LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
crazyme

Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef: Ja, ongelijke gevallen moeten ongelijk behandeld worden. In de wet staat expliciet dat de vraag moet worden beantwoord op de consument bij het alternatieve recht te maken krijgt met ernstige overlast.
Dus verzint elke consument een zeer belangrijke reden....

Affin, we zijn inmiddels op pagina 5. Zonde van al het werk, we hadden echt zo met een copy paste actie dit onderwerp om zeep kunnen helpen. Maar zo gaat het ook.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:De letterlijke vraag van TS was "staat er nog een wet achter ons". Het antwoord daarop is ja, en dat is waar de reactie van Alfa overgaat. Zijn wetstoepassing is gewoon volledige correct - ook al is de dagelijkse praktijk anders.

In tegenstelling tot iemand als Ali Osram, die het vooral van hard schreeuwen moet hebben maar geen enkele relevante inhoudelijke onderbouwing geeft, doet Alfa dat wel. Dat zou best hoger gewaardeerd mogen worden.
Ik snap het ook niet. In plaats van met man en macht de wet verdraaien zijn er genoeg legitieme argumenten aan te voeren tegen een gang naar de rechtbank.
crazyme schreef:
alfatrion schreef:Ja, ongelijke gevallen moeten ongelijk behandeld worden. In de wet staat expliciet dat de vraag moet worden beantwoord op de consument bij het alternatieve recht te maken krijgt met ernstige overlast.
Dus verzint elke consument een zeer belangrijke reden....
De MediaMarkt is groot genoeg om een centaal een intern verhuursbedrijfje op te zetten. Verdienen ze er ook nog aan, mits de laptop later conform blijkt te zijn. En daarmee gaat de ernstige overlast weg.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn dochters op de middelbare school en het HBO hebben het ook wel eens een paar weken zonder laptop gedaan.
Op de middelbare school waren er leenlaptops en de oudste wist zich prima te redden met haar smartphone, het ouderwetse notities maken in een schrift en de hulp van klasgenoten. Terwijl ze een studie doet waarbij ze o.a apps en websites leren ontwerpen. De leerkrachten doen niet moeilijk, want het gebeurt nou eenmaal.
Dus die overlast valt wel mee.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

'Ernstige overlast' is dan ook subjectief.

Maar ik zie nog steeds niet in waarom MM er bij in moet schieten als een fictieve dochterlief haar laptop in de vernieling helpt, waarna de ouders zeer, zeer kwaad naar MM stappen, want het arme wicht 'kan er niks aan doen'. Ik zie ook helemaal niet in waarom MM een constructie 'moet' opstellen waarbij ze dit soort apparaten uitleent. Als iemand al niet voorzichtig met zijn eigen laptop om gaat, waarom zal die dan voorzichtig zijn met een geleend exemplaar?

Intussen zijn we inderdaad al op pagina 5, en we zullen er toch niet uit komen. Dat weet ik nu al. De standpunten zijn reeds vele jaren bekend. En die veranderen toch niet.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

hun eigen laptop met hun eigen info.
Daarom hebben bedrijven iets uitgevonden wat heet "Cloud computing" , vroeger heette dat een "backup" en is voor iedere consument bereikbaar. Als ik mijn werk of prive laptop verlies ben ik binnen een half uurtje weer aan de gang met mijn "Eigen data".

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
bprosman schreef:
Gelet op de gestelde ernstige overlast is vervanging m.i. mogelijk
Waarbij MM blijft zitten met een onverkoopbaar product, geen doos, software die geinstalleerd/geactiveerd is.
Het product kan gewoon worden verkocht, als zijnde refushed. MM kan daar niet meer de volledige prijs voor vragen, maar verkoopbaar is het wel. En dat is gewoon ondernemers risico.
Inderdaad. Andere grote spelers, zoals Cool Blue, doen dat ook. Het is een kwestie van willen, niet van kunnen.
witte angora schreef:Maar ik zie nog steeds niet in waarom MM er bij in moet schieten als een fictieve dochterlief haar laptop in de vernieling helpt, waarna de ouders zeer, zeer kwaad naar MM stappen, want het arme wicht 'kan er niks aan doen'. Ik zie ook helemaal niet in waarom MM een constructie 'moet' opstellen waarbij ze dit soort apparaten uitleent. Als iemand al niet voorzichtig met zijn eigen laptop om gaat, waarom zal die dan voorzichtig zijn met een geleend exemplaar?
Je neemt hierbij als vaststaand feit dat de oorzaak van de schade ligt in verwijtbaar handelen. Dat is nergens op gestoeld, tenzij je het ononderbouwde roepen van Ali als leidraad neemt.

ali-osram

Ongelezen bericht door ali-osram »

