Pagina 5 van 6

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 18:42
door Lady1234
Nijogeth schreef:
10 nov 2019 18:35
Maar het leuke is, het gaat niet over een telefoon, maar een televisie.
Dat was in het begin, later ging het hier over.


In dit geval gaat het om een aankoop bij BCC op 18-06-2019 van een Samsung GalaxyS10 ter waarde van 849,00 euro,

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 20:14
door moederslink
Juist...het gáát niet eens over een telefoon , maar over een TV 🙃.

Ik weet niet hoe ze het allemaal bedenken en uitvoeren , deze oplichters...
Ik weet wel dat je nergens meer over verbaasd kunt zijn, er is kennelijk veel mogelijk door gehaaide criminelen.
Veel meer dan een ' normaal ' mens misschien kan weten.

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 20:17
door moederslink
Asslecht schreef:
08 nov 2019 15:02
(...)
Er is voor 900 euro een bestelling gedaan via Wehkamp bij BCC.
Men heeft een kredietaanvraag gedaan en ik krijg nu post om de maandelijkse betalingen te voldoen.
Ik heb hier niets besteld (betreft een Samsung tv ).
(...)
Ook het bedrijf dat de tv ergens geleverd heeft, liet bij ontvangst niet tekenen o.i.d.
(...)
Dit was de openingspost.

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 20:27
door Lady1234
Maar op 8-11-2019 16.28 uur is het een mobiel geworden.

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 20:35
door moederslink
Ja ik zie het om 1634u antwoord van de klantenservice : een telefoon van € 849 ...vreemd :roll:

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 20:39
door Asslecht
Nog een kleine aanvulling: de ING QRcode hack heeft op exact dezelfde datum plaatsgevonden als die kredietaanvraag. 18 juni 2019.
Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat iDin zó lek is, dat men met - naar ik aanneem - met die gehackte QRcode ook een krediet heeft kunnen regelen, om zo een product te kunnen aanschaffen.

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 20:43
door tttlocke
moederslink schreef:
10 nov 2019 20:35
Ja ik zie het om 1634u antwoord van de klantenservice : een telefoon van € 849 ...vreemd :roll:
Nee, niet vreemd. Het is altijd al een telefoon geweest.
Foutje van TS die de combinatie van 'Samsung' en 'Wehkamp/BCC' kennelijk associeerde met een TV.

(Telefoon ligt ook meer voor de hand vanuit het oplichtersperspectief bekeken).

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 20:47
door moederslink
Ik zie het niet, niet waar de tv is veranderd in een telefoon en in een ander bedrag.
Ik kijk er wellicht overheen...🙄

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 20:48
door tttlocke
Asslecht schreef:
10 nov 2019 20:39
Nog een kleine aanvulling: de ING QRcode hack heeft op exact dezelfde datum plaatsgevonden als die kredietaanvraag. 18 juni 2019.
Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat iDin zó lek is, dat men met - naar ik aanneem - met die gehackte QRcode ook een krediet heeft kunnen regelen, om zo een product te kunnen aanschaffen.
U had al schade door die hack, toch?
Waaruit bestond die schade?
ING heeft u daarvoor gecompenseerd. Waarom deed men dat? En deed men dat voor het volledige bedrag van de schade zoals toen bekend?
Volgens uw BKR-registratie is een ander krediet bij ING beëindigd per diezelfde datum. Kan dat wellicht verklaard worden uit het feit dat die beëindiging het gevolg is van maatregelen door uzelf en/of ING, genomen naar aanleiding van de 'QR-hack'? Weet u inmiddels hoe dat zit?

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 20:51
door tttlocke
moederslink schreef:
10 nov 2019 20:47
Ik zie het niet, niet waar de tv is veranderd in een telefoon en in een ander bedrag.
Ik kijk er wellicht overheen...🙄
In de bijdrage van 8 nov 16:34 deelt TS de tekst van een e-mail van Wehkamp. Daarin wordt het product in kwestie genoemd. Uit die productnaam werd terecht (nota bene door komkommertijd :mrgreen: ) geconcludeerd dat het een telefoon betrof en geen TV.
Het was dus een telefoon, terwijl TS eerst dacht dat het om een TV ging. Er is niks veranderd.

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 20:55
door Asslecht
Bob Schurkjens schreef:
09 nov 2019 01:38
U kunt dat inzien door in te loggen met uw ING gebruikersnaam en wachtwoord op
https://mijn.ing.nl/login/?eai=true&Tar ... 2Foverview

Vervolgens wordt gevraagd om met uw ING app in te loggen. Na inloggen met de app en bevestiging kunt u terug naar de website.

Onderaan uw persoonlijke overzicht krijgt u dan al uw Idin transacties van de afgelopen 13 maanden te zien. Wehkamp Finance (WFinance) moet er bij staan.
Eindelijk ertoe gekomen om dit te kunnen doen, idd 18 juni 2019 - 11:04. Verder geen bijzonderheden.

