LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door toeslagen »

Julie4444 schreef:
toeslagen schreef:Onjuist, zolang je het pand niet hebt verlaten, is er geen staande houden en de politie komt er niet.
Uit betrouwbare bron van een winkelier, gaat deze buiten de deur staan, als iemand iets wil meenemen, zonder te betalen.
Klant nog binnen in de winkel, zegt ik wil het artikel nog afrekenen voor hij buiten komt.
En dan?
Uit mijn eigen 6 jaar ervaring blijkt dat jij onzin verkondigt. Of ze je jou vlak voor de uitgang of vlak erna tegenhouden maakt niet uit. Het resultaat is hetzelfde.
Wat jou ervaring is, doet er niet aan toe, want dit kan ik niet controleren.
De ervaring van mijn kennis in mijn ander bericht geschetst, is voor mij dan ook geloofwaardig.
De politie komt niet, als de klant het pand niet heeft verlaten, mits het artikel is verstopt.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door tijger1 »

@toeslagen

U zult bedoelen "tenzij", ipv mits.

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door alfatrion »

In het algemeen is het zo dat de politie niet alles kan doen. Daarvoor krijgen ze gewoon te weinig geld. Daarom vind ik het verhaal van toeslagen overtuigender. Dat wordt niet anders wanneer forumleden gaan roepen: "onzin, want ik vind iets anders".

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door toeslagen »

alfatrion schreef:In het algemeen is het zo dat de politie niet alles kan doen. Daarvoor krijgen ze gewoon te weinig geld. Daarom vind ik het verhaal van toeslagen overtuigender. Dat wordt niet anders wanneer forumleden gaan roepen: "onzin, want ik vind iets anders".

Het is zoals ik heb geschreven, mijn kennis heeft dit al vaker meegemaakt, en zou het niet uit zijn duim zuigen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door puma73 »

toeslagen schreef: Onjuist, zolang je het pand niet hebt verlaten, is er geen staande houden en de politie komt er niet.
Uit betrouwbare bron van een winkelier, gaat deze buiten de deur staan, als iemand iets wil meenemen, zonder te betalen.
Klant nog binnen in de winkel, zegt ik wil het artikel nog afrekenen voor hij buiten komt.
En dan?

Op het moment dat de klant de kassa is gepasseerd en in het bezit is van niet afgerekende producten kan dit worden aangemerkt als diefstal. Ongeacht het feit of hij in of buiten de winkel is.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door tijger1 »

Moet u eens bij de Hema rondlopen of V&D, met hier en daar kassa's. Daar zal men toch eerst naar buiten moeten lopen.

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door toeslagen »

puma73 schreef:
toeslagen schreef: Onjuist, zolang je het pand niet hebt verlaten, is er geen staande houden en de politie komt er niet.
Uit betrouwbare bron van een winkelier, gaat deze buiten de deur staan, als iemand iets wil meenemen, zonder te betalen.
Klant nog binnen in de winkel, zegt ik wil het artikel nog afrekenen voor hij buiten komt.
En dan?

Op het moment dat de klant de kassa is gepasseerd en in het bezit is van niet afgerekende producten kan dit worden aangemerkt als diefstal. Ongeacht het feit of hij in of buiten de winkel is.
Nog een keer, als je het pand hebt verlaten, zonder te betalen, is het diefstal.
In het pand mag /kan je nog altijd de keuze maken, om af te rekenen.

Dit is een van de voorbeelden uit de praktijk.
tijger1 schreef:Moet u eens bij de Hema rondlopen of V&D, met hier en daar kassa's. Daar zal men toch eerst naar buiten moeten lopen.
Laatst gewijzigd door toeslagen op 29 jul 2015 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

tijger1 schreef:Moet u eens bij de Hema rondlopen of V&D, met hier en daar kassa's. Daar zal men toch eerst naar buiten moeten lopen.
Het gaat hier over supermarkten, waar dat niet het geval is.
Ook in V&D en Hema kan je bij de uitgang (bij die poortjes bijvoorbeeld) worden aangehouden. Dat is gewoon nog binnen.

