LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sollicitatie klachten

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Gast

Re: Sollicitatie klachten

Ongelezen bericht door Gast »

Je hebt gelijk Mo je krijgt alleen maar de klusjes.

karinmari

Ongelezen bericht door karinmari »

ik heb nu zo vaak gesolliciteerd en ze hebben niet eens het fatsoen een briefje terug te sturen. daar zakt de moed me in de schoenen.

Gast

Wat voor briefje ???

Gast

Mo heeft 100% gelijk! Het word inderdaad mooier voorgedaan dan het in werkelijkheid is.
Karinma heeft ook gelijk.
Je solliciteerd en de meeste bedrijven hebben niet eens het fatsoen om jou netjes een brief terug te schrijven.
Maar goed, terugkomend op het bericht van Mo, Uitzendbureau's zijn ook een ramp.

Gast

Idd, zoals ik al hierboven zei, het zijn bloedzuigers, ik vertrouwde ze toen niet en zal het ook nooit doen, het is maar dat als je in het begin geen werkervaring hebt dat je toch vaker iets moet aannemen om het op te bouwen.

Maar voor de rest, hoe meer zielen ze binnen halen hoe beter ze er van worden. Ze proberen de simpele zielen te sussen of te brainwashen met koffie, grapjes, gratis pennen/mapjes of sparen etc al die s/h/i/t doet er niet aan toe. Ook plakken sommigen direct al een kaartje op je zodra je binnenloopt, zo dat is dus iemand voor de productie totdat je een c.v neerlegt waar geen van die gasten tegen kan met hun bloedzuigende glimlachjes.

Het is maar dat mensen ze nodig hebben en nergens anders (op het moment) aan de bak kunnen.

Als ze nou eens straight zijn, en niet fake doen en zg 'onze uitzendkracht staat op nr 1' verhaaltjes vertellen dan wist je in elk geval waar je aan toe bent.

Als er iets mis gaat of begint te gaan tussen jouw en het bedrijf waar je tijdelijk werkt dan trek je ongeacht je recht aan het kortste eind, ze dumpen je liever omdat ze aan de opdrachtgever een andere drone kunnen slijten en dus liever niet de opdrachtgever zelf verliezen.

Dus nogmaals, ga liever direct bij een bedrijf solliciteren en laat ze links liggen als het kan, als dat niet kan dan laat je niet inpakken en met een speentje uitgezonden worden.

Uitzendkracht = altijd verkracht.

Gast

PS: Ik heb de tarieven van tempoteam/adecco gezien wat ze voor veel mbo type functies vragen, vaak zit dat tussen de 50 euro tot 100 euro wat het bedrijf aan hun betaalt terwijl jij blij mag zijn met een 7 euro bijvoorbeeld. Als je namelijk een bedrijf bij het kvk registreert dan krijg je vaak ongevraagd spam van hun met lijsten waar die tarieven enzo opstaan.

Gast

wij hebben overigens de rollen omgedraaid
ik werk op de personeels afdeling van een grote uitgever maar als er bij ons nieuw personeel nodig is gaan we zelf zoeken

we plaatsen het laatste jaar helemaal geen ads meer
met de sollicitatie plicht zijn op eenvoudige banen 6 a 700 brieven heel gewoon
is voor menig bedrijf dus goedkoper en sneller om zelf op zoek te gaan naar geschikt personeel
ik heb inmiddels vernomen dat wij niet de enigste werkgevers zijn die dit inmiddels op deze manier doen

Chahira

Ongelezen bericht door Chahira »

Ik herken dit helaas ook. Hoewel er beslist gunstige uitzonderingen zijn, zijn er ook behoorlijk veel werkgevers die niet de moeite nemen om met een sollicitant op een beschaafde manier in gesprek te gaan. Wat Kwaker zegt, dat de tijden veranderd zijn en dat een sollicitant zelf moet zorgen dat hij/zij in de smaak valt, kan wel waar zijn, maar dat ontslaat de werkgever niet van het feit iemand fatsoenlijk te behandelen. Ik heb inmiddels ervaren dat je in meer dan 50 % van de gevallen zelf moet gaan bellen of je sollicitatiebrief is ontvangen, soms wordt ik uitgenodigd voor een gesprek en is men te beroerd om mij na het gesprek mee te delen dat ik afgewezen ben (men heeft me immers toch niet nodig), vergoeding van reiskosten komt vaker niet dan wel voor, soms ontvang ik meerdere afwijzingen van één en dezelfde werkgever met verschillende redenen (???). Geen stoel aangeboden krijgen terwijl de sollicitatiecommissie zelf allang heeft plaatsgenomen, een sollicitatiecommissie die misplaatste opmerkingen en grappen maakt. Dit heeft helemaal niets te maken met een teveel aan verantwoordelijkheid leggen op de schouders van een werkgever; dit is gewoon een kwestie van onbeschoft gedrag!

