Ik heb wel degelijk op mijn energieverbruik gelet! Ik woon in een goed geïsoleerd huis en verwarm alleen woonkamer en open keuken.
De badkamer heb ik waar nodig voor tijdelijk gebruik electrisch bij verwarmd.
Ik heb ook 14 zonnepanelen op mijn dak en ben heel energie bewust bezig.
De temperatuur in de woonkamer had ik al uit voorzorg in november op 18 gezet, in plaats van de gebruikelijke 20 graden.
Zonder verder op details in te gaan wat mijn meterstanden nu precies waren, kan ik wel zeggen dat mijn verbruik lager was dan vorig jaar, en het jaar daarvoor.
Het gaat mij ook niet over (de hoogte van) voorschotten, en of dat er in zat of niet (antwoord is ja, dat zat erin).
Maar mij gaat het om het principe dat je noodgedwongen bij een andere leverancier werd ondergebracht, die torenhoge tarieven in rekening bracht, zonder dat je zelf daarover iets te zeggen had!
Begin november, direct nadat ik gehoord had dat Eneco mijn nieuwe leverancier zou worden, wou ik Eneco direct opzeggen, maar ik werd wél gehouden aan de 30 dagen opzegtermijn en 14 dagen bedenktijd.
Dat er achteraf toch mogelijkheden waren is niet gecommuniceerd, ook niet door Eneco zelf. Dat is ronduit a-sociaal te noemen!
Dat er sluwe vosjes onder ons zijn die daar wel onderuit konden komen is geweldig voor hen, maar voor het overgrote deel niet!
Én dat er mensen zijn die het nog beter weten, door te zeggen dat je het zelf in de hand hebt en de gaskraan maar helemaal dicht te draaien, sla ik maar even over...
De vraag aan het eind van mijn bericht was dan ook, hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen en wát kunnen we er achteraf nog aan doen?
...en kom svp nu niet met opmerkingen dat we zelf in de achtertuin ook naar gas kunnen gaan boren!