LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontwikkeling energieprijzen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Shine

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door Shine »

Nieuwsbericht:

Energieprijzen nauwelijks lager in 2014.
http://www.nu.nl/geldzaken/3664919/ener ... -2014.html

Lees het artikel. Het komt vooral door de verhoging van ODE (belasting soort) maar ook dat energieboeren goochelen met hun vastrecht leveringskosten, oftewel abonnementskosten.
En verder is het een beetje het kip en ei verhaal... En is het dus kijken welke voor jou, mbt verbruik van producten, het interessants is.
Overigens verhoogt Nuon ook haar abonnementsprijzen per product!
.De twee grootste energiebedrijven, Essent en Nuon, hebben inmiddels hun tarieven voor 2014 bekendgemaakt. Bij Essent gaan de tarieven volgend jaar op jaarbasis met 4 euro omlaag, waarvan 3 euro voor stroom en 1 euro voor gas. Bij Nuon daalt de prijs voor elektriciteit met 8 euro, maar stijgt tegelijkertijd het gastarief met 8 euro.

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Hallo Shine,

Ik heb het artikel gelezen en gezien dat de energieprijzen gelijk blijven of licht dalen. Dat staat haaks op de mededeling van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Die stelt dat consumenten honderden euro’s kunnen besparen door over te stappen naar een andere leverancier met lagere prijzen. Goed, de mededeling van de ACM is van eerdere datum, maar zou toch nog moeten gelden.

Wie heeft er nu gelijk ? Wel, ik denk beide. Het gaat er mijns inziens alleen maar om wie je voor ogen hebt met je mededeling.

Dit nieuwe artikel beschrijft in het eerste deel oppervlakkig de ontwikkelingen voor de consument, die niet gewend is over te stappen. Die trouwe energieverbruiker betaalt jaarlijks enkele honderden euro’s meer dan de frequente overstapper. Die zal dus iets minder gaan betalen. Het overstapsegment van de verbruikers moet voor een gunstige prijs de ontwikkelingen op de vergelijkingssites nauwgezet volgen, maar heeft er dan ook enkele honderden euro's voordeel van.

Ik denk dat Ben Wooldring heeft willen aangeven dat je wel degelijk moet overstappen als je echt goedkoper uit wilt zijn. Dat komt er in dit artikel niet duidelijk uit, maar dat moet gezien de tweede helft daarvan wel het doel zijn geweest. Dat is ook begrijpelijk, daar liggen de belangen van vergelijkingssites.

Dit topic “Ontwikkeling energieprijzen” heb ik opgestart om de ontwikkeling van energie-aanbiedingen op een vergelijkingssite vanaf 3 september 2013 te beschrijven. Het topic is alleen gericht op en bedoeld voor consumenten, die in de markt hun voordeel zoeken, dus voor het overstapsegment.

Voor wat mij persoonlijk betreft, op 14 november concludeerde ik dat de prijzen alleen maar stegen en dat, als ik wilde veranderen, ik dat zo snel mogelijk moest doen. Mijn keus viel op Greenchoice en ik boekte mijn 3 x 1750 kWh/m3 voor
€ 1787,76. De dag daarop kostte hetzelfde energiepakket € 1808,95 en vandaag betaal je daarvoor € 1861,88.
Maar had ik de overstap maar op 3 september gemaakt. Toen kostte het pakket nog € 1726,38.

Ik was zojuist begonnen met een analyse van de veranderingen sinds 3 september. In die analyse komen abonnementskosten, welkomstpremies en ook tarieven aan de orde. Ik hoop die analyse straks af te ronden en te plaatsen.
Laatst gewijzigd door e-chec op 31 dec 2013 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

e-chec

Budgetenergie heeft gezorgd voor een waardige afsluiting van het jaar. Met een totaal van € 1780,10 waren de jaarkosten als enige gisteren nog beneden € 1800. De verlaging van de welkomstpremie met € 20 bracht de jaarkosten vandaag op
€ 1800,10. Aan het eind van 2013 zijn daardoor de jaarkosten voor 1750 kWh hoog tarief, 1750 kWh laag tarief en 1750 m3 gas (3 x 1750 kWh/m3) bij alle energieleveranciers in het Liander gebied boven € 1800.

