LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In de bijstand en vrij nieuwe auto

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
rozemarijntje

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Goh hier in rdam,mag je met bijstand geen auto op naam hebben.
Dus oude auto wel op jou naam zo te lezen,raar,zien ze als vermogen...vriendin weduwe....moest auto wegdoen,dat voor schamele bijstand aanvulling van 300 euro de rest pensioen..

Over inkomsten waarom bijstand doe ik geen uitspraken,kan van alles zijn,
Niet alleen niet willen werken...ziek,niet afgekeurd,krijg je ook bijstand etc..
Maar vind wel knap met bijstand auto rijden...minima

47712

Ongelezen bericht door 47712 »

olaf79 schreef:
47712 schreef:Haar ouders betalen die auto en niet jij of ik....
Prima, maar als er geld is voor een auto en de kosten daarvan, dan is bijstand overbodig. Dus zeg ik ga uit de bijstand, want die betalen jij en ik wel.
En jij hebt thuis nooit iets laten verbouwen door een bekende....zwart dus :wink:

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

47712 schreef:En jij hebt thuis nooit iets laten verbouwen door een bekende....zwart dus
Er zijn mensen die dat inderdaad niet doen,nee.
Dus dat gelul over zwartwerken is precies dat,gelul.

Maar goed, het hele domme van dit verhaal is,is dat TS zonder ook maar naar de gemeente te gaan,al meteen ervan uit gaat dat de gemeente het niet accepteert dat TS een auto heeft of gaat kopen.
In plaats dat TS dus naar de bron van haar inkomsten stapt,gaat TS maar de boel belazeren.
In sommige gemeentes mag je een auto hebben mits je onder een bepaald bedrag blijft,kom je boven dat bedrag dan wordt dat beschouwd als vermogen.
Maar zoals met alles dan moet je naar de gemeente gaan en gaan overleggen
rozemarijntje schreef:Goh hier in rdam,mag je met bijstand geen auto op naam hebben.
Dus oude auto wel op jou naam zo te lezen,raar,zien ze als vermogen...vriendin weduwe....moest auto wegdoen,dat voor schamele bijstand aanvulling van 300 euro de rest pensioen..
In Almere mag het wel maar als je boven het normbedrag komt,heb je een probleem en moet je of de auto verkopen of geen bijstand aanvragen.
Ik moet wel zeggen dat voor het normbedrag niet alleen de auto geld maar alles wat waarde heeft,inclusief een eigen huis.
Maar zoals ik al zeg het wisselt per gemeente

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

47712 schreef:
kokka schreef:@ fiona,
Ik weet niet precies hoe het zit met de bijstand, maar verzekeringstechnisch is het wel riskant.
Jij ben namelijk niet de eigenaar, verzekeringshouder en dus zou je ook niet de regelmatige bestuurder mogen zijn.
In het geval van schade kan de verzekeraar besluiten de schade niet te vergoeden of op jou te verhalen.
Althans als ze te weten komen dat jij de auto eigenlijk alleen gebruikt.
Daar is de Bijrijdersverzekering voor wel het hele verhaal (topic) lezen.
Daar is een Bijrijders verzekering niet voor. die is, zoals de naam al zegt voor een bijrijder.
niet als de verzekeringnemer niet zelf de regelmatige bestuurder is.
ik heb dat zelf ondervonden toen ik een auto voor mijn moeder kocht en deze wilde verzekeren.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

47712 schreef:
langste adem schreef:
47712 schreef:Trek je niets aan van deze mensen want een ieder denkt aan zijn/haar eigen beurs :D
Mee eens hoor , en fideel van de ouders dat ze financieel willen bijdragen op deze manier. En ik gun iedereen de mogelijkheid tot autorijden.

Maar het mag niet zo zijn dat iemand in de bijstand , door creatief om te gaan met de regels , het uiteindelijk financieel breder heeft dan werkenden met een minimumloon.
Laat ze eerst eens beginnen in de top van het bedrijfsleven met hun riante bonussen en Jan met de Pet en mensen met alleen een AOW-pensioen en gehandicapten met een kleine uitkering iets ruimer bedelen.
Juist doordat er mensen zijn die misbruik maken van allerlei regelingen (en dan spreek ik over het algemeen) worden de eerlijke mensen met een aow-tje of bijstand uiteindelijk gekort. Dat zag je ook met de WAO, die onbetaalbaar werd omdat er veel misbruik van gemaakt werd, en daar zijn mensen die echt wat mankeren nu de dupe van.

