Bestuderen is een mooie term, alleen gaat zij zonder inhoudelijke kennis een (kwalijke) stap verder, namelijk het interpreteren van die onderzoeken. Nog los van het feit dat een boek als het hare, zonder haar aantijgingen, een stuk minder zou verkopen. Dat is nou ook niet echt journalistiek integer, of wel?Kat63 schreef:Corinne Gouget heeft 14 jaar lang alle medische rapporten over voedsel additieven bestudeerd, dat ga ik hier niet "even overdoen" dus lees haar boek. Het blijft trouwens verdacht stil vanuit de hoek "voedingsindustrie" met reacties op haar boek.
Ben even gaan zoeken op google scholar, en de informatie over de gezondheidsrisico's van sucralose zijn blijkbaar wijd bekend, voorbeeld : http://www.medicalnewstoday.com/articles/262475.php en dat zit in Nederland dus in kinderkauwvitamines.
Wie zich hier in wil verdiepen, vindt meer dan genoeg bronnen.
Bericht van de producent:
"Xxxxx KauwVitamines bevat geen aspartaam en is hierdoor geen bron van fenylalanine. De zoetstoffen die in het product zitten, zijn Xylitol, Sorbitol en Sucralose.
Mocht u verder nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder."
Op de vraag hoe het mogelijk is dat dit in kindervitamines zit en NIET op de verpakking vermeld wordt, heb ik geen reactie ontvangen.
Misschien tijd voor "de wakkere mens" in plaats van "wakker dier".
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verbod op kiloknallers niet mogelijk
Re: Verbod op kiloknallers niet mogelijk
Als die consument wat aandacht besteed aan het dieet van het kid in kwestie, zijn heel die vitamines niet eens nodig. Het Lijkt me dat daar de bron van het probleem eigenlijk zit.Kat63 schreef:Neemt overigens het feit niet weg dat er 3 zoetstoffen in kinderkauwvitamines zitten die NIET op de ingrediëntenlijst staan. Consument mag dus niet zelf beslissen of hij die troep als additief eet.
En op een abstracter niveau, die E nummers worden wel/niet goedgekeurd op basis van dan bekende wetenschappelijke bewijzen, welke door voortschrijdend inzicht in een later stadium aangepast kan worden.
Voorbeeld van zoiets is asbest, dat heeft tijdens de 1e en 2e wereldoorlog veel levens gered als onderdeel van de gasmaskers, de levens van veel automobilisten als onderdeel van remschoen, en vele verbrandingsdoden voorkomen door de goede brandwerende werking tot in de jaren 70. Pas later, na beter onderzoek, kwamen we achter de kankerverwekkende eigenschappen.
Dag Sjohie,jij bent toch gepensioneerd levensmiddelentechnoloog? Ik wachtte op een inhoudelijke reactie van je.
Wat is jouw mening/ ervaring met sucralose en xylitol? En aspartaam (ligt nu weer heftig onder vuur)?
Geloof gelijk dat deze mevrouw zich rijk rekent met haar boekje. Ik maak me nog niet zo druk over mogelijke schadelijke effecten, die heb ik ook als ik de deur open trek en de snelweglucht hier inadem, maar vind het erg kwalijk dat de fabrikant het gebruik van deze additieven niet op de verpakking vermeldt. (kreeg het bij navraag wel via de mail, dat dan weer wel).
Bij een bepaalde broodfabrikant heb ik wat vragen gesteld over additieven en dat was "geheim recept", ik kreeg geen informatie. Losstaand of het wel/niet schadelijk is, vind ik het toch van de zotte dat je niet mag weten wat er in je eten zit.
Wat is jouw mening/ ervaring met sucralose en xylitol? En aspartaam (ligt nu weer heftig onder vuur)?
Geloof gelijk dat deze mevrouw zich rijk rekent met haar boekje. Ik maak me nog niet zo druk over mogelijke schadelijke effecten, die heb ik ook als ik de deur open trek en de snelweglucht hier inadem, maar vind het erg kwalijk dat de fabrikant het gebruik van deze additieven niet op de verpakking vermeldt. (kreeg het bij navraag wel via de mail, dat dan weer wel).
