LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto in beslag genomen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Quark

Re: Auto in beslag genomen

Ongelezen bericht door Quark »

Rianne_1984 schreef:Hi allen,

Wij hebben inmiddels contact met de verkoper gehad - wel een particulier zoals ik eerder in mijn bericht aangaf maar hij handelt wel structureel in auto's. Heeft deze dus nooit zelf gereden en puur voor de verkoop gezocht. Hij draagt geen oplossing aan behalve ' zoek het maar uit met de RDW en stel die aansprakelijk' . Wij beraden ons nu dus op juridische stappen tegen de verkoper want zijn nog steeds van mening dat we daar moeten zijn en niet bij de RDW.

Heel graag hoor ik daarom van andere gedupeerden die wel al een advocaat hebben gesproken wat hun advies hierin is. Wij gaan het er in ieder geval ook niet bij laten zitten, al is het om het principe dat we hier keihard worden opgelicht!

Morgen gaan we ook maar eens de BOVAG bellen hoe ver die zijn.

Succes!
Rianne,

Heel goed dat je de verkoper aansprakelijk stelt, als hij structureel in auto's handelt en je kan dit aantonen is hij geen particulier.
Keihard opgelicht is waarschijnlijk gezegd in emotie, want het is niet gezegd dat deze verkoper op de hoogte was van de gebreken, dit zul je eerst moeten bewijzen.
Ik wens je succes met je zaak.

R2.0

Ongelezen bericht door R2.0 »

Geachte mede gedupeerden Let op je verzekering je auto kan als gedemonteerd te boek staan en dat is niet het geval omdat er misschien mogelijkheden zijn om de auto te herstellen en je auto is nu in geval van diefstal niet voor het volledige bedrag verzekerd maar alleen voor een sloop prijs en hoeveel dat is weet niemand te vertellen.

Quark

Ongelezen bericht door Quark »

ik zie het net op het journaal, ze zeggen dat de Bovag en de RDW bezig zijn om te kijken hoe ze de gedupeerden tegemoet kunnen komen.

Meisje4321

Ongelezen bericht door Meisje4321 »

Hoi allemaal,

Hier nog een gedupeerde. Ik heb mijn volkswagenpolo rechtstreeks bij de autohandelaar in Swalmen gekocht.
6 juni is mijn auto opgehaald voor onderzoek.
22 juli heb ik uitslag gekregen over mijn auto...

Het chassisnummer van mijn auto is beschadigd en daardoor ook onleesbaar. Dat betekent concreet dat ze de indentiteit van de auto niet kunnen vaststellen...
Mijn auto is verder helemaal in orde, er zijn geen onveilige lasnaden, er zitten geen gestolen onderdelen op, het chassis bestaat uit 1 geheel. De rest van de VIN nummers in mijn auto komen overeen.
Mijn kenteken en ten naamstelling zijn hierdoor vervallen omdat volgens de RDW mijn auto niet voldoet aan de wettelijke eisen.

Omdat het OM de autohandelaar niet vervolgd krijgen alle gedupeerden gewoon hun auto terug maar deze mag niet de weg op/in het zicht staan.
Het RDW heeft mij 2 keuzes gegeven of de auto door hun laten veilen of ik krijg de auto terug. Zij hebben een aantal schadeherstelbedrijven benaderd die op onze auto's mogen bieden. Als ik niet akkoord ga met het bod wat ze doen, kan ik de auto alsnog terugkrijgen.

Een andere optie is om een nieuw chassis onder mijn auto te laten zetten, maar dit kost natuurlijk klauwen vol met geld dat ik niet heb.. En de RDW gaf mij hier telefonisch de opmerking op dat het maar de vraag is of dan de auto nog goedegekeurd wordt?
Nog een andere optie is dat de RDW mij een nieuw nummer geeft, aangezien de rest van de auto in orde is.. Maar telefonisch hebben ze mij laten weten dat ze dit niet doen.

Ik heb de rechtsbijstand ingeschakeld maar deze heeft mij laten weten dat ze de zaak tegen de autohandelaar in Swalmen niet oppakken omdat het bedrijf niet bij de BOVAG was aangesloten en ook niet erkend was door bijvoorbeeld de erkende volkswagen dealer.
De zaak tegen de RDW gaan zij wel oppakken en hier moet ik nog iets van horen.

De onzekerheid maakt me helemaal gek en omdat het nog nooit zo is voorgekomen weet ook niemand echt wat te doen.
Ik heb al contact gehad met een advocaat en het is niet mogelijk om samen een zaak op te pakken en zo kostten te delen. Je kunt je wel samen pakken maar dan betaalt iedereen gewoon zijn deel aan de advocaat.
Ik heb met een aantal mensen contact die ook de auto rechtstreeks de auto hebben gekocht bij de autohandelaar in Swalmen en ik weet niet goed hoe we onze krachten kunnen bundelen.

Wie o wie heeft er meer informatie?

