Hoogte terugleverboete reëel?
Re: Hoogte terugleverboete reëel?
Is dat zo? Waar zou dat verbruik anders heen gaan?
Laatst gewijzigd door de auditu op 14 mar 2025 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Er zijn twee verschillende dingen.
Als de omvormer 2,5 kWh opwekt op dit moment en teruglevering geeft 1,5 kWh aan dan is het directe verbruik uit de panelen 1 kWh en je apparaten gebruiken op dat moment dus ook 1 kWh
Als de omvormer 2,5 kWh opwekt op dit moment en levering geeft 1 kWh aan dan is het directe verbruik uit de panelen 2,5 kWh en je apparaten gebruiken op dat moment dus 3,5 kWh (2,5 + 1)
Als de omvormer 2,5 kWh opwekt op dit moment en teruglevering geeft 1,5 kWh aan dan is het directe verbruik uit de panelen 1 kWh en je apparaten gebruiken op dat moment dus ook 1 kWh
Als de omvormer 2,5 kWh opwekt op dit moment en levering geeft 1 kWh aan dan is het directe verbruik uit de panelen 2,5 kWh en je apparaten gebruiken op dat moment dus 3,5 kWh (2,5 + 1)
Even terug naar het begin: Is BE werkelijk in staat het directe verbruik uit zonnepanelen te meten?NeoDutchio schreef: ↑14 mar 2025 15:40Wat wilt u nu echt weten, hoe je kan berekenen hoeveel stroom je direct uit je panelen hebt gebruikt (verschil tussen opwekken en terugleveren), of wat op dit moment het verbruik is uit je eigen opwekking?
Het antwoord is al gegeven.
Ja dat kan hij niet maar dat hoeft hij toch ook niet te weten? Daar heeft hij niets aan.
-
Daarom is dat ook vooral grote onzin..angel1978 schreef: ↑14 mar 2025 12:17Mijn leverancier wil dat wel,ze bieden zelfs aan om panelen bij hun te kopen of te huren.scharrelschipper schreef: ↑14 mar 2025 12:07[quote=Speedy123 post_id=2999549 time=1741818495 user_id=31
En geen enkel zonnepaneel bezitter bedenkt, wellicht wil het stroombedrijf me helemaal niet als klant? Vergeten ze dat het stroombedrijf hun niet mag weigeren als klant. De waarheid is, ze willen helemaal geen klanten met veel zonnepanelen.
Tekst van VandeBron die dit hele circus begonnen is:
Oftewel, we willen heel graag eerst flink aan je verdienen door je zonnepanelen te verkopen.. Als we je dan eenmaal als klant hebben, dan willen we je daarna ook nog financieel helemaal uitzuigen door je die zonnepanelen die je van ons gekocht hebt flink te belasten.. Flink misleidend ook nog: 'de aanschafkosten in een paar jaar terugverdiend'.Zonnepanelen zijn een aantrekkelijke investering. Niet alleen omdat het beter is voor het milieu, maar ook omdat je energierekening lager uit zal vallen. Daardoor heb je de aanschafkosten in een paar jaar al terugverdiend.
Zoals het er nu naar uit ziet zou dat wel eens bijna 20 jaar kunnen worden als je ze nog moet aanschaffen

[/quote]
Heb ze nu 3,5 jaar en ong. de helft terug verdiend.
Heb twee jaar niets betaald voor gas en stroom en nog wat geld toe gekregen.
Dat veranderd nu wel want voor 2024 moest ik 1 euro 25 betalen terwijl ik dat jaar geen voorschot betaald had.
Nu dus weer een voorschot bedrag van 22 euro.
Maar aangezien wij zelden in ons huis verblijven zijn mijn cijfers natuurlijk niet relevant.
-
Wat is dan de discussie?de auditu schreef: ↑14 mar 2025 16:39Even terug naar het begin: Is BE werkelijk in staat het directe verbruik uit zonnepanelen te meten?NeoDutchio schreef: ↑14 mar 2025 15:40Wat wilt u nu echt weten, hoe je kan berekenen hoeveel stroom je direct uit je panelen hebt gebruikt (verschil tussen opwekken en terugleveren), of wat op dit moment het verbruik is uit je eigen opwekking?
Het antwoord is al gegeven.
Er werd heel veel stroom geleverd door huishoudens welke een soort energiecentrale waren geworden, tegen wel zeer aantrekkelijke vergoedingen.
Echter de stroom werd massaal geleverd op momenten dat er relatief weinig stroom verbruikt werd.
En ja, wat moet je dan als netbeheerder met al die stroom welke niet te verkopen is.
Goed dat dit nu weer naar de basis gaat, zelf stroom opwekken voor eigengereid, zoals het ooit bedoeld is.
Echter de stroom werd massaal geleverd op momenten dat er relatief weinig stroom verbruikt werd.