Bij een bepaalde broodfabrikant heb ik wat vragen gesteld over additieven en dat was "geheim recept", ik kreeg geen informatie. Losstaand of het wel/niet schadelijk is, vind ik het toch van de zotte dat je niet mag weten wat er in je eten zit.
Daar ben ik het niet mee eens. Ten eerste kan een kind extra vitamines nodig hebben na herstel van ziekte / operatie, al dan niet op advies van behandelend arts. Waarom mijn kind vitamines krijgt is niet aan derden om te be(ver)oordelen. Ten tweede wordt het breed op de markt gebracht met "de R is weer in de maand", er zullen dus ongetwijfeld aardig wat kindertjes in NL 8 maanden per jaar dat spul krijgen.sjohie schreef:
Als die consument wat aandacht besteed aan het dieet van het kid in kwestie, zijn heel die vitamines niet eens nodig. Het Lijkt me dat daar de bron van het probleem eigenlijk zit.
.
Last but not least is de pointe die ik probeer te maken dat er additieven worden toegevoegd die niet vermeld staan op de verpakking. Blijkbaar wordt de consument de vrije keuze ontnomen. Of derden die vrije keuze dan bespottelijk en onwetenschappelijk vinden lijkt dan niet zo relevant.
er zullen dus ongetwijfeld aardig wat kindertjes in NL 8 maanden per jaar dat spul krijgen.
Dan ben je toch echt niet helemaal in je bovenkamer!! Vitamine krijgt een kind voldoende door wat sjohie hier al neer zette!
Gewoon op de voeding letten, verse groenten en fruit. Dat is beter dan die vitamine zooi.
Kat63,
u probeert een "beerput" te openen die ze angstvallig dicht willen houden.
Kunstmatige kleur/geur en smaakstoffen zijn namelijk in productie en grote getalen veel goedkoper dan natuurlijke grondstoffen.
Al die E-nummers zijn misschien wel Europees goedgekeurd maar is [m.i] de grootste troep die bestaat.
Nog een tip; mijn eigen moeder is orthomoleculair voedingsdeskundige en je wilt niet weten wat men tegenwoordig in je eten stopt. Daarom zijn de mensen nu ook allemaal lang en dik geworden, al die hormonen van verkeerd vlees en teveel eten omdat er in het voedsel van tegenwoordig gewoon veel te weinig bouwstoffen en voedingsstoffen zitten...moet je er veel teveel van eten om toch genoeg voedingstoffen/bouwstoffen binnen te krijgen. Al deze "lege" calorieën en verzadigde vetzuren krijgt het lichaam binnen en kan daar niets mee dus slaat dit op onder andere...
Het is een grote beerput die ze met dikke sloten gesloten houden, neemt u dat iddg van mij aan.
ik kan hier nog een heel topic over doorgaan maar dat doe ik niet om dit draadje niet te vervuilen.
u probeert een "beerput" te openen die ze angstvallig dicht willen houden.
Kunstmatige kleur/geur en smaakstoffen zijn namelijk in productie en grote getalen veel goedkoper dan natuurlijke grondstoffen.
Al die E-nummers zijn misschien wel Europees goedgekeurd maar is [m.i] de grootste troep die bestaat.
Nog een tip; mijn eigen moeder is orthomoleculair voedingsdeskundige en je wilt niet weten wat men tegenwoordig in je eten stopt. Daarom zijn de mensen nu ook allemaal lang en dik geworden, al die hormonen van verkeerd vlees en teveel eten omdat er in het voedsel van tegenwoordig gewoon veel te weinig bouwstoffen en voedingsstoffen zitten...moet je er veel teveel van eten om toch genoeg voedingstoffen/bouwstoffen binnen te krijgen. Al deze "lege" calorieën en verzadigde vetzuren krijgt het lichaam binnen en kan daar niets mee dus slaat dit op onder andere...
Het is een grote beerput die ze met dikke sloten gesloten houden, neemt u dat iddg van mij aan.
ik kan hier nog een heel topic over doorgaan maar dat doe ik niet om dit draadje niet te vervuilen.