En ja, ook mensen in de top krijgen vaak riante bonussen, zelfs als er wanprestaties geleverd zijn. Ook dat mag van mij aangepakt worden.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Diederik Dupont schreef:Het is de sociale dienst er alles aan gelegen om je zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Vaak is een eigen auto hierbij essentieel. Ik zie hier dus geen enkel probleem.
Onzin. Er zijn maar verrekt weinig bedrijven die alleen met een eigen auto zijn te bereiken.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

GJvdZ schreef:
Diederik Dupont schreef:Het is de sociale dienst er alles aan gelegen om je zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Vaak is een eigen auto hierbij essentieel. Ik zie hier dus geen enkel probleem.
Onzin. Er zijn maar verrekt weinig bedrijven die alleen met een eigen auto zijn te bereiken.
En anders is er altijd wel een collega met wie je mee kan rijden - ervaring. Dat ik (toen nog zonder auto) vier maanden lang vanuit Zwolle naar de kazernes in Schaarsbergen en Arnhem moest, aanvangstijd daar 7.00 uur. Bus en trein komen daar echt niet, en al helemaal niet op dat tijdstip. Dat ik 6 weken lang (toen mét eigen auto) een collega vanuit een gehucht op de Veluwe mee moest nemen naar Diemen. Dat ik in Kampen opgepikt werd om van daar uit naar Nieuwegein te gaan. En ga zo maar door.

Er is meer mogelijk dan je denkt - als je maar creatief in oplossingen wil denken, en niet meteen begint te roepen dat alles onmogelijk is. Daarmee blokkeer je meer dan je denkt, zeker als het om werk gaat.

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

GJvdZ schreef: Onzin. Er zijn maar verrekt weinig bedrijven die alleen met een eigen auto zijn te bereiken.
De meeste bedrijventerreinen liggen buiten woonwijken en zijn op zijn best tot de rand bereikbaar per openbaar vervoer, of er is niets. Je moet dus òf een paar km lopen of een taxi oproepen.
En wat denk je van mensen in nachtdienst? Daar rijdt echt geen openbaar vervoer voor. Misschien is het hier of daar wel, maar het werkt zo inefficient dat je zo maar 2 of 3 uur per dag kwijt bent aan reizen op een heel korte aftsand. Die 2 a 3 uur zijn goud waard als je full time moet werken en/of door de nacht moet.
Nee, voor echt werk heb je ook (vaak) echt een auto nodig.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

De auto is inderdaad handig in dergelijke situaties om op je werk te komen.
Er zijn sowieso veel scenaro's te bedenken waarbij die auto handig is of echt noodzakelijk is.

Maar autorijden kost veel geld en het lijkt me niet dat de bijstand is bedoeld om een auto te kunnen bekostigen om zodoende ouderen rond te kunnen rijden op vrijwillige basis.Hoe aardig ook.

Dat doet inderdaad de vraag rijzen in hoeverre die bijstand nog nodig is. Vooral als je al jaren in de bijstand zit is het opmerkelijk dat er nog financiele ruimte is naast al je vaste lasten.

gilas

Geip Suusje schreef:Misschien is het hier of daar wel, maar het werkt zo inefficient dat je zo maar 2 of 3 uur per dag kwijt bent aan reizen op een heel korte aftsand. Die 2 a 3 uur zijn goud waard als je full time moet werken en/of door de nacht moet.
Ik heb weekend diensten gedraaid,vroege weekenddiensten en kon gewoon op mijn werk komen ZONDER auto en met het openbaar vervoer of met een collega waar ik mee kon reizen.
Dus nee,voor echt werk heb je geen auto nodig,tenzij jij werk in de zorg natuurlijk geen echt werk vindt.
Wat je wel voor echt werk nodig hebt is motivatie,creativiteit en de bereidheid om een stapje meer te doen als het nodig is.

