishoudelijke hulp er dadelijk eruit gooien .
Ach ja kunnen de gemeentes wat meer vervuilde huizen schoon maken.


Ik zeg dat er geen misbruik is maar er wordt weer de makkelijkste weg gekozen .
Dat is alleen maar verhogen .
Met de VS bedoel ik dat je moeten laten zien dat er geld is anders kan je barsten.
Een situatie waar we gewoon hier ook naar toe gaan.

Dat iemand anders het over Irak heeft is een ander verhaal.

Er wordt te veel achter bureaus hier geregeld .Dat kost handen vol geld .
Laten we daar meer eens mee beginnen.
Maar heb een beetje de indruk dat hier een heleboel niet begrijpen wat er echt aan de hand is.Hebben jullie het begin van dit forum wel gelezen.Een maatschappij alleen voor gezonde en rijke mensen is het hier geworden.
En net zoals in een andere forums .Weet je geen antwoordt dan reageer je er gewoon niet op .

Quasi-Modo
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 apr 2004 21:45

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Quasi-Modo »

....En net zoals in een andere forums .Weet je geen antwoordt dan reageer je er gewoon niet op ....

Volg je eigen raad eens op Joep!
QM

Joep

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Joep »

Weer geen antwoord dus.
Maar hier worden me op me berichten geen censuur toegepast.

Gesloten