LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tas controle bij gebruik zelf scanner supermarkt.
-
Re: Tas controle bij gebruik zelf scanner supermarkt.
Kirs je weet dat er een controle kan komen en dat ze dan in je tas moeten kijken. Misschien als je het vergelijkt met het controle bezoek bij de tandarts dat je het beter begrijpt. Je zit in de stoel en na het gebruikelijke bla bla bla komt de tandarts met zijn gereedschap in zijn hand naar je toe. Als hij zegt "nou, we gaan eens kijken", vind je het vast heel gewoon om je mond open te doen en zul je niet verontwaardigd zijn als hij niet vraagt of je aub je mond wilt open doen.
Buiten dat zijn de boodschappen die je na het scannen in je tas stopt pas van jou als je ze betaald hebt, voor die tijd zijn ze van AH en ben je ook nog eens op bezoek bij de AH en heb je de huisregels te respecteren. Maar als je er heel veel moeite mee hebt kun je de medewerker altijd vragen of hij het aan je wilt vragen, maar ik denk niet dat hij in dit geval jouw toestemming nodig heeft.
Buiten dat zijn de boodschappen die je na het scannen in je tas stopt pas van jou als je ze betaald hebt, voor die tijd zijn ze van AH en ben je ook nog eens op bezoek bij de AH en heb je de huisregels te respecteren. Maar als je er heel veel moeite mee hebt kun je de medewerker altijd vragen of hij het aan je wilt vragen, maar ik denk niet dat hij in dit geval jouw toestemming nodig heeft.
Maar ook dan doe je zelf, dus geheel vrijwillig, je mond open.weetnietveel schreef:Kirs je weet dat er een controle kan komen en dat ze dan in je tas moeten kijken. Misschien als je het vergelijkt met het controle bezoek bij de tandarts dat je het beter begrijpt. Je zit in de stoel en na het gebruikelijke bla bla bla komt de tandarts met zijn gereedschap in zijn hand naar je toe. Als hij zegt "nou, we gaan eens kijken", vind je het vast heel gewoon om je mond open te doen en zul je niet verontwaardigd zijn als hij niet vraagt of je aub je mond wilt open doen.
Niemand zal het accepteren dat de tandarts zijn spullen je mond in wrikt voordat je deze geopend hebt.
Dat heeft ie wel degelijk. De wet is hier heel duidelijk in.. de medewerker mag het vragen, maar jij als klant mag dit weigeren. Een beveiligingsbedrijf is hier ook heel duidelijk in:Buiten dat zijn de boodschappen die je na het scannen in je tas stopt pas van jou als je ze betaald hebt, voor die tijd zijn ze van AH en ben je ook nog eens op bezoek bij de AH en heb je de huisregels te respecteren. Maar als je er heel veel moeite mee hebt kun je de medewerker altijd vragen of hij het aan je wilt vragen, maar ik denk niet dat hij in dit geval jouw toestemming nodig heeft.
5.6 Tassencontrole
Tassen van klanten mag je niet inkijken. Als een poortalarm afgaat en de klant weigert je inzage in de tas dan mag dat volgens de wet. In zo’n geval bel je de politie om assistentie. Je kunt wel in de tas van een klant kijken als bij de entree van de winkel een duidelijk bord ophangt waarop een aantal huisregels staan. Dergelijke huisregels gelden dan wettelijk als verkoopvoorwaarde, waardoor de klant bij binnentreden van de supermarkt de keus kan maken al dan niet naar binnen te gaan. Gaat de klant toch de supermarkt in, dan treedt vanaf dat moment deze verkoopvoorwaarde in werking. Juridisch gesproken gaat de klant dan stilzwijgend akkoord met de mogelijkheid inzage in de tas te geven. Uiteindelijk moet de klant zijn/haar tas openen als daar om gevraagd wordt, zo niet dan kan hem/haar de toegang geweigerd worden.
[/quote]nevermind schreef:
Antwoord van de klantenservice:
Geachte heer/mevrouw ,
Hartelijk dank voor uw bericht van 21-2-2013.
Wij hebben navraag voor u gedaan en kunnen u het volgende melden:
Het beleid van Albert Heijn is: De klant die gebruik maakt van zelfscan mag de boodschappen in een boodschappentas doen. Tijdens een controle zal de medewerker echter deze producten in de tas controleren.