witte angora

Geip Suusje schreef:
GJvdZ schreef: Onzin. Er zijn maar verrekt weinig bedrijven die alleen met een eigen auto zijn te bereiken.
De meeste bedrijventerreinen liggen buiten woonwijken en zijn op zijn best tot de rand bereikbaar per openbaar vervoer, of er is niets. Je moet dus òf een paar km lopen of een taxi oproepen.
En wat denk je van mensen in nachtdienst? Daar rijdt echt geen openbaar vervoer voor. Misschien is het hier of daar wel, maar het werkt zo inefficient dat je zo maar 2 of 3 uur per dag kwijt bent aan reizen op een heel korte aftsand. Die 2 a 3 uur zijn goud waard als je full time moet werken en/of door de nacht moet.
Ik snap jouw reactie niet, precies nadat ik heb aangegeven dat meerijden met collega's ook een optie kan zijn. Of dacht je dat ik geen nachtdiensten heb gedraaid? Juist wel, moest ik van Zwolle naar Wezep, 22.00 uur beginnen, en door tot 2.00 uur 's nachts. Bus rijdt dan al lang niet meer, eigen auto had ik niet, en de afstand was te ver om te fietsen. Oplossing: collega.

En die oplossing kwam dus tijdens het sollicitatiegesprek ter sprake. Veel is mogelijk, als je maar wil.

Wat die bedrijventerreinen betreft: het zijn er maar weinigen die kilometers groot zijn. En zo ja: met lopen is ook niks mis, en een flinke reistijd ook niet. Heb ik ook moeten doen met mijn eerste baantje: vanuit huis een kwartier lopen naar de halte, dan dik een uur in de bus, overstappen naar de volgende, weer een half uur in de bus, en weer een kwartier lopen. Terug idem dito, en het was een full-time baan. Als je wil werken dan doe je dat. Als je dat niet doet, wil je ook niet werken.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

langste adem schreef:Maar het mag niet zo zijn dat iemand in de bijstand , door creatief om te gaan met de regels , het uiteindelijk financieel breder heeft dan werkenden met een minimumloon.
Helaas zijn het juist die regels, die in de hand werken dat werken vanuit uitkeringsituatie niet loont!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Armoedeval

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

rozemarijntje schreef:Goh hier in rdam,mag je met bijstand geen auto op naam hebben.
Dat lijkt mij raar, aangezien je ook in de bijstand een bepaald (minimaal) vermogen mag hebben. Het is natuurlijk een ander verhaal als je een auto van 20.000 euro hebt of een auto van 1000 euro.

In de situatie van TS is niet het bezit, maar het ter beschikking hebben van de auto van belang. Juist om tegen te gaan dat mensen gaan frauderen en de auto op naam van een stroman zetten, wordt er niet (alleen) gekeken naar het juridisch bezit, maar vooral ook naar of je hem in de praktijk kunt gebruiken als je eigen auto. De sociale dienst zal de auto daarom wel als 'jouw' auto zien.

Maar dan nog valt de waarde iha onder het vrijgestelde bedrag. Hoe jouw gemeente hier precies mee omgaat kan wel iets verschillen, zie de opmerking van giep, dus wel handig om dit even te bekijken. Kan natuurlijk ook anoniem via de website.

Wat wel een puntje kan zijn is dat de fiscus de 'bruikleen'van de auto als schenking kan zien. Zeker als er geen economische vergoeding tegenover staat. Het handigste is daarom om een auto te hebben met een waarde onder de vrijstelling. Bij een auto die 6000 heeft gekost denk ik dat het zo'n vaart niet loopt, aangezien de waarde in zo'n geval net zo goed iets lager had kunnen zijn. Als de fiscus weet welk type auto je rijdt en de waarde ligt rond de vrijstelling, dan is het een ander verhaal dan bij een auto van 20.000.

De opmerkingen over dat je in de bijstand geen auto 'hoort' te kunnen hebben, vind ik off topic en bovendien behoorlijk achterhaald en betuttelend. Waar houdt het dan op? Hoeveel mensen zijn er niet in de bijstand die bijvoorbeeld roken? Die luxe zou je dan ook moeten verbieden. En vlees eten is ook maar een dure hobby. Hond of kat? Doe maar weg, anders stoppen we je uitkering. En is je huur hoger dan 500 per maand, dan moet je maar verhuizen. In Oost Groningen, Zeeland en Limburg zijn nog genoeg goedkope huurwoningen, dus je gaat daar maar wonen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Hoeveel mensen zijn er niet in de bijstand die bijvoorbeeld roken? Die luxe zou je dan ook moeten verbieden. En vlees eten is ook maar een dure hobby. Hond of kat?
Sterker nog... als ik een TV programma zie over "bijstandswijken" op TV roken (en drinken) ze ALTIJD.
Wat er in de "volksbuurt" waar mijn ex vrouw woont per week weggerookt en weggedronken wordt kun je een knappe auto van rijden.
Dus inderdaad, misschien zijn de uitkeringen te hoog, sigaretten en kratjes bier zijn niet de eerste levensbehoefte :wink:

