LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Al die diëten die gericht zijn op een soort voedsel zijn gewoon ongezond.

Het is al heel vervelend als je door een aandoening of allergie iets niet mag nemen, maar voor de rest is alles met mate veel beter voor een mens.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
03 sep 2021 12:58
Seinhuis schreef:
03 sep 2021 00:00
Misschien moet daarnaast ook een vettaks komen.
Laten we dat niet doen. Je kan overwicht heel goed bestrijden met vet. Het gaat bijna vanzelf. Je kan heel realistisch en consequent 1 kg per week afvallen met een keto dieet.
Zo'n ridicuul dieet lijkt me geen reden om geen vettaks in te voeren.

juliomariner
Berichten: 5089
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het VDH dieet werkt het beste.

Borg Queen
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 sep 2017 14:52

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Borg Queen »

Gezond voedsel goedkoop maken en ongezond zo duur, dat het onbetaalbaar wordt. Dan worden ze vanzelf uit de markt gedrongen. Maar verbieden heb ik geen problemen mee. Zeer slecht voor de gezondheid. Ik eet er sowieso niet.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

de gemeente/regering bemoeit zich al met teveel dingen. Er is een reden dat fastfood verkoopt want er is vraag naar. Als dat er niet was dan waren ze wel failiet. Het is aan ieder persoon zelf om aan zijn gezondheid te denken. Ik eet max 1x per maand bij een fastfood tent. Doe dan wel de lokale snackbar want die mini frietjes van de mac en hun flinterdunne hamburgers vind ik maar niks. Daarnaast weiger ik een frituurpan in huis te nemen want daar komt niets gezonds uit


16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door 16again »

frits.verbeek schreef:
03 sep 2021 14:58
Ik bepaal zelf wat ik eet !
Daar wordt ook niet aan getornd.
Maar met belastingmaatregelen kunnen we gedrag sturen richting gezondere varianten.
En het terugbrengen van het aantal winkels moet verleiding lager maken.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Borg Queen schreef:
03 sep 2021 14:14
Gezond voedsel goedkoop maken en ongezond zo duur, dat het onbetaalbaar wordt. Dan worden ze vanzelf uit de markt gedrongen. Maar verbieden heb ik geen problemen mee. Zeer slecht voor de gezondheid. Ik eet er sowieso niet.
Maar wat is gezond? Dat is de vraag nu juist. Teveel is altijd ongezond, dat is volgens mij een veel groter probleem dan dat mensen een keertje in de maand naar de McDonalds gaan met hun kinderen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
03 sep 2021 15:36
Borg Queen schreef:
03 sep 2021 14:14
Gezond voedsel goedkoop maken en ongezond zo duur, dat het onbetaalbaar wordt. Dan worden ze vanzelf uit de markt gedrongen. Maar verbieden heb ik geen problemen mee. Zeer slecht voor de gezondheid. Ik eet er sowieso niet.
Maar wat is gezond? Dat is de vraag nu juist. Teveel is altijd ongezond, dat is volgens mij een veel groter probleem dan dat mensen een keertje in de maand naar de McDonalds gaan met hun kinderen.
Nee hoor. Voor de echte vraag, kijk naar de OP.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dan blijft de vraag, wat is ongezond?

Is een salade van de McDonalds ongezond omdat het van een fastfoodketen afkomt? Ga je dus de hele keten weigeren en ga je dan als gemeente bepalen wat wel of niet gezond is (je ziet hier de discussie over wat ongezonder is over koolhydraten en vetten al, alleen over toegevoegd suiker lijkt men het over het algemeen eens te zijn)? Of ga je jezelf bemoeien met de menu's?

Bep GvH
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2017 13:54

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Bep GvH »

Mogen gewone patatzaken dan wel blijven bestaan? Als deze wel mogen blijven vanwege het patatje met kroket dan ben ik tegen. Gelijke monniken gelijke kappen.
P.s. ik kom niet bij deze zaken en ook maar 1 of 2 keer per jaar bij een frituur.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Borg Queen schreef:
03 sep 2021 14:14
Gezond voedsel goedkoop maken en ongezond zo duur, dat het onbetaalbaar wordt.
Het probleem daar mee is dat veel als ongezond wordt bestempeld terwijl het dat niet. Zo was het advies vroeger om een maximum aantal eieren te eten vanwege het cholesterol dat er in zit. Echter, het cholesterol in je bloed stijgt niet door de inname van eieren.

mavandermaas
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:17

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door mavandermaas »

Als de burgers ergens voor moeten worden beschermd, dan is het de uitdijende overheid! Die mag zelf wel eens gaan afvallen ...

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
03 sep 2021 15:43
Dan blijft de vraag, wat is ongezond?
Waar vriend en vijand het overeens zijn zijn de transvetten, de toegevoegde suikers en eten dat zwaar bewerkt is. Bij dat laatste wordt er van alles uitgehaald en toegevoegd om de levensduur te verlengen. Brood kan daar een voorbeeld van zijn. In Amerika blijft dat op de plank maanden goed. Als schimmel het zelf niet wil dan is het ongezond. In Nederland zit brood buiten de koelkast na een halve week onder de schimmel en binnen de koelkast na één week.

Petra1987
Berichten: 525
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Dit is weer zo'n ondoordacht standpunt van een aantal gemeenten. Feit is dat je dik wordt door de toegevoegde suikers aan de voeding. Ze weten niet waar ze over praten. Is dit een rookgordijn, dat ze de aandacht van iets anders afleiden?

