LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Geip Suusje

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

puma73 schreef:
Geip Suusje schreef:@mh73: je kan wel denken dat het anders werkt maar het is niet zo.
https://www.jurofoon.nl/nieuws/3096-reg ... beplanting

"Een eigenaar van een erf kan van de buurman eisen dat zij de kosten van een afscheiding of afsluiting gezamenlijk betalen. "
En wat als die buurman dat niet gaat betalen???
Als de buurman het via de rechter doet ontstaat een vordering waar de deurwaarder wat mee kan.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

Geip Suusje schreef:
gilas schreef:
Geip Suusje schreef:Het lijkt me dat je recht hebt op 100% dichtheid tot 1,8m hoogte.
Dat heb je niet,je hebt recht op erf afscheiding en dat kan je vragen aan de wbv,die dan paaltjes mag neerzetten.
Voor de rest is niemand jouw als huurder wat verplicht voor wat betreft de erfafscheiding.
Zo, jij wou een schutting van 1,8m die ik wil voor mijn privacy weer afzagen op inkijkhoogte?
Uhm,Ik heb geen idee hoe jij daarbij komt maar als jij een schutting op jouw eigen erf plaats en die is binnen de regels van de wet dan kan ik daar niets aan doen,helaas maar zet jij die schutting in het midden op de erfscheiding dan is een gedeelte van mij en dat kan ik er wel wat aandoen.
Met andere woorden,wil jij zo graag een hoge schutting omdat je bang bent voor je buren dan moet je die schutting lekker op je eigen erf zetten en weet je wat dan mag je de schutting wel 2 meter hoog maken!,goed he kan je jezelf helemaal verstoppen van de buitenwereld en in een pijpenla gaan wonen.
Geip Suusje schreef:Als de buurman het via de rechter doet ontstaat een vordering waar de deurwaarder wat mee kan.
Dat gaat in dit geval niet op want TS is geen eigenaar en heeft het dus maar te doen met vragen aan de buren of ze mee willen betalen.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Geip Suusje schreef:Gilas, ik zie dat je selectief knipt van de website van de notaris. Hier komt het deel wat je weg liet.

Ik wil tussen mijn perceel en dat van de buren een schutting plaatsen. De buren voelen hier helemaal niets voor. Kan ik de buren dwingen aan de plaatsing van de schutting mee te werken?

De eigenaar van een erf kan altijd van de eigenaar van het naburige erf vorderen dat de grens van hun erven op een behoorlijke wijze wordt afgepaald. De kosten van deze afpaling zijn voor beide buren. Als de buurman ermee instemt dat er een erfafscheiding - zoals een schutting, een muur of een heg tussen de beide percelen -wordt geplaatst, dan ontstaat er een mandeligheid. Dit is een vorm van gezamenlijke eigendom. Dit betekent onder andere dat je samen met de buurman de erfafscheiding moet onderhouden.
er wordt hier gesproken over instemming van de buren en over gezamelijk onderhoud.
niet over gezamelijk betalen voor de afscheiding.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Geip Suusje schreef:
puma73 schreef:
Geip Suusje schreef:@mh73: je kan wel denken dat het anders werkt maar het is niet zo.

"Een eigenaar van een erf kan van de buurman eisen dat zij de kosten van een afscheiding of afsluiting gezamenlijk betalen. "
Als de buurman het via de rechter doet ontstaat een vordering waar de deurwaarder wat mee kan.
En dan de schuldsanering in omdat het nu eenmaal om sociale woningbouw gaat, en de buurman simpelweg geen centen heeft om te betalen?

Of uiteindelijk op straat gezet worden omdat er geen geld is om de huur te betalen?

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Geip Suusje schreef:
puma73 schreef:

Jij bent wel heel erg naïef, als de buurman niet wil meebetalen dan heb jij gewoon een probleem. Er komt namelijk helemaal geen vordering waar een deurwaarder iets mee kan. Jij kunt namelijk op geen enkele manier de buurman dwingen tot betalen, zelfs niet via de rechtbank.

En ook de schutting niet op de erfafscheiding zetten, want dan krijg je problemen met verhuizen en je wilt de schutting meenemen. Op het moment dat de schutting op de erfscheiding geplaatst is, is de schutting namelijk ook voor een deel van de buurman.

witte angora

Je kunt niet eens bewijzen dat er een overeenkomst is die tot een verplichting tot betalen leidt... Het simpele feit dat je naast elkaar woont, en dat de één persé een schutting óp de erfgrens wil in plaats van 10 centimeter er naast, is nog steeds geen overeenkomst.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Geip Suusje schreef:
puma73 schreef:

Tsja, die buurman is geen eigenaar van de grond, net als TS niet, dus dat lijkt me een aparte rechtszaak als de WVB als eigenaar er gewoon een erfafscheiding heeft geplaatst.