Dat was op 3 september nog totaal anders. Van de 9 beschouwde energieleveranciers waren er 6, die een jaarkosten beneden € 1750 rekenden. Met Energiedirect 1 (€ 1704,53), e-on (€ 1705,01) en Budgetenergie (€ 1706,10) als laagsten, dicht bij de grens van € 1700.

In de navolgende tabel zijn de veranderingen in prijzen in de periode 3 september tot 31 december samengevat.
  • - Onder Vastrecht zijn de beide vastrechten op een datum gesommeerd en vervolgens zijn de berekende waarden van
    . 3 september afgetrokken van die van 31 december.

- Onder Tarieven is het prijsverschil berekend voor 3 x 1750 kWh/m3 elektra en gas op 31 december en 3 september.

- Onder Afname WP is het verschil in welkomstpremie tussen 3 september en 31 december gegeven.
Prijsstijging in Euro......B-energie...Delta....Eneco.....En. Dir. 1...En. Dir. 2.....e-on....Essent....Greench.....Nuon............Gemiddeld

A Vastrecht.....................-96,00........0,00........0,00...........0,00...........0,00......54,96....-36,00.........0,00.......18,30......................-6,53
B Tarieven.........................0,00.......-3,16........-9,31.......-28,34........-28,34.......0,00......85,56.....135,50.........8,26.....................17,80
C Afname WP ...............190,00........0,00.....115,00......306,24.......306,24.....85,00.....-65,00.........0,00.......50,00...................109,72

Prijsstijging (A+B+C).......94,00.......-3,16.....105,69.......277,90.......277,90...139,95....-15,44.....135,50.......76,56...................120,99

De aanpak van de diverse energieleveranciers verschilt sterk. Greenchoice en Delta veranderen alleen de tarieven. Alle anderen jongleren met de welkomstpremie en afwisselend tarieven en vastrecht.

De totale (gemiddelde) prijsstijging is € 120,99. Het overgrote deel van die stijging is ontstaan door afname van de welkomstpremies, te weten € 109,72. De tarieven zorgden voor een verhoging van € 17,80, terwijl het vastrecht in prijs daalde met € 6,53.

Het totaal van welkomstpremies bedroeg op 3 september € 1495,48. Door verlaging van de premies is dit totaal nu gedaald tot € 508,00. Er is dus nog wel enige ruimte voor stijging van de aanbiedingsprijzen door het verlagen van de welkomstpremie, maar het grootste deel van de premies van 3 september is nu weg. Het eind van de prijsstijging via die weg komt in zicht.

e-chec

Alle lezers van dit topic wens ik een heel voorspoedig 2014.

In eerste instantie was ik verbaasd dat de tarieven van veel energieleveranciers vandaag met gelijke waarden stegen. Zoeken op websites leverde als resultaat, dat stond aangegeven dat de belastingverhogingen voor 2014 nog niet bekend waren. Daaruit trok ik de conclusie dat de tarieven niet waren beïnvloed door belastingverhogingen en dat de energieleveranciers een vreemde, uniforme verhoging hadden doorgevoerd.

Ik heb nadien zo nu en dan op websites gezocht naar de belastingverhoging 2014 en zojuist (17 januari) trof ik die aan. Na bestudering van de verhogingen bleek tot mijn verrassing dat de verhogingen overeenkwamen met de prijsstijgingen van
1 januari. Dus die waren al wel bekend en ook op die datum in de tarieven doorgevoerd.

Ik ben op het verkeerde been gezet doordat de belastingverhoging nog niet was ingevoerd op de websites, die ik volgde. Excuses.
Laatst gewijzigd door e-chec op 17 jan 2014 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

e-chec

In een artikel van Consuwijzer http://www.consuwijzer.nl/nieuws/consum ... ierekening wordt de energieverbruiker in oktober van het afgelopen jaar verrast met de toezegging, dat de netwerkkosten de komende 3 jaar met € 50 zullen dalen.

Deze week, op 3 januari, is de verlaging doorgevoerd. Naar nu blijkt wordt de € 50 niet gehaald. De netwerkprijs voor elektriciteit daalde van € 257,22 naar € 245,15, die voor gas van € 176,33 naar € 170,43. De totale daling is daarmee € 17,97. Mogelijk moet de prijsdaling van € 50 in 3 jaar-stappen worden gemaakt, maar dat vertelt het verhaal niet.

