LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemakkelijk oplichten via Internet

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Paul Oostenveld

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Paul Oostenveld »

Ik heb ooit een advertentie geplaatst met een verwijzing naar een andere advertentie site. De betaling voor deze adv. meteen voldaan via rabobank internet bankieren. De advertentie werd door marktplaats meteen verwijderd vanwege de verwijzing naar een andere advertentie site. Het betaalde bedrag zou ik terug ontvangen. Na heel veel emailtjes aan marktplaat, en ruim een jaar verder zit ik nog op mijn geld te wachten. Betaald voor een advertentie die meteen is verwijderd, heel erg bedankt marktplaats.nl

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn pony heb ik van marktplaats vandaan ik weet mensen die gewoon geld gestort hebben voor een paard en er dan maar vanuit gaan dat dit dier per trailer op een afgesproken dag naar ze toe word gebracht, erg onbegrijpelijk. Doordat ik via marktplaats in contact kon komen met de verkoper kon ik langs gaan... dat dat ver rijden is wat doet dat er nou toe als je een aankoop wil gaan doen die aardig wat kost... doordat ik bij de verkoper langs kon kon ik zien of alles wel te vertrouwen was. Toen hebben we een afspraak gemaakt dat zij mijn pony zou brengen met de trailer naar mijn stal waar ik op het moment van aankomst de kosten betaald heb. mijn tip voor mensen is gebruik je gezonde verstand en betaal nooit maar dan ook nooit via rembours... ik werk bij een pakket bezorgings bedrijf en een rembours pakket mag nooit geopend worden om te controleren of de inhoud wel klopt... er moet eerst betaald worden en dan mag er pas gekeken worden.... daarna mag het pakket geweigerd worden, maar het geld geven wij dan niet terug... wij storten dit eerst naar de rekening van de verkoper en vervolgens moet u dit van hem terug gestort krijgen... wat dan dus waarschijnlijk nooit gebeurt

gast2004 [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door gast2004 [[email protected]] »

Hallo, Ik koop en verkoop ook al jaren via marktplaats en meestal ging dit zeer goed. Maar een tijd geleden heb ik dvd's gekocht van starwars, via marktplaats. De verkoper had een link naar onafhankelijke site meegstuurd waar meer informatie over de dvd's stond. Ik heb er 80 euro voor betaald en de dvd's zouden opgestuurd worden, toen ik ze kreeg bleken ze van zeer slechte kwaliteit te zijn en niet de versies die beloofd waren. Ook bleek 1 van de dvd's het niet te doen, ik mocht deze terugsturen (naar een postadres bij een bank) en zou dan vervanging krijgen. Ik heb nooit de vervanging gekregen, de man ging na meerder malen emailen allerlei rare voorstellen mailen wat ik moest doen om mijn betaalde dvd terug te krijgen. Later heeft hij zijn emailadres opgezegd en bleek ook plotseling de "onafhankelijke site" verdwenen te zijn. Deze man had een hele handel in het verkoop van allerlei dvd's op marktplaats en hij staat er nu nog steeds op. Het zou mij niet verbazen als meer mensen de dupe zijn geworden van deze man.

[[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door [[email protected]] »

Marktplaats.nl is toch gewoon een electronische versie van een krantje met advertenties?! Al die mensen die zeuren dat ze opgelicht (kunnen) worden moeten dan ook niet via papieren advertenties iets kopen. Ze doen ook niet alsof het veilig is om via hen te kopen (het gaat niet eens via hen). Erg zwak van Radar om Marktplaats aan te vallen met oneigelijke argumenten. Ook zielig van die figuren die dingen kopen die belachelijk goedkoop zijn (overduilijk nep of gestolen) en dan bedrogen blijken te worden. Haast eigen schuld dikke bult. Zal ze leren om te helen. N.B. Erg dom ook van Radar om te denken dat alleen Hotmail-adressen gemakkelijk aangemaakt kunnen worden. Er zijn legio mogelijkheden om (tijdelijke) adressen aan te maken.

glibber1 [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door glibber1 [[email protected]] »

Het heeft mij ontzettend gestoord dat deze mevrouw denkt dat in 2004 iedereen een comeputer heeft. Ik zou niet graag iedereen in nederland er een kado willen doen die er nog een aan wil schaffen,maar er geen geld voor heeft.

