alfatrion schreef: ↑25 dec 2020 22:24
Coolblue toont de kenmerken van het product en de prijs dus is er sprake van een uitnodiging tot aankoop. Dat Coolblue een tekst "tijdelijk niet leverbaar" opneemt en de bestelknop heeft verwijderd maakt dat niet anders. Het verwijderen van de bestelknop betekend dat Coolblue weigert om de bestelling op te nemen van het product voor de genoemde product. Coolblue maakt zich daarmee schuldig aan een misleidende handelspraktijk tevens onrechtmatige daad en is daarom verplicht eventuele schade te vergoeden. De consument kan het product daarom elders of later bestellen en Coolblue draait dan op voor het prijsverschil indien die aankoop duurder uitvalt.
Dat er wetten zijn wil niet zeggen dat sommige wetten ook nuttig en overal toepasbaar zijn. Als de door u genoemde regel overal inzetbaar is, dan kan een simpele supermarkt dus zijn deuren gaan sluiten. Toen iedereen ging hamsteren en nadat de boeren diverse distributiecentrums blokkeerde kreeg je lege vakken in de supermarkt. Op het schapkaartje staat wat er in het vak behoorde te liggen. In het geval van bijvoorbeeld wc papier stond daar het merk op, aantal rollen per pak, vellen per rol, hoeveel laags en of het zacht of natuurvriendelijk was. En natuurlijk niet te vergeten de prijs. Koud volgens de wet een misleidende handelspraktijk dus. Supermarkten nemen geen bestellingen aan in de winkel en ook online werd een dergelijke bestelling niet gehonoreerd. Simpelweg omdat de voorraden op zijn.
Ja, ook een nutteloze wet is een wet, maar de vraag is of de wet altijd toegepast wordt. En daar is een rechter voor om dat te beoordelen. Kans op winst is zeker geen 100%. Zat rechters die namelijk kijken naar het doel van een wet.
Toevallig vandaag weer een update gekregen over import uit het verre oosten. Er varen grote containerschepen rond die rustig 24.000 containers kunnen vervoeren. Vanwege de angst omtrent corona hebben deze een tijdje niet of zeer slecht gevaren. Echter gaan de bestellingen van bedrijven wel door. Oftewel, je krijgt een file in de havens van containers die wachten op schepen. Levertijden lopen op en winkeliers kunnen dus geen exacte levertijden meer geven. Maar ze willen ook geen klanten verliezen. Net zo goed dat winkeliers die tijdelijk gesloten zijn nog gewoon reclame maken, laten verkopers ook zien wat ze binnen gaan krijgen. Echter is niet bekend wanneer.
In het geval van CB weigeren ze niet om de bestelling op te nemen, ze kunnen het simpelweg niet omdat de levertijd te onzeker is. In dit geval zal je het nooit goed kunnen doen aangezien de bestelling aannemen ook geen zekerheid voor de koper geeft.