LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwijtschelding Doorlopen Krediet

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
kweenie

Re: Kwijtschelding Doorlopen Krediet

Ongelezen bericht door kweenie »

Bommeltje1913 schreef: Auto eruit doen is nogal een ingrijpende situatie en beperkt mij ook in mij vrijheid, dus dat doe ik echt pas als laatste optie.
Ja, natuurlijk beperken de meeste besparingen of bezuinigingen je in je vrijheid, maar denk je nu echt dat de bank ook maar iets aan je situatie zou willen doen als je zelf niet zulke offers wil brengen?

Eigenlijk is het heel simpel. Als je van je lening wil afkomen, dan moet je daarop aflossen. Dat betekent dat je dat geld niet aan andere dingen kunt besteden. Maar dat hoeft ook niet meteen te betekenen dat je op een houtje moet bijten, je moet je alleen realiseren dat iedere vorm van luxe ten koste gaat van de aflossing op je lening.

Eén van de grootste kostenposten is nou eenmaal de auto. Dat zie je niet direct, maar als je alle kosten bij elkaar optelt (aanschaf, afschrijving, benzine, belasting, verzekering, onderhoud, parkeren/boetes etc.), dan kost ook de meest simpele auto je nog honderden euro's per maand. Als je die zou verkopen, dan zou je dus écht veel geld kunnen besparen. Van die besparing kun je heel wat kilometers met het OV rijden en zelfs als je af en toe een auto huurt of de taxi neemt, zul je waarschijnlijk nog voordeliger uit zijn dan met een auto. (En je hoeft dan ook nooit meer een EMA cursus te doen :wink: )

Los daarvan is het verstandig om eventuele meevallers ook grotendeels te gebruiken voor de aflossing. Dus zaken als vakantiegeld of een eventuele 13de maand kun je het beste voor een groot deel gebruiken voor de aflossing. Natuurlijk kun je dan een deel wel gebruiken voor je vakantie, maar dat kan vaak ook een stuk voordeliger dan je denkt.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bommeltje1913 schreef: Auto eruit doen is nogal een ingrijpende situatie en beperkt mij ook in mij vrijheid, dus dat doe ik echt pas als laatste optie.
Zo'n financieele strop om je nek beperkt je vrijheid denk ik meer....

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Er is een manier, maar dit vergt wel enige durf. Heeft de bank ooit de rente verhoogd? Het is ook mogelijk dat de bank de lening heeft gesecuritiseerd. In dat geval zijn ze geen partij meer. Kan je dit bewijzen dan ben je al aardig op weg. Bommeltje1913 stuur mij anders een PM

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

sacredfour schreef:Er is een manier, maar dit vergt wel enige durf. Heeft de bank ooit de rente verhoogd? Het is ook mogelijk dat de bank de lening heeft gesecuritiseerd. In dat geval zijn ze geen partij meer. Kan je dit bewijzen dan ben je al aardig op weg. Bommeltje1913 stuur mij anders een PM
@ Sacredfour, Lukt het jou werkelijk om met de brieven die je schrijft kwijtschelding te krijgen? Dat wil zeggen jij krijgt bericht van je kredietverstrekker dat de lening is kwijtgescholden en dat er ook geen overeenkomst meer is (met daarnaast geen notering bij het bkr).

Of is het misschien als volgt:

Je hebt een uitkering van de sociale dienst = valt toch niks te halen en dus alle verdere invorderingsmaatregelen en daarmee gemoeide kosten zijn voorlopig zinloos.

Een familielid van mij heeft een totale schuldenpost van 50.000,- en betaalt niets en schrijft geen brieven of ander contact met schuldeisers.

Deze persoon leeft ook gewoon maar lekker door van de uitkering van de sociale dienst en heeft behalve het CVZ (i.v.m. zorgverzekering) nergens last van.

Dus de "kwaliteit" van jouw brieven / acties richting je schuldeisers dragen volgens mij helemaal niets bij. Ligt naar mijn mening meer aan een uitzichtloze situatie waar voor schuldeisers de kosten niet opwegen tegen de baten.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Mendoza, ik denk dat beide van toepassing zijn. In sommige gevallen weet de schuldeiser dat er niets te halen valt en laat dan de zaak rusten. Persoonlijk heb ik mij nooit al te druk gemaakt over de BKR notering. Die zal bij mij we de allerergste zijn die er is. Mij een zorg! Ik ben volkomen tegen het huidige banksysteem en zal dan ook nooit meer geld willen lenen bij een bank of andere kredietinstelling. Maar ik moet toegeven dat mijn slechte financiële situatie mij ook veel voordeel oplevert. Er valt niets te verliezen en ik kan mij daarom voluit in de strijd gooien. Deze strijd heeft mij al vele tienduizenden euro,s opgeleverd voor mijzelf en anderen. En ja, soms wou ik maar dat ze met een rechtszaak begonnen. Wat je familielid betreft. Als de schuldeiser weet dat hij ook in de veroordeling de kosten toegekend krijgt , zal hij toch meestal kiezen voor de weg naar de rechter.
Ik weet wel dat banken er net iets anders over denken. Zolang als dat jouw schuld in de boeken staat bij de bank betekend dit voor de bank alleen een negatief saldo op jouw persoonlijke rekening. Omdat de bank het geld voor jouw lening uit het niets heeft getoverd is er dus nog geen sprake van verlies voor de bank. Dit gebeurt pas als de bank jouw persoonlijke schuld op zij alg. ballans afschrijft. Ja, en waarom zouden ze dit doen.
Ik heb een restschuld van de verkoop op mijn huis van ongeveer 70.000 euro. Omdat ik maandenlang hier maar niks over hoorde van de bank heb ik ze een brief geschreven en gevraagd of ze mij de (vermeende)restschuld kwijt hadden gescholden. Nee, dat was niet het geval. Ik heb ze daarna gevraagd mij een rekening te sturen voor deze (vermeende) schuld. Nu, ik weet niet of je dit weet, maar banken houden er niet van om rekeningen te sturen. Wat hebben ze gedaan? Ze hebben een persoonlijke rekening geopend met een negatief saldo. Hoe kan de bank nu een rekening openen op mijn naam zonder mijn toestemming? Dus ik heb aangegeven dat ik geen bankrekening wil en als ze dit toch moeten doen voor hun interne administratie, dit niks te maken heeft met mij. Ze krijgen dus elke maand het bankafschrift dat ze mij sturen ongeopend retour. Op het ogenblik weigeren ze mijn brieven te beantwoorden en ben ik maar met een klachtenprocedure begonnen bij het KIFID.
Om je vraag nogmaals te beantwoorden, nee, het is niet (alleen) mijn slechte financiële situatie die helpt met mijn brieven. Het is de strijdlust die ik nu heb omdat ik niet bang ben iets te verliezen.

