Julie4444 schreef:Maar je hebt mijn vraag nog steeds niet beantwoord: waarom moet er een uitzondering gemaakt worden voor rokers wanneer de rest van ons geen excuus heeft om anderen directe schade toe te brengen en hen te limiteren in hun vrijheid?
Bot gezegd: Ik ben me van geen uitzondering bewust, m.i. is de regel namelijk dat in de buitenlucht roken is toegestaan. Tevens beschouw ik zwaar verdunde sigarettenrook niet als schadelijk en vind het topic een non-issue.
Evengoed wil je rokers beperken in hun vrijheid. In een klein land met 17 miljoen mensen zitten er nu eenmaal genoeg mensen in je omgeving waar je je aan kan ergeren.
Op sommige plaatsen in Nederland komen aandoeningen aan luchtwegen vaker voor , en ligt de levensverwachting lager. Denk aan omgeving Schiphol , Hoogovens , Botlek, en langs zeer drukke verkeerswegen. In de buurt van geitenfokkerijen zijn ruim 70 mensen aan Q-koorts gestorven. Rondom pluimvee bedrijven is het aantal longontstekingen groter ...etc
Genoeg echte problemen om aan te pakken, ipv geneuzel over de ligweide.
NB: De botte reactie zegt overigens niet dat ik niet met je meeleef, want door je aandoening zul je wel meer plekken hebben waar je wegblijft, waardoor je een soort isolement er voor niks bij krijgt. Helaas leven we niet in een ideale wereld.