LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] over vacineren

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

Goh, beste mensen, dierenliefhebbers, ga toch op zelf op onderzoek, ik schrik ervan, zoveel mensen die stellig van mening zijn dat al dat vaccineren nog nodig is, zelfs bij gezonde volwassen honden, ik wist niet dat mensen zo weinig informatie krijgen en van deze uitmelkerij nog immer overtuigt zijn. beste honden & katten liefhebbers, deze discussie was overduidelijk te vroeg aan gegaan succes, eerst maar eens wat meer kennis vergaren, voordat U een huisdier aanschaft.



A.J.

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

Beste a.j
Laat de mensen toch zelf beslissen over enten want daar ga jij niet over en ook niet over het kopen van een huisdier .dus bemoei je met je eigen zaken want zo dom zijn we niet

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

P.S Als je hond naar de kennel gaat moet je trouwens je boekje mee nemen.Dat zijn nu een maal de regels En mijn dieren arts gaat niet 2 keer op vakantie en kan ik in het week-end ook bereiken als het moet en dringend is.En gelukkig zijn ze niet ziek.Zo zie je maar dat je beter een maal in het jaar je entingen neemt dan dat je het niet doet dat vind ik dus onverantwoord tegen over je maatje.En informatie heb ik genoeg gekregen dus klets ik niet uit mijn nek
M en d

Gat

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gat »

Als je afgelegen ver oip het platteland woont en je hond niet in aanraking komt met andere dieren is het geen misschien geen probleem maar in elk ander geval wel!!


Wat is je probleem Gyzmo??? Jouw hond is toch ingegeent......of ben je bang dat die enting misschien toch niet zo safe is als ze zeggen :D

Imken
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jan 2004 19:59

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Imken »

En juist als je afgelegen woont moeten entingen tegen rabies e.d. in orde zijn. Op die plekken woont over het algemeen meer wild (vossen, zwijnen etc.) Ook deze kunnen ziektes overdragen.

Hoe dan ook, als je je dieren jaarlijks ent, wil dat niet zeggen dat je je niet goed hebt voorbereid en ingelezen over wat een huisdier nodig heeft en dat je er per defenitie slechter voor bent. Wat een onzin.

Mijn honden en katten worden jaarlijks ingeënt EN eten ook nog voer van de brokkenmaffia, dus zullen ze het bij mij wel erg slecht hebben. Vreemd dat ik in mijn omgeving vrijwel dagelijks complimenten krijg over hoe mijn dieren er uitzien. Gezond, glanzende vacht, perfect gewicht, uitstekende tanden etc.
En vrijwel nooit ziek ook nog!

Wat doe ik fout :?: :?: :?:

:?

Wat ook weer niet wil zeggen dat andere informatie weer per defenitie onwaar is.
Als blijkt dat ik mijn dieren eens in de 2 jaar hoef te enten en de kennels en andere landen vinden dit ook, ben ik de eerste die dit zal doen. Als blijkt dat het maar eens in de 2 jaar hoeft en ik zou ze niet meenemen naar het buitenland, zou ik dit ook doen.
Helaas willen kennels (wettelijk) en andere landen dat het jaarlijks gebeurd.

Mijn honden vinden het geweldig in Frankrijk en ik wil ze deze vakantie niet ontzeggen omdat ik ze niet wil laten inenten volgens de Franse richtlijnen (of ik het er nou mee eens ben of niet).

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

Je ziet het maar weer dat inenten onmisbaar is .Parvo is helaas weer opgekomen endan blij dat ik da entingen heb gedaan.Want het is verschrikkelijk als je hond het krijgt.Vandaar dat de entingen toch belangrijk is.Dus eerdaags is mijn hond an de beurd en dan gaan we ze halen.Allenmaal de groetjes van ...NELLIE :shock: :wink:

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

het is absoluut niet bewijzen dat het parvo is, en de hond in kwestie is 2 dagen na de inenting dood gegaan.
dat zet me duidelijk weer aan het denken.
Verder is parvo altijd aanweizig maar er wordt nu toevallig aandacht aan gegeven.

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

de hond was gewoon ingeeent en toch parvo krijgen(voor zover het parvo was) :?