Laatst gewijzigd door jerwarm op 29 jun 2014 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden dat die additieven niet op de verpakking staan is omdat het hier niet om voedingsmiddelen gaat, maar om medicijnen.
ciske schreef:er zullen dus ongetwijfeld aardig wat kindertjes in NL 8 maanden per jaar dat spul krijgen.
Vitamine krijgt een kind voldoende door wat sjohie hier al neer zette!
Gewoon op de voeding letten, verse groenten en fruit. Dat is beter dan die vitamine zooi.
helemaal mee eens,
Wat relevant is, is het feit dat dit product verkocht wordt als aanvulling op de dagelijkse voeding voor kinderen (niet als medicijn) en dat het additieven bevat die niet op de verpakking staan.
Dat kindertjes genoeg (met pesticiden bespoten) groenten en fruit moeten eten weten we allemaal.
Dat kindertjes genoeg (met pesticiden bespoten) groenten en fruit moeten eten weten we allemaal.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 jun 2014 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic uitingen verwijded
Reden: Offtopic uitingen verwijded
Ja, dat wil ik dus wel weten. Ik wil weten wat het verschil is tussen kiloknallervlees en (al dan niet zogenaamd) biologisch. Ik wil weten wat er in brood, vitamines en de hele trits zit.jerwarm schreef: Nog een tip; mijn eigen moeder is orthomoleculair voedingsdeskundige en je wilt niet weten wat men tegenwoordig in je eten stopt.
En neen, ik heb geen eetstoornis. Ik eet ook roomijs waarvan ik weet dat er een ongelofelijk goor additief in zit (wat dacht je van dierlijke geslachtsklieren die vanille aroma produceren) maar dat is dan mijn keuze.
Daar gaat het namelijk om... Informatie wordt verzwegen en de consument heeft geen vrije keuze. Goed dat wakker dier wel aan de bel trekt en we weer wat informatie krijgen. Als je om wat voor reden dan toch kiest om wel kiloknallers te kopen dan is dat je eigen keuze.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 jun 2014 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Irrelevante toevoegingen verwijderd
u zucht wat af, bent heel erg "druk" op dit forum en tegen anderen.Kat63 schreef:Ja, dat wil ik dus wel weten. Ik wil weten wat het verschil is tussen kiloknallervlees en (al dan niet zogenaamd) biologisch. Ik wil weten wat er in brood, vitamines en de hele trits zit.jerwarm schreef: Nog een tip; mijn eigen moeder is orthomoleculair voedingsdeskundige en je wilt niet weten wat men tegenwoordig in je eten stopt.
En neen, ik heb geen eetstoornis. Ik eet ook roomijs waarvan ik weet dat er een ongelofelijk goor additief in zit (wat dacht je van dierlijke geslachtsklieren die vanille aroma produceren) maar dat is dan mijn keuze.
Daar gaat het namelijk om... Informatie wordt verzwegen en de consument heeft geen vrije keuze. Goed dat wakker dier wel aan de bel trekt en we weer wat informatie krijgen. Als je om wat voor reden dan toch kiest om wel kiloknallers te kopen dan is dat je eigen keuze.
Driedubbele zucht
heeft u teveel op vitamines zitten kauwen,
maar wat is uw vraag, ik heb geen persoonlijke hetze met u en tracht dat ook zeker zo te houden.
mijn tip; houdt het een beetje licht de discussie.
in ieder geval krijgt u dat niet te weten, en zeker niet van fabrikanten [voorbeeldje HERTOG] mag toch?
kijk maar eens waar dat ijs uit bestaat.
maargoed, die put zal echt dichtblijven en krijgt u niet open hoeveel u ook "zucht"
m.i. is kiloknallers natuurlijk de grootste troep die je kan krijgen, maar dat weet uzelf ook wel. Maar gelukkig kost het weinig, haha.
Dus waarom dan persé moeten weten wat er allemaal voor KGSM in het eten zit? heeft echt geen zin.
gewoon het niet eten, dat heeft wel zin.
er zijn boeken over te koop als u [goed] zoekt op internet.
succes verder met uw "kruistocht"
Quote"
Heel erg relevant, geef je kind het normale voedsel en ze hebben geen vitamines nodig. Maar goed zucht lekker door" einde quote
Mijn kind krijgt "normaal" voedsel.