Maar waarom dit spijkers op laag water zoeken?

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Het is hier op Trosradar allemaal al minstens 5 keer uitgekauwd.

Google: huurwoning schutting eigendom huurders

Een greep:
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 67&t=80399 (let op dhc)

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 7&t=124031

gilas

sjohie schreef:Maar waarom dit spijkers op laag water zoeken?
Omdat Geipsuusje graag moeilijk.
Zie je bij alle adviezen,staat de geheel makkelijke oplossing om als de buren niet mee willen of kunnen betalen,je het beste de schutting op je eigen erf/tuin/plekje te zetten.
Dan kan je geheel zelf bepalen wat je doet.
Maar ja,Ik denk dat Geipsuusje graag moeilijk doet en ook denkt dat ze altijd maar gelijk zal krijgen bij een rechter.

sjohie

Geip Suusje schreef:Het is hier op Trosradar allemaal al minstens 5 keer uitgekauwd.

Google: huurwoning schutting eigendom huurders

Een greep:
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 67&t=80399 (let op dhc)

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 7&t=124031
Dat eerste topic gaat zo te lezen over eigenaren, niet huurders. :wink:

Maar goed, er samen uitkomen behelst een (meer of mindere) compromis sluiten, maar tegen lagere kosten (rekening gaat 50/50), zelf alles regelen kan ook prima, maar dan niet op de erfscheiding, maar er tegenaan. Die "samen" zijn in dit geval TS een de aankomende buren.

Echter ging de vraag over wat voor een erfscheiding een WBV zou moeten plaatsen, en of TS daar enige zeggenschap over zou kunnen hebben. Dat is zoals al vele malen toegelicht, een subtiel ander iets.

MisterWood

Ongelezen bericht door MisterWood »

Ik heb niet gezegd dat ik een hoge schutting met betonnen palen wil, ik heb alleen een voorbeeld gegeven wat mogelijk is en ja, ik zou dat een ideale keuze vinden maar daar zul je met elkaar uit moten komen wat er geplaatst wordt. Overigens wordt in de regio waar ik woon wel veel gebruik gemaakt van de door mij als voorbeeld genoemde erfafscheidingen!

Ik ben het met @Geip Suusje eens dat ik vind dat de toekomstige buren gewoon mee moeten betalen. Het is een sociale huurwoning en als dezelfde woningbouw voor nieuwbouwwoningen verderop in de wijk voor de vrije sector wel voorziet van erfafscheidingen vind ik dit onterecht. Iemand die een huur van boven de 900 euro per maand kan betalen, kan dan ook zichzelf voorzien van erfafscheidingen mensen met een laag inkomen zullen dit veelal niet kunnen.

Voor alle DUIDELIJKHEID: Ik heb gezegd dat ik niet een schutting in mijn eentje kan betalen als ik allebei de kanten van de tuin moet voorzien. Nimmer heb ik gezegd dat ik er geen geld voor heb of het niet wil betalen maar ik zal een dief van mijn eigen portemonnee zijn als ik voor de buren ga betalen die vervolgens lekker ervan profiteren!
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jun 2014 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: off topic

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Een gepeperd antwoord, waar niemand dus verder mee komt, en ook uzelf bent hier anoniem op het forum, ik heb u naam nog nergens gelezen, MAAR, het feit blijft dat de buren totaal niet mee hoeven te doen in de kosten.
Dus een vriendelijke benadering naar de buren toe, kan vruchten afwerpen, men kan ze tot niets verplichten, als de buren een "vrij" uitzicht willen behouden, of het niet kunnen betalen, houd het verhaal op.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

MisterWood schreef:Ik heb even met verbazing de reacties gelezen maar wat zijn jullie een stelletje zeikerds zeg! Ik wordt bejegend dat ik meteen conclusies trek. De enige die dat doen zijn de mensen die hier vele kritiek uiten. Ik heb niet gezegd dat ik een hoge schutting met betonnen palen wil, ik heb alleen een voorbeeld gegeven wat mogelijk is en ja, ik zou dat een ideale keuze vinden maar daar zul je met elkaar uit moten komen wat er geplaatst wordt. Overigens wordt in de regio waar ik woon wel veel gebruik gemaakt van de door mij als voorbeeld genoemde erfafscheidingen!

