LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mogen zorgverzekeraars automatische incasso afdwingen?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
nevermind

Re: Mogen zorgverzekeraars automatische incasso afdwingen?

Ongelezen bericht door nevermind »

Een niet-opgemerkte mislukte AI kan nét zo goed tot inschakeling van een incassobureau leiden.
Eeen mislukte incasso leid niet naar een incassobureau, want dan krijg je een aanmaning, en deze kan je dan altijd nog voldoen, dan komt niemand meer aan pas.
Dit zijn van de argumenten, waar anti incasso mensen met schermen.
Natuurlijk gaat ook bij incasso soms iets mis, maar dit is niet de regel.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

nevermind schreef:
Een niet-opgemerkte mislukte AI kan nét zo goed tot inschakeling van een incassobureau leiden.
Eeen mislukte incasso leid niet naar een incassobureau, want dan krijg je een aanmaning, en deze kan je dan altijd nog voldoen, dan komt niemand meer aan pas.
Kritisch zijn leidt tot het etiketje "anti incasso mensen"? :mrgreen:
Er gaat van alles mis met automatische incasso's. Misschien moet je 's wat minder selectief lezen.

nevermind

kiz schreef:
nevermind schreef:
Er gaat van alles mis met automatische incasso's. Misschien moet je 's wat minder selectief lezen.
@Kiz

Voor de volledigheid, ik heb ook al verschillende keren een niet uitgevoerde incasso gehad.
Wat gebeurd er dan?
Ja, het bedrijf laat mij weten,dat er de incasso niet heeft kunnen plaatsvinden, om welke reden ook.
Vervolg betaal ik het dan via een overboeking, en klaar is kees.
Wat is het probleem, dat maken mensen zelf.
Ik hoef niet selectief te lezen, ik weet waarover ik praat, en dat is dan mijn menig, als jij ( of TS) mij met iets anders kunt overtuigen, dan sluit ik mij graag bij jou/jullie aan, maar dat is in dit topic nog niet gebeurd. :wink:

kiz

nevermind schreef:
kiz schreef:
nevermind schreef: Dit zijn van de argumenten, waar anti incasso mensen met schermen.
@Kiz

Voor de volledigheid, ik heb ook al verschillende keren een niet uitgevoerde incasso gehad.
Wat gebeurd er dan?
Ja, het bedrijf laat mij weten,dat er de incasso niet heeft kunnen plaatsvinden, om welke reden ook.
Vervolg betaal ik het dan via een overboeking, en klaar is kees.
Wat is het probleem, dat maken mensen zelf.
Ik hoef niet selectief te lezen, ik weet waarover ik praat, en dat is dan mijn menig, als jij ( of TS) mij met iets anders kunt overtuigen, dan sluit ik mij graag bij jou/jullie aan, maar dat is in dit topic nog niet gebeurd. :wink:
En wat gebeurt er dan als je zélf te laat bent met je betaling? Krijg je ook een aanmaning... dus wat is het verschil?
Het probleem is dat je niet altijd kan garanderen dat je op elk moment van de maand voldoende saldo hebt om AI mogelijk te maken, terwijl je wél contractueel overeenkomt daarvoor zorg te dragen. Dat is niet een probleem dat mensen "zelf" maken, maar wel een probleem dat ze "zelf" mogen oplossen.
En het mag wellicht niet "de regel" zijn dat er fouten worden gemaakt met AI; het feit dat storneren tegenwoordig via internetbankieren kan en er zoiets bestaat als een "melding onterechte incasso" is toch wel een aardige indicatie dat het behoorlijk vaak mis gaat.

Evengoed, ik stel voor dat ik een machtiging van de zorgverzekeraar krijg om mijn declaraties automatisch te incasseren. Hebben ze er geen omkijken meer naar :mrgreen:

nevermind

En het mag wellicht niet "de regel" zijn dat er fouten worden gemaakt met AI
Dan lees nog eens wat ik heb geschreven.
Niet mijn worden verdraaien.
Ook hier weet je zelf, dat dit geen vergelijking is.
De zorgverzekeraar incasseert maandelijks hetzelfde bedrag.
Jouw declaratie´s zijn steeds anders, en moeten worden goed, of afgekeurd worden, dus onzin.
Evengoed, ik stel voor dat ik een machtiging van de zorgverzekeraar krijg om mijn declaraties automatisch te incasseren. Hebben ze er geen omkijken meer naar :mrgreen:

kiz

nevermind schreef:
En het mag wellicht niet "de regel" zijn dat er fouten worden gemaakt met AI
Dan lees nog eens wat ik heb geschreven.
Niet mijn worden verdraaien.
Volgens mij schrijven we exact hetzelfde: "niet de regel"...
nevermind schreef:Ook hier weet je zelf, dat dit geen vergelijking is.
De zorgverzekeraar incasseert maandelijks hetzelfde bedrag.
Niet helemaal... de AI machtiging geldt álle verschuldigde bedragen. Ook bedragen die niet onder de dekking vallen (bij 75% vergoeding tandartskosten bijvoorbeeld) en bedragen die ten laste van het eigen risico worden gebracht. En mocht de zorgverzekeraar een foutje hebben gemaakt (ten onrechte een declaratie afwijzen omdat ze zelf blijkbaar niet weten wie ze wél en niet gecontracteerd hebben) dan kan ik weer achter m'n geld aan.