Je bijdrage is niet constructief en off topic.
De pointe is dat er (al dan niet schadelijke) additieven in kindervitamines zitten zonder dat dit op de verpakking staat. Blijkbaar mag de consument niet zelf beslissen of hij deze additieven wel/niet gebruikt.
Heel erg relevant, geef je kind het normale voedsel en ze hebben geen vitamines nodig. Maar goed zucht lekker door" einde quote
Mijn kind krijgt "normaal" voedsel.
Je bijdrage is niet constructief en off topic.
De pointe is dat er (al dan niet schadelijke) additieven in kindervitamines zitten zonder dat dit op de verpakking staat. Blijkbaar mag de consument niet zelf beslissen of hij deze additieven wel/niet gebruikt.
Mijn mening over die drie zoetstoffen bedoel je? Op basis van de onderzoeken die ik ken er over, ben ik van mening dat die "veilig" zijn, ingenomen zoals geadviseerd en getest door de EU. En ik schrijf veilig bewust tussen aanhalingstekens, want geen enkele stof is 100% veilig. Dat is les 1 bij scheikunde. Zo kan je ook sterven aan teveel water, etc etc.Kat63 schreef:Dag Sjohie,jij bent toch gepensioneerd levensmiddelentechnoloog? Ik wachtte op een inhoudelijke reactie van je.
Dat betekent dat ik ook van mening ben dat iemand op de hoogte moet zijn van wat waar allemaal inzit (labels lezen), en wat dat betekend voor de dagelijkse max inname, waar bijvoorbeeld E-nummers op beoordeeld worden tijdens de goedkeuring door de EU. Als een consument light frisdrank mijdt, maar vervolgens 10 koppen koffie met zo'n "zoetje" drinkt op een dag, gevolgd door een kant en klaar maaltijd, is de uiteindelijke inname van zoetstoffen op een dag nog steeds fors.
Bedenk trouwens wel dat veel voedseladditieven waar die boekjes en sites zich over opwinden, in de EU al lang en breed verboden zijn, itt de VS waar ze op dat vlak ver achterlopen.
En ik ben het met je eens wat betreft die broodfabrikant, die mogen wel wat transparanter zijn, desnoods afgedwongen via de nVWA oid.
Bedankt voor de reactie.sjohie schreef:Mijn mening over die drie zoetstoffen bedoel je? Op basis van de onderzoeken die ik ken er over, ben ik van mening dat die "veilig" zijn, ingenomen zoals geadviseerd en getest door de EU. En ik schrijf veilig bewust tussen aanhalingstekens, want geen enkele stof is 100% veilig. Dat is les 1 bij scheikunde. Zo kan je ook sterven aan teveel water, etc etc.Kat63 schreef:Dag Sjohie,jij bent toch gepensioneerd levensmiddelentechnoloog? Ik wachtte op een inhoudelijke reactie van je.
Dat betekent dat ik ook van mening ben dat iemand op de hoogte moet zijn van wat waar allemaal inzit (labels lezen), en wat dat betekend voor de dagelijkse max inname, waar bijvoorbeeld E-nummers op beoordeeld worden tijdens de goedkeuring door de EU. Als een consument light frisdrank mijdt, maar vervolgens 10 koppen koffie met zo'n "zoetje" drinkt op een dag, gevolgd door een kant en klaar maaltijd, is de uiteindelijke inname van zoetstoffen op een dag nog steeds fors.
Bedenk trouwens wel dat veel voedseladditieven waar die boekjes en sites zich over opwinden, in de EU al lang en breed verboden zijn, itt de VS waar ze op dat vlak ver achterlopen.
En ik ben het met je eens wat betreft die broodfabrikant, die mogen wel wat transparanter zijn, desnoods afgedwongen via de nVWA oid.
Moet je ze niet kopen, makkelijk genoeg. Geef kinderen gezond voedsel en fruit.De pointe is dat er (al dan niet schadelijke) additieven in kindervitamines zitten zonder dat dit op de verpakking staat
Laatst gewijzigd door Radar op 29 jun 2014 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Terug naar het verbod op kiloknallers...
