StevieNL81 schreef: ↑09 okt 2019 22:29
U mag die kopie niet houden laat staan in een kluis bewaren maar moet die netjes bij check in gebruiken...
en teruggeven.
Typisch Nederlands gedacht. Je gaat weer voorbij aan het feit, dat zodra jij je paspoort afgeeft, er een kopie wordt gemaakt en i.h.a. lang wordt bewaard. Ik ben zelf veel te veel onderweg tussen Noordzee en Egeïsche Zee en dit is standaard praktijk, als er een registratieplicht is.
moederslink schreef: ↑09 okt 2019 22:30
Het is voor mij dus erg belangrijk om dat BSN af te schermen.
Prima. Als je terugleest, zou je moeten zien, dat ik over een afgeschermd BSN niets opmerk. Het valt pas op wanneer het leesbaar is. Toch dit: Kijk op de persoonspagina naar de onderste twee regels. Ook daar staat je BSN tussen, ongeveer rechtsonder.
alfatrion schreef: ↑09 okt 2019 23:05
Jij eist als gastheer dus dat jouw klanten een werkwijze volgen waarbij zij het risico van identiteitsfraude lopen omdat jij anders het gevoel hebt dat jouw klanten je niet vertrouwen en daar verbind je een wanprestatie als consequentie aan vast. Wat voor signaal denk je dat je hiermee afgeeft?
Zo'n omkering kan ook alleen van jou komen.

Wanprestatie in een vakantiehuis, je moet er maar op komen. We zijn geen CenterParcs / Roompot of zoiets.
Nijogeth schreef: ↑09 okt 2019 23:06
Maar als de politie komt voor controle en de verhuurder kan de juiste kopieën niet overleggen, dan zetten ze de huurder eruit. Of is dat niet het geval, Jablan?
Want wetgeving en realiteit is niet altijd hetzelfde. En dan kun je best een kopie van je ID afgeven met het BSN nummer door gestreept, maar laat de rest lekker leesbaar. Dan krijg je ook geen gezeik.
Nee. Zodra de gasten zijn aangemeld, worden ze ook met rust gelaten. Ze worden alleen eruit gezet als er sprake is van illegale verhuur of wanneer ze bij herhaling weigeren zich te legitimeren en daardoor niet zijn aangemeld.
alfatrion schreef: ↑09 okt 2019 23:18
TS wil een gave kopie hebben waarbij de pasfoto en BSN niet zijn doorgestreept en waarbij geen watermerk is toegepast, met andere woorden een kopie zonder maatregelen tegen identiteitsfraude.
Waar staat dat ik een leesbaar BSN wil? Ik zie al jaren kopieën met een doorgehaald BSN langskomen. So what? Als mensen dat nodig vinden, doen ze dat. Het gaat mij om de mode van dit jaar om praktisch alles onleesbaar te maken en zo een fatsoenlijke legitimatie/registratie onmogelijk te maken. En zelfs al vertel je de gasten, dat ze niet verzekerd zijn daardoor, valt het muntje nog niet... Ja, pas wanneer het misgaat, dan worden ze wakker. Goh, de eigenaren hadden toch gelijk. Maar dan is het te laat en hebben wij onze handen er allang vanaf getrokken.
Erthanax schreef: ↑09 okt 2019 23:19
Dit is, het spijt me te moeten zeggen, een oplichtersargument. Vooruit en contant de stucadoor moeten betalen, maar geen kwitantie willen geven "vertrouw je me soms niet". En dan ervandoor zonder ooit terug te komen.
Ehm ... Gasten reageren tussen boeking en aankomst nergens op, komen aan, frustreren met hun zwarte balken kopie de registratie, maken forse schade, vertrekken zonder een stom woord en als je er dan achteraan gaat, hebben ze ook een vals adres opgegeven, kunnen we via kenteken en bankrekening nog de correcte gegevens achterhalen. Natuurlijk ben ik dan de oplichter ...
Jij kan nog zo netjes zijn, maar met dit slag gasten moeten wij ook rekening houden. Dus hoe meer jij afschermt, hoe beter jij in de gaten wordt gehouden tijdens je verblijf, omdat je gedrag en houding dit afroept.
tttlocke schreef: ↑10 okt 2019 01:16
Is dat dan geen probleem, dat u van sommige gasten wel een kopietje heeft, en van andere gasten niet? Welk doel dient die administratie dan, als zij per definitie niet compleet is?
Nee, dat is geen probleem. De administratie is heel makkelijk: meenemen naar het kantoor van de belastingdienst en samen met de ambtenaar de aangifte en aanslag opstellen. Dan hebben alles in dezelfde ronde gehad en de ambtenaar kan gelijk aanvinken dat wij verder niet gecontroleerd hoeven te worden, omdat we alles op orde hebben.
Goed, afgezien van een hoop commentaar op onze aanpak, heeft niemand hier een goede verklaring voor het overdadig afschermen van de gegevens en blijkbaar ook geen problemen met het overhandigen van een paspoort om dan er een kopie van te laten maken. Heerlijk dubbel.