Ik snap het ook niet. In plaats van met man en macht de wet verdraaien zijn er genoeg legitieme argumenten aan te voeren tegen een gang naar de rechtbank.
Er is er maar 1 die alles in zijn eigen straatje probeert te draaien en precies leest wat je wil lezen terwijl diverse rechters de consument al vaak zat in het ongelijk hebben gesteld.
Inderdaad. Andere grote spelers, zoals Cool Blue, doen dat ook. Het is een kwestie van willen, niet van kunnen.
Ja tig topics al gezien ik krijg geen nieuw apparaat doos is al geopend, er is dus altijd 1 partij die erbij inschiet dat is de ondernemer.
Willen en kunnen kan maar daar hangt ook een prijskaartje aan en dat is net wat de consument niet wil betalen.
Je neemt hierbij als vaststaand feit dat de oorzaak van de schade ligt in verwijtbaar handelen. Dat is nergens op gestoeld, tenzij je het ononderbouwde roepen van Ali als leidraad neemt.
Bij laptop schermen en software matige problemen is het toch echt verwijtbaar handelen consument of je dat nu leuk vind of niet.
Een scherm gaat niet kapot met normaal gebruik.
Gisteren hier ook weer 1 via een school MM heeft laptop geleverd met windows 10 vriendje van klant heeft er windows 7 illegaal opgezet was mooier en handiger maar volgens pappa moest dat maar ff gratis opgelost worden MM wilde niks doen gek he, alle recovery files verwijderd los het maar gratis op dacht het niet.
Jij wilt niet weten hoe die vent tekeer is gegaan tegen MM en tegen de school.

bprosman

Als je apparaat bij CB binnen 14 dagen kapot gaat valt het daar onder de 14-dagen retourgarantie , en wordt het omgeruild. Die 14-dagen retourgarantie houdt in :
Als je product in originele staat, met verpakking en compleet bij ons binnenkomt, storten we het volledige aankoopbedrag terug op je rekening. We doen er alles aan om het binnen 3 werkdagen na ontvangst terug te storten. Soms lukt dit niet. Maar je kunt ervan uitgaan dat je uiterlijk 14 dagen na je retourmelding het geld terug hebt.
Anders volgt er gewoon een reparatietraject.

Moneyman

ali-osram schreef:
Bij laptop schermen en software matige problemen is het toch echt verwijtbaar handelen consument of je dat nu leuk vind of niet.
Gisteren hier ook weer 1 via een school MM heeft laptop geleverd met windows 10 vriendje van klant heeft er windows 7 illegaal opgezet was mooier en handiger maar volgens pappa moest dat maar ff gratis opgelost worden MM wilde niks doen gek he, alle recovery files verwijderd los het maar gratis op dacht het niet.
Je blijft de fout maken dat je algemeen verwijtbaar handelen toepast op iedere specifieke casus. Je zult in het overgrote deel van de gevallen wel gelijk hebben, dat neem ik voetstoots aan. Maar dat maakt niet dat dat dan ook in álle gevallen de absolute waarheid is.

Moneyman

bprosman schreef:
Als je apparaat bij CB binnen 14 dagen kapot gaat valt het daar onder de 14-dagen retourgarantie , en wordt het omgeruild. Die 14-dagen retourgarantie houdt in :
Als je product in originele staat, met verpakking en compleet bij ons binnenkomt, storten we het volledige aankoopbedrag terug op je rekening. We doen er alles aan om het binnen 3 werkdagen na ontvangst terug te storten. Soms lukt dit niet. Maar je kunt ervan uitgaan dat je uiterlijk 14 dagen na je retourmelding het geld terug hebt.
Anders volgt er gewoon een reparatietraject.
Mijn opmerking was er op gericht om aan te geven dat een vervangend product leveren geen probleem hoeft te zijn, ongeacht of dat tijdens het reparatietraject is of als gevolg van een retour genomen en vervolgens gerepareerd product. Ik weet uit eigen ervaring dat CoolBlue dat ruim drie maanden na aanschaf gewoon doet - uit eigener beweging nog wel. Maar goed, het gaat niet om CB, het gaat erom dat het een keuze is om dat wel of niet aan te bieden. Heeft alles te maken met klantgerichtheid. Maar dat is bij MM over het algemeen ver te zoeken.

bprosman

Heeft alles te maken met klantgerichtheid. Maar dat is bij MM over het algemeen ver te zoeken.
Dat heeft ook met de prijsstelling te maken, CB is niet de goedkoopste MM over het algemeen wel.

