LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

sjohie schreef:
Uw gemeente kan zelf bepalen of zij wel of geen rekening houdt met een auto, motor of caravan van een bepaalde waarde. Ook kan uw gemeente zelf bepalen hoe zij de waarde van een auto, motor of caravan vaststelt:
En daar zijn dan dus weer 400+ variaties op.. Waarom kan een Vereniging van Nederlandse Gemeenten, of de 2e-kamer, hun tijd dáár nou niet eens aan besteden. :wink:
In tegendeel, de uitvoering van uitkeringen zoals de bijstand wordt juist steeds meer aan de gemeentes overgedragen. Met als gevolg dat er ook steeds meer verschillen komen in hoe de gemeentes het kader van regels verder invullen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
sjohie schreef:
Uw gemeente kan zelf bepalen of zij wel of geen rekening houdt met een auto, motor of caravan van een bepaalde waarde. Ook kan uw gemeente zelf bepalen hoe zij de waarde van een auto, motor of caravan vaststelt:
En daar zijn dan dus weer 400+ variaties op.. Waarom kan een Vereniging van Nederlandse Gemeenten, of de 2e-kamer, hun tijd dáár nou niet eens aan besteden. :wink:
In tegendeel, de uitvoering van uitkeringen zoals de bijstand wordt juist steeds meer aan de gemeentes overgedragen. Met als gevolg dat er ook steeds meer verschillen komen in hoe de gemeentes het kader van regels verder invullen.
Daarom vroeg ik me ook af waarom de VNG hier zijn 400+ leden niet wat in adviseert. Ah, ze doen er nog wel wat aan lees ik nu.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door gilas »

M Apeal schreef:Een auto hebben vergroot bovendien de kans op werk. Ik heb wel eens gelezen dat er ooit een gemeente was die bijstandsgrechtigden financieel bijstond om het rijbewijs te halen.
Almere heeft dat een tijdje gedaan maar die werden teruggefloten omdat het teveel geld kosten en een rijbewijs als luxe wordt gezien.
M Apeal schreef:Hoe dan ook.. het blijft triest als je op de voedselbank bent aangewezen. Of je nu met de fiets, auto of bus komt..
Mijn ervaring in Almere is dat je niet zomaar meer bij de voedselbank terechtkomt.Ze hebben hier de regels strenger gemaakt en je komt er nu pas in als je echt helemaal aan de grond zit en schuldhulpverlening nodig hebt.

Maar om terug te komen op TS probleem,ik heb mijn eigen papieren eens doorgebladerd voor wat betreft schuldhulpverlening en een auto is 1 van de eerste zaken waar ze naar kijken.
Ten eerste of je de auto echt nodig hebt en daarbij moet je ook denken aan een medische/werk/sollicitatie verklaring.
Heb je het niet echt nodig,dan kunnen ze in sommige gevallen zelfs eisen dat je de auto verkoopt maar zo en zo wordt je dringend geadviseerd om de auto te verkopen.
Heb je je auto wel nodig,dan wordt er naar gekeken wat de goedkoopste oplossing is.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Regelmatig zie ik dit soorts posts. Mensen die een auto hebben maar wie financieel het water aan de lippen staat. Als ik adviseer de auto weg te doen krijg ik reacties als: 'Jij hebt makkelijk praten, ik kan niet zonder!' Meestal valt dat behoorlijk mee.

In 2009 heb ik mijn eerste auto gekocht. Ik merkte al snel dat de verleiding ontzettend groot is om hem iedere keer te gebruiken. En toen mijn auto naar de garage moest voor een paar dagen raakte ik ontzettend kribbig want ik had hem toch absoluut nodig! Maar wacht eens even... voor 2009 ging alles ook prima zonder auto!

Nu heb ik mijn been gebroken, loop op krukken, en kan/mag ik niet eens meer autorijden, kan ik niet fietsen, kan ik geen grote afstanden afleggen. Toch kom ik met de bus meestal wel waar ik wil, zij het dat het wat langer duurt. Dus zelfs als je gehandicapt bent (ikzelf dan tijdelijk) zie ik de noodzaak van de auto niet in.

Auto's hebben een 'verslavingseffect' dus er zit maar 1 ding op: afkicken! Auto's zijn kostenposten en je kan best zonder. Is ook beter voor het mileu.

arthur2000

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Heb nog NOOIT een auto gehad.
En mis een auto
:cry: :cry: :cry:

Als kiespijn
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

rijschoq
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2015 10:07

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door rijschoq »

We zijn nu een jaar verder. Werk vinden zal gezien de lichamelijke problemen en leeftijd wel lastig zijn maar is het nog gelukt om inkomen en uitgaven in evenwicht te brengen. En zo ja hoe.

Gesloten