Ik heb mijn aanvullende verzekering gewijzigd, netjes vóór 1 januari. Toch heeft de zorgverzekeraar het oude (hogere) maandbedrag alvast voor januari geïncasseerd. Zonder mijn goedkeuring, die hebben ze dus kennelijk niet nodig. En ook hier kan ik weer achter m'n geld aan.
nevermind schreef:Jouw declaratie´s zijn steeds anders, en moeten worden goed, of afgekeurd worden, dus onzin.

nevermind

Ik heb mijn aanvullende verzekering gewijzigd, netjes vóór 1 januari. Toch heeft de zorgverzekeraar het oude (hogere) maandbedrag alvast voor januari geïncasseerd. Zonder mijn goedkeuring, die hebben ze dus kennelijk niet nodig. En ook hier kan ik weer achter m'n geld aan.
Op welke datum dan?
31 december, dan is het incasso al lang gebeurd.
Maar goed, je mag tegen de incasso zijn en doen.
Ik blijf bij mijn incasso en ben al jaren tevreden.
Zoals ik al eerder heb vermeld, is voor mij geen informatie hier geweest, om mijn mening te veranderen.
Ik sluit dit af.
Prettig weekend.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Evengoed, ik stel voor dat ik een machtiging van de zorgverzekeraar krijg om mijn declaraties automatisch te incasseren. Hebben ze er geen omkijken meer naar
Vraag me af waar dat voor nodig is, de declaraties stuur ik elektronisch op en binnen een paar dagen heb ik het geld op mijn rekening.

kiz

bprosman schreef:
Evengoed, ik stel voor dat ik een machtiging van de zorgverzekeraar krijg om mijn declaraties automatisch te incasseren. Hebben ze er geen omkijken meer naar
Vraag me af waar dat voor nodig is, de declaraties stuur ik elektronisch op en binnen een paar dagen heb ik het geld op mijn rekening.
Zo werkt het met rekeningen nou ook... men stuurt elektronisch een factuurtje en binnen de betalingstermijn hebben ze hun geld.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Klopt alleen wil ik er geen tijd in stoppen om geld over te maken waar ze recht op hebben en wat ze zelf kunnen halen.
Ik ben niet lui, gewoon gemakkelijk uitgevallen.

kiz

bprosman schreef:Klopt alleen wil ik er geen tijd in stoppen om geld over te maken waar ze recht op hebben en wat ze zelf kunnen halen.
Ik ben niet lui, gewoon gemakkelijk uitgevallen.
Ik ook. En vanwege salarisbetaling per 4 weken zou ik van alles moeten organiseren om op een vaste dag per maand voldoende saldo te hebben. Daar heb ik dus geen zin in.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

nevermind schreef:Als er mensen zijn welke de betaling zelf, zonder incasso willen regelen, dan moeten zij het doen.

Misschien is dan ook handig, om te accepteren, dat er veel mensen zijn, welke wel incasso laten doen, de redenen waarom, hoef niemand uit te leggen.
Ik vraag mij af, waarom dan zoveel topic hier zijn over incassobureaus, dat zijn niet allemaal wanbetalers, maar ook "laatbetalers", omdat zij hebben vergeten hun betaling te voldoen.
Die hebben dus niet aan hun in het contract in kwestie genoemde betalingsverplichting voldaan. Hetzij te laat, hetzij te weinig, hetzij via een niet overeengekomen manier (ik noem een zijstraat, elke maand cash aan de balie van de zorgverzekeraar oid).

En zo'n verplichting ga je wél aan bij het afnemen van een product of dienst, en dat maakt je als consument verantwoordelijk, niet de dienstverlener. Want laten we wel zijn, de incasso is met overgrote afstand de betalingsmanier van voorkeur, zowel voor de dienstverlener als de gemiddelde klant.

Oblomova

Ongelezen bericht door Oblomova »

sjohie schreef:Want laten we wel zijn, de incasso is met overgrote afstand de betalingsmanier van voorkeur, zowel voor de dienstverlener als de gemiddelde klant.
Bron?

