LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
mh73

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door mh73 »

Dat het complex is ben ik met je eens, ruud_a, ik ben daarom ook heel benieuwd naar het vervolg. Ik vind het een boeiende materie.

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door 16again »

En indien TS inkomensgegevens verstrekt aan de gemeente, dan kan dat opgevat worden als bevestiging dat de Duitse wet toch geldt.
Doet TS dat toch, dan zou ik daar nadrukkelijk bij vermelden dat TS hiertoe op grond van Nederlandse wet niet verplicht is, en dat dit niet opgevat kan worden als bevestiging dat de Duitse wet geldt.
Geef als reden voor verstrekken van gegevens op, dat dit een mogelijk snelle oplossing voor geschil is. Bij involdoende inkomen hoeft er ook volgens duits recht niets betaald te worden.

Restore
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2014 07:48

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door Restore »

Hi allen.

Ik heb 2 kinderen in Duitsland bij mijn ex.
De oudste is zojuist 18 geworden de jongste is 16.
Voor beide hebben we altijd alimentatie betaald, Dit loopt voor de jongste nog.

Ook wij hebben een brief gehad waarin wij worden gevraagd om een bijdrage te leveren aan de oudste 18 jaar omdat hij nog naar school gaat. (4 dagen werken en 1 dag school)
Nu ben ik niet te beroerd om wat mee te betalen, Maar de bijdrage die Duitsland aanhoudt zijn redelijk fors te noemen.(Düsseldorfer tabelle) Tevens is het Nederlandse stelsel compleet anders dan het Duitse stelsel.

Ik ben een Nederlander woonachtig in Nederland. Ma en de kinderen zijn Duits en woonachtig in Duitsland.
Uiteraard hebben we een Duitse advocaat in de arm genomen omdat ik uit deze spaghetti niet wijs wordt.
We zijn nog op zoek naar een Nederlandse advocaat welke hopelijk met de Duitse advocaat de zaak in goede banen kan leiden.

Ik snap dat men een zorg voor zijn/haar kinderen heeft alleen lijkt het inderdaad zo te zijn dat men in Duitsland nooit zelfstandig is/wordt.

Val ik nu onder het Duitse of Nederlandse recht systeem?
Waar vindt men een advocaat op gebied van Europees recht?
Is dit onderhoudt nog bij de belasting aftrekbaar?
Zo ja als kinderalimentatie of is dit partner alimentatie? gezien de 18+ status en dit betaald wordt aan de Duitse staat en niet aan de kinderen direct.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

@Restore

Misschien kan je via PB contact met TS zoeken.
Wie weet, hebben ze al een oplossing of zelf een advocaat voor Europees recht gevonden.
Zie hier:
https://forum.www.radartv.nl/memberlist ... le&u=55954

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef: In plaats van 3x dezelfde quote zie ik liever een quote uit Nederlandstalige Europese wet, die aangeeft dat ouders ook voor 45 jarige kinderen onderhoudsplichtig zijn.....
Europese wetten bestaan niet. Er bestaan slecht Europese richtlijnen die door de lidstaten in wetgeving worden omgezet. En niet alle EU richtlijnen worden in alle landen in wetten omgezet, en iedere lidstaat heeft nog eigen lokale wetgeving.

Gesloten