Dat was in het begin, later ging het hier over.
In dit geval gaat het om een aankoop bij BCC op 18-06-2019 van een Samsung GalaxyS10 ter waarde van 849,00 euro,
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Dit was de openingspost.Asslecht schreef: ↑08 nov 2019 15:02(...)
Er is voor 900 euro een bestelling gedaan via Wehkamp bij BCC.
Men heeft een kredietaanvraag gedaan en ik krijg nu post om de maandelijkse betalingen te voldoen.
Ik heb hier niets besteld (betreft een Samsung tv ).
(...)
Ook het bedrijf dat de tv ergens geleverd heeft, liet bij ontvangst niet tekenen o.i.d.
(...)
Nee, niet vreemd. Het is altijd al een telefoon geweest.moederslink schreef: ↑10 nov 2019 20:35Ja ik zie het om 1634u antwoord van de klantenservice : een telefoon van € 849 ...vreemd
U had al schade door die hack, toch?Asslecht schreef: ↑10 nov 2019 20:39Nog een kleine aanvulling: de ING QRcode hack heeft op exact dezelfde datum plaatsgevonden als die kredietaanvraag. 18 juni 2019.
Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat iDin zó lek is, dat men met - naar ik aanneem - met die gehackte QRcode ook een krediet heeft kunnen regelen, om zo een product te kunnen aanschaffen.
In de bijdrage van 8 nov 16:34 deelt TS de tekst van een e-mail van Wehkamp. Daarin wordt het product in kwestie genoemd. Uit die productnaam werd terecht (nota bene door komkommertijd ) geconcludeerd dat het een telefoon betrof en geen TV.moederslink schreef: ↑10 nov 2019 20:47Ik zie het niet, niet waar de tv is veranderd in een telefoon en in een ander bedrag.
Ik kijk er wellicht overheen...
Eindelijk ertoe gekomen om dit te kunnen doen, idd 18 juni 2019 - 11:04. Verder geen bijzonderheden.Bob Schurkjens schreef: ↑09 nov 2019 01:38U kunt dat inzien door in te loggen met uw ING gebruikersnaam en wachtwoord op
https://mijn.ing.nl/login/?eai=true&Tar ... 2Foverview
Vervolgens wordt gevraagd om met uw ING app in te loggen. Na inloggen met de app en bevestiging kunt u terug naar de website.
Onderaan uw persoonlijke overzicht krijgt u dan al uw Idin transacties van de afgelopen 13 maanden te zien. Wehkamp Finance (WFinance) moet er bij staan.
Inderdaad, ik had schade. Men schreef/reserveerde (Spanje) in 5 min. 5x 5oo,- (af). ING heeft na druk van o.a. Radar toegegeven dat hun ICT structuur/beveiliging niet op het niveau van andere banken lag. Te gemakkelijk om misbruik te maken van. Godzijdank heeft men op korte termijn deze schade aan ieder slachtoffer uitgekeerd. Ik heb nog nooit een krediet aangevraagd. Het tijdstip rond 11:00 komt volledig overeen met het tijdstip van communicatie en handelen met deze persoon of groep personen.tttlocke schreef: ↑10 nov 2019 20:48U had al schade door die hack, toch?Asslecht schreef: ↑10 nov 2019 20:39Nog een kleine aanvulling: de ING QRcode hack heeft op exact dezelfde datum plaatsgevonden als die kredietaanvraag. 18 juni 2019.
Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat iDin zó lek is, dat men met - naar ik aanneem - met die gehackte QRcode ook een krediet heeft kunnen regelen, om zo een product te kunnen aanschaffen.
Waaruit bestond die schade?
ING heeft u daarvoor gecompenseerd. Waarom deed men dat? En deed men dat voor het volledige bedrag van de schade zoals toen bekend?
Volgens uw BKR-registratie is een ander krediet bij ING beëindigd per diezelfde datum. Kan dat wellicht verklaard worden uit het feit dat die beëindiging het gevolg is van maatregelen door uzelf en/of ING, genomen naar aanleiding van de 'QR-hack'? Weet u inmiddels hoe dat zit?
U had wél een krediet volgens uw BKR-registratie. Waarschijnlijk ooit begonnen als de mogelijkheid om 'rood' te staan op uw betaalrekening. Dat is dus beëindigd met als einddatum die bewuste 18 juni 2019.Asslecht schreef: ↑10 nov 2019 21:00....
