Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Geplaatst: 25 jun 2026 09:02
Ik krijg de batterij elke dag leeg.alfatrion schreef: ↑24 jun 2026 17:22
In april zit ik 2,9 kWh gemiddeld. Doe dat keer 1,5 en dan kom je uit op 4,35 kWh.
In de zomermaanden is krijg je de batterij niet leeg. In de wintermaanden krijg je de batterij niet vol. De batterij doet zijn werk vooral in de herfst en de lente.
In deze maanden voed ik van het net c.a. 90 kWh in. Elektriciteit kost momenteel iets van € 0,26. Dat geeft een besparing van € 140 in deze zes maanden. Ik verwacht in Juni uit te komen op 53 kWh of € 13,78.
Een thuisbatterij van home wizard kost € 1200. De terugverdientijd is dan 8,5 jaar. Maar dan kan de batterij stuk gaat tussendoor of de prijs van elektriciteit dalen. Als dat gebeurt dan neemt de terugverdientijd flink toe. Als de terugverdientijd vijf jaar is, dan een thuisbatterij interessant. Als de garantie zeven jaar dekt dan is zeven jaar als terugverdientijd ook aanvaardbaar.
Ik heb 17 kWh netto batterij capaciteit, en zou voor me zelf op dit moment aan 3 à 4 kWh genoeg hebben voor de nacht.
Voor de rest laat ik in de dure avond uren de batterijen gewoon leeg lopen.
Gisteren leverde de zon overschot overdag plus batterijen in de avond bijna 20 euro op.
Is wel zeer uitzonderlijk, maar gemiddeld zit ik op 6 euro per dag sinds begin april.
In de winter krijg je ze inderdaad niet vol, niet met zonne energie in ieder geval en de markt prijs verschillen waren afgelopen winter te klein om de batterijen te gebruiken.