Nee hoor, ik blijf gewoon klant van KPN, mijn klant nummer veranderd verder ook niet. Alleen het oude Hussel 200Mbit glasvezel product vervalt. In de vergelijking kan de 'nieuwe' klant ook gewoon allang een klant van KPN zijn met bijvoorbeeld mobiel Internet of ADSL.
KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten
Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten
Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten
Ik heb hetzelfde gezeur gehad bij KPN. De medewerker deed zelfs obstinaat tegen me, dus ik ben direct overgestapt op Odido. Weer 8 maanden half tarief of zoiets. Hun app is een stuk sneller qua reactie en je scrolled lekker verticaal. ALs ik daaro niet tegen aanbiedingtarief mag verlengen dan stap ik weer over.
Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten
Telegraaf van vandaag:
De AFM lijkt de lijn van Alfatrion toch wel te volgen als het gaat om verzekeringen.Nieuwe consument betaalt vaak minder voor schadeverzekering dan trouwe klanten: ’In strijd met eerlijke behandeling’...Dat trouwe verzekeringsklanten meer betalen kan volgens toezichthouder AFM in strijd zijn met de eerlijke behandeling waar consumenten recht op hebben.
Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten
'Kan'
Dus de AFM durft het ook niet met zekerheid te zeggen. Dat zullen ze nu dus wel gaan uitzoeken en als het mag dan horen we er niets meer over en anders horen we het vanzelf wel.
Dus de AFM durft het ook niet met zekerheid te zeggen. Dat zullen ze nu dus wel gaan uitzoeken en als het mag dan horen we er niets meer over en anders horen we het vanzelf wel.
Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten
Hier het nieuwsbericht van de AFM zelf.
En het hele rapport is nog explicieter:
In die afweging komt het discriminatiebeginsel dus inderdaad gewoon terug.Stijgende winstmarges na 1-2 jaar klantduur kunnen in strijd zijn met eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten
De AFM vindt de uitkomsten van het onderzoek zorgelijk. Uit de AFM Consumentenmonitor en onderzoek van de Europese toezichthouder EIOPA blijkt dat vooral potentieel kwetsbare consumenten die niet of nauwelijks overstappen kunnen worden benadeeld. Zoals mensen met minder digitale vaardigheden.
Als stijgingen van de winstmarge na de klantgroep 1-2 jaar voorkomen (aan de groep 0-1 jaar worden soms welkomstkortingen gegeven), verwachten we dat de verzekeraar, conform de wettelijke normen, expliciet heeft onderbouwd dat het klantbelang evenwichtig is meegewogen. Als blijkt dat loyalere klanten hogere premies betalen zonder verschillen in risicoprofiel, of een andere gegronde reden, kan er sprake zijn van een overtreding van de wettelijke normen over productontwikkeling.
En het hele rapport is nog explicieter:
Het personaliseren van winstmarges op basis van klantduur kan in
strijd zijn met de eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten,
zoals EIOPA eerder ook stelde op basis van de principes van de
IDD.
Die conclusie is onjuist. In deze fase spreken toezichthouders altijd in deze vorm, ook als de schending van de norm evident is. Er ligt immers nog geen (boete)besluit.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 08 apr 2025 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten
Hoe je op basis hiervan tot de conclusie kan komen dat 'de lijn van alfatrion' wordt gevolgd is mij een raadsel. De AFM spreekt over potentieel kwetsbare klanten. Dan zit je veel meer in de hoek van de zorgplicht. Over de grondwet wordt (terecht) met geen enkel woord gesproken.
-
- Berichten: 13039
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten
Hier ook een bijna ex-klant van KPN. Aan de computertelefoon word eerst gezegd dat verlengen nog niet mogelijk is (einde contractdatum 01-06-2024). Er komt direct een sms met een link naar een verlengaanbod. Maar liefst €5,00 korting voor een periode van 5 maanden.
Als slapende klant betaal ik per jaar €787,32
Met het automatische verlengaanbod €762,32
Nieuwe klanten betalen €612,00
Gebeld, lang in de wacht gestaan en ze konden extra korting geven. Het eerste jaar €631,32 en het tweede jaar €751,32. Euh, 2 jarig contract? En dat terwijl nieuwe klanten en goedkoper zijn en na 12 maanden weer vrij zijn om te gaan en te staan.