Evengoed, elke partij in een overeenkomst telt en geen van beide zou moeten worden gedwongen om slechts 1 betaalsysteem te accepteren.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

@Oblomova,

Bij Menzis kun je gewoon via een digitale nota betalen. Wellicht is dit een optie voor u?

sjohie

Oblomova schreef:
sjohie schreef:Want laten we wel zijn, de incasso is met overgrote afstand de betalingsmanier van voorkeur, zowel voor de dienstverlener als de gemiddelde klant.
Bron?

Evengoed, elke partij in een overeenkomst telt en geen van beide zou moeten worden gedwongen om slechts 1 betaalsysteem te accepteren.
Mijn ervaring, die van mijn vrienden en bekenden, de reacties in dit topic, het getal van 1,34 miljard incasso's/jaar hier, en de detailcijfers van currence BV op deze pagina.

kiz

sjohie schreef:
Oblomova schreef:
Bron?

Mijn ervaring, die van mijn vrienden en bekenden, de reacties in dit topic, het getal van 1,34 miljard incasso's/jaar hier, en de detailcijfers van currence BV op deze pagina.
Mja mooie cijfers, maar die tonen vooral welke betalingsmethode het meest gebruikt worden, over voorkeur wordt niets gemeld.
En dan zijn we weer bij terug bij het onderwerp van de topic: bedrijven dwingen AI af. Soms is er geen enkele andere betalingsmogelijkheid, soms is de andere mogelijkheid min of meer theoretisch (bijvoorbeeld je gemeentelijke lasten: per AI mag het over 9 maanden gespreid betaald worden, wil je zelf overmaken moet het in één keer), meestal is de andere mogelijkheid een optie waar je voor moet betalen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

kiz schreef: Mja mooie cijfers, maar die tonen vooral welke betalingsmethode het meest gebruikt worden, over voorkeur wordt niets gemeld.
Toch wordt de voorkeur zeker wel zichtbaar. In de meeste gevallen is er nog altijd een keuze tussen betalen per AG of betalen per AI.

Daarbij, ooit is het betalen via AI's opgestart. Dat kon alleen tot deze cijfers leiden als er vertrouwen en belangstelling voor was. Als dat vertrouwen en belangstelling er niet was, zou iedereen gewoon via AC's zijn blijven betalen.

kiz

witte angora schreef:
kiz schreef: Mja mooie cijfers, maar die tonen vooral welke betalingsmethode het meest gebruikt worden, over voorkeur wordt niets gemeld.
Toch wordt de voorkeur zeker wel zichtbaar. In de meeste gevallen is er nog altijd een keuze tussen betalen per AG of betalen per AI.

Daarbij, ooit is het betalen via AI's opgestart. Dat kon alleen tot deze cijfers leiden als er vertrouwen en belangstelling voor was. Als dat vertrouwen en belangstelling er niet was, zou iedereen gewoon via AC's zijn blijven betalen.
Als de keuze is "gratis AI" of "€ 1,50 per AG" dan word je toch echt een bepaalde kant op gedirigeerd. Dat schreef ik dus ook (helaas is dat deel uit je quote weggevallen):
kiz schreef:Soms is er geen enkele andere betalingsmogelijkheid, soms is de andere mogelijkheid min of meer theoretisch (bijvoorbeeld je gemeentelijke lasten: per AI mag het over 9 maanden gespreid betaald worden, wil je zelf overmaken moet het in één keer), meestal is de andere mogelijkheid een optie waar je voor moet betalen.
Bij de introductie van AI werden destijds kortingen gegeven om mensen over de streep te trekken.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

kiz schreef:
witte angora schreef:

Als de keuze is "gratis AI" of "€ 1,50 per AG" dan word je toch echt een bepaalde kant op gedirigeerd. Dat schreef ik dus ook (helaas is dat deel uit je quote weggevallen):
kiz schreef:Soms is er geen enkele andere betalingsmogelijkheid, soms is de andere mogelijkheid min of meer theoretisch (bijvoorbeeld je gemeentelijke lasten: per AI mag het over 9 maanden gespreid betaald worden, wil je zelf overmaken moet het in één keer), meestal is de andere mogelijkheid een optie waar je voor moet betalen.
Bij de introductie van AI werden destijds kortingen gegeven om mensen over de streep te trekken.
Nogmaals, je kunt ook via een digitale nota betalen. Met dezelfde 'korting' als een Automatische incasso, met met de voordelen van een Acceptgiro.

sjohie

witte angora schreef:

Dat dus, de trend is overduidelijk ten faveure van AI's, zeker als ik dat cijfer koppel aan mijn eigen ervaringen, en wat ik hoor/opvang van vrienden en bekenden.

Maar goed, sommige mensen vinden dat zij niet gek zijn, maar de rest van de wereld.

Niet dat ik dat vind van users hier ofzo, maar de beeldspraak lijkt me wel wat toepasselijk. :wink:

Gesloten