Ja, natuurlijk beperken de meeste besparingen of bezuinigingen je in je vrijheid, maar denk je nu echt dat de bank ook maar iets aan je situatie zou willen doen als je zelf niet zulke offers wil brengen?Bommeltje1913 schreef: Auto eruit doen is nogal een ingrijpende situatie en beperkt mij ook in mij vrijheid, dus dat doe ik echt pas als laatste optie.
Eigenlijk is het heel simpel. Als je van je lening wil afkomen, dan moet je daarop aflossen. Dat betekent dat je dat geld niet aan andere dingen kunt besteden. Maar dat hoeft ook niet meteen te betekenen dat je op een houtje moet bijten, je moet je alleen realiseren dat iedere vorm van luxe ten koste gaat van de aflossing op je lening.
Eén van de grootste kostenposten is nou eenmaal de auto. Dat zie je niet direct, maar als je alle kosten bij elkaar optelt (aanschaf, afschrijving, benzine, belasting, verzekering, onderhoud, parkeren/boetes etc.), dan kost ook de meest simpele auto je nog honderden euro's per maand. Als je die zou verkopen, dan zou je dus écht veel geld kunnen besparen. Van die besparing kun je heel wat kilometers met het OV rijden en zelfs als je af en toe een auto huurt of de taxi neemt, zul je waarschijnlijk nog voordeliger uit zijn dan met een auto. (En je hoeft dan ook nooit meer een EMA cursus te doen )
Los daarvan is het verstandig om eventuele meevallers ook grotendeels te gebruiken voor de aflossing. Dus zaken als vakantiegeld of een eventuele 13de maand kun je het beste voor een groot deel gebruiken voor de aflossing. Natuurlijk kun je dan een deel wel gebruiken voor je vakantie, maar dat kan vaak ook een stuk voordeliger dan je denkt.