Victim [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Victim [[email protected]] »

Ik begrijp best de argumenten rondom hotmail, yahoo en andere anonieme adressen: Dezen worden eigenlijk altijd gebruikt door oplichtersbendes uit Tsjechie, Roemenie, Italie etc. Liefst met standplaats Londen of een andere grotere stad in Engeland. Dit valt ook te lezen op internetoplichting.nl Ik denk zelf, dat degenen die zich bedienen van een dergelijk emailadres beter een gewoon telefoonnummer bij de advertentie kunnen plaatsen (geen 06 dus, omdat ook dat een zekere argwaan kan oproepen) Als ik zelf op marktplaats rondkijk, houd ik me aan die regel en dat levert tot nu toe geen problemen op. Kocht ik laatst iets via internet, ik betaalde en kreeg niets geleverd. Gezien ik over telefoonnummers, adres en woonplaats beschikte stuurde ik er een incassobureau op af. Toen ik de man van dat bureau over internet begon te vertellen, werd ik onderbroken: "Marktplaats ?" vroeg ie........... Dat was dus niet het geval, maar wel een aanwijzing dat !

Slimneus

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Slimneus »

Ten eerste wil ik graag zeggen dat het me gisteren, tijdens de uitzending van Radar over dit onderwerp continue werd gesproken over 'iets bestellen bij marktplaats'... alsof t over de Otto, Neckermann of de Wehkamp gaat!! En dan dat die directeur van Marktplaats zich moet gaan zitten verdedigen, terwijl die mensen die 'opgelicht' zijn, zich OP LATEN LICHTEN! Je gaat toch niet van te voren iets betalen, als je t nog niet eens gezien hebt!!! Dat vragen de (bovengenoemde) postorder bedrijven nog niet eens van je! Ik vind het dus heel oneerlijk dat de beheerder van een site als marktplaats hier op wordt aangesproken, terwijl hij de mensen alleen de mogelijkheid biedt met hun spullen te adverteren. Als je reageert op een advertentie in de ViaVia bijvoorbeeld, ga je toch ook eerst bellen, vragen of je t mag komen bekijken etc etc.... Dit principe is helemaal hetzelfde, met als enige verschil dat bij de een de advertenties in een krantje staan, en bij de ander op een site... De afgelopen uitzending zou dus -volgens mij- met de bewering zijn, dat als mensen onderling (ver-)kopen via internet, de beheerder van de website verantwoordelijk is voor eventuele oplichting. Echter, wanneer mensen reageren op een adv. uit een krantje oid (waar oplichters oooook actief zijn) dan is t WEL hun eigen verantwoordelijkheid..... pffffff UNBELIEVABLE

Roxie

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Roxie »

Hallo allemaal, Ik koop niet graag op internet wegens de veiligheid.. Het komt ook erg vaak voor dat gestolen producten worden verkocht via de genoemde sites. Dit is dan een hulpmiddel. Mensen die bestolen zijn kunnen dan kijken of bv. hun fiets op de site staat. Groeten Roxie

wmasia
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 mei 2004 21:00

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door wmasia »

Door marktplaats zelf opgelicht kan ook... lees hier meer erover http://www.trosradar.nl/?url=forum/view ... hp?t=14788

siteserve
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2004 14:01

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door siteserve »

Wij hebben eens geprobeerd zo'n oplichter aan de tand te voelen. Afgezien van grappige emails over en weer, levert het eigenlijk niets op. Ontwijkende reacties als je probeert producten af te halen geven wel een indicatie dat je met oplichters te maken kan hebben. Tragisch is het te merken dat de politie niets doet als je niet 50 of meer aangiftes kan verzamelen! Zie: http://www.siteserve.nl/index.php?p=nie ... nLyYzc3Vmb

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

Kijk, je moet echt niet zo naief zijn om alvast te betalen voordat je de goederen hebt gekregen!!!!! Hallooooo, we leven in 2004, er zijn echt niet meer zoveel mensen wat je nog kan vertrouwen, erg genoeg!!!

janna [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door janna [[email protected]] »