Op nieuwjaarsdag zijn de tarieven van de energieleveranciers verhoogd. 1 januari heb ik gemeld dat bij 8 van de 9 energieleveranciers in het Excel-overzicht de tariefstijgingen exact gelijk zijn. Ik vond dat vreemd en zet daar nog steeds mijn vraagtekens bij. Is hier sprake van prijsafspraken en mag dat ? Het is niet mijn deskundigheid, dus ik weet het niet. Maar hoe het ook zij, de kostenstijging door deze tariefsaanpassing was voor de gekozen standaardverbruiken van 3 x 1750 kWh/m3 al ruim hoger dan de daling van de netwerkkosten.

Afgelopen donderdag werd ik gebeld door ConsuWijzer over een reactieformulier van 23 november aan de ACM (Consuwijzer beantwoordt vragen van particulieren voor de ACM). Met dat formulier was iets misgegaan. Ik heb een uitvoerig gesprek gehad en daarbij ook de tariefstijgingen per 1 januari genoemd. Aan het opnieuw verzonden bericht heb ik enkele woorden over de tariefstijging van 1 januari toegevoegd.

Kort daarna kreeg ik een bericht van ontvangst en de toezegging, dat de prijsstijging wordt onderzocht. Het is leuk om te horen dat er iets met je informatie wordt gedaan. Ik hoop overigens dat het oorspronkelijke bericht van 23 november ook aandacht krijgt.

De toezegging van Consuwijzer was voor mij aanleiding om het functioneren van het Excel-document nog eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Voor 3 x 1750 kWh/m3 klopt de berekening uiteraard. Ik controleer dagelijks de prijzen op Prizewize en pas de abonnementen (vastrechten), de tarieven en de welkomstpremies in het Excel-document indien nodig aan. Als de abonnementen en de welkomstpremies ongeacht de verbruiken aan elektriciteit en gas gelijk zijn, is de totaalprijs uitsluitend afhankelijk van de tarieven en het verbruik. Die is eenvoudig in een Excel-document te berekenen.

Het intoetsen van 3 x 500 kWh/m3 op de Prizewize-website en op het jaaroverzicht in het Excel-document maakte duidelijk dat dit voor Delta, e-on, Essent, Greenchoice en NUON helemaal klopt. De berekende waarden in Excel en op de website waren precies gelijk. Bij beide Energiedirect-contracten was de prijs op de website hoger, Budgetenergie en Eneco waren bij Prizewize bij 3 x 500 kWh/m3 helemaal niet meer te vinden.

Nader onderzoek maakte duidelijk dat deze 4 energieaanbieders bij lagere verbruiken hun welkomstpremie aanpassen. Welke precieze criteria ze daarbij aanhouden is mij niet bekend. Ik controleer alleen met 3 in getalswaarde gelijke verbruiken. Budgetenergie heeft bij 3 x 1750 kWh/m3 een welkomstpremie van € 130. Bij 3 x 1600 kWh/m3 wordt dat € 110, bij 3 x 1400 kWh/m3 is dat € 80. Voert u 3 x 1000 kWh/m3 in dan verdwijnt de hele premie, kiest u uw verbruiken nog lager dan verdwijnt Budgetenergie.

De beide Energiedirecten hebben voor hogere verbruiken een welkomstpremie van € 164, maar daalt het verbruik beneden 3 x 1000 kWh/m3 dan neemt ook de welkomstpremie af tot € 130. Bij Eneco ligt de knip bij 3 x 1640 kWh/m3. Voert u dat in, dan is de welkomstpremie € 93. Bij 3 x 1630 kWh/m3 blijkt de premie € 68 te bedragen. Dat blijft zo tot 3 x 1000 kWh/m3, maar bij 3 x 800 kWh/m3 verdwijnt ook Eneco.

Vraag: Wat zouden de gevolgen zijn als u zich meldt met 3 x 1750 kWh/m3 bij Budgetenergie, maar door onvoorziene omstandigheden bent u lange tijd buitenshuis en verbruikt u pakweg 3 x 750 kWh/m3 ?
Krijgt u dan die welkomstpremie van € 130 of ..... ?

e-chec

In de afgelopen twee weken waren de ontwikkelingen verre van spectaculair. Er deden zich uitsluitend relatief geringe veranderingen in welkomstpremie voor.