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

31 Britse dierenartsen spreken zich uit tegen jaarlijkse vaccinatie
(Bron: Veterinary Times UK, januari 2004)
.

Wij, de ondergetekenden, zouden graag onze zorgen in het licht van nieuwe bewijzen met betrekking tot het vaccinatieprotocol onder uw aandacht brengen. De Amerikaanse Veterinary Medical Association Committee rapporteert dit jaar dat de aanbeveling tot jaarlijkse hervaccinatie, vaak gefundeerd op vele vaccinatielabels, gebaseerd is op historische gegevens, maar niet op wetenschappelijke.
Smith schrijft in JAVMA in 1995 dat er "enig bewijs is dat een aantal vaccins immuniteit geven voor een periode langer dan 1 jaar. In feite is er volgens onderzoek geen bewijs dat vele jaarlijkse vaccinaties noodzakelijk zijn en dat bescherming na 1 vaccinatie vaak levenslang is." En ook: "Vaccinatie is een medische procedure met zowel voor- als nadelen voor de patient"; en verder dat "herhaald vaccineren van patiënten met voldoende immuniteit niets toevoegt aan de resistentie voor de ziekte en het risico op post-vaccinatie problemen kan vergroten". Tenslotte stelt hij dat "nadelige reacties veroorzaakt kunnen worden door het antigeen¹, de adjuvant¹, de drager, het conserveringsmiddel, of een combinatie hiervan. Mogelijke ongewenste reacties kunnen zijn het uitblijven van immuniteit, anafylactische shock, immuniteitsonderdrukking, het optreden van auto-immuun ziekten, kortstondige infectie en/of langdurende infectieve dragerstatus."

Het rapport van de Amerikaanse Animal Hospital Association Canine Vaccine Taskforce in JAAHA (Nr. 39, maart/april 2003) is ook interessant om te lezen: "De huidige wetenschap ondersteunt de uitspraak dat geen enkel vaccin altijd veilig is, geen enkel vaccin altijd beschermt en dat geen enkel vaccin altijd geïndiceerd is"; "misverstanden, desinformatie en de conservatieve houding van onze professie hebben er voor een groot deel voor gezorgd dat het aannemen van protocols, die het verlagen van het aantal keren vaccineren voorstaan, vertraagd werd"; "immunologisch geheugen zorgt voor langdurige immuniteit voor belangrijke infectieuze ziekten welke zeer veel langer is dan de traditionele aanbevelingen voor jaarlijks vaccineren. Dit wordt ondersteund door een groeiende hoeveelheid veterinaire informatie even als goed ontwikkelde epidemiologische controle in de humane geneeskunde, waaruit volgt dat immuniteit na vaccinatie extreem lang duurt en in de meeste gevallen zelfs levenslang is."

Ook toont het bewijs dat voor de duur van de immuniteit voor rabies, hondenziekte, parvo, kattenziekte en niesziekte (beide vormen) een minimum van zeven (7) jaar is aangetoond door serologie voor rabiës en challenge studies voor alle andere.
De dierenartsen die deze brief ondertekend hebben accepteren volledig dat geen enkel ander feit zoveel impact heeft gehad op de levens en de gezondheid van onze patiënten, de patiënten zelf en onze mogelijkheden om infectieziekten preventief te behandelen als de ontwikkeling van jaarlijks toe te dienen vaccins. Wij ondersteunen echter volledig de aanbevelingen en richtlijnen van de Amerikaans Animal Hospitals Association Taskforce, om vaccinatieprotocols voor honden en katten zo te verminderen dat boostervaccinaties alleen iedere drie jaar en alleen voor kernziekten gegeven worden, tenzij wetenschappelijk een ander beleid wordt gerechtvaardigd.

Verder gaan wij ervan uit dat het bewijsmateriaal zoals nu bekend er snel toe zal leiden dat de volgende feiten worden geaccepteerd:
a. Het immuunsysteem van honden en katten is volledig ontwikkeld op een leeftijd van 6 maanden en ieder gemodificeerd levend virus (MLV) vaccin dat na die leeftijd gegeven wordt, geeft een immuniteit die goed is voor het leven van dat dier.
b. Een volgende vaccinatie met een MLV een jaar later zorgt ervoor dat de antilichamen van de eerste vaccinatie die van de tweede neutraliseren zodat er weinig of geen effect is: het dier heeft geen extra bescherming gekregen, noch worden er meer memory-cellen toegevoegd.
c. Niet alleen zijn jaarlijkse extra beschermende vaccins voor parvo en hondenziekten onnodig, ze zorgen ervoor dat het dier bloot wordt gesteld aan potentiële risico's zoals allergische reacties en immuniteitsgemedieerde hemolytische bloedarmoede.
d. Er is geen wetenschappelijke documentatie die de labelclaims voor jaarlijkse toediening van MLV vaccins wettigt.
e. Puppies en kittens krijgen antilichamen binnen via de moedermelk. Deze natuurlijke bescherming duurt 8 tot 14 weken.
f. Puppies en kittens moeten niet gevaccineerd worden op een leeftijd jonger dan 8 weken. De vaccinatie zal geneutraliseerd worden door de immuniteit via de moeder en er zal geen extra bescherming geproduceerd worden.
g. Vaccinatie op een leeftijd van 6 weken zal absoluut de timing van het eerste effectieve vaccin vertragen.
h. Vaccinaties die met een tussenpoos van twee weken gegeven worden zullen eerder het immuunsysteem onderdrukken dan stimuleren. Dit zou de volgende nieuwe handleiding kunnen geven:
1. een serie vaccinaties wordt gegeven vanaf een leeftijd van 8 weken (bij voorkeur later) en wordt 3 tot 4 weken na elkaar gegeven, tot een leeftijd van ca. 16 weken.
2. Een extra boostervaccinatie wordt gegeven na een leeftijd van 6 maanden, die dan een levenslange immuniteit geeft.