gilas

Als TS wel geld kan betalen aan haar ouders voor het gebruik van een auto dan kan ze ook een buskaart betalen of een fiets kopen.
En als TS dan zo graag een auto wil hebben dan kan ze ook gewoon naar de gemeente stappen met die vraag.
Maar nee,TS wil de boel belazeren want dat is wat dit is.
kweenie schreef:De opmerkingen over dat je in de bijstand geen auto 'hoort' te kunnen hebben,
Je kan best een auto in de bijstand hebben,dat staat zelf beschreven in de regels maar als die auto boven het vermogen komt om bijstand te krijgen zal je of de auto moeten verkopen of geen bijstand aan moeten vragen.
Dus als je een dikke mercedes of BMW onder je gat wil,kan dat best maar dan krijg je geen bijstand aangezien die boven het vermogen liggen.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 jun 2014 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic uitingen verwijderd

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou je wilt niet weten hoe ze hier behandeld wordt zat net nwbouw flat ,zeiden ze gewoon ga maar verhuizen,ze moest al verhuizen omdat oude huis gesloopt werd en zei in duur huis( sociaal geduwd werd)
Ze heeft geen koop,geen spaargeld oude auto!!!!!! Pensioen krijgt ze nu,maar bruto,maar zien ze als netto...willen nu drie kwart jr later niet luisteren en dat voor 300 pmnd...

Want daar doet ze maar beroep op doen voor minimum....nu krijgt ze iets van 100 euro gekort op auto,nou die heeft ze weggedaan kreeg ze dagwaarde voor ...noet veel dus.
Maa ook dat pensioen willen ze niet maar luisteren,je hebt er draken bij....

En idd degene die het zei over wao etc,de slechte verzieken het voor de goede.....!!
Maar goed dat is met veel dingen :twisted:

Maar ts maakt het niet uit of hij naxht of dagdienst moet werken,werkt niet toch? Of...zwart...dan ja...

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

gilas schreef: Als TS wel geld kan betalen aan haar ouders voor het gebruik van een auto dan kan ze ook een buskaart betalen of een fiets kopen.
En als TS dan zo graag een auto wil hebben dan kan ze ook gewoon naar de gemeente stappen met die vraag.
Maar nee,TS wil de boel belazeren want dat is wat dit is.
Waarom accepteer jij wel dat ze met geld een buskaart koopt en niet een autorit?
Kennelijk kan ze met hetzelfde bedrag haar doel bereiken.
En waarom accepteer je wel dat ze een auto van de gemeente krijgt, maar niet dat ze die van haar ouders gebruikt?
Moet je soms ook opgeven als je bij je ouders of vrienden gaat eten, of een fiets leent?
[Offtopic uitingen verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 18 jun 2014 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic uitingen verwijderd

mika21

Ongelezen bericht door mika21 »

Gewoon in overleg met de uitkeringsinstantie en je weet het. Dan weet je wat je kunt verwachten en op grond daarvan beslissen.
Succes.

witte angora

mika21 schreef:Gewoon in overleg met de uitkeringsinstantie en je weet het. Dan weet je wat je kunt verwachten en op grond daarvan beslissen.
Succes.
En juist dat is hetgene wat Fiona niet wil, en dat geeft te denken. Deze suggestie is door meerderen al eerder gegeven, maar ja...

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

mika21 schreef:Gewoon in overleg met de uitkeringsinstantie en je weet het. Dan weet je wat je kunt verwachten en op grond daarvan beslissen.
Succes.
Met het bovenstaande ben ik het volledig eens. Als je over eerlijkheid schrijft, betreffende @gilas, gewoon had overlegd met je uitkeringsinstantie en dan pas al dan niet de auto van je ouders had mogen aanvaarden, dan was dat eerlijk geweest. Nu heb je B gedaan en vraag je je A af, wat dus andersom had moeten plaatsvinden. Maar om @gilas dan als een moddersmijter neer te zetten, ook dat is niet zo netjes. Maar doe vooral wat je niet laten kunt, voor je gevoel sta je in je recht, dus....geen argumentatie daarover. Rij veel veilige kilometers en hoop dat je spoedig een goed betaalde baan vind. Ben je niemand ook maar enige uitleg verschuldigd.

Gesloten