megatron29

Ongelezen bericht door megatron29 »

Bommeltje1913 schreef:
sjohie schreef:Nogmaals, kijk eens met open ogen en een goed werkende rekenmachine naar die auto van je. Als die "voor je werk" is, maar enkel voor het woon-werk verkeer, dan zijn er verrassend vaak goedkopere alternatieven, denk aan carpoolen, of gebruik maken van een voordeliger OV oplossing, als je werkgever dat biedt.

Hier bleken veel die-hard autobezitters, die vaak ook OV-gebruikers beschimpten op borrels etc, je kent de verhalen wel, ineens 180 graden om te draaien toen ze er achter kwamen dat onze werkgever OV voor woon-werk verkeer 100% ging vergoedden. :wink:

Ook ken ik een gezin met 3 zoons, die pas hun eerste auto kochten toen de jongste 14 was, die konden zich prima redden zonder heilige koe.

Op dit moment loop je langs de financiële afgrond, er hoeft maar 1x iets goed fout te gaan, denk aan een ontslag, en je mietert die afgrond in. Daar kan jij wat aan doen, en dat is simpel gezegd de tering naar de nering zetten.

Ik ben niet zo'n fan van al die programma's op de RTL's met Martijn Krabbé en John Williams, maar wat daar wel als kern van waarheid uit te destilleren valt, is dat door alles goed te bekijken en in kaart te brengen, je altijd wel ergens iets kan bezuinigen, als je er maar open voor staat, en voorbij gaat aan heilige huisjes/koeien.

Auto eruit doen is nogal een ingrijpende situatie en beperkt mij ook in mij vrijheid, dus dat doe ik echt pas als laatste optie.
Ondertussen heb ik wel wat dingen op een rijtje gezet en rondgekeken waar ik op kan bezuinigen.

Dure zorgverzekering van 126 euro naar 85 euro p/m = 40 euro
Gsm Abbo van 57 euro p/m naar sim only van 24 euro p/m = 35 euro
Internet/tv/bellen naar Internet + TV van 60 euro p/m naar 38 euro = 20 euro

Bij elkaar is dit dus meer als 100 euro per maand.
Een gsm abbo van 24 euro? Ik heb er zelf een van 12 euro per maand. Iets van gratis 100 belminuten per maand. Geen internet natuurlijk dat heb ik al op mijn computer. Internet op je mobieltje is echt wel overbodige luxe.

Wat die schuldhulpverlening betreft, die zullen je zeker niet helpen als je alles netjes aan het betalen bent en voldoende inkomen hebt.
Ik heb zelf een paar jaar geleden om schuldhulpverlening gevraagd, dit werd geweigerd omdat ik alles altijd netjes op tijd betaald heb. Dus nergens achterstand heb. En ik voldoende inkomen had. Kortom wekenlang alle papierwerk verzameld voor noppes.
Wil je voor schuldhulpverlening in aanmerking komen moet je er al echt een zooitje van maken, flinke achterstanden hebben plus een uitkeringkje ofzo.
Ik heb mezelf nu onder toezicht gezet. Iedere 10 dagen geef ik een vast bedrag uit. Geen onbenullige dingen kopen die je toch niet nodig hebt. Vraag jezelf altijd af heb ik het wel echt nodig voordat je iets koopt. Maak een overzicht in excell betreft je maandelijkse uitgaves zodat je goed kunt zien waar je uitgaves naar toe vloeien. Kun je gelijk goed zien waar je op kunt besparen eventueel.

Veel succes!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

megatron29 schreef: Een gsm abbo van 24 euro? Ik heb er zelf een van 12 euro per maand. Iets van gratis 100 belminuten per maand. Geen internet natuurlijk dat heb ik al op mijn computer. Internet op je mobieltje is echt wel overbodige luxe.
Hoezo 'geen internet natuurlijk'? Voor 8 euro per maand kun je een abonnement met 100 belminuten en 200 Mb internet krijgen. Een sim-only met alleen bellen kun je al vanaf 3 euro per maand krijgen. Als je veel belt, dan heb je natuurlijk een duurder abonnement nodig, maar € 24 is dan nog steeds wel erg veel.

Gesloten