Je hebt gelijk dat consumenten voor de zorgverzekeringen jaarlijks worden geprikkeld om een andere keuze te maken. Maar dat speelt niet bij bijvoorbeeld de keuze voor een telecom-aanbieder of een energiebedrijf. Tóch steken mensen daar wel tijd in en laten zij zich daarbij wel door tussenpersonen helpen om te kijken of er een andere keuze kan worden gemaakt.Spotter schreef: Ik snap je punt maar het is appels met peren vergelijken. Ieder jaar in december komen er massaal reclame campagnes om de consument te verleiden om over te stappen.
Let op: je kan overstappen. Een hypotheek is geen zorgverzekering en geen GSM-abo die even wordt omgezet. Een hypotheek neem je voor vele jaren af en bindt de consument voor vele jaren. Ontbinden is vaak onmogelijk vanwege de boete.
Juist bij een langlopende overeenkomst zoals een hypotheek is het verstandig om regelmatig tussentijds je situatie te bekijken en tegen het licht te (laten) houden. Want regelmatig veranderen bijvoorbeeld ook de wettelijke en fiscale regels en in iemands leven kunnen ook veel dingen veranderen. En wellicht dat je ook extra geld hebt gebruikt of wilt gebruiken om in de hypotheek te steken, dan is het ook handig dat je goed over de gevolgen nadenkt. En om daar, als je er niet zelf uit komt of er de kennis niet voor hebt, iemand voor te vragen.
Maar dat zijn wel zaken waarbij je, als het wat dieper gaat, er wel voor zult moeten betalen. En daar zijn de meeste mensen allergisch voor. Die zijn gewend dat de adviezen "gratis" zijn, wat feitelijk betekent dat de tussenpersoon een stukje marge krijgt. Of dat nu bij je gsm abonnement is of de energie. Maar bij hypotheken is dat nu nét allemaal afgeschaft, juist om ervoor te zorgen dat je een 'objectief' en niet-sturend advies krijgt. De geldverstrekker kan je dan wel de gegevens aanleveren, maar je komt al gauw in het schemergebied tussen informeren en adviseren. Waarbij nogal strenge eisen gelden voor hoe adviezen mogen worden betaald.
In het verleden waren er zeker dubieuze adviseurs. Maar als je eerlijk bent, ook veel consumenten wilden vooral goedkoop en snel veel geld lenen. En wat er verder aan consequenties aan zaten was niet relevant.Spotter schreef: De geldverstrekker en mogelijk ook de tussenpersoon lijkt niet zoveel belang te hebben met consumenten die overstappen of aanpassingen willen.
Veel staat met het traject voorafgaand aan het afsluiten van de hypotheek. En zeker in het verleden deden tussenpersonen gedreven door commissie niet altijd hun werk even eerlijk.
De 'goede' adviseurs, die wel een goed, helder en eerlijk advies gaven, werden zo vaak ondergesneeuwd door de provisiejagers. Want waarom zou je als consument naar een goede adviseur gaan als die adviseur duurder was en als je er misschien ook per maand duurder uit was en ook nog minder kon lenen? Dat de bekende spreuk goedkoop is duurkoop daar vaak ook gold, daar komt men nu pas achter. Gelukkig dat die cowboys er nu niet meer zo zijn.