Joyce1

Ongelezen bericht door Joyce1 »

Ik heb zo'n beetje de voorgaande berichten gelezen en ik lees dat er veel onrust is bij de werkzoekenden. Zelf ben ik werkzaam op een uitzendbureau en de manier waarop de uitzendbureaus ter sprake komen is redelijk terecht. Ik krijg vaak genoeg mensen binnen die een baan zoeken maar ik trek geen conclusies op voorhand. bij mij krijgt iedereen een gelijke kans. Oud of jong, geen ervaring of wel ervaring. Misschien ben ik een uitzondering maar ik hoor inderdaad vaak genoeg rare berichten van mensen hoe ze bij andere uitzendbureaus zijn behandeld. Hier snap ik echt niets van.
Wat er eerder ook is geschreven over of bepaalde vragen gesteld mogen worden tijdens sollicitatiegesprekken wil ik het volgende zeggen. Deze vragen (geloof, zwanger, leeftijd) mogen niet gesteld worden. Dit is discrimintatie!!! Je mag dit alleen vragen als het werkgerelateerd is.
Nog een punt over de tarieven die uitzendbureaus neerleggen bij de opdrachtgevers: Het loon dat een uitendkracht krijgt is afhankelijk van de functie en opleiding, gerelateerd aan de cao. Je krijgt dus niet minder betaald als je via een uitzendbureau werkt. Dat is gewoon onzin.

Dit wilde ik graag even kwijt.

Mo

Ongelezen bericht door Mo »

Joyce, ik bedoel het hierna volgende commentaar niet vervelend of persoonlijk maar er zitten enkele onvolkomenheden in je posting.

Je stelt dat ze niet mogen vragen naar bijv. zwangerschap en leeftijd.

Het eerste, zwangerschap. Bij een tijdelijke uitzendjob mag juist wel naar zwangerschap gevraagd worden. Dit in verband met de kort lopende termijnen waarbij de opdrachtgever voor een flexibele kracht niet met steeds wisselend personeel op een tijdelijke functie zit. Dit is in deze dus een uitzondering.
En ook omdat zwangere flexibele krachten meer risicovol zijn en dit dus wel degelijk voor de verzekering gevraagd mag worden.

Niet vragen naar je leeftijd? Dat is volkomen nieuw. Je moet een copy van je paspoort inlveren en een verkort cv en je eigen cv en op beiden dien je je geboortedatum in te vullen.

Ook mag een opdrachtgever voor een flexibele baan (lees tijdelijke baan) wel degelijk een leeftijdseis plaatsen (helaas) dit i.v.m. zeker als het om werken in teamverband gaat. Dit i.v.m. met de leeftijdsamenstelling van een team waar misschien bepaalde leeftijden beter functioneren vanwege sociale cohesie.

En dan het salarisfeit.

Als eerste is vaak al een bepaald bedrag tussen opdrachtgever en uitzendbureau voor een bepaalde functie van te voren afgesproken.
Het uitzendbureau zal daar echt het salaris van de uitzendkracht op aanpassen en de marges in de gaten houden en ook nog zoveel als mogelijk zelf trachten over te houden.
Bij overheden is het zelfs zo dat je als uitzendkracht twee schalen lager uitbetaald krijgt dan als vaste kracht.

Voor dit is sinds kort een nieuwe regelgeving in werk getreden (te verkrijgen via de ABU) dat flexkrachten na een bepaalde tijd in dienst bij een bepaalde werkgever als flexkracht, hetzelfde salaris dienen te krijgen als de vaste krachten van het bedrijf.
Alleen zijn ze dan zo slim om de flexkracht vlak voor de ingang van die fase weer er uit te donderen.

En deze niewue regelgeving is dus uitgevaardigd omdat flexkrachten om de dooie donder wel veel minder betaald krijgen dan de reguliere krachten. Tevens bezitten ze veel en veel minder vakantiedagen als reguliere krachten en dienen ze de tijd die ze bijv. naar de dokter gaan etc zelf te bekostigen. Nog maar niet te spreken van de verplichte atv en sommige feestdagen die ook niet allemaal worden doorbetaald (zeker niet als het bedrijf niet gesloten is).
Dan wordt er wel gesteld dat het vakantiegeld met een bepaald percentage is opgehoogd vanwege dit genoemde, alleen dat is op termijn alles behalve toereikend en alleen kostendekkend als je toevallig nooit ziek wordt even weg moet en je bij toeval feestdagen hebt die ook nog een verplicht onder de uitbetaling vallen en als het bedrijf dan ook nog dicht is.