Met vriendelijke groet,
Rxxxxx Gxxxxx
Albert Heijn Klantenservice
angel1978 schreef: En tijdens deze controle kijkt de medewerker dus in de tas.
Echter voordat de medewerker de controle mag starten, moet deze EERST toestemming vragen in de tas te kijken..
Simpel als maar kan..
Als je dat niet wilt, en niet van gediend bent, doe dan de boodschappen in het karretje.
De boodschappen tas fungeert net zoals een karretje, daar hoef ook geen toestemming gevraagd worden.
Dit heeft in dat geval niets meer met privacy te maken, maar met het accoord gaan van het beleid.
Wel verstaan, wij hebben het over een boodschappentas, en niet over een vrouwentas, van welke aard ook.
*dubbelpost, verwijderd.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 22 feb 2013 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
het maakt voor de wet op de privacy geen fluit uit wat voor een soort tas dit is.nevermind schreef: De boodschappen tas fungeert net zoals een karretje, daar hoef ook geen toestemming gevraagd worden.
Dit heeft in dat geval niets meer met privacy te maken, maar met het accoord gaan van het beleid.
Wel verstaan, wij hebben het over een boodschappentas, en niet over een vrouwentas, van welke aard ook.
ALLE tassen die jij zelf de winkel in neemt en die van jou zijn vallen hieronder ![/quote]
Ik begrijp heel goed dat er controle wordt gehouden en als je mijn eerdere posts leest kun je ook lezen dat ik al meerdere malen heb gezegd hier geen probleem mee te hebben én er altijd aan mee te zullen werken. Ik kan me gewoon niet voorstellen een medewerker van de AH zomaar zonder te vragen in je tas mag kijken terwijl zelfs iemand van de security in bijvoorbeeld een parfumerie dat niet mag, zélfs als die persoon wordt verdacht van diefstal. Wanneer de klant geen toestemming geeft kan besloten worden om de politie te bellen en alleen die mogen in de tas kijken.weetnietveel schreef:Kirs je weet dat er een controle kan komen en dat ze dan in je tas moeten kijken. Misschien als je het vergelijkt met het controle bezoek bij de tandarts dat je het beter begrijpt. Je zit in de stoel en na het gebruikelijke bla bla bla komt de tandarts met zijn gereedschap in zijn hand naar je toe. Als hij zegt "nou, we gaan eens kijken", vind je het vast heel gewoon om je mond open te doen en zul je niet verontwaardigd zijn als hij niet vraagt of je aub je mond wilt open doen.
Jouw aangehaalde controle heeft niets met zelfscan te doen.5.6 Tassencontrole
Tassen van klanten mag je niet inkijken. Als een poortalarm afgaat en de klant weigert je inzage in de tas dan mag dat volgens de wet. In zo’n geval bel je de politie om assistentie. Je kunt wel in de tas van een klant kijken als bij de entree van de winkel een duidelijk bord ophangt waarop een aantal huisregels staan. Dergelijke huisregels gelden dan wettelijk als verkoopvoorwaarde, waardoor de klant bij binnentreden van de supermarkt de keus kan maken al dan niet naar binnen te gaan. Gaat de klant toch de supermarkt in, dan treedt vanaf dat moment deze verkoopvoorwaarde in werking. Juridisch gesproken gaat de klant dan stilzwijgend akkoord met de mogelijkheid inzage in de tas te geven. Uiteindelijk moet de klant zijn/haar tas openen als daar om gevraagd wordt, zo niet dan kan hem/haar de toegang geweigerd worden.
Met de controle ga je akkoord.
De in de winkel opgehangen teksten, dat er een tassencontrole kan worden gevraagd, is voor winkels zonder zelfscan.
De controle van tassen bij zelfscan is duidelijk beschreven, in de AV.