Ik had verwacht dat ik hier fatsoenlijke reacties kon verwachten maar blijkbaar zitten hier mensen 24 uur per dag op dit forum die niks anders te doen hebben en hun frustratie van hun bekrompen mislukte leventje uiten door schijnheilig anoniem op internet anderen volledig de grond in te trappen met al dat gezeur en die kritiek.

Ik ben het met @Geip Suusje eens dat ik vind dat de toekomstige buren gewoon mee moeten betalen.
u mag best vinden, dat uw buren mee moeten betalen.
u hebt daarmee natuurlijk wel een klein probleempje.
als ze niet mee willen betalen, hoeven ze dat niet.
MisterWood schreef: Het is een sociale huurwoning en als dezelfde woningbouw voor nieuwbouwwoningen verderop in de wijk voor de vrije sector wel voorziet van erfafscheidingen vind ik dit onterecht. Iemand die een huur van boven de 900 euro per maand kan betalen, kan dan ook zichzelf voorzien van erfafscheidingen mensen met een laag inkomen zullen dit veelal niet kunnen.
wat de woningbouw elders doet is aan hen.
daar krijgt u echt geen schutting mee.
MisterWood schreef: Voor alle DUIDELIJKHEID: Ik heb gezegd dat ik niet een schutting in mijn eentje kan betalen als ik allebei de kanten van de tuin moet voorzien. Nimmer heb ik gezegd dat ik er geen geld voor heb of het niet wil betalen maar ik zal een dief van mijn eigen portemonnee zijn als ik voor de buren ga betalen die vervolgens lekker ervan profiteren!

de keus die u hebt is erg simpel.
als de buren geen zin hebben om mee te betalen en gratis van uw schutting willen profiteren, kunt u kiezen uit
1 de schutting plaatsen en die helemaal zelf betalen.
2 geen schutting plaatsen.
en u kunt hoog of laag springen en u kunt het oneerlijk vinden, maar dat zijn uw opties.
MisterWood schreef: Nogmaals de mededeling om enkel en alleen zinvolle reacties te plaatsen waar ik wat aan heb. Dat gezeur en gejank hoef ik niet aan te horen want als ik dat wil dan kan ik wel naar de kindercrèche gaan.
en dit zijn zinvolle reacties, alleen niet de reacties die u wilt krijgen.
en als u ze daarom niet zinvol vindt, zal ik daar ook niet wakker van liggen.

witte angora

MisterWood schreef:Ik heb even met verbazing de reacties gelezen maar wat zijn jullie een stelletje zeikerds zeg! Ik wordt bejegend dat ik meteen conclusies trek. De enige die dat doen zijn de mensen die hier vele kritiek uiten. Ik heb niet gezegd dat ik een hoge schutting met betonnen palen wil, ik heb alleen een voorbeeld gegeven wat mogelijk is en ja, ik zou dat een ideale keuze vinden maar daar zul je met elkaar uit moten komen wat er geplaatst wordt. Overigens wordt in de regio waar ik woon wel veel gebruik gemaakt van de door mij als voorbeeld genoemde erfafscheidingen!

Ik had verwacht dat ik hier fatsoenlijke reacties kon verwachten maar blijkbaar zitten hier mensen 24 uur per dag op dit forum die niks anders te doen hebben en hun frustratie van hun bekrompen mislukte leventje uiten door schijnheilig anoniem op internet anderen volledig de grond in te trappen met al dat gezeur en die kritiek.

Ik ben het met @Geip Suusje eens dat ik vind dat de toekomstige buren gewoon mee moeten betalen. Het is een sociale huurwoning en als dezelfde woningbouw voor nieuwbouwwoningen verderop in de wijk voor de vrije sector wel voorziet van erfafscheidingen vind ik dit onterecht. Iemand die een huur van boven de 900 euro per maand kan betalen, kan dan ook zichzelf voorzien van erfafscheidingen mensen met een laag inkomen zullen dit veelal niet kunnen.

Voor alle DUIDELIJKHEID: Ik heb gezegd dat ik niet een schutting in mijn eentje kan betalen als ik allebei de kanten van de tuin moet voorzien. Nimmer heb ik gezegd dat ik er geen geld voor heb of het niet wil betalen maar ik zal een dief van mijn eigen portemonnee zijn als ik voor de buren ga betalen die vervolgens lekker ervan profiteren!

