Geip Suusje schreef:Vervolgens stap je over naar een ander, en dan kan je ook de overstapkosten bepalen. En als alles rond is eventueel verrekenen met KPN.
Aansluitkosten e.d. zijn niet te verhalen.
sylvesterb schreef:Vergelijkbaar met koop nu 2 producten van Unilever en krijgt de 3de gratis.
Dit is een voorbeeld van één overeenkomst.
sylvesterb schreef:Geip Suusje schreef:Als ik in Jeroen's schoenen stond zou ik vermoedelijk alles opzeggen, ongeacht of KPN het er mee eens is. Maar wel even schriftelijk toelichten, hou het bespreekbaar.
Dan zal KPN je voor het Mobiele abonnement een afkoopnota sturen voor de resterende termijnen.
Het sturen van afkoopnota sturen voor de restende termijn is naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar. Ontbinding (opzegging is tegen het einde van de termijn) heeft niet als gevolg dat de verplichtingen van bedrijf komen te vervallen en de klant alle facturen eerder moet betalen. Ofwel er kan niet ontbonden worden en dan moet je doorbetalen, ofwel er kan wel ontbonden worden en dan moet je in eens een deel betalen. Een partij heeft altijd de vrijheid om geen gebruik te maken van de verplichtingen van de andere partij.
sylvesterb schreef:Dit klopt volgens mij niet helemaal. In deze situatie zal KPN reageren op je dispuut. De volgende stap is het incassobureau en daarna een gerechtelijke procedure. Daarna is het aan de rechter, deze bepaald of de incasso kosten redelijk zijn en of ze betaald moeten worden. Enkel een dispuut maken over de factuur is niet voldoende.
Voor incassokosten geldt een redelijke dubbelheidstoets. Dit houdt in dat niet alleen de hoogte van de incassokosten redelijk moet zijn, maar ook dat het redelijk moet zijn om een incassobureau in te schakelen. In sommige situaties mag je geen incassobureau inschakelen, wel mag je dan naar de rechter. Het minnelijke traject is niet bedoelt om de kosten op te drijven.
sylvesterb schreef:Terug naar het issue, Je ziet dat hier de mening al erg verdeeld is maar over het algemeen is er meer onderbouwing dat het twee losse overeenkomsten zijn.
Ik heb daar geen onderbouwing voor gezien. Er zijn hier wel meer mensen die dat roepen, maar dat zegt niet zoveel. In de middeleeuwen riep 99,999% van de bevolking dat de aarde plat was. De 0,001%, die riepen dat de aarde rond was, hadden gelijk.
sylvesterb schreef:Dan krijgen we het punt of de overeenkomst van 2 jaar onredelijk bezwarend is, (...)
Waarom blijf je dit toch steeds verkeert verwoorden?
Arnoud legt hier het regiem rond algemene voorwaarden uit:
http://www.iusmentis.com/contracten/alg ... orwaarden/
En probeer ook eens kritische vragen te stellen en te beantwoorden.
sylvesterb schreef:Roepen dat een overeenkomst standaard opgezegd kan worden op basis van "Onredelijk Bezwarend" is geen reëel advies. Immers enkel de rechter kan beoordelen of dit het geval is en KPN zal je niet in het gelijk stellen enkel omdat je het roept.
Roepen dat je een koop op afstand kan herroepen is geen reëel advies. Immers, enkel de rechter kan beoordelen of dat kan.
Roepen dat je de aankoopprijs ook echt moet betalen is geen reëel advies. Immers, enkel de rechter kan beoordelen of dat kan.
Roepen dat... is geen reëel advies. Immers, enkel de rechter kan beoordelen of dat kan.
JohnTheBassist schreef:"omdat dat in de wet staat" moet zijn "omdat u die wet zo interpreteert".
Hieronder stelt sylversteb dat in een zaak de termijn van twee jaar onredelijk bezwarend is bevonden. Ik heb het deel dat hij onjuist weergeeft verwijderd.
sylvesterb schreef:Dan is zaaknummer: (...).
Hier oordeelt de rechtbank dat de overeenkomt van 2 jaar (...) onredelijk bezwarend is omdat (...). Hij veroordeeld de consument tot het betalen van 50% van de resterende termijn. Deze termijn is langer dan 1 jaar.
Aangezien de duur van twee jaar onredelijk bezwarend is komt het beding voor vernietiging in aanmerking.
Artikel 6:233 aanhef en onder a BW schreef:Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij.
Aangezien de duur van twee jaar onredelijk bezwarend is komt het voor vernietiging in aanmerking, wat we met terugwerkende kracht toepassen zodat het beding nooit onderdeel heeft uitgemaakt van de overeenkomst.
Artikel 3:53 lid 1 BW schreef:De vernietiging werkt terug tot het tijdstip waarop de rechtshandeling is verricht.
Geef gerust aan wat er niet klopt aan mijn "interpretatie".