Eén van die veranderingen is toch wel het vermelden waard. Op 14 januari verlaagde Essent de welkomstpremie van €75 naar €70. Twee dagen later, 16 januari, ging de premie verder omlaag, naar €35. En op 17 januari is de klant weer iets minder welkom, de premie is nu €30. Wie het bedrijfsbeleid van Essent kent of begrijpt, nodig ik graag uit om dat eens aan dit topic toe te voegen.

Op mijn bericht van 1 januari wil ik even terugkomen. Ik zit niet in de energiebranche en haal mijn informatie uitsluitend van websites. Ik ben door achtenstanden in informatieverstrekking op diverse websites in de fout gegaan. Ik heb mijn bericht van 1 januari aangepast.

Nu het nieuwe jaar enkele weken oud is heb ik het tabblad “Jaaroverzicht” gesplitst in “Jaar 2013” en “Jaar 2014”. Wilt u over alle tabbladen van weken zien, hoe de prijzen veranderen bij andere energieverbruiken, dan moet u de verbruiken aanpassen op tabblad “Jaar 2013”. Dan veranderen de cijfers in het hele document. Om het oorspronkelijke document weer terug te krijgen vult u op tabblad “Jaar 2013” weer gewoon 3 x 1750 in of u gooit het hele document weg en download het opnieuw.

Ik zie dat het topic nog dagelijks redelijk wordt bezocht. Daar blijkt uit dat er belangstelling is voor dit onderwerp. Toch hoop ik dat er meer lezers ideeën of suggesties inbrengen, hetzij direct op het forum, hetzij via een PB. Als er van meerdere personen inbreng is neemt de waarde van de informatie toe.

Zie: https://www.dropbox.com/s/xbonuyoh3mhmw ... rijzen.xls

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

Heb de prijzen van Greenchoice gecontroleerd, maar deze krijg je alleen als je via de website bij Gaslicht een contract afsluit.
Via de website van Greenchoice zijn de bedragen iets hoger.
Ook staat in jou lijst Greenchoice op plaats vijf, laat ik mij niet verleiden, om met een van de hogergeplaatsten in zee te gaan.

e-chec

Hallo Eleven,

Ik kan nog net even reageren voordat ik bij mijn broer op bezoek ga. Ik haal mijn gegevens van Prizewize. Als U het aardig vindt om de prijzen te controleren, doe dan als volgt:

- Kies een postcode in het Liander-gebied;
- Geef aan twee personen en dubbele meter;
- Vul 3 x 1750 in;
- Geef een willekeurige huidige leverancier op;
- Klik op "Maak vergelijking";
- Haal op het volgende tabblad de vinkjes bij 5, 4, 3 en 2 jaar weg;
- Klik bij Vast/Variabel tarief op "Beide vast".

U krijgt dan de 9 goedkoopste leveranciers met deze kenmerken voor vandaag bij Prizewize. Bij andere vergelijkingssites kunnen afwijkingen voorkomen, maar ik beperk mij tot Prizewize..

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

e-chec schreef:Hallo Eleven,

Ik kan nog net even reageren voordat ik bij mijn broer op bezoek ga. Ik haal mijn gegevens van Prizewize. Als U het aardig vindt om de prijzen te controleren, doe dan als volgt:

- Kies een postcode in het Liander-gebied;
- Geef aan twee personen en dubbele meter;
- Vul 3 x 1750 in;
- Geef een willekeurige huidige leverancier op;
- Klik op "Maak vergelijking";
- Haal op het volgende tabblad de vinkjes bij 5, 4, 3 en 2 jaar weg;
- Klik bij Vast/Variabel tarief op "Beide vast".

U krijgt dan de 9 goedkoopste leveranciers met deze kenmerken voor vandaag bij Prizewize. Bij andere vergelijkingssites kunnen afwijkingen voorkomen, maar ik beperk mij tot Prizewize..
Bedankt, heb de laatste maanden zelf onderzoek verricht en zoals in mijn eerder bericht geschreven, kijk ik niet alleen op de prijs, maar ook naar de leveringsvoorwaarden en welke recensies de energieboer heeft.
Mijn keuze voor het nieuwe contract vanaf 1 februari al gemaakt.

R1chardS

Ongelezen bericht door R1chardS »

De tarieven van de leveranciers worden gecontroleerd door de toezichthouder, de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De leverancier is verplicht de tarieven 4 weken voor invoering door te geven aan de ACM. Tarieven mogen dan ook niet meer wijzigen, tenzij uiteraard de ACM hier weer 4 weken van te voren over wordt geïnformeerd.