Nogmaals de mededeling om enkel en alleen zinvolle reacties te plaatsen waar ik wat aan heb. Dat gezeur en gejank hoef ik niet aan te horen want als ik dat wil dan kan ik wel naar de kindercrèche gaan.
Veel plezier in de kindercrêche dan maar. Als je daar zinvollere (lees: meer naar je zin) antwoorden vindt, vind ik het best. Kan dit topic gesloten worden.

Dan dat gekachel over die duurdere vrije sector woningen die wel een schutting 'krijgen': misschien zitten de kosten van die schutting in de veel hogere huur? Zou je willen dat de huur met iets van 25 tot 50 euro omhoog gaat vanwege die schutting? Het punt is, om een woning in de sociale sector te krijgen, zal er gewoon op kosten bespaard moeten worden. Dat betekent dus onder andere géén schutting. Simpel zat.

Ik weet een hele goede oplossing, als je zinvolle tips wilt: zeg die sociale huurwoning op, en meld je aan voor een woning van 900 euro. Best kans dat je daar meer tussen jouw 'soort' types komt te zitten dan wat je nu krijgt, en dan heb je ook nog eens jouw schutting. Iedereen blij. En als je die 900 huur niet kan betalen en blijft zitten, moet je niet zeuren, zeker niet als je ook nog eens huurtoeslag krijgt, dan woon je in verhouding helemáál voor twee grijpstuivers, inclusief superlage energielasten, in een spiksplinternieuwe ruime woning.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt het over bekrompenheid. Ik vraag mij af of je weet wat dat eigenlijk betekent. En of die term dan niet eerder op jezelf zou moeten slaan dan op de meeste mensen die op je reageren.

Meerdere mensen hebben al aangegeven dat hoe jij over erfafscheidingen denkt niet voor iedereen geldt. Er zijn voorbeelden en suggesties gegeven van andere afscheidingen, enerzijds om aan te tonen dat smaken verschillen, anderzijds als suggestie voor een alternatief. Ook is er aangegeven dat als je perse een schutting wil, je die prima op je eigen grond kunt en mag zetten. Maar dat je de buren niet kunt dwingen om hieraan mee te betalen.

Desondanks blijf je vast houden aan het idee dat er een schutting moet komen. Liefst op kosten van de wbv, maar anders voor gezamenlijke rekening van de buren. Hierbij dus volledig voorbijgaand aan de het idee dat niet iedereen de zelfde wensen heeft (getuige ook je herhaalde suggestie dat de buren 'voordeel' van je schutting hebben). Dan vraag ik mij af wie er nu eigenlijk eerder bekrompen is.

Ook is aangegeven (wat je zelf ook wel had kunnen bedenken) dat de kosten voor de schutting die de wbv elders, bij duurdere huizen, heeft geplaatst, in de hogere huurprijs verdisconteerd zullen zijn. En dat het feit dat jij een goedkopere woning hebt júist een reden is waarom de wbv bij jouw huis geen schutting plaatst.

Dus als je een schutting wil, prima, ga je gang. Overleg even met de buren of zij willen meebetalen én dus ook meebeslissen, en als ze dat niet willen, accepteert dat dan. En accepteer dat niet iedereen de zelfde mening of smaak heeft.

gilas

MisterWood schreef:Ik ben het met @Geip Suusje eens dat ik vind dat de toekomstige buren gewoon mee moeten betalen. Het is een sociale huurwoning en als dezelfde woningbouw voor nieuwbouwwoningen verderop in de wijk voor de vrije sector wel voorziet van erfafscheidingen vind ik dit onterecht. Iemand die een huur van boven de 900 euro per maand kan betalen, kan dan ook zichzelf voorzien van erfafscheidingen mensen met een laag inkomen zullen dit veelal niet kunnen.
Je kan wel willen dat ze mee betalen maar als hun dat niet willen of kunnen,kan je ze niet dwingen.
Mensen in de vrije sector betalen een hogere huur omdat daar vaak extra`s bijzitten,zoals een schutting.
Mensen met een laag inkomen kunnen ook een schutting betalen,een kwestie van goed zoeken en je eisen bijstellen.
MisterWood schreef:Voor alle DUIDELIJKHEID: Ik heb gezegd dat ik niet een schutting in mijn eentje kan betalen als ik allebei de kanten van de tuin moet voorzien. Nimmer heb ik gezegd dat ik er geen geld voor heb of het niet wil betalen maar ik zal een dief van mijn eigen portemonnee zijn als ik voor de buren ga betalen die vervolgens lekker ervan profiteren!
De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat als de buren een schutting neerzetten,jij lekker een dief van hun portemonnee bent en misbruik maakt van hun schutting,dus niet zo zeuren.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

MisterWood schreef:Ik ben het met @Geip Suusje eens dat ik vind dat de toekomstige buren gewoon mee moeten betalen. Het is een sociale huurwoning en als dezelfde woningbouw voor nieuwbouwwoningen verderop in de wijk voor de vrije sector wel voorziet van erfafscheidingen vind ik dit onterecht. Iemand die een huur van boven de 900 euro per maand kan betalen, kan dan ook zichzelf voorzien van erfafscheidingen mensen met een laag inkomen zullen dit veelal niet kunnen.