-
Ik vind dat je het jezelf en die ander onnodig moeilijk maakt. Wat ik met het voorbeeld van de tandarts duidelijk wilde maken is dat je dit ook als vanzelfsprekend kunt gaan zien. Dus bij het zelfscansysteem hoort eens in de zoveel tijd een controle. Dan wordt er van je verwacht dat je even laat zien hoe goed je gescand hebt.Kirs schreef:Ik begrijp heel goed dat er controle wordt gehouden en als je mijn eerdere posts leest kun je ook lezen dat ik al meerdere malen heb gezegd hier geen probleem mee te hebben én er altijd aan mee te zullen werken. Ik kan me gewoon niet voorstellen een medewerker van de AH zomaar zonder te vragen in je tas mag kijken terwijl zelfs iemand van de security in bijvoorbeeld een parfumerie dat niet mag, zélfs als die persoon wordt verdacht van diefstal. Wanneer de klant geen toestemming geeft kan besloten worden om de politie te bellen en alleen die mogen in de tas kijken.weetnietveel schreef:Kirs je weet dat er een controle kan komen en dat ze dan in je tas moeten kijken. Misschien als je het vergelijkt met het controle bezoek bij de tandarts dat je het beter begrijpt. Je zit in de stoel en na het gebruikelijke bla bla bla komt de tandarts met zijn gereedschap in zijn hand naar je toe. Als hij zegt "nou, we gaan eens kijken", vind je het vast heel gewoon om je mond open te doen en zul je niet verontwaardigd zijn als hij niet vraagt of je aub je mond wilt open doen.
Ik vraag me nu af wat er gebeurd als je iets vergeten bent?? Noemen ze dat dan meteen diefstal, krijg je een boete of vragen ze je gewoon om het product alsnog te scannen??
Ook die doen niet ter zake..nevermind schreef:Jouw aangehaalde controle heeft niets met zelfscan te doen.5.6 Tassencontrole
De in de winkel opgehangen teksten, dat er een tassencontrole kan worden gevraagd, is voor winkels zonder zelfscan.
AV's die niet voldoen aan de wet zijn nietig.. In dit geval mag je niet zonder toestemming een tas van een ander in kijken.. Ongeacht of dit zelfscan betreft of niet en ongeacht of dit in een AV is opgenomen.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er dan gebeurt. Het is mij persoonlijk nog nooit overkomen en ik heb ook nog nooit gezien dat het iemand anders overkwam.
Ik weet niet hoe het bij de AH is geregeld, maar bij de jumbo waar ik gebruik maak van de zelfscan is het zo dat mij altijd gevraagd wordt ( voor de steekproef al dan niet bekend is ) of al het scannen goed is gegaan.Ik vraag me nu af wat er gebeurd als je iets vergeten bent?? Noemen ze dat dan meteen diefstal, krijg je een boete of vragen ze je gewoon om het product alsnog te scannen??
Mocht er toch een item vergeten zijn en uit de steekproef komen als niet gescand, dan wordt onmiddelijk de politie ingeschakeld en krijg je een boete voor diefstal. Dat is dus een risico dat je van te voren weet ( staat ook netjes aangegeven ) dat je loopt en dat je doelbewust neemt ( of niet ).
angel1978 schreef:Ook die doen niet ter zake..nevermind schreef:Jouw aangehaalde controle heeft niets met zelfscan te doen.5.6 Tassencontrole
AV's die niet voldoen aan de wet zijn nietig.. In dit geval mag je niet zonder toestemming een tas van een ander in kijken.. Ongeacht of dit zelfscan betreft of niet en ongeacht of dit in een AV is opgenomen.
Ik denk toch, dat de AV van AH door juristen zijn opgesteld, dus ook denk jij, die doen niets ter zake en voldoen niet aan de wet, hoef het niet zo te zijn.
dat denk jij.. maar dat weet je niet..Ik denk toch, dat de AV van AH door juristen zijn opgesteld
Vooralsnog is het niet heel belangrijk wat jij denkt..
TS mag weigeren de winkelier in de tas te laten kijken.
Die mag daarna de politie erbij halen of de klant de toegang ontzeggen.
Wet is daar heel duidelijk in ( ongeacht wat jij denkt ).
-
Dat is duidelijk.angel1978 schreef:Ik weet niet hoe het bij de AH is geregeld, maar bij de jumbo waar ik gebruik maak van de zelfscan is het zo dat mij altijd gevraagd wordt ( voor de steekproef al dan niet bekend is ) of al het scannen goed is gegaan.Ik vraag me nu af wat er gebeurd als je iets vergeten bent?? Noemen ze dat dan meteen diefstal, krijg je een boete of vragen ze je gewoon om het product alsnog te scannen??
Mocht er toch een item vergeten zijn en uit de steekproef komen als niet gescand, dan wordt onmiddelijk de politie ingeschakeld en krijg je een boete voor diefstal. Dat is dus een risico dat je van te voren weet ( staat ook netjes aangegeven ) dat je loopt en dat je doelbewust neemt ( of niet ).