Moneyman

bprosman schreef:
Heeft alles te maken met klantgerichtheid. Maar dat is bij MM over het algemeen ver te zoeken.
Dat heeft ook met de prijsstelling te maken, CB is niet de goedkoopste.
Dat is waar. Maar MM evenmin ;)

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

moederslink schreef:
bprosman schreef:
Tip voor moederslink, een doos kun je vouwen :idea: (De kartonnen versie dan)
:lol:
en deze dan maar onder je bed schuiven in je studentenhol? :D
PS : Goeie zaak jullie witgoedhandelaar daar.
Ik denk overigens dat veel mensen dit misschien niet eens weten, dat je de doos moet bewaren , maar afijn daar hebben we RADAR voor :wink:

Nu heb ik tig links gelezen en ik lees echt nergens dat wettelijk verplicht is om de verpakking te bewaren. Wel zijn er enige opmerkingen waarbij wijs is om toch even te bewaren.

De periode voor omruilen of terugsturen nog niet is verstreken.

http://spotonorganizing.nl/dozen-bewaren-van-apparaten/

Zoals reeds is geschreven, je zal maar een 60" flatscreen hebben gekocht. Niet iedereen heeft een zolder oid om die dozen op te slaan.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik wil er nog even bij opmerken dat de schades aan de laptops van mijn meiden altijd 'verwijtbaar' was. De ene deed de laptop open aan één kant (kan maar één hand gebruiken) en toen ging het beeldscherm stuk. Daarna aangeleerd om het ding in het midden te openen, geen problemen meer gehad.

De oudste had geen idee hoe de laptop stuk gegaan was (was ook iets met het scherm) maar er bleek toch een kras en een deuk op te zitten, ook al vervoert ze hem in een stevige laptoptas. Misschien een keer iemand tegenaan gelopen in de metro? Op school tijdens het wisselen van de lessen in de verdrukking gekomen?

De laptops zijn verzekerd en elke keer € 50 eigen risico is balen, maar het is gewoon wachten op stuk gaan bij die leeftijdsgroep.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
ali-osram schreef:
Je blijft de fout maken dat je algemeen verwijtbaar handelen toepast op iedere specifieke casus. Je zult in het overgrote deel van de gevallen wel gelijk hebben, dat neem ik voetstoots aan. Maar dat maakt niet dat dat dan ook in álle gevallen de absolute waarheid is.
Ongetwijfeld zal een klant er een keertje echt niks aan kunnen doen. Maar als, zeg maar, in 90% van de gevallen de schade verwijtbaar is en in 10% van de gevallen niet. Vind jij dan nog steeds dat alle klanten dan maar het voordeel van de twijfel moeten krijgen, waarbij in 90% van de gevallen het bedrijf met een flinke schadepost blijft zitten?

Of is het redelijker dat die 10% even de uitslag van het onderzoek afwacht en intussen een andere oplossing bedenkt?

alfatrion

witte angora schreef:Of is het redelijker dat die 10% even de uitslag van het onderzoek afwacht en intussen een andere oplossing bedenkt?
Dat is onredelijk als dit ernstige overlast inhoudt.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 13 sep 2016 11:27, 2 keer totaal gewijzigd.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Ongetwijfeld zal een klant er een keertje echt niks aan kunnen doen. Maar als, zeg maar, in 90% van de gevallen de schade verwijtbaar is en in 10% van de gevallen niet. Vind jij dan nog steeds dat alle klanten dan maar het voordeel van de twijfel moeten krijgen, waarbij in 90% van de gevallen het bedrijf met een flinke schadepost blijft zitten?
Het meest eerlijk en objectief vind ik wel dat iedere casus individueel bekeken en afgehandeld dient te worden .
Ook al is in 9 vd 10 keer de klant misschien de schuldige , dat betekent niet dat er voetstoots aangenomen mag worden dat dit zeer waarschijnlijk -dus- maar altijd het geval is en vlg mij gaat het hier om .
Bovendien: nogmaals , het was sowieso geen issue daar bij die MM , ware het niet dat er helaas geen doos was... :wink:

alfatrion

Teunbosseman schreef:
moederslink schreef:(...)
Ik denk overigens dat veel mensen dit misschien niet eens weten, dat je de doos moet bewaren , maar afijn daar hebben we RADAR voor :wink:
Nu heb ik tig links gelezen en ik lees echt nergens dat wettelijk verplicht is om de verpakking te bewaren.
Dat is ook niet wettelijk verplicht. Je kunt zelfs een beroep op het herroepingsrecht doen als je de verpakking hebt weggegooid. (Al zou zo iets wel een hoop gedoe opleveren met als waarschijnlijke uitkomst dat je de waardevermindering moet vergoeden.)

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Er wordt nogal gemakkelijk gedaan over het ontbreken van de originele doos.

Wat denk je wat de waarde is van het product zonder doos ?

Zo'n product komt op de tafel met restanten. Minder dan 50% kun je er nog voor vangen. En dan moet je ook nog alle losse kabels en adapters er bij zien te houden. (Met een ducktape of zo?)

Wanneer het niet jouw kosten zijn is het zo gemakkelijk om daar over te oordelen.....

Gesloten