Er is een EU anti-dumping wetgeving waardoor producten van buiten de EU niet gedumpt kunnen worden op de EU-markt (recent vb. Zonnepanelen). Lijkt me dat Wakker Dier wel iets aan kiloknallers onder kostprijs kan doen als dat vlees afkomstig is uit een land buiten de EU. Probleem is dat dit omzeilt wordt door het uitbenen van karkassen binnen de EU plaats te laten vinden. Lijkt me juridisch niet onmogelijk om aan te tonen waar dat vlees werkelijk vandaan komt en onder kostprijs geïmporteerd wordt (als dat zo is) en dan in NL naar de rechter te gaan tot je "uitgeprocedeerd" bent om het bij de EU voor de rechter te krijgen.
Er is een EU anti-dumping wetgeving waardoor producten van buiten de EU niet gedumpt kunnen worden op de EU-markt (recent vb. Zonnepanelen). Lijkt me dat Wakker Dier wel iets aan kiloknallers onder kostprijs kan doen als dat vlees afkomstig is uit een land buiten de EU. Probleem is dat dit omzeilt wordt door het uitbenen van karkassen binnen de EU plaats te laten vinden. Lijkt me juridisch niet onmogelijk om aan te tonen waar dat vlees werkelijk vandaan komt en onder kostprijs geïmporteerd wordt (als dat zo is) en dan in NL naar de rechter te gaan tot je "uitgeprocedeerd" bent om het bij de EU voor de rechter te krijgen.
Dat is lastiger dan je denkt, zo moeten die anti-dumping maatregelen actief per product worden toegekend, en komt het meeste kiloknallervlees uit Nederland. Het premium vlees komt meer uit het buitenland, oa Ierland en Argentinië in het geval van rundvlees, en of dát ook onder kostprijs wordt verkocht is nog maar de vraag.Kat63 schreef:Terug naar het verbod op kiloknallers...
Nogmaals volstrekt foutieve veronderstellingen en jurisdische shortcuts die gewoon niet opgaan. De oorsprong van grondstoffen bepaalt niet/nooit de oorsprong van het eindproduct. Sinds de jaren 50 geldt al de voormalige GATT, nu WTO regelgeving die de oorsprong van een product vastlegt wat verkregen wordt door bewerking van grondstoffen uit meerdere landen.Kat63 schreef:Probleem is dat dit omzeilt wordt door het uitbenen van karkassen binnen de EU plaats te laten vinden. Lijkt me juridisch niet onmogelijk om aan te tonen waar dat vlees werkelijk vandaan komt en onder kostprijs geïmporteerd wordt (als dat zo is) en dan in NL naar de rechter te gaan tot je "uitgeprocedeerd" bent om het bij de EU voor de rechter te krijgen.
Die oorsprong is het land waarin het eindproduct zijn laatste economisch gerechtvaardigde substantiële verandering heeft ondergaan. Die "substantiele verandering" is ook nog eens uitermate exact gedefinieerd als een verspringing van geharmoniseerde goederencode. Een filetlapje heeft een andere code dan een heel varken waarmee uw idee dus al uit het water geblazen is. Géén jurist zal zo'n procedure aan willen gaan gezien het feit dat de uitkomst van te voren al rotsvast beklonken is door internationale handelsverdragen, EU- en nationale regelgeving. Idioot idee!
Dat beweer ik ook niet. Blijkbaar zijn er hier een aantal forumgebruikers die erg handig zijn in het lezen wat ze willen lezen en interpreteren wat ze willen interpreteren. Ik ga me er niet meer moe aan maken, moet ik zo van zuchten en weer vitaminen nemen.newmikey schreef:De oorsprong van grondstoffen bepaalt niet/nooit de oorsprong van het eindproduct.
Dus wèl van alles roepen maar niet thuis geven als er onderbouwd moet worden. Da's nou exact het probleem met alle paniekzaaiers, of het nu om e-nummers in voeding, condensstrepen van vliegtuigen of vermeende praktijken van een wazige "pharma-mafia" gaat - het blijft bij loze beschuldigingen en verdachtmakingen. Zwak dus.Kat63 schreef:Ik ga me er niet meer moe aan maken, moet ik zo van zuchten en weer vitaminen nemen.![]()