Wat betreft die regels in de wet: In dit geval moet je vind ik gewoon je gezonde verstand gebruiken. Met het gebruiken van de zelfscan ga je automatisch akkoord dat de tas (waar de boodschappen inzitten die je zelf gescannd hebt) gecontroleerd mag worden. Door gebruik te maken van die zelfscan geef je ook toestemming voor een controle.
Ik heb trouwens gisteren nog gekeken in het filiaal waar ik winkel en daar hangt nergens iets waarop vermeld wordt dat er een controle kan zijn. (ook geen huisregels) Nogmaals, ik heb geen er enkel probleem mee dat er een controle kan plaatsvinden, ik begrijp het volkomen. Maar voor de compleetheid, het staat daar niet vermeld. Mocht iemand vóór het winkelen de voorwaarden willen zien moet die dat dan waarschijnlijk eerst thuis online opzoeken.
Ook de folder over het zelfscannen, die volgens de AH site in de winkel ligt, was nergens te vinden.
Ook de folder over het zelfscannen, die volgens de AH site in de winkel ligt, was nergens te vinden.
-
sorry ik vind het nu echt een spelletje welles nietes
als je normaal boodschappen doet,op de band en gewoon normaal betaald en beveiliger komt of personeel en die vraagt mag ik in je tas kijken....dan komen die andere regels die iedereen aanhaalt,
maar zelfscan,is toch logisch dat ze steekproeven nemen en nee ik vind niet dat ik als dief behandeld wordt..
ik kies ervoor om zelf te scannen,ik kies ervoor om alles al in mijn tas te gooien en de risico,s van dien op me te nemen(iemand kan grapje uithalen door even wat in je kar te gooien,tas dan)en tja dan heb je gevalletje niet gescand...
nou gebeurd dat nooit want de kar blijft niet onbeheerd staan,zijn altijd samen...
en letten goed op staat het erin enz...
ik weet niet wat ah hier doet als je eens een keer wat vergeten bent....stel dat het een lullig iets is,
ik ga geen pakje kruiden van 20 cent jatten als ik ook shampoo van 4,49 erin heb zitten
en eerlijk gezegd zijn ze altijd heel beleeft,nou ja heb het al eerder geschreven...
eerlijk gezegd denk ik dat je het erger maakt als dat het is...
dan moet je een aparte tas nemen en niet de tas waar je prive spullen in zitten en ze zijn nog nooit bij mij de tassen zo ingedoken...eerst duurt het 5 min voor ze komt..hallo...en dan zeg ik al ja is goed hoor..voor ze wat kan zeggen...
pakt ze uit elke tas iets en klaar...hoppa...
voel me niet in mijn privacy aangetast,voel je je dat wel moet je gewoon normaal afrekenen...simpel?
als je normaal boodschappen doet,op de band en gewoon normaal betaald en beveiliger komt of personeel en die vraagt mag ik in je tas kijken....dan komen die andere regels die iedereen aanhaalt,
maar zelfscan,is toch logisch dat ze steekproeven nemen en nee ik vind niet dat ik als dief behandeld wordt..
ik kies ervoor om zelf te scannen,ik kies ervoor om alles al in mijn tas te gooien en de risico,s van dien op me te nemen(iemand kan grapje uithalen door even wat in je kar te gooien,tas dan)en tja dan heb je gevalletje niet gescand...
nou gebeurd dat nooit want de kar blijft niet onbeheerd staan,zijn altijd samen...
en letten goed op staat het erin enz...
ik weet niet wat ah hier doet als je eens een keer wat vergeten bent....stel dat het een lullig iets is,
ik ga geen pakje kruiden van 20 cent jatten als ik ook shampoo van 4,49 erin heb zitten
en eerlijk gezegd zijn ze altijd heel beleeft,nou ja heb het al eerder geschreven...
eerlijk gezegd denk ik dat je het erger maakt als dat het is...
dan moet je een aparte tas nemen en niet de tas waar je prive spullen in zitten en ze zijn nog nooit bij mij de tassen zo ingedoken...eerst duurt het 5 min voor ze komt..hallo...en dan zeg ik al ja is goed hoor..voor ze wat kan zeggen...
pakt ze uit elke tas iets en klaar...hoppa...
voel me niet in mijn privacy aangetast,voel je je dat wel moet je gewoon normaal afrekenen...simpel?
-
Kirs als dat zo is zou ik de filiaalhouder daar op aanspreken.