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 21:00
door Asslecht
tttlocke schreef:
10 nov 2019 20:48
Asslecht schreef:
10 nov 2019 20:39
Nog een kleine aanvulling: de ING QRcode hack heeft op exact dezelfde datum plaatsgevonden als die kredietaanvraag. 18 juni 2019.
Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat iDin zó lek is, dat men met - naar ik aanneem - met die gehackte QRcode ook een krediet heeft kunnen regelen, om zo een product te kunnen aanschaffen.
U had al schade door die hack, toch?
Waaruit bestond die schade?
ING heeft u daarvoor gecompenseerd. Waarom deed men dat? En deed men dat voor het volledige bedrag van de schade zoals toen bekend?
Volgens uw BKR-registratie is een ander krediet bij ING beëindigd per diezelfde datum. Kan dat wellicht verklaard worden uit het feit dat die beëindiging het gevolg is van maatregelen door uzelf en/of ING, genomen naar aanleiding van de 'QR-hack'? Weet u inmiddels hoe dat zit?
Inderdaad, ik had schade. Men schreef/reserveerde (Spanje) in 5 min. 5x 5oo,- (af). ING heeft na druk van o.a. Radar toegegeven dat hun ICT structuur/beveiliging niet op het niveau van andere banken lag. Te gemakkelijk om misbruik te maken van. Godzijdank heeft men op korte termijn deze schade aan ieder slachtoffer uitgekeerd. Ik heb nog nooit een krediet aangevraagd. Het tijdstip rond 11:00 komt volledig overeen met het tijdstip van communicatie en handelen met deze persoon of groep personen.

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 21:08
door tttlocke
Asslecht schreef:
10 nov 2019 21:00
....
Inderdaad, ik had schade. Men schreef/reserveerde (Spanje) in 5 min. 5x 5oo,- (af). ING heeft na druk van o.a. Radar toegegeven dat hun ICT structuur/beveiliging niet op het niveau van andere banken lag. Te gemakkelijk om misbruik te maken van. Godzijdank heeft men op korte termijn deze schade aan ieder slachtoffer uitgekeerd. Ik heb nog nooit een krediet aangevraagd. Het tijdstip rond 11:00 komt volledig overeen met het tijdstip van communicatie en handelen met deze persoon of groep personen.
U had wél een krediet volgens uw BKR-registratie. Waarschijnlijk ooit begonnen als de mogelijkheid om 'rood' te staan op uw betaalrekening. Dat is dus beëindigd met als einddatum die bewuste 18 juni 2019.

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 21:25
door Asslecht
tttlocke schreef:
10 nov 2019 21:08
Asslecht schreef:
10 nov 2019 21:00
....
Inderdaad, ik had schade. Men schreef/reserveerde (Spanje) in 5 min. 5x 5oo,- (af). ING heeft na druk van o.a. Radar toegegeven dat hun ICT structuur/beveiliging niet op het niveau van andere banken lag. Te gemakkelijk om misbruik te maken van. Godzijdank heeft men op korte termijn deze schade aan ieder slachtoffer uitgekeerd. Ik heb nog nooit een krediet aangevraagd. Het tijdstip rond 11:00 komt volledig overeen met het tijdstip van communicatie en handelen met deze persoon of groep personen.
U had wél een krediet volgens uw BKR-registratie. Waarschijnlijk ooit begonnen als de mogelijkheid om 'rood' te staan op uw betaalrekening. Dat is dus beëindigd met als einddatum die bewuste 18 juni 2019.
Is dat niet op een gegeven moment standaard gemeld als men een rekening met rood staan had? Ik meen me zoiets te herinneren.

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 21:37
door tttlocke
Asslecht schreef:
10 nov 2019 21:25
tttlocke schreef:
10 nov 2019 21:08
U had wél een krediet volgens uw BKR-registratie. Waarschijnlijk ooit begonnen als de mogelijkheid om 'rood' te staan op uw betaalrekening. Dat is dus beëindigd met als einddatum die bewuste 18 juni 2019.
Is dat niet op een gegeven moment standaard gemeld als men een rekening met rood staan had? Ik meen me zoiets te herinneren.
Dat product 'rood mogen staan' is door ING enige tijd geleden gewijzigd in een soort doorlopend krediet meen ik. Dat zou de registratie kunnen verklaren. Het vroegste jaartal dat daarin genoemd wordt is 2000. Dus dat zal best kloppen. De verklaring van de beëindiging moet u, gezien de datum, waarschijnlijk zoeken bij de QR-fraudezaak.