Inderdaad, ik had schade. Men schreef/reserveerde (Spanje) in 5 min. 5x 5oo,- (af). ING heeft na druk van o.a. Radar toegegeven dat hun ICT structuur/beveiliging niet op het niveau van andere banken lag. Te gemakkelijk om misbruik te maken van. Godzijdank heeft men op korte termijn deze schade aan ieder slachtoffer uitgekeerd. Ik heb nog nooit een krediet aangevraagd. Het tijdstip rond 11:00 komt volledig overeen met het tijdstip van communicatie en handelen met deze persoon of groep personen.
Is dat niet op een gegeven moment standaard gemeld als men een rekening met rood staan had? Ik meen me zoiets te herinneren.tttlocke schreef: ↑10 nov 2019 21:08U had wél een krediet volgens uw BKR-registratie. Waarschijnlijk ooit begonnen als de mogelijkheid om 'rood' te staan op uw betaalrekening. Dat is dus beëindigd met als einddatum die bewuste 18 juni 2019.Asslecht schreef: ↑10 nov 2019 21:00....
Inderdaad, ik had schade. Men schreef/reserveerde (Spanje) in 5 min. 5x 5oo,- (af). ING heeft na druk van o.a. Radar toegegeven dat hun ICT structuur/beveiliging niet op het niveau van andere banken lag. Te gemakkelijk om misbruik te maken van. Godzijdank heeft men op korte termijn deze schade aan ieder slachtoffer uitgekeerd. Ik heb nog nooit een krediet aangevraagd. Het tijdstip rond 11:00 komt volledig overeen met het tijdstip van communicatie en handelen met deze persoon of groep personen.
Dat product 'rood mogen staan' is door ING enige tijd geleden gewijzigd in een soort doorlopend krediet meen ik. Dat zou de registratie kunnen verklaren. Het vroegste jaartal dat daarin genoemd wordt is 2000. Dus dat zal best kloppen. De verklaring van de beëindiging moet u, gezien de datum, waarschijnlijk zoeken bij de QR-fraudezaak.
Door die frauduleuze QR had men al uw originele en correcte gegevens, waardoor men simpel een bestelling kon plaatsen bij Wehkamp en daarvoor een krediet kon regelen.Asslecht schreef: ↑10 nov 2019 20:39Nog een kleine aanvulling: de ING QRcode hack heeft op exact dezelfde datum plaatsgevonden als die kredietaanvraag. 18 juni 2019.
Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat iDin zó lek is, dat men met - naar ik aanneem - met die gehackte QRcode ook een krediet heeft kunnen regelen, om zo een product te kunnen aanschaffen.
Voor iDin wellicht voldoende gegevens om te frauderen. Hoe twijfelachtig, deze techniek. Maar zoals altijd lopen we als maatschappij achter de feiten aan, klein of groot.Lady1234 schreef: ↑10 nov 2019 21:42Door die frauduleuze QR had men al uw originele en correcte gegevens, waardoor men simpel een bestelling kon plaatsen bij Wehkamp en daarvoor een krediet kon regelen.Asslecht schreef: ↑10 nov 2019 20:39Nog een kleine aanvulling: de ING QRcode hack heeft op exact dezelfde datum plaatsgevonden als die kredietaanvraag. 18 juni 2019.
Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat iDin zó lek is, dat men met - naar ik aanneem - met die gehackte QRcode ook een krediet heeft kunnen regelen, om zo een product te kunnen aanschaffen.
Ik vraag me af wanneer u erachter kwam dat u bestolen was.
Er zijn verschillen tussen de banken. Bij Rabobank staat iDIN standaard aan:Bob Schurkjens schreef: ↑11 nov 2019 00:43Nou, ik hoop van harte voor u dat dit goed afloopt. Verder best wel gek dat Idin gebruikt kan worden zónder dat Idin eerst moet worden geactiveerd door de rekeninghouder.
Je kan dus slachtoffer worden van Idin-fraude zonder dat je ooit akkoord bent gegaan met het gebruik er van.
Bij ABN AMRO is het omgekeerd: je moet het 'eenmalig aanzetten' . Ik heb dat gecontroleerd. Ik heb het nooit aangezet en het staat inderdaad uit. Voordat je het aan kunt zetten, moet je een vinkje plaatsen dat je akkoord gaat met de voorwaarden.Rabobank schreef:Bij de Rabobank staat iDIN standaard aan voor klanten van zestien jaar en ouder. Je hoeft iDIN dus niet aan te vragen of aan te zetten. .... Wil je iDIN uitzetten, zodat je iDIN niet meer kunt gebruiken? Log in op online bankieren om iDIN te blokkeren.
Als ik dit lees, concludeer ik dat het standaard aan staat.
Gebruik je als particuliere klant Mijn ING of de Mobiel Bankieren App en zie je het iDIN-logo op een website? Dan is iDIN direct te gebruiken.