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
03 sep 2021 16:45
Nijogeth schreef:
03 sep 2021 15:43
Dan blijft de vraag, wat is ongezond?
Waar vriend en vijand het overeens zijn zijn de transvetten, de toegevoegde suikers en eten dat zwaar bewerkt is. Bij dat laatste wordt er van alles uitgehaald en toegevoegd om de levensduur te verlengen. Brood kan daar een voorbeeld van zijn. In Amerika blijft dat op de plank maanden goed. Als schimmel het zelf niet wil dan is het ongezond. In Nederland zit brood buiten de koelkast na een halve week onder de schimmel en binnen de koelkast na één week.
Daar ben ik het wel mee eens. Maar dan blijft de vraag, hoe beoordeel je dat? Gaan ze ketens weren op basis van de naam of gaan ze een uitgebreid onderzoek doen naar de producten?

Als ik geen keten heb, maar een restaurant wil beginnen, kijkt men er dan anders tegen aan dan tegen een keten? En zo ja, als ik na 2 maanden de salades vervang door hamburgers met friet, kunnen ze me dan iets maken?

Persoonlijk denk ik dat je die moeilijke kant niet op moet gaan. Gemeenten horen zich niet te bemoeien met wat hun bevolking wil eten. Waar ik wel achtersta is het investeren (landelijk) in bewustwording omtrent gezonder eten en eventueel kookcursussen voor zij die eigenlijk niet kunnen koken en daardoor ongezond eten.

Ik denk persoonlijk ook dat het een groter probleem is in de stad, want hier in het dorp is het aanbod fastfood vrij beperkt en als je eten thuis bezorgd wil hebben, dan kom je al sneller bij een echt restaurant terecht, die in de coronacrisis zijn begonnen met bezorgen.

Akiva
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2021 15:05

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Akiva »

Ja hoor daar gaan we weer. De betutteling ten top.
Zelf ga ik zelden of nooit naar de fastfood. Is voor mij veel te duur.
Dus voor mij is het wachten op een ambtenaartje ie mijn frituurpannetje
komt confisceren.

walsum107
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 mei 2016 23:36

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door walsum107 »

Niemand bepaald welke voeding ik tot mij neem. Wie vegan heet en doet en er gelukkig mee is proficiat eigen keus en hulde. Geen probleem. Nederlandse overheid heeft het beste voor met onze obesitas prima, qua voorlichting, maar het enige wat zij kunnen doen (gemeenten) is geen vergunning afgeven. Daar gaat het om de leges voor die vergunning. Voorbeeld. data centra, Hollands Kroon en meerdere wethouders (colleges) die alles weten over miljoenen leges om tekorten weg te werken en slechts $$$ zien.Of topic besef ik, maar zo gaat het. Horeca b.v. Handig alles bij elkaar? Omtrent handhaving ook, maar geen boa's dus ME. Vanmiddag liep langs, een buitengewoon vriendelijk gezegd persoon deed zich tegoed aan alles wat verboden is?? Eigen keus en je heb de kans sneller de pijp aan Maarten te geven. Nabestaanden colleteral damage, het was zo'n goed mens. Goddank zijn we nog niet Amerika, kwestie van tijd? Tot slot heeft iedereen in eigen hand en het vlees is zwak. Als je net als ik 122 kg gewogen en stabiel blijft tussen de 90 en 96 kg, Prima mijn BMI heet 78 geloof ik . Gaat het nooit worden. De strijd is nooit over. Niemand bepaald wat ik eet. En ja dat kost voor vele mensen gemeen veel moeite. Een gemeente/overheid mag nooit bepalen waar de mens zich goed voelt. De oplossing heet kabinet, en daar zijn we goed mee, idioten en ego's, biologisch goedkoper niet bij de grootgrutters. Oplossing geen scherts. En zeker thans niet, kiezer? bestaat die? Niet meer. Ego en beuren. TLC My 600lb life. Hoe triest. Dan zie wat anders.
En al het goede meer slechte waait uit Amerika over. Terug naar normaal, dan heet niet op elke hoek van de straat een Mac Donalds, what ever, die de de authentieke horeca, frietje met en bom, serveert. De crux heet eigen kleine ondernemers krijgen nooit kans tegen kapitaal. Sommige antwoorden snijden geen hout, wellicht mijn ook niet. En een salade van een fastfood keten heet, echt gezond? Heb er veel bijgehaald. Maar zo werkt het. Oeps gemeenten.

Erthanax
Berichten: 10062
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
03 sep 2021 12:10
Wat er mis is met alcohol, tabak en coffeeshops, dat gaat me even de pet te boven. Er schijnen mensen blij van te worden, misschien is dat het probleem? We moeten natuurlijk niet hebben dat mensen plezier hebben in hun leven, serieus zijn is natuurlijk het belangrijkste.
Vraag het eens aan nabestaanden van een overleden slachtoffer van een dronken automobilist of uitgaansgeweld, of aan een slachtoffer dat al maanden aan het revalideren is, of aan de hulpdiensten, enz.
Tabak mag ook lang niet overal verkocht worden, sterke drank ook niet.

Ik zou het een goed idee vinden als gemeenten meer invloed kunnen hebben op het vestigingsbeleid.
NS doet overigens heel bewust het tegenovergestelde: in de grotere stations wordt ik bijna onpasselijk van de lauwe etenswalm die daar hangt.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Over serieus zijn gesproken.

Gesloten