In een artikel van Consuwijzer
http://www.consuwijzer.nl/nieuws/consum ... ierekening wordt de energieverbruiker in oktober van het afgelopen jaar verrast met de toezegging, dat de netwerkkosten de komende 3 jaar met € 50 zullen dalen.
Deze week, op 3 januari, is de verlaging doorgevoerd. Naar nu blijkt wordt de € 50 niet gehaald. De netwerkprijs voor elektriciteit daalde van € 257,22 naar € 245,15, die voor gas van € 176,33 naar € 170,43. De totale daling is daarmee € 17,97. Mogelijk moet de prijsdaling van € 50 in 3 jaar-stappen worden gemaakt, maar dat vertelt het verhaal niet.
Op nieuwjaarsdag zijn de tarieven van de energieleveranciers verhoogd. 1 januari heb ik gemeld dat bij 8 van de 9 energieleveranciers in het Excel-overzicht de tariefstijgingen exact gelijk zijn. Ik vond dat vreemd en zet daar nog steeds mijn vraagtekens bij. Is hier sprake van prijsafspraken en mag dat ? Het is niet mijn deskundigheid, dus ik weet het niet. Maar hoe het ook zij, de kostenstijging door deze tariefsaanpassing was voor de gekozen standaardverbruiken van 3 x 1750 kWh/m3 al ruim hoger dan de daling van de netwerkkosten.
Afgelopen donderdag werd ik gebeld door ConsuWijzer over een reactieformulier van 23 november aan de ACM (Consuwijzer beantwoordt vragen van particulieren voor de ACM). Met dat formulier was iets misgegaan. Ik heb een uitvoerig gesprek gehad en daarbij ook de tariefstijgingen per 1 januari genoemd. Aan het opnieuw verzonden bericht heb ik enkele woorden over de tariefstijging van 1 januari toegevoegd.
Kort daarna kreeg ik een bericht van ontvangst en de toezegging, dat de prijsstijging wordt onderzocht. Het is leuk om te horen dat er iets met je informatie wordt gedaan. Ik hoop overigens dat het oorspronkelijke bericht van 23 november ook aandacht krijgt.
De toezegging van Consuwijzer was voor mij aanleiding om het functioneren van het Excel-document nog eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Voor 3 x 1750 kWh/m3 klopt de berekening uiteraard. Ik controleer dagelijks de prijzen op Prizewize en pas de abonnementen (vastrechten), de tarieven en de welkomstpremies in het Excel-document indien nodig aan. Als de abonnementen en de welkomstpremies ongeacht de verbruiken aan elektriciteit en gas gelijk zijn, is de totaalprijs uitsluitend afhankelijk van de tarieven en het verbruik. Die is eenvoudig in een Excel-document te berekenen.
Het intoetsen van 3 x 500 kWh/m3 op de Prizewize-website en op het jaaroverzicht in het Excel-document maakte duidelijk dat dit voor Delta, e-on, Essent, Greenchoice en NUON helemaal klopt. De berekende waarden in Excel en op de website waren precies gelijk. Bij beide Energiedirect-contracten was de prijs op de website hoger, Budgetenergie en Eneco waren bij Prizewize bij 3 x 500 kWh/m3 helemaal niet meer te vinden.
Nader onderzoek maakte duidelijk dat deze 4 energieaanbieders bij lagere verbruiken hun welkomstpremie aanpassen. Welke precieze criteria ze daarbij aanhouden is mij niet bekend. Ik controleer alleen met 3 in getalswaarde gelijke verbruiken. Budgetenergie heeft bij 3 x 1750 kWh/m3 een welkomstpremie van € 130. Bij 3 x 1600 kWh/m3 wordt dat € 110, bij 3 x 1400 kWh/m3 is dat € 80. Voert u 3 x 1000 kWh/m3 in dan verdwijnt de hele premie, kiest u uw verbruiken nog lager dan verdwijnt Budgetenergie.
De beide Energiedirecten hebben voor hogere verbruiken een welkomstpremie van € 164, maar daalt het verbruik beneden 3 x 1000 kWh/m3 dan neemt ook de welkomstpremie af tot € 130. Bij Eneco ligt de knip bij 3 x 1640 kWh/m3. Voert u dat in, dan is de welkomstpremie € 93. Bij 3 x 1630 kWh/m3 blijkt de premie € 68 te bedragen. Dat blijft zo tot 3 x 1000 kWh/m3, maar bij 3 x 800 kWh/m3 verdwijnt ook Eneco.
Vraag: Wat zouden de gevolgen zijn als u zich meldt met 3 x 1750 kWh/m3 bij Budgetenergie, maar door onvoorziene omstandigheden bent u lange tijd buitenshuis en verbruikt u pakweg 3 x 750 kWh/m3 ?
Krijgt u dan die welkomstpremie van € 130 of ..... ?