da's heel wat anders dan het verbieden van vuurwerk.een vuurwerkvrije zone
En ach... dat het een geregisseerde poll is nemen we maar voor lief.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
da's heel wat anders dan het verbieden van vuurwerk.een vuurwerkvrije zone
loop maar bij Cultuurpodium Boerderij in Zoetermeer binnen, ik ga daar vaak naar indoorconcerts.berndv schreef:jerwarm schreef:Helaas niet. Dit is mijn vakgebied, en je mag blij zijn als je vergunningstechnisch nog boven de 100 dB mag draaien. dB(a) dan wel te verstaan, dB(c) kan je de 120 nog wel eens aanraken, maar dat is geen norm als je het vertaalt naar het menselijk gehoor.berndv schreef:Een stevig concert haalt 120 dB en dan anderhalf/ twee uur lang.
110 DB maximaal bij grote evenementen en indoorconcerts aangegeven door DBindicators in de zaal. .
ik ben een muzikant.Dat is mooi, helaas ben ik de afgelopen 10 jaar bijna geen vergunning meer tegengekomen die dat nog aangeeft. Vergunningen worden nog altijd door gemeenten afgegeven die vaak totaal geen weet hebben van geluidsniveaus. Afgelopen zomer nog een evenement gedaan met een limiet van 85 dB(a) op 30 meter van de bühne. En in dezelfde gemeente nog een outdoor dance event met 95 dB(c) op 50 meter. Die laatste met een gemeenteambtenaar met een meetsetje bij zich. Hij voelde zich wel ongemakkelijk toen ik het geluidsniveau aanpaste naar zijn wensen en er opeens 2500 koppies achterom keken en ik naar hem wees
gezondheid schreef:De klappen van onweer vind ik niet irritant en vind ik zelfs gezellig. Verschil hierbij is dat onweer natuurlijk is en vuurwerk door mensenhanden is gemaakt.
Volgens Puma73 is het onzin, naar mijn idee is hij medisch consulent.Het vuurwerk in Nederland mag maximaal een geluid produceren van 156 decibel. Als je daar pal naast staat, is de kans op gehoorbeschadiging vrijwel 100 procent. Dat aantal decibellen overstijgt zelfs het geluid van een straaljager. Wie wordt blootgesteld aan 194 decibel, loopt overigens een gescheurd trommelvlies op.
gezondheid schreef:Daarin kan u wel gelijk hebben.
http://www.spitsnieuws.nl/binnenland/20 ... vend-feest
Vermeld:
Volgens Puma73 is het onzin, naar mijn idee is hij medisch consulent.Het vuurwerk in Nederland mag maximaal een geluid produceren van 156 decibel. Als je daar pal naast staat, is de kans op gehoorbeschadiging vrijwel 100 procent. Dat aantal decibellen overstijgt zelfs het geluid van een straaljager. Wie wordt blootgesteld aan 194 decibel, loopt overigens een gescheurd trommelvlies op.
gezondheid schreef:Face it; jij bent gewoon overgevoelig voor geluid, daar kan geen wet je mee gaan helpen.
Niet waar als ik zo hard geluid maak dat u hiervan doof wordt, en dan ga ik u vertellen dat u gevoelig bent voor geluid? Nonsens natuurlijk. Dus u bent wel voor een wet dat we 200km door een woonwijk mogen gaan rijden maar niemand doet dat vind u dat dus prima?
ze hebben het over je, ze weten zelfs wie je bent in dit artikel!!Vuurwerk hoort voor veel mensen bij oud en nieuw. Het afsteken van vuurwerk veroorzaakt wel milieuvervuiling: fijnstof in de lucht en zware metalen in de bodem en het water. Gelukkig zijn er manieren om de vervuiling van vuurwerk te beperken.
Het afsteken van vuurwerk vervuilt de lucht, vooral met fijnstof, waarop zware metalen meeliften. De eerste twee uur van het nieuwe jaar is de concentratie fijnstof wel 40 keer zo hoog als normaal. Het inademen ervan is schadelijk voor gezondheid, vooral voor mensen zoals gezondheid.
Ook zorgt vuurwerk voor bodem- en watervervuiling. Dat komt door het fijnstof dat neerdaalt en door onverbrande vuurwerkresten. Boosdoeners zijn de zware metalen in vuurwerk: barium, antimoon en strontium, die schadelijk zijn voor gezondheid. En koper, dat bij te hoge concentraties giftig is voor het waterleven.
Dat heeft niks met jouw bericht te maken. Dit is een maatschappelijke ontwikkeling die al een aantal jaren aan de gang is. Dat heeft niks met vuurwerk van 156 decibel te maken.gezondheid schreef:De krant van vrijdag 28 november van het AD geeft aan dat er steeds minder druimte voor afsteken van vuurwerk gaat komen en dit zich als een olievlek gaat uitbreiden. Het afsteken van vuurwerk komt steeds meer onderdruk te staan. De afsteektijden zijn ook al opgeschoven.
Je kunt ook bij ilent navragen hoe zij dan wel meten.gezondheid schreef:Elke lidstaat mag strengere normen aanhouden, Nederland heeft daar niet voor gekozen dus ook in Nederland mag het geluidsdrukniveau niet boven 120 dB uitkomen. Het vuurwerk wordt elk jaar door de Inspectie Leefomgeving en Transport steekproefsgewijs op onder andere het geluidsdrukniveau getest.
http://www.ilent.nl/Meerdere bronnen geven 156dB aan. Waar dat getal dan vandaan komt?
Goh, dit had ik 4 november al gezegd geloof ikgezondheid schreef: Sinds enige jaren is de Europese Norm (NEN EN 15947) dat het vuurwerk niet boven een geluidsdrukniveau van 120 dB uit mag komen. Elke lidstaat mag strengere normen aanhouden, Nederland heeft daar niet voor gekozen dus ook in Nederland mag het geluidsdrukniveau niet boven 120 dB uitkomen. Het vuurwerk wordt elk jaar door de Inspectie Leefomgeving en Transport steekproefsgewijs op onder andere het geluidsdrukniveau getest.
http://www.ilent.nl/