Ik heb me gister ook geergerd aan het interview met de directeur van Marktplaats. Je kunt Marktplaats helemaal niet vergelijken met Ebay of Ricardo, maar toch deed ze dat continu. Verder vond ik het ook belachelijk dat ze zo lacherig deed over het geen-computer-hebben 'We leven toch in 2004??'. Nou, ik heb geen computer thuis, omdat mijn vriend en ik er allebei 1 hebben op ons werk en daar alles wel kunnen doen. Dan ga ik geen extra kosten maken door er thuis ook nog 1 neer te zetten, hebben we gewoon niet nodig. Verder verkoop en koop ik ook regelmatig op Marktplaats en dat is tot nu toe altijd nog goed gegaan. Zelfs met vooruit betalen en dan afwachten of je het artikel (voornamelijk kleding) opgestuurd krijgt. Dat is altijd nog vlekkeloos verlopen. Je moet er gewoon voor zorgen dat je een goed contact opbouwt met de verkoper en je voelt meestal wel aan of het goed zit of niet. Ik vraag ook meestal of ik het op kan komen halen. Niet dat ik dat wil, maar het gaat mij om de reactie die ik daar op krijg. Als ik het op kan komen halen en het adres heb gekregen, laat ik het alsnog opsturen. Dan weet je de verkoper in ieder geval te vinden. En verder vind ik Marktplaats gewoon een perfecte site waar juist de vrijheid van de koper en verkoper het goed maakt. Enige minpunt vind ik dat waarschuwingsberichten worden verwijderd, er zou wel een ruimte mogen komen voor dit soort zaken, zodat je vantevoren weet of je met een oplichter te maken hebt of niet.

nique

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door nique »

Even naar aanleiding van uw uitzending over Marktplaats..... Op zich heb ik er weinig slechte ervaringen opgedaan met kopen en verkopen. Ik heb meer problemen met de vakkundigheid van de 65 werknemers die elke advertentie 'zorgvuldig' bekijken. Ik krijg de indruk dat ze zich soms een beetje vervelen en advertenties onterecht verwijderen of herplaatsen, maar dan in een verkeerde rubriek. Als je hierover contact opneemt krijg je of geen antwoord, of wordt je afgescheept met een standaard antwoord mailtje. Zo word ik al geruime tijd lastig gevallen door iemand die via mijn advertenties sexsistische mailtjes stuurt. Overigens blijk ik niet de enige te zijn. Ik heb hierover 11 maal contact opgenomen met Marktplaats, het probleem uitgelegd, het e-mailadres van degene die mij lastig valt aan hen laten weten, maar Marktplaats onderneemt helemaal niets! En dat terwijl zij duidelijk aangeven dat je bij misbruik van je advertentiegegevens contcct met hen op moet nemen! Nee, ik heb mijn buik vol van Marktplaats...... En zeker nadat ik heb gelezen hoe hoog de winst is die zij in 2003 gemaakt hebben!!!! :!: :!: :!: :!:

Lisette vdb [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Lisette vdb [[email protected]] »

even naar aanleiding van de uitzending en de volgende opmerking van jullie op jullie site:
Volgens tellingen van de sites zelf heeft Marktplaats 1.1 miljoen advertenties op de site, Ebay 110.000 en Ricardo 20.000. Ebay en Ricardo zijn veilingsites en om op de site te bieden is een uitgebreide registratie verplicht. Alle handel vindt via de site plaats en een bod uitbrengen is bindend. Bij Marktplaats - een advertentiesite - geschiedt de handel buiten de site om, na het uitwisselen van e-mailadressen van koper en verkoper. Een bod is niet bindend.
Wij hebben via ebay een bod gedaan op een product, de verkoper weigert ineens echter het product te verkopen en dat terwijl een bod bindend is! een klacht bij ebay levert het volgende mailtje op: Best eBay-lid, Dank je voor je email aan eBay! Ofschoon men gewoonlijk naar ons verwijst als een "online veilingsite" is het belangrijk je te realiseren dat wij niet een traditioneel veilinghuis zijn. Onze site functioneert als een platform en wel één die eenieder in staat stelt vrijwel ieder object, op ieder moment en op verschillende wijzen aan te bieden, te kopen of verkopen met gebruikmaking van een soort veilingsysteem. Dit wordt gewoonlijk aangeduid als een "online veiling". Wij zijn echter NIET betrokken bij de daadwerkelijke transacties tussen kopers en verkopers. Om die reden kunnen wij dan ook geen enkele controle uitoefenen op de kwaliteit, de veiligheid of de legaliteit van de geadverteerde objecten, de juistheid van de aanbiedingen, de bevoegdheid van verkopers objecten te verkopen en de bevoegdheid van kopers objecten te kopen. Wij kunnen ook niet garanderen dat een koper of verkoper daadwerkelijk de transactie zal uitvoeren. Met vriendelijke groet, Bastiaan Ector eBay International AG Customer Support dus of ebay nou werkelijk is wat hij doet voorkomen??? het lijkt mij inderdaad die "schijnveiligheid" waar de marktplaatsdirecteur het over had.