Het salaris is nimmer afhankelijk geweest van leeftijd en ervaring maar van wat de opdrachtgever ter beschikking stelt en van de marge die het uitzendbureau zichzelf toeeigend.

Het uitzendwezen heeft een eigen functieschaalindeling. zie hiervoor de werkpocket van Randstad, die ook via internet te raadplegen is.

Helaas, tot spijt van steeds alle opnieuw ingestelde wet- en regelgevingen die baat zouden moeten geven aan de flexkracht, is het sinds de jaren zeventig dat het uitzendwezen op kwam nog steeds niet verbeterd.

Ik raad uitzendkrachten dan ook altijd aan zich aan te sluiten bij een vakbond zoals FNV bondgenoten voor flexkrachten (eigen afdeling en eigen vakbondvoerder).

PatriciaM

Ongelezen bericht door PatriciaM »

Ook hier mijn reactie wat solliciteren betreft
Na 4 maanden eindelijk een bedrijf die niet moeilijk deed over leeftijd :D
Ik ben 26 en voor mij heb je er 5 van 16 dus die som is makkelijk gemaakt he
Dus ik helemaal happy want ik had een baan!!!
Dit was allemaal donderdag 11 november 2004
Afspraken gemaakt dat ik de woensdag van half 11 tot 6 en de vrijdag van 9 uur tot 6 uur zou werken met ingang van woensdag 17 november
Word ik vanmorgen wakker en ik kijk op mijn telefoon hoe laat het is
En ik zie een smsje staan ik denk nog dat is van iemand die me succes wil wensen vandaag
Ik open het en zie dat het van Bakkerij Bart is waar ik vandaag zou beginnen
Er stond in Helaas onze afspraak gaat niet door
Word je dan netjes en als mens behandeld????????????? :evil:
Volgens mij niet hoor!!
Gewoon het hele gedoe een smsje had hij me gister niet kunnen bellen of vd week want hij werd echt niet vanmorgen wakker en kwam toen tot de conclusie dat hij me niet nodig had hoor
Maar hij laat me wel eerst even een broek halen want die hadden ze niet op voorraad en de rest wel
Het is allemaal onzin echt waar
Als je in deze tijd wilt werken kan je nergens werken maar als je niet wilt werken staat het CWI voor je klaar
Voor mij moeder van een kind van 2 en samenwonend is de deur van het CWI dicht hoor want die helpt je niet

Great Bear

Ongelezen bericht door Great Bear »

Ik heb in het jaar 2001 hetzelfde meegemaakt, weliswaar kreeg ik geen smsje zoals jij, maar ook geen telefoontje.
Het voorval, ik woonde in het jaar 2001 in Amersfoort, had gesolliciteerd bij een werkgever voor autopoetser, was aangenomen, ik zou wegens de bereikbaarheid van woning naar bedrijf gehaald worden; was allemaal inorde.
's Avonds had ik mijn brood klaargemaakt voor de volgende dag, immers ik moest om 08.00u. buitenstaan, afijn zo geschiede, ik stond dus voor achten buiten, lekker naar mijn baas, geld verdienen, dacht ik.
Om 08.00u. verscheen er niemand, ik bellen waar ze blijven, toen kreeg ik te horen, wij hebben er gisteravond nogeens overgehad, we hebben besloten u niet aan te nemen, veel succes verder.
Niet om het een of ander, maar de mentaliteit van werkgevers is in deze huidige economie ver te zoeken.
Wat is Nederland toch een pokkeland, dit soort dingen kan alleen maar hier in dit land plaatsvinden.

Gast

werkgevers zijn soms associale honden om het zomaar ff uit te drukken.

reacties die ik hier lees zijn bij de konijnen af.

een werknemer moet idd blij zijn dat ie werk heeft dat klopt maar een baas mag ook erg blij zijn dat ie personeel kan krijgen.

immers als hij geen mensen kan krijgen kan ie zijn bedrijf wel sluiten, en dat is in deze tijd niet meer zo moeilijk
altijd wordt maar geklaagd dat de werknmers te duur zijn en dat men geen winst maakt dikke *** ermee.

ik heb zelf een bedrijf met 4 man personeel het draait goed genoeg, ik ben tevreden en mijn mensen ook ze komen niks te kort.

bazen klagen bijna altijd, maar ik garandeer je 1 ding zolang de directeur elk jaar nog een nieuwe auto koopt en zijn huis goed laat verbouwen is er genoeg winst.

alleen als het 50.000 winst is moet dat van hogerhand 60.000 worden anders mag de directeur opzouten.
dit heeft dus niks met het slecht gaan van een bedrijf te maken maar meer hoe het bedrijf met personeel omgaat.
als het bedrijf geen winst zou maken was het allang dicht

Gesloten