Voor de kortingen is dat een ander verhaal. Bij de opgave van zijn tarieven mag de leverancier per kanaal een minimale en maximale korting opgeven. Het is niet uitgesloten dat de korting die u vandaag krijgt via een bepaalde prijsvergelijker (online kanaal) afwijkt van de korting die u morgen krijgt.

Klaarblijkelijk maakt een aantal leveranciers daar ook gebruik van.

Ik had dat niet verwacht omdat dit kan leiden tot administratieve rompslomp bij de leverancier met mogelijk negatieve gevolgen voor de consument. De leverancier moet immers om tot een correcte afrekening te komen, bijhouden welke acties er in welke periode van de maand en kanaal zijn geweest.

Ik kan ook niet uitleggen waarom Essent in een aantal dagen de premie een aantal keer heeft aangepast.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Ik heb gehoord dat je bij Budget Energie niet terecht kan bij elektra afname op een enkele meter ???

Shine

Slobberbone schreef:Ik heb gehoord dat je bij Budget Energie niet terecht kan bij elektra afname op een enkele meter ???
Niet als je 2 telwerken hebt. Budgetenergie zet het niet om. Je wordt aangeslagen op 2 telwerken (piek/dal). Stel je zit bij Nuon, je hebt bij Nuon je dubbeltarief laten omzetten naar enkel en wordt hierop afgerekend. Je stapt over naar Budgetenergie, dan verval je vanzelf weer in dubbeltarief omdat je 2 telwerken hebt.
Uitgebreide info:
http://www.budgetenergie.nl/klantenserv ... evenbeleid
Info over salderen bij Budgetenergie:
http://www.budgetenergie.nl/Groene-stro ... n-salderen

Shine

Omdat voor mij de tijd was aangebroken om uit te kijken naar een andere leverancier, heb ik de prijzen en acties vanaf begin januari tot ongeveer medio januari in de gaten gehouden.
Eerst bij de verschillende leveranciers zelf gekeken, maar die aanbiedingen zijn niet interessant omdat je dan geen leuke cashback oid krijgt. De eenheidsprijzen kunnen soms wel wat lager zijn dan bij de vergelijkingssites, maar die zijn te gering. (Jaarverbruik van E en G, cashback)
Steeds weer heb ik mijn verbruik er op losgelaten. Tevens een marge ingebouwd dat het verbruik misschien wat hoger kan worden. Want, zoals bij alles heb je te maken met een omslagpunt, waardoor de ene aanbieder dan ineens niet meer interessant is.
Voor mij kwam er Budgetenergie uit, met een cashback van €200,00. Op 14-1-2014 heb ik de switch via gaslicht.com uitgestuurd. Op 19-1-2014 kreeg ik van Budget de bevestiging.
Op 20-1-2014 zag ik dat Budget de premie op gaslicht.com met €10,00 had verhoogd naar €210,00. Verder was alles hetzelfde. Dus ik heb maar even met Budget gebeld. Immers ik heb 14 dagen de tijd om te annuleren!
Gezegd dat we het op de makkelijke manier of op de moeilijke manier kunnen doen.
Moeilijk: ik annuleer en stuur een nieuwe aanvraag via gaslicht.com op
Of
Makkelijk: pas de cashbackpremie even aan naar €210,00
Gelukkig gingen ze mee in de makkelijke manier. Nieuwe contract bevestiging ontvangen.

Zo zie je dus maar, dat aanbiedingen per week of per dag kunnen veranderen. Het ook altijd even loont na insturen van de aanvraag, gaslicht.com nog even in de gaten blijven houden. Te kijken of de aanbieding mogelijk verbeterd gewijzigd is.

R1chardS

Mag ik weten wat uw jaarverbruik is (evt via pb)?
Uit de vergelijkingen die ik heb gedaan kom ik namelijk tot een ander resultaat.
Ik doe dit automatisch dus sluit niet uit dat ik ergens een fout heb gemaakt.

e-chec

Hallo Shine,

Mijn vraag is in feite dezelfde als die van R1chardS. Welke verbruiken hebt u opgegeven?

Als ik dezelfde aanbiedingen bij Prizewize en Gaslicht.com voor 3 x 1750 kWh/m3 zie, dan is bij Prizewize Budgetenergie de goedkoopste met €1802 en bij Gaslicht.com Energiedirect met €1824.