Laatst gewijzigd door weetnietveel op 22 feb 2013 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, dan heb je het probleem dus ook nog nooit gehad..dan moet je een aparte tas nemen en niet de tas waar je prive spullen in zitten en ze zijn nog nooit bij mij de tassen zo ingedoken
Maar wat nu als ze dit wel ineens doen ? Zeg je dan ook: joh natuurlijk, bekijk alles maar .. Fouilleren ook meteen maar ?
-
ik heb eerder al gezegd....dan zou ik dat ook niet zo pikken en de bedrijfsleider aanspreken of mail sturen? als je zo slecht behandeld wordt,maar ts heeft geloof ik nog niks gedaan??
hier zijn ze dus wel zo beschaafd om te vragen? het is elke keer anders,
mev mogen we even steekproeven doen vind u dat ok...
maar ben het al gewend en ik weet waar ik aan begin dus als ze komt zeg ik,voor ze al iets zegt,ja is goed hoor,ga je gang..
nee ik ga niet in mijn handtas de boodschappen doen ?of rugzak of waar prive dingen inzitten...
en duiken de tas in,ja je hebt een plankje kan je je tas opzetten ze zal toch die tas in moeten om even wat te pakken in de tas en te scannen en kijken of het klopt?
eerlijk gezegd denk ik dat het probleem veel groter gemaakt wordt als dat het is...
ja ik kan ook zeggen ze duikt mijn tassen in om te controleren,ja logisch ze moet toch spullen pakken?
mar doen het niet lomp,heel voorzichtig om geen spullen te beschadigen,je pakt netjes je tas in en dat wil ze niet in de war brengen..dus doet ze het heel netjes...
nee dus bij mij nooit in mijn tas gezeten waar portomonee zit enz...
sterker ik koop altijd mijn tijdschriften bij de primera,nou ben ik zo slim om daar altijd de bon te vragen,moet appie nog in ,dus zit tasje van primera in.....ze ziet de tijdschriften zitten en heeft nog nooit gevraagd...komen die ook bij ons vandaan...
wat iemand dus zou kunenn doen,tasje van primera ook in je boodschappen tas zetten en dan net lijken alsof..maar ondertussen bij appie in dat tasje gedaan,snap je?
ik kies daarvoor,zijn grote tassen zet dat tasje in mijn grote boodschappen tas en als ze er naar vraagt dan krijgt ze netjes de bon te zien...nog nooit gebeurd...
hier zijn ze dus wel zo beschaafd om te vragen? het is elke keer anders,
mev mogen we even steekproeven doen vind u dat ok...
maar ben het al gewend en ik weet waar ik aan begin dus als ze komt zeg ik,voor ze al iets zegt,ja is goed hoor,ga je gang..
nee ik ga niet in mijn handtas de boodschappen doen ?of rugzak of waar prive dingen inzitten...
en duiken de tas in,ja je hebt een plankje kan je je tas opzetten ze zal toch die tas in moeten om even wat te pakken in de tas en te scannen en kijken of het klopt?
eerlijk gezegd denk ik dat het probleem veel groter gemaakt wordt als dat het is...
ja ik kan ook zeggen ze duikt mijn tassen in om te controleren,ja logisch ze moet toch spullen pakken?
mar doen het niet lomp,heel voorzichtig om geen spullen te beschadigen,je pakt netjes je tas in en dat wil ze niet in de war brengen..dus doet ze het heel netjes...
nee dus bij mij nooit in mijn tas gezeten waar portomonee zit enz...
sterker ik koop altijd mijn tijdschriften bij de primera,nou ben ik zo slim om daar altijd de bon te vragen,moet appie nog in ,dus zit tasje van primera in.....ze ziet de tijdschriften zitten en heeft nog nooit gevraagd...komen die ook bij ons vandaan...
wat iemand dus zou kunenn doen,tasje van primera ook in je boodschappen tas zetten en dan net lijken alsof..maar ondertussen bij appie in dat tasje gedaan,snap je?
ik kies daarvoor,zijn grote tassen zet dat tasje in mijn grote boodschappen tas en als ze er naar vraagt dan krijgt ze netjes de bon te zien...nog nooit gebeurd...
Dat jullie de rijdende rechter nog niet ingeschakeld hebben! Zo'n wereld probleem moet bij de wortels aangepakt worden! Het moet niet gekker worden, foei AH.