De keuze is dus makkelijk, voor €520,00 hetzelfde pakket bij de concurrent afgesloten die werkt op het KPN netwerk. Dus modem en tv kastjes terugsturen om dezelfde weer terug te ontvangen tegen een lager bedrag. Hoe bestaat het.
Als slapende klant betaal ik per jaar €787,32
Met het automatische verlengaanbod €762,32
Nieuwe klanten betalen €612,00
Gebeld, lang in de wacht gestaan en ze konden extra korting geven. Het eerste jaar €631,32 en het tweede jaar €751,32. Euh, 2 jarig contract? En dat terwijl nieuwe klanten en goedkoper zijn en na 12 maanden weer vrij zijn om te gaan en te staan.
De keuze is dus makkelijk, voor €520,00 hetzelfde pakket bij de concurrent afgesloten die werkt op het KPN netwerk. Dus modem en tv kastjes terugsturen om dezelfde weer terug te ontvangen tegen een lager bedrag. Hoe bestaat het.
Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten
De AFM spreekt helemaal niet (alleen) over kwetsbare klanten, die spreekt over een gedifferentieerd prijsbeleid in bestaande klantrelaties. De rechten waarover de AFM het heeft, zijn onder meer gebaseerd op… juist, de Grondwet.Triforce schreef: ↑08 apr 2025 13:55Hoe je op basis hiervan tot de conclusie kan komen dat 'de lijn van alfatrion' wordt gevolgd is mij een raadsel. De AFM spreekt over potentieel kwetsbare klanten. Dan zit je veel meer in de hoek van de zorgplicht. Over de grondwet wordt (terecht) met geen enkel woord gesproken.
Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten
De reden is dat in het recht het principe “lex specialis derogat legi generali” is verankerd. Je verwijst als toezichthouder niet naar algemene normen als er een specifieker normenkader beschikbaar is. In dit geval is dat de regelgeving voor financiële dienstverleners, in een ander geval zal dat andere specifieke wetgeving zijn, Maar dat betekent niet, zoals jij lijkt te betogen, dat dat specifieke normenkader geen uitvloeisel is van de onderliggende wet- en regelgeving.
Als je even uit deze discussie stapt en naar de Grondwet in algemene zin kijkt, dan zal je zien dat heel veel grondwettelijke waarborgen vervolgens zijn uitgewerkt in nadere wetgeving. Soms nog steeds algemeen, zoals het BW, soms heel specifiek, zoals in dit voorbeeld.
En tot slot: zelfs als je de juridische discussie even laat liggen, en je leest het rapport van de AFM, dan moet het je toch opvallen dat dat exact gaat over het principe waar ook dit topic over gaat.
Als je even uit deze discussie stapt en naar de Grondwet in algemene zin kijkt, dan zal je zien dat heel veel grondwettelijke waarborgen vervolgens zijn uitgewerkt in nadere wetgeving. Soms nog steeds algemeen, zoals het BW, soms heel specifiek, zoals in dit voorbeeld.
En tot slot: zelfs als je de juridische discussie even laat liggen, en je leest het rapport van de AFM, dan moet het je toch opvallen dat dat exact gaat over het principe waar ook dit topic over gaat.
-
- Berichten: 13039
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten
Of het nu wel of niet mag, een beetje slimme vaste klant van KPN loopt nu gewoon weg. Het is namelijk ook verre van fatsoenlijk om je vaste klanten zo te behandelen. En als genoeg klanten weglopen zal KPN zich achter de oren gaan krabben en als er dan nog meer klanten vertrekken zullen ze hun policy moeten aanpassen. Tenzij ze tevreden zijn met weinig klanten.
Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten
Nee hoor, ik ben vele malen goedkoper uit met mijn mobiel abonnement. Nergens anders hebben ze ook een vergelijkbaar abonnement met onbeperkt minuten en data en een ruime limiet in het buitenland voor een betere prijs.