NUON, Greenchoice en Delta zijn in de kosten bij beide energievergelijkers exact gelijk, die leveranciers houden dus overal gelijke prijzen aan. Alleen E-on is bij Gaslicht.com goedkoper dan bij Prizewize, voor de overige energieleveranciers wint steeds Prizewize het.

Uit mijn berekening voor genoemde verbruiken is de aanbieding voor Budgetenergie bij Gaslicht.com €1859, dus €57 hoger dan bij Prizewize. Een controle van de cijfers maakt duidelijk dat de welkomstpremie bij Greenchoice met €210 weliswaar duidelijk hoger is dan die bij Prizewize (€135), maar dat het verschil al ruim wordt gecompenseerd door de lagere vastrechten. Bij Gaslicht.com zijn die 2 x €71,87 = 143,74, bij Prizewize 2 x €23,88 = €47,76. Van de welkomstpremie blijft daardoor na aftrek van de vastrechten bij Gaslicht.com €66,26 over, bij Prizewize €87,24. En daar komen dat nog lagere tarieven bij Prizewize bij.

Maar wellicht zorgen de verbruiken voor andere resultaten?

e-chec

De keuze van Shine heeft mij zo verrast dat ik nog even verder ben gaan zoeken. Inmiddels denk ik dat de keuze mij duidelijk is.

Shine heeft lagere verbruiken opgegeven. Welke weet ik natuurlijk niet, maar als op Prizewize in plaats van 3 x 1750 kWh/m3 bijvoorbeeld 3 x 1400 kWh/m3 wordt opgegeven, dan daalt de welkomstpremie bij Prizewize van €135 naar €80. De welkomstprijs bij Gaslicht.com is onafhankelijk van de opgegeven verbruiken, althans bij de snelle controles die ik heb uitgevoerd.

Ik heb in dit topic op 5 januari 2014 al aan dit verschijnsel aandacht besteed, maar stond er nu even niet bij stil. Overigens heb ik de indruk dat Shine niet alleen de prijs, maar ook andere factoren heeft laten meewegen in de keuze.

R1chardS

Hier houd ik idd ook nog geen rekening mee. Op zich wel weer logisch dat de hoogte van de korting afhankelijk is van het verbruik van gas en elektra per jaar.
Waarschijnlijk is dat ook één van de redenen waarom bij het aanleveren van de tarieven door de leverancier aan de toezichthouder de leverancier per kanaal een minimale en maximale korting mag afgeven. Dit kan te maken hebben met de hoogte van het verbruik. Er zullen ook andere redenen zijn getuige het voorbeeld van Essent dat eerder werd vermeld.

R1chardS

De grens ligt op 1500 kWh en 1500 m3. Zodra je beide wijzigt in 1499 verandert de korting van BudgetEnergie op prizewize van €135 naar €80.
Ik wilde even zeker weten dat de grens niet werd bepaald door een bedrag.

e-chec

Hallo R1chardS,

Leuk om de prijsstelling tot in detail te onderzoeken. Uit onderzoek is mij gebleken dat u niet helemaal gelijk hebt. Zodra er voor gas niet 1500 m3, maar 1499 m3 wordt ingevuld, daalt de welkomstpremie van Budgetenergie bij Prizewize van €135 naar €80.

De hoeveelheid elektriciteit doet er helemaal niet toe, zolang de klant maar wel elektriciteit afneemt.

Dus.....1 kWh elektriciteit hoog tarief,.......1 kWh elektriciteit laag tarief en 1500 m3 gas levert een welkomstpremie van €135.
En 2000 kWh elektriciteit hoog tarief, 2000 kWh elektriciteit laag tarief en 1499 m3 gas levert een welkomstpremie van €80.

Grappig.

R1chardS

Idd, ik heb net hetzelfde geconstateerd.

In het tabblad productinformatie staan bij gas en elektriciteit de minima en maxima hoeveelheden aangegeven.
Voor elektriciteit is dat 0 en 10.000 kWh.
Dit betekent dat boven 10.000 kWh de aanbieding uit het overzicht verdwijnt.
Dit betekent ook dat de premie idd niet afhankelijk is van het elektriciteitsverbruik.
Voor gas liggen de grenzen op 1100, 1499/1500, 1749/1750, 1999/2000, 5000
De kortingen zijn €80 of €135 of €140

Even nadenken hoe ik dat ga implementeren :)

Gesloten