Maar goed, als je het niet gelooft moet je het eens opvallend bij een supermarkt proberen. Zorg dat ze je goed zien doorlopen met wat overduidelijk niet-betaalde artikelen en ga richting de uitgang. En stop voor de zekerheid maar wat flessen wijn in je jas ofzo. Kijk dan maar eens of ze je tegenhouden en de politie roepen.

Als je dat bij ons filiaal zou proberen kan ik je garanderen dat je met de politie mee mag.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ik voel mij daar eerlijk gezegd niet toegeroepen. Wat ik koop, betaal ik.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

tijger1 schreef:Ik voel mij daar eerlijk gezegd niet toegeroepen. Wat ik koop, betaal ik.
Dat kan ik alleen maar aanmoedigen. Punt blijft dat wat toeslagen beweert niet klopt. Puma heeft gelijk: als je voorbij de kassa's/betaalpalen bent en op weg naar de uitgang gaat zal het behandeld worden als een heterdaadje diefstal, als er artikelen zijn die niet zijn afgerekend, en afhankelijk van deze artikelen, de situatie, en de hoeveelheid, zal er aangifte gedaan worden of niet.

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door toeslagen »

Julie4444 schreef:
tijger1 schreef:Moet u eens bij de Hema rondlopen of V&D, met hier en daar kassa's. Daar zal men toch eerst naar buiten moeten lopen.
Het gaat hier over supermarkten, waar dat niet het geval is.
Ook in V&D en Hema kan je bij de uitgang (bij die poortjes bijvoorbeeld) worden aangehouden. Dat is gewoon nog binnen.

Maar goed, als je het niet gelooft moet je het eens opvallend bij een supermarkt proberen. Zorg dat ze je goed zien doorlopen met wat overduidelijk niet-betaalde artikelen en ga richting de uitgang. En stop voor de zekerheid maar wat flessen wijn in je jas ofzo. Kijk dan maar eens of ze je tegenhouden en de politie roepen.

Als je dat bij ons filiaal zou proberen kan ik je garanderen dat je met de politie mee mag.
Iets verstoppen is diefstal, daar gaat het niet over.
Dan mag je bij iedere winkel met de politie meegaan.
Ik heb het over het niet afrekenenen van een artikel voor ik het pand verlaat.
Ik zou dan ook graag in jou filiaal iets niet afrekenen voor ik het pand verlaat, dan mag jij de politie bellen.

Jou redenatie klopt niet, ook wil je het niet weten.
Als je beter kan slapen, mag je zelf van mij gelijk hebben.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Je zei zelf het volgende:
toeslagen schreef:De politie komt niet, als de klant het pand niet heeft verlaten, mits het artikel is verstopt.
En dat klopt gewoon niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door moederslink »

*
Laatst gewijzigd door moederslink op 29 jul 2015 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door toeslagen »

Julie4444 schreef:Je zei zelf het volgende:
toeslagen schreef:De politie komt niet, als de klant het pand niet heeft verlaten, mits het artikel is verstopt.
En dat klopt gewoon niet.
Laatste poging.
Ik denk toch, dat mijn kennis, die al jaren een zaak exploiteerde, geen sprookjes verteld.
Dat jij, daar geen genoegen mee kan nemen, maakt helemaal niets uit.
Dat je een 6 jarige ervaring hebt ook niet, want iemand die werkt, kan niet 24/7 op een forum schrijven.

Prettige avond

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door puma73 »

toeslagen schreef:
Julie4444 schreef:
tijger1 schreef:Moet u eens bij de Hema rondlopen of V&D, met hier en daar kassa's. Daar zal men toch eerst naar buiten moeten lopen.
Het gaat hier over supermarkten, waar dat niet het geval is.
Ook in V&D en Hema kan je bij de uitgang (bij die poortjes bijvoorbeeld) worden aangehouden. Dat is gewoon nog binnen.

Maar goed, als je het niet gelooft moet je het eens opvallend bij een supermarkt proberen. Zorg dat ze je goed zien doorlopen met wat overduidelijk niet-betaalde artikelen en ga richting de uitgang. En stop voor de zekerheid maar wat flessen wijn in je jas ofzo. Kijk dan maar eens of ze je tegenhouden en de politie roepen.