BootJ

Ongelezen bericht door BootJ »

Allen,
Mijn Vw polo valt ook in deze beschaamtelijke categorie.
Ik heb gekocht van een particulier voor een normale "marktplaats" prijs.. Niks aan het handje dus.
Auto grondig laten inspecteren en niets te bekennen.

Nu dus de auto herkeurd door een Auto MRI en de b-stijl is vervangen. Kenteken en ternaamsteling is vervallen. Ook op de Rdw site is het kenteken nu onvindbaar.
Ik heb 2 vragen:
-Wat kunnen we tegen de Rdw doen? (Rechtsbijstand heb ik niet voor dit onderdeel)

-aangezien ze m'n kenteken hebben ingenomen mag de auto niet geëxporteerd worden. Maar als de auto geen kenteken heeft, is het oom geen auto meer lijkt me..??
Toch kan hij niet geëxporteerd worden. (In oost Europa heeft men geen Rdw met rontgen, prima auto dus daar)

De instantie welke voor de RDW de veiling regelt snoept ook nog een deel weg van de luttele 20% die je geboden krijgt op je "hoop schroot"
Compensatie van uit de RDW om hun fout bij de goedkeuring te herstellen blijft hierin ver te zoeken..

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Dus je vind het niet erg dat de mensen in Oost Europa in onveilige auto's Rijden?

GC06259994
Contacteer:

Ongelezen bericht door GC06259994 »

Mijn auto is afgekeurd maar niet omdat deze onveilig is. Er is een stuk in gelast en dat wil de rdw niet. De rdw gaat nu wel met rontgen controleren. Maar dat kunnen ze beter gelijk doen als ze uit buitenland geimporteerd worden. Hadden wij nu geen ellende gehad. Ik vind dat een ieder minm dagwaarde moet krijgen.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

vandaag - 16/8 - artikeltje in de Telegraaf.
Zegt niet veel - maar er komt langzaam meer bekendheid:
http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binne ... t____.html

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

GC06259994 schreef:Mijn auto is afgekeurd maar niet omdat deze onveilig is. Er is een stuk in gelast en dat wil de rdw niet. De rdw gaat nu wel met rontgen controleren. Maar dat kunnen ze beter gelijk doen als ze uit buitenland geimporteerd worden. Hadden wij nu geen ellende gehad. Ik vind dat een ieder minm dagwaarde moet krijgen.

en wie zou die dagwaarde dan moeten betalen? Het RDW niet, die kijken alleen maar of jou voertuig voldoet aan de wettelijke eisen. En een handelaar al helemaal niet. Omdat hij een waardeloze auto koopt. Je zou hooguit de opgetelde waarde van de verkoopbare onderdelen kunnen krijgen

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

kokka schreef:en wie zou die dagwaarde dan moeten betalen? Het RDW niet, die kijken alleen maar of jou voertuig voldoet aan de wettelijke eisen. En een handelaar al helemaal niet. Omdat hij een waardeloze auto koopt. Je zou hooguit de opgetelde waarde van de verkoopbare onderdelen kunnen krijgen
Degene die bewust een 'illegaal' voertuig heeft verkocht / doen verkopen zou hiervoor aansprakelijk gesteld moeten worden.
De kans is echter klein dat gedupeerden daar ook maar een cent van zullen zien.

kokka

Precies..dus niet de rdw

Mark_M

Ongelezen bericht door Mark_M »

De garage waar ik de auto heb gekocht heeft mijn auto terug genomen en mij een korting van de dagwaarde op een andere auto gegeven. Ik ben hiermee akkoord gegaan en tot mijn spijt blijkt deze auto ook niet in orde te zijn. Probeerde deze week de auto bij een dealer in te ruilen en kreeg te horen dat ze mijn auto niet wilde inruilen. Reden is dat deze auto meer dan een maand een WOK status heeft gehad waardoor het zeer aannemelijk is dat deze auto ook total loss is geweest...

Helaas is de verkoper ook hier weer niet eerlijk geweest want volgens hem had de auto wel wat schade gehad maar was er alleen een nieuwe bumper en radiator op gekomen. Neem aan dat een auto dan geen WOK status krijgt...

Iemand suggesties wat ik hier nog mee kan?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wok = zware schade = tijdelijk ongeldig kenteken.

Pas na goed herstel en keuring krijg je die weer terug.
Dat betekend dat er is gekeken of het goed hersteld is en zonder WOK is dat loterij.

Een dealer kan meer zien maar andere kijken minder naar verleden.
Vergeet niet dat een auto eigenlijk een aantal losse blikken platen is die aan elkaar gelast worden en zo ook hersteld worden.
Niets mis mee als het goed gedaan is.

Het is zowel voor zware schade als voor het tegen gaan van omkatten van voertuigen.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

stofzuigertje schreef: Vergeet niet dat een auto eigenlijk een aantal losse blikken platen is die aan elkaar gelast worden en zo ook hersteld worden
Prachtig hoe jij een relatief ingewikkeld industrieel product simpel kan omschrijven, geniaal gewoon.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

stofzuigertje schreef:Wok = zware schade = tijdelijk ongeldig kenteken.