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 10 nov 2019 21:42
door Lady1234
Asslecht schreef:
10 nov 2019 20:39
Nog een kleine aanvulling: de ING QRcode hack heeft op exact dezelfde datum plaatsgevonden als die kredietaanvraag. 18 juni 2019.
Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat iDin zó lek is, dat men met - naar ik aanneem - met die gehackte QRcode ook een krediet heeft kunnen regelen, om zo een product te kunnen aanschaffen.
Door die frauduleuze QR had men al uw originele en correcte gegevens, waardoor men simpel een bestelling kon plaatsen bij Wehkamp en daarvoor een krediet kon regelen.

Ik vraag me af wanneer u erachter kwam dat u bestolen was.

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 11 nov 2019 00:18
door Asslecht
Lady1234 schreef:
10 nov 2019 21:42
Asslecht schreef:
10 nov 2019 20:39
Nog een kleine aanvulling: de ING QRcode hack heeft op exact dezelfde datum plaatsgevonden als die kredietaanvraag. 18 juni 2019.
Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat iDin zó lek is, dat men met - naar ik aanneem - met die gehackte QRcode ook een krediet heeft kunnen regelen, om zo een product te kunnen aanschaffen.
Door die frauduleuze QR had men al uw originele en correcte gegevens, waardoor men simpel een bestelling kon plaatsen bij Wehkamp en daarvoor een krediet kon regelen.

Ik vraag me af wanneer u erachter kwam dat u bestolen was.
Voor iDin wellicht voldoende gegevens om te frauderen. Hoe twijfelachtig, deze techniek. Maar zoals altijd lopen we als maatschappij achter de feiten aan, klein of groot.

m.b.t. uw laatste opmerking: terwijl de transacties halverwege waren. Terwijl ik Whatsapp contact had met betreffende persoon, die heel correct en ook vaag bleef, me zogenaamd binnen een half uur zou terugbellen omdat ik hem ermee confronteerde. Zo koel dus.

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 11 nov 2019 00:43
door Bob Schurkjens
Nou, ik hoop van harte voor u dat dit goed afloopt. Verder best wel gek dat Idin gebruikt kan worden zónder dat Idin eerst moet worden geactiveerd door de rekeninghouder.

Je kan dus slachtoffer worden van Idin-fraude zonder dat je ooit akkoord bent gegaan met het gebruik er van.

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 11 nov 2019 02:45
door tttlocke
Bob Schurkjens schreef:
11 nov 2019 00:43
Nou, ik hoop van harte voor u dat dit goed afloopt. Verder best wel gek dat Idin gebruikt kan worden zónder dat Idin eerst moet worden geactiveerd door de rekeninghouder.

Je kan dus slachtoffer worden van Idin-fraude zonder dat je ooit akkoord bent gegaan met het gebruik er van.
Er zijn verschillen tussen de banken. Bij Rabobank staat iDIN standaard aan:
Rabobank schreef:Bij de Rabobank staat iDIN standaard aan voor klanten van zestien jaar en ouder. Je hoeft iDIN dus niet aan te vragen of aan te zetten. .... Wil je iDIN uitzetten, zodat je iDIN niet meer kunt gebruiken? Log in op online bankieren om iDIN te blokkeren.
Bij ABN AMRO is het omgekeerd: je moet het 'eenmalig aanzetten' . Ik heb dat gecontroleerd. Ik heb het nooit aangezet en het staat inderdaad uit. Voordat je het aan kunt zetten, moet je een vinkje plaatsen dat je akkoord gaat met de voorwaarden.
Op de website van ING vind ik nergens informatie of iDIN standaard aan- of uitstaat, noch over of, en zo ja hoe, je het zelf aan- of uit kunt zetten.

Je kunt slachtoffer worden van identiteitsfraude omdat onbevoegden controle hebben gekregen over jouw inlogmiddelen bij je bank. Als men die toegang heeft verkregen, moet het voor die onbevoegden, lijkt zo mij, ook mogelijk zijn iDIN te activeren voor zover dat nog niet gebeurd is. Of je zelf akkoord gegaan bent of niet maakt dan niet zo veel uit.
Wel is het zo dat de schade door het verliezen van de controle over je inlogmiddelen door het bestaan van iDIN groter kan zijn dan toen iDIN nog niet bestond: zie het voorbeeld van TS: de schade blijft niet beperkt tot het ‘leeghalen’ van de bankrekening.

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Geplaatst: 11 nov 2019 08:51
door Moneyman
tttlocke schreef:
11 nov 2019 02:45
Op de website van ING vind ik nergens informatie of iDIN standaard aan- of uitstaat, noch over of, en zo ja hoe, je het zelf aan- of uit kunt zetten.
Als ik dit lees, concludeer ik dat het standaard aan staat.
Gebruik je als particuliere klant Mijn ING of de Mobiel Bankieren App en zie je het iDIN-logo op een website? Dan is iDIN direct te gebruiken.