Als je dat bij ons filiaal zou proberen kan ik je garanderen dat je met de politie mee mag.
Iets verstoppen is diefstal, daar gaat het niet over.
Dan mag je bij iedere winkel met de politie meegaan.
Ik heb het over het niet afrekenenen van een artikel voor ik het pand verlaat.
Ik zou dan ook graag in jou filiaal iets niet afrekenen voor ik het pand verlaat, dan mag jij de politie bellen.

Jou redenatie klopt niet, ook wil je het niet weten.
Als je beter kan slapen, mag je zelf van mij gelijk hebben.
Het topic gaat over een scan bij de supermarkt, je kunt er van alles bijhalen. Op het moment dat je bij de supermarkt de kassa bent gepasseerd en je hebt niet betaalde artikelen in je bezit, is dat diefstal. Er is na de kassa niet meer de mogelijkheid om te betalen.

Moneyman
Berichten: 31169
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Waarom zou "het pand verlaten" bepalend zijn? Ik zou eerder zeggen dat het moment waarop je niets meer kunt veranderen aan hetgeen je af wilt rekenen bepalend is.
Dat vond het hof, in de zaak die ik eerder hebt aangehaald, ook.
Even om het verhaal van toeslagen te weerleggen.

Let wel, we hebben het hier over supermarkten, niet over een willekeurige andere winkel.

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door toeslagen »

Moneyman schreef:
alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Waarom zou "het pand verlaten" bepalend zijn? Ik zou eerder zeggen dat het moment waarop je niets meer kunt veranderen aan hetgeen je af wilt rekenen bepalend is.
Dat vond het hof, in de zaak die ik eerder hebt aangehaald, ook.
Even om het verhaal van toeslagen te weerleggen.

Let wel, we hebben het hier over supermarkten, niet over een willekeurige andere winkel.

Wat wil je graag weerleggen?
En wat is dan het verschil van winkels?
Hoezo kan ik na het passeren van da kassa als het jezelf opvalt, dat nog iets in het winkel wagentje ligt, dit nog bij de klantenservice afrekenen.
Verstopte artikelen uitgesloten.
Dat is de praktijk, niet de verzonnen verhalen, die hier aan bod komen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door ruud_a »

puma73 schreef:
Het topic gaat over een scan bij de supermarkt, je kunt er van alles bijhalen. Op het moment dat je bij de supermarkt de kassa bent gepasseerd en je hebt niet betaalde artikelen in je bezit, is dat diefstal. Er is na de kassa niet meer de mogelijkheid om te betalen.
U vindt dat dit diefstal is (en dat is uw goed recht), maar de rechter kan daar aan de hand van de situatie en de definitie van diefstal in de tekst van de wet heel anders over denken.
En uiteindelijk is het de rechter die bepaalt of het diefstal is.

Moneyman
Berichten: 31169
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door Moneyman »

@ Ruud: dat vind Puma niet alleen, dat vindt ook de rechter. Zie de al meermaals aangehaalde uitspraak.

@ toeslagen: je zegt dat de politie pas komt als men uit de winkel is en anders niet. Dat is pertinent onjuist - zie alleen al het emotionele verhaal in dit topic van een ervaringsdeskundige. Het verschil in type winkel is wel degelijk relevant: een open winkel met een kassa waar je naar toe moet, maar waarbij je ket je artikelen door de hele winkel kunt lopen, is een heel ander verhaal dan een supermarkt met zelfscanmogelijkheid. En laat dit topic nou net om dat laatste draaien...

haljamar
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 sep 2014 00:47

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door haljamar »

renewouters schreef:Hoezo is scannen levensgevaarlijk? Zo moeilijk is het toch niet om een product direct te scannen voordat je het in je mandje wilt gooien?
Veel mensen kunnen de verleiding niet weerstaan en scannen niet alles vooral mensen die hier pas wonen en anderen verslaafden. Bovendien slaat het bij de meeste mensen niet aan. Boodschappen doen is een leuk tijdverdrijf en als je aardig bent tegen de dames achter de kassa wie weet...spreek uit ervaring. En wat te denken over arbeidsplaatsen.

De automatisering wordt ons opgedrongen normale mensen vinden dat te ver gaan.
Zal wel ouderwets zijn :wink:

Gesloten