Nogmaals de mededeling om enkel en alleen zinvolle reacties te plaatsen waar ik wat aan heb. Dat gezeur en gejank hoef ik niet aan te horen want als ik dat wil dan kan ik wel naar de kindercrèche gaan.
Jij vindt dat de toekomstige buren gewoon mee moeten betalen. Dat kun jij dus wel vinden, maar als die buren vinden van niet, dan mag je het gewoon zelf betalen. Zo werkt het, niet anders.

Als jij zo graag die schutting wil, moet je dus niet in de sociale huurwoning maar in een vrije sector woning gaan wonen.

De gedachte, dat iemand profiteert van iets dat jij hebt betaald, is pas bekrompen en kinderachtig. Iedereen in Nederland profiteert wel van het één of ander, dat een ander weer niet krijgt. Jij krijgt huursubsidie. Ik niet. Ik betaal waarschijnlijk wel veel meer belasting dan jij. Mijn achterburen hebben kwijtschelding van de gemeentelijke heffingen, ik niet. Ik heb altijd zelf voor mijn kinderen gezorgd, anderen doen ze in de opvang en krijgen daar nog toeslagen voor ook.
Zo werkt het in Nederland. Dit omdat we vinden dat iedereen recht heeft op een bepaald inkomen, al vinden veel klagers op dit forum dat dat ook nog te weinig is. :wink:

En sommige dingen komen dus gewoon voor eigen rekening. Dingen als een schutting.

Waarom zet je de verwachtingen die je zelf hebt over die schutting niet gewoon even opzij. Wacht eerst eens het moment af dat je de sleutel van die woning krijgt. Ga dan eens overleggen met je buren. Die willen vast ook wel de een of andere afscheiding. Ga dan eens kijken wat er mogelijk is, in plaats van je er nu al druk over te maken.
Wie weet hebben die toekomstige buren wel een hovenier in de familie, waar je met korting terecht kan.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MisterWood schreef: Zover ik weet plaatst de woningbouw een privacy scherm van 1,80 meter op de erfafscheiding aan een kant van de muur. Ik blijf het vreemd vinden want bij de nieuwbouwwoningen boven de sociale huurgrens hebben ze wel de erfafscheidingen geplaatst.
Daar gaan die huurders dan ook (fors) voor betalen.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Dit is een openbaar forum, waar iedereen een bijdrage mag plaatsen zolang die binnen de hier geldende gedragsregels valt.

sjohie

Er zitten een aantal verschillen tussen vrije-sector en sociale huurwoningen, wat daar wel erbij zit, hoeft niet ook bij sociale woningen zo te zijn. Dat prijsverschil komt natuurlijk érgens vandaan. Je zit eigenlijk de spreekwoordelijke appels met peren te vergelijken. Maar goed, er schuilt wel een oplossing in, namelijk huren in de vrije sector. Dan zit er zo te lezen wel een schutting bij.

Nogmaals, de WVB dient een erfscheiding aan te geven, zodat jij weet welk deel van de tuin onder je huurcontract valt, dat is niet meer dan gezond verstand. Echter, ze kunnen dat invullen op een manier van hun keuze, zolang het maar helder en duurzaam is. Een paar paaltjes met staaldraad zijn dat bijvoorbeeld. Ik heb buren in de straat die hun voortuin zo hebben afgebakend. Een schutting is een stap verder/meer, en aan de huurder, al dan niet in samenspraak met de buren. Dat is hoe de WVB het ziet, en zonder een lange procedure (mogelijk tot aan een rechter) ga jij ze volgens mij niet dwingen om iets anders dan een erfscheiding te plaatsen.

Maar als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik de vraag daar neerleggen, of je belt even met het juridisch loket, waar een eerste telefonisch consult gratis is. Krijg je antwoord van professionals. :D

En dit is een openbaar forum, met individuele users, en ditto meningen, deal with it.

Gesloten