En ja, wat moet je dan als netbeheerder met al die stroom welke niet te verkopen is.
Goed dat dit nu weer naar de basis gaat, zelf stroom opwekken voor eigengereid, zoals het ooit bedoeld is.
-
Ik baal natuurlijk van die terugleverkosten (boete) maar kan de reden wel enigszins begrijpen tov mensen zonder zonnepanelen.
Maar als in 2027 de salderingsregeling verdwijnt, dan lijkt het me logisch dat die terugleverkosten niet meer nodig zijn. Of zie ik dat verkeerd want het is wel een ingewikkelde materie vind ik.
Maar als in 2027 de salderingsregeling verdwijnt, dan lijkt het me logisch dat die terugleverkosten niet meer nodig zijn. Of zie ik dat verkeerd want het is wel een ingewikkelde materie vind ik.
Je levert dan veel meer terug. Dat gedeelte wat er nu gesaldeerd wordt komt erbij als teruglevering. Dus daar krijg je dan een vergoeding voor. Maar datzelfde betaal je dus weer als gebruik compleet met de energiebelasting plus de btw. Heel gemakkelijk te berekenen. Reken het gesaldeerde verbruik voor de normale stroomkosten en dan krijg je een beetje korting omdat je voor dat gedeelte teruggeleverd hebt. Ik speel nu ongeveer gelijk met bijna 2000 verbruik en dus 2000 wordt teruggeleverd. Dus die 2000 moet ik betalen tegen 30 cent is ca 600 euro extra per jaar. Ik betaal nu ca 100 euro per maand inclusief ca 650 m³ gas. Dus mijn verwachting is dat het dan ca 150 euro gaat worden. De helft meer.
Vijf jaar geleden betaalde ik ca 40 per maand.
Het probleem van de balanceer kosten wordt niet opgelost met het verdwijnen van de salderingsregeling. Dus terugleverkosten zijn ook nog altijd noodzakelijk wanneer de salderingsregeling verdwijnt.klaartje59 schreef: ↑14 mar 2025 21:52Ik baal natuurlijk van die terugleverkosten (boete) maar kan de reden wel enigszins begrijpen tov mensen zonder zonnepanelen.
-
De terugleverkosten staan los van het salderen. Of je nu wel of niet saldeert, je levert hetzelfde terug het net op. De terugleverkosten word gebaseerd op het netto aantal kWh dat je over hebt. Dus niet wat je over hebt na het salderen.Thijs124 schreef: ↑14 mar 2025 23:44Je levert dan veel meer terug. Dat gedeelte wat er nu gesaldeerd wordt komt erbij als teruglevering. Dus daar krijg je dan een vergoeding voor. Maar datzelfde betaal je dus weer als gebruik compleet met de energiebelasting plus de btw. Heel gemakkelijk te berekenen. Reken het gesaldeerde verbruik voor de normale stroomkosten en dan krijg je een beetje korting omdat je voor dat gedeelte teruggeleverd hebt. Ik speel nu ongeveer gelijk met bijna 2000 verbruik en dus 2000 wordt teruggeleverd. Dus die 2000 moet ik betalen tegen 30 cent is ca 600 euro extra per jaar. Ik betaal nu ca 100 euro per maand inclusief ca 650 m³ gas. Dus mijn verwachting is dat het dan ca 150 euro gaat worden. De helft meer.
klaartje59
vindt dit leuk
Over 20 maanden salderen we niets meer. Dat is de situatie in '27 waar klaartje59 naar vroeg.
Dus gaan we dan alles terugleveren wat niet meteen zelf gebruikt kan worden. Zodoende kom ik bij mijn berekening op een verhoging van ca 50%. Dat is natuurlijk voor iedereen anders.
Zowel de (r) overheid ontvangt energiebelasting plus btw over dat gedeelte wat nu nog gesaldeerd wordt en de stroom leverancier krijgt zijn geleverde stroom dan geheel betaald. De stroom leverancier hoeft alleen maar een klein bedrag terug te betalen voor het teruggeleverde in plaats van ruilen cq salderen. Door veel te klagen over balanceer kosten zullen ze de terugleverbetaling wel behoorlijk inperken.
Dus gaan we dan alles terugleveren wat niet meteen zelf gebruikt kan worden. Zodoende kom ik bij mijn berekening op een verhoging van ca 50%. Dat is natuurlijk voor iedereen anders.
