Er zijn ook bedrijven die private testen inkopen voor de medewerkers, dus dan geldt dat niet.moederslink schreef: ↑02 nov 2020 16:07Er komt nog bij dat je je niet eens kunt/ mag laten testen wanneer je géén klachten hebt , vlg mij.
Dus je nu laten testen zonder klachten is n.m.m dan ook zinloos.
Dus TS Renate 1706 kan dan wel 10-14 dagen in thuisquarantaine gaan zitten, wel of niet doorbetaald, maar wat voor zin heeft dat dan?
Maar goed, een arbeidscontract is geen wederzijds zelfmoordpact, je mag van beide partijen een redelijkheid en billijkheid verwachten in objectieve uitzonderingssituaties als deze. (lees objectief in dit geval als een omstandigheid waar beiden niks aan kunnen doen).
Ik snap de eerste vraag van TS, en het antwoord is een simpel "nee" volgens mij, aangezien geen enkele werkgever bij mijn weten een invasief onderzoek mag afdwingen bij een medewerker. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n grondrecht onder de noemer van "billijkheid en proportionaliteit" terzijde geschoven kan worden. Maar goed, keuzes hebben gevolgen, en welke dat bij weigering zullen gaan zijn, en hoe dié gevolgen een eventuele juridische toets zullen doorstaan, is volgens mij zo goed als niet te voorspellen.