In het licht van recent beschikbaar gekomen gegevens die het onnodig gebruik en de potentiële schade van jaarlijkse vaccinaties aantonen, roepen wij onze beroepsgenoten op te stoppen met de dagelijkse praktijk van het jaarlijks vaccineren.
Is het verwonderlijk dat cliënten vertrouwen verliezen in vaccinaties en zelf op zoek gaan naar de achtergronden ervan? Wij vinden dat ze hierin gelijk hebben. Politiek, traditie en het economisch gewin van dierenartsen en farmaceutische bedrijven zouden geen factor moeten zijn in het nemen van medische besluiten.
Het is algemeen geaccepteerd dat een jaarlijkse gezondheidscontrole van een huisdier aan te raden is. We schatten onszelf echter laag in wanneer we deze belangrijke dienst aan onze cliënten ophangen aan de vaccinatie, terwijl we uiteindelijk voor de gevolgen zullen moeten boeten. Moeten we wachten totdat men actie neemt tegen dierenartsen, zoals gebeurd is in Texas door dr. Robert Rogers? Hij beweert dat de huidige praktijk van het marketen van vaccins voor huisdieren bestaat uit fraude door het geven van een valse voorstelling van zaken, fraude door zwijgen en diefstal door misleiding.

De eed die wij als pas afgestudeerde dierenartsen afleggen is "om te helpen, of op zijn minst geen kwaad te doen". We willen onze positie in de maatschappij behouden en het vertrouwen dat men in ons heeft, gebaseerd op ons beroep, niet beschamen.
Daarom geloven wij dat diegenen die in het licht van deze nieuwe ontwikkelingen toch jaarlijks blijven vaccineren, zich misschien wel tegengesteld opstellen ten aanzien van de gezondheid van de dieren die aan hen worden toevertrouwd.

Met vriendelijke groet,

Richard Allport, BVetMed, MRCVS
Sue Armstrong, MA BVetMed, MRCVS
Mark Carpenter, BVetMed, MRCVS
Sarah Fox-Chapman, MS, DVM, MRCVS
Nichola Cornish, BVetMed, MRCVS
Tim Couzens, BVetMed, MRCVS
Chris Day, MA, VetMB, MRCVS
Claire Davies, BVSc, MRCVS
Mark Elliott, BVSc, MRCVS
Peter Gregory, BVSc, MRCVS
Lise Hansen, DVM, MRCVS
John Hoare, BVSc, MRCVS
Graham Hines, BVSc, MRCVS
Megan Kearney, BVSc, MRCVS
Michelle L'oste Brown, BVetMed, MRCVS
Suzi McIntyre, BVSc, MRCVS
Siobhan Menzies, BVM&S, MRCVS
Nazrene Moosa, BVSc, MRCVS
Mike Nolan, BVSc, MRCVS
Ilse Pedler, MA, VetMB, BSc, MRCVS
John Saxton, BVetMed, MRCVS
Cheryl Sears, MVB, MRCVS
Jane Seymour, BVSc, MRCVS
Christine Shields, BVSc, MRCVS
Suzannah Stacey, BVSc, MRCVS
Phillip Stimpson, MA, VetMB, MRCVS
Nick Thompson, BSc, BVM&S, MRCVS
Lyn Thompson, BVSc, MRCVS
Wendy Vere, VetMB, MA, MRCVS
Anuska Viljoen, BVSc, MRCVS, and
Wendy Vink, BVSc, MRCVS


Lees ook de opvattingen van dr. Robert Rogers en Catherine O'Driscoll, die al eerder in de FokkersGazet zijn gepubliceerd.

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

nu nog het rijtje van nederlandse dierenartsen,want we wonen hier in nederland.Dus gelden hier voor kennels asiels en pensions voor dieren opvang de regels van geldige inenting.Dus gast u rijtje zegd mij niets maar bedankt voor je moeite.
moos.