Zowel de (r) overheid ontvangt energiebelasting plus btw over dat gedeelte wat nu nog gesaldeerd wordt en de stroom leverancier krijgt zijn geleverde stroom dan geheel betaald. De stroom leverancier hoeft alleen maar een klein bedrag terug te betalen voor het teruggeleverde in plaats van ruilen cq salderen. Door veel te klagen over balanceer kosten zullen ze de terugleverbetaling wel behoorlijk inperken.
klaartje59
vindt dit leuk
Maar wat zou je moeten betalen als je geen zonnepanelen had en alles van het net zou moeten halen? Dat is nog meer namelijk. Je bent dus beter af met die zonnepanelen.Thijs124 schreef: ↑14 mar 2025 23:44Je levert dan veel meer terug. Dat gedeelte wat er nu gesaldeerd wordt komt erbij als teruglevering. Dus daar krijg je dan een vergoeding voor. Maar datzelfde betaal je dus weer als gebruik compleet met de energiebelasting plus de btw. Heel gemakkelijk te berekenen. Reken het gesaldeerde verbruik voor de normale stroomkosten en dan krijg je een beetje korting omdat je voor dat gedeelte teruggeleverd hebt. Ik speel nu ongeveer gelijk met bijna 2000 verbruik en dus 2000 wordt teruggeleverd. Dus die 2000 moet ik betalen tegen 30 cent is ca 600 euro extra per jaar. Ik betaal nu ca 100 euro per maand inclusief ca 650 m³ gas. Dus mijn verwachting is dat het dan ca 150 euro gaat worden. De helft meer.
Ja, al 12 jaar voordeel. Totale kosten aanschaf 3200 na aftrek subsidie in 2013 en in 2022 ca 400 voor een nieuwe betere omvormer.
Dit staat op de website van Eneco:
Als klant met zonnepanelen mag je de stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet wegstrepen tegen de stroom die je afneemt. Dat betekent dat je in dit geval voor je verbruik niets hoeft te betalen. Daar komt wel een extra kostencomponent bij, de terugleverkosten. Dat betekent dat je terugleverkosten moet betalen voor de 2.000 kWh stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet.
Het is nog steeds financieel interessant om zonnepanelen aan te schaffen of te hebben. De terugverdientijd is relatief kort in vergelijking met de levensduur van de panelen die gemiddeld op 25 jaar ligt. Daarbij geldt bij ons dat je terugleverkosten kunt beperken door zoveel mogelijk de zelf opgewekte stroom ook zelf te gebruiken.
Als klant met zonnepanelen mag je de stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet wegstrepen tegen de stroom die je afneemt. Dat betekent dat je in dit geval voor je verbruik niets hoeft te betalen. Daar komt wel een extra kostencomponent bij, de terugleverkosten. Dat betekent dat je terugleverkosten moet betalen voor de 2.000 kWh stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet.
Het is nog steeds financieel interessant om zonnepanelen aan te schaffen of te hebben. De terugverdientijd is relatief kort in vergelijking met de levensduur van de panelen die gemiddeld op 25 jaar ligt. Daarbij geldt bij ons dat je terugleverkosten kunt beperken door zoveel mogelijk de zelf opgewekte stroom ook zelf te gebruiken.
Waarom zou het niet een interessante investering zijn.
2 onder 1 kap, 10 zonnepanelen, 2 airco's.
Verbruik; 130m3 gas + 2200kwh verbruik + 1600 terugleveren.
Afgelopen jaar (juli/juli Essent)
Rekening 520,-
Gaat nu richting <600,- (zonder leverkosten)
Als ik op gaslicht kijk zou ik
contracten met leverkosten van <800,- kunnen krijgen. (exclusief 300,- korting)
Budget energie bijv 36,- per maand ( inclusief 350,- korting)
2 onder 1 kap, 10 zonnepanelen, 2 airco's.
Verbruik; 130m3 gas + 2200kwh verbruik + 1600 terugleveren.
Afgelopen jaar (juli/juli Essent)
Rekening 520,-
Gaat nu richting <600,- (zonder leverkosten)
Als ik op gaslicht kijk zou ik
contracten met leverkosten van <800,- kunnen krijgen. (exclusief 300,- korting)
Budget energie bijv 36,- per maand ( inclusief 350,- korting)
Dat je moet betalen voor de kosten die gemaakt worden als je teruglevert is begrijpelijk. wat voor mij onbegrijpelijk is, er is volgens de energiemaatschapijen en de overheid een overschot aan energie als de zon schijnt. Waarom worden er dan nog steeds zonnevelden aangelegd met subsidie? Grote partijen mogen dus nog steeds veel geld verdienen aan zonnestroom maar jan met de pet kan de pot op
Omdat het gros van de tijd dat de zon schijnt zonnepanelen niet voldoende opwekken. De panelen zijn dan minder effectief doordat de zon in een verkeerde hoek staat of het bijvoorbeeld bewolkt is. Dan zou het zonde zijn om gas of aardolie te verstoken, terwijl je er met extra zonnepanelen ook gewoon komt op die momenten. Daarbij moet je je voorstellen dat een veld met zonnepanelen vrij snel flink afschakelt als er veel opgewekt wordt, omdat de netspanning op die plek te hoog gaat worden.