Pas na goed herstel en keuring krijg je die weer terug.
Dat betekend dat er is gekeken of het goed hersteld is en zonder WOK is dat loterij.

Een dealer kan meer zien maar andere kijken minder naar verleden.
Vergeet niet dat een auto eigenlijk een aantal losse blikken platen is die aan elkaar gelast worden en zo ook hersteld worden.

Het is zowel voor zware schade als voor het tegen gaan van omkatten van voertuigen.
niets geniaals aan mi...gewoon gezond verstand.
Als je dan gewoon compleet quote ipv iets uit verband te halen en met name het belangrijkste stukje ook meeneemt in de quote heeft stofzuigertje wel gelijk. Dat ""ingewikkelde"" stukje techniek is voor een goed opgeleid en werkend schadehersteller niet zo ingewikkeld namelijk, maar gewoon dagelijkse routine. Je moet alleen weten wanneer je op moet houden met repareren.

Mark_M

Dat klopt dat er niets mis mee hoeft te zijn indien het goed gerepareerd is, maar als je de auto nergens bij een dealer kunt inleveren omdat de auto die WOK status heeft gehad en ze dit gewoonweg niet vertrouwen heb je natuurlijk een ander probleem...

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... g-op-.aspx als het niet goed gerepareerd is komt de auto de weg niet meer op... RDW is de enige die dit controleert en auto voor gebruik weer vrijgeeft.
Wanneer een autobedrijf dingen niet vertrouwd daarin betekent dat ze niet goed op de hoogte zijn, mi... wellicht heeft dat wantrouwen er meer mee te maken dat je de auto zelf nog niet lang op naam hebt, en dat ze daar iets achter zoeken. Relatie met de WOK status ook al is die niet meer van toepassing is dan snel getrokken. Ook al is dat niet terecht. Al ben je zelf ook niet happy met de auto anders ging je hem zo snel niet weer verkopen. Zou er even wat langer mee door rijden.

Mark_M

vroem schreef:https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... g-op-.aspx als het niet goed gerepareerd is komt de auto de weg niet meer op... RDW is de enige die dit controleert en auto voor gebruik weer vrijgeeft.
Wanneer een autobedrijf dingen niet vertrouwd daarin betekent dat ze niet goed op de hoogte zijn, mi... wellicht heeft dat wantrouwen er meer mee te maken dat je de auto zelf nog niet lang op naam hebt, en dat ze daar iets achter zoeken. Relatie met de WOK status ook al is die niet meer van toepassing is dan snel getrokken. Ook al is dat niet terecht. Al ben je zelf ook niet happy met de auto anders ging je hem zo snel niet weer verkopen. Zou er even wat langer mee door rijden.

Is niet dat de auto helemaal niet bevalt maar heb deze gekocht met de intentie om hem een half jaar later weer weg te doen omdat het eigenlijk niet de auto is die ik normaal gesproken zou kopen. Als je normaal een full option auto koopt met een grote motor is het behelpen als je een instap auto met instap motor ervoor in de plaats krijgt. Heb deze auto gekocht omdat deze het jongste was / minste kilometers had gereden en er het beste uitzag. Alleen komen er nu dus weer andere problemen om de hoek kijken.

Jammer dat sommige handelaren mensen blijven bezeiken en dat daar toch steeds weer een aardig geldbedrag aan vast zit...

kokka

stofzuigertje schreef:Wok = zware schade = tijdelijk ongeldig kenteken.

je kan om veel verschillende redenen een WOK status krijgen, bijvoorbeeld de aanwezigheid van een radardetector of raamfolie die je niet ter plekke kan verwijderen, een uitlaat die veel te veel geluid produceerd.

een auto is veel meer als alleen maar een aantal losse blikken platen. die losse blikken platen zijn ook het probleem niet bij zware schade. blikschade is geen reden voor wok status. wel als het chassis beschadigd is. als de sterkte van de dragende delen niet meer gegarandeerd kan worden.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wok voor raamfolie?
Als je de ramen met lak laat spuiten is beter dan de plak folie.
Maar of daar Wok voor komt, ik weet dat niet.
Wel dat de Politie ter voorkoming omkatten en/of dubieuze reparaties, ben er zelf erg goed in moet ik eerlijk zeggen.....
ja, daarom is de wok melding en bij geen wok loop je bij een ex schade auto dus meer gevaar.

Maar mits goed hersteld moet het niets uitmaken of je verse van fabriek of door vakmensen Focwa keurmerk laat werken.
De betere plaatwerkers kunnen vaak nog veel doen, en gewoon een andere dealers vragen voor inruil.

Ik zou geen bezwaar tegen een Wok hebben, vooral als je een leuke prijs deze zou aanbieden, maar liever stuur ik je voor eerlijke goede prijs naar minder lastige dealer die wel deskundig is.
Als een dealer een eigen plaatwerk en spuiterij hebben dus meer als garage alleen zetten ze hem op de burg, en kijken ook naar de meestal voorste balken of die goed recht zijn en het laswerk wat wel zichtbaar is voor deskundige wat er waar is gedaan.

Gesloten