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

het gaat niet om het lijstje(die had ik best weg kunnen laten)
maar om het verhaal

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

Ja gast leuk verhaaltje maar we hebben met de nederlandse regels te maken ,daar zit nu de kneep.Zolang de regels niet veranderen en de honden gaan in pension dan heb je toch te maken met die regels van je land.Misschien dat er een omslag kom maar dat is een lange weg.Tot dan is er geen andere weg.Dus kan ik er nu weinig mee.
nel

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

je kan er mischin weinig mee, maar andere hebben er mischin wat aan.
niet iedereen doet zijn honden in het pension.
Je kan weer afkraken en arrogant gaan doen daar heb ik er geen zien in.
Het gaat er om dat het verhaal over wel of niet vaccineren niet uit de duimen gezogen wordt.

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

over arrogantie gesproken dat ben ik beslist niet daarvoor moet je bij jezelf zijn.Maar er gaan genoeg mensen waarvan de honden in pension gaan en daar is niets mis mee.Maar ik heb een goede dieren arts die vrij jong is en niet arrogant.En ook als je ze mee neemt naar buitenland heb je ook regels voor de entingen en moet dat in je dieren paspoort vermeld staan en geldig zijn .Ik ben gewoon realistisch.Dus niet arrogant. :o :shock: :!: nel

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

het gaat erom dat mensen kunnen lezen er over en dat het niet een aapbroodje verhaal is, wat ze verder er me doen is het aan hun.
Dus als het niet voor jou van toepassing is ok, maar er zijn meer dan genoeg mensen die niet verslijkt zijn in de paieren gedoe en formaliteiten gedoe en die kunne kizen.
En daar gaat het om er is een keuze.
Helaas moet ik ook vaccineren vanwegen naar buitenland gaan dus ik zal wel moeten, maar als deze taboe eens een keer open gebroken zou worden wie weet......

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

Dat zal ook nog wel eens gebeuren gast,maar het zal nog een lange weg gaan kosten en daar moeten wij nog veel geduld voor hebben.Het is niet anders.Helemaal eens ben ik ook niet maar we zitten daar met ons allen er in.Het zou om te beginnen europees moeten.Ik doe het ook liever nietdan wel .Maar leg mij eens uit wat je met verslijken bedoeld,want dat heb ik niet begrepen.Dus gaarne antwoord en uitleg a. u.b.Ik heb dat woord nog niet gehoord.Het zal goed zijn daarover te discusseren over vaccineren.En wie weet komt er een doorbraak maar tot dan moet je geduld hebben.Succes.
Nel.

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

hoi gast van 23.12
je schrijft dat de papieren in orde moeten zijn nou dat kan toch zonder je hond te vacineren?? :roll:

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

Als je je hond mee wil nemen op vakantie naar buitenland moet je aan tonen dat je hond de entingen gehad heeft betreffende het land waar je naar toe gaat.Ieder land heefd regels en wetten dus de papieren moeten ondertekend zijn door de dierenarts en in je dieren paspoort. komt dan te staan wat voor entingen er gegeven zijn.Dan krijg je aan de grensgeen moeilijk heden en anders krijg je de hond niet de grens over.Dat is algemeen bekend.Die dierenpaspoorten zijn er niet voor niets.We moeten ons aan de wetten houden vooral met dieren.
Voor je op vakantie gaat samen met je hond even langs de dierenarts.

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

natuurlijk is het en verkeerde woord :oops:
ik bedoelde verslokt(of zooiets) dus dat je niet in de papieren gedoe verzuipt.
Natuurlijk moeten we ons aan de regels houden als je met je hond op vakantie wilt of voor tentoonstellingen of voor werk naar het buitenland moet.
De bedoeling van het artikel voor mij was dat mensen die niet naar het buitenland gaan ook een keuze hebben.
En dat met deze artikel toch de geloofwardigheid van het vaccineren in discrediet gebracht wordt.
Dat kan mensen mischin aan het denken zetten.
Ik heb 3 honden, 2 worden niet meer gevaccineerd en 1 wel, maar dat komt omdat ik met die eene voor haar werk naar het buitenland ga, dus ik moet.
Maar als ik een keuze had zou ik het niet meer doen.
voor de redenen die ook in het artikel geschrijven staan.

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

ik ben dezelfde als hier boven!


De vraag is dus , moeten die entingen iedere jaar herhaalt worden?
niet dus.
Voor de simpele reden dat het niet nodig is in tegen deel!
Dat was de reden voor het plaatsten van het artikel.

Gesloten