Betty [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Betty [[email protected]] »

Ook ik heb slechte ervaringen met marktplaats, maar dan niet met verkopers c.q. kopers, maar met de mensen achter marktplaats! :evil: :evil: :evil: Aangezien marktplaats een broeinest is voor broodfokkers plaats ik advertenties om mensen te waarschuwen en ze attent te maken op het bestaan van de rasvereniging. Voor deze advertenties betaal ik keurig 6 euro. Nu is het mij al een paar keer gebeurd dat mijn advertentie werd verwijderd, soms na pas na enige weken, maar ook wel al na een paar uur. In totaal is dit ongeveer 4 a 5 keer gebeurd. Op mailtjes van mijn kant word meestal totaal niet gereageerd. Slecht 1 of 2 keer (van de 12 mailtjes) kreeg ik een nietszeggend antwoord dat in hun voorwaarden staat dat er geen waarschuwingsadvertenties geaccepteerd worden. Nou, ik heb de voorwaarden nagelezen, maar ik kan het nergens terug vinden. Op mijn antwoord op hun mailtje dat ik dan wel mijn 6 euro terugverwacht, werd helemaal niet meer gereageerd en evenmin op andere mailtjes. Pas toen ik eens een keer een vraag stelde over iets anders, kreeg ik een antwoord, maar toen ik vervolgens weer de vraag stelde hoe het zat met de door mij betaalde gelden (inmiddels was het al meer geworden) kreeg ik natuurlijk weer geen antwoord. Zij zeggen een advertentiewebsite te zijn, maar volgens mij zou ik dan ook mijn advertenties moeten kunnen plaatsen. Bij bijv. de telegraaf doen ze niet zo raar. Overigens worden er in mijn advertenties geen personen bij de naam genoemd. Ik heb absoluut geen vertrouwen in de mensen achter marktplaats. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

MAXIEM

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Ik heb absoluut geen vertrouwen in de mensen achter marktplaats. Dag Betty, Ik ben het helemaal met je eens Betty. Ook op de belangrijkste andere consumentensites zijn er zeer veel klachten over Marktplaats. En dat niet alleen over oplichterij maar ook over de organisatie zelf of zoals jij dat noemt 'de mensen achter marktplaats'. Als je het mij vraagt is Marktplaats een bijna malafide organisatie met een zeer slechte consumentenservice.

joanne [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door joanne [[email protected]] »

Ik ben opgelicht via marktplaats ging gelukkig maar om 27 euro Maar je kunt veel beter op de rommelmarkt iets kopen of in tweedehands zaken . Ik heb marktplaats gemaild en een advertetie geplaats op marktplaats contact gezocht werd er met een half uur weer afgehaald. Maar had toen al 5 berichtjes binnen van mensen die ook opgelicht waren. En het rekening nummer bewaar ik wie weet waar ik dat nog eens voor nodig heb.

hoi

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door hoi »

Hallo, Ik heb ook geadverteerd op Marktplaats.nl en dat ging zonder problemen. Ik heb echter wel met een aanbetaling betaald (waar de verkoper eerst niet zo blij mee was maar later weer wel). Marktplaats kan er ook niet veel aan doen om te kijken of het wel of niet veilig is, ze kunnen moeilijk naar iedereen toegaan die iets aanbied om te kijken of hij/zij het ook werkelijk heeft. Groeten, Marc

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben opgelicht via marktplaats ging gelukkig maar om 27 euro Maar je kunt veel beter op de rommelmarkt iets kopen of in tweedehands zaken . Ik heb marktplaats
Dat snap ik niet. Als jij op een rommelmarkt iets koopt zonder dat je het gezien hebt en de verkoper zegt: geef mij nu het geld, en morgen stuur ik het product op, dan kun je ook opgelicht worden. Of zeg je op een rommelmarkt: gelijk oversteken, ik nu het product en jij het geld. Doe dat dan ook op marktplaats!

g. koning [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door g. koning [[email protected]] »

De laatste uitzending ging over Marktplaats.nl. ik heb alleen maar prettige ervaringen met deze site. teven vond ik de reactie van de presentatrice: "anno 2004 heeft toch iedereen een computer in huis" niet terecht. Ze adviseerde om mensen met hotmail adres te weren. Maar ikzelf heb geen computer thuis, ik mail op mijn werk en elders. daardoor heb ik hotmail nodig. groet

Gesloten