Pagina 5 van 7

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 16 mei 2005 16:55
door Dr. keuken
Tip aan alle keukenverkopers op dit forum,

We kunnen allemaal lezen dat een klant z'n budget liever niet noemt, uit terechte angst dat de verkoper hier naar toe gaat rekeken.

Ik vraag, zelden tot nooit een budget, zelfs niet als een klant er zelf over praat, IK WIL WETEN WAT ZE WILLEN HEBBEN !!! dit is toch veel belangrijker.

Kom je te hoog uit, dan zul je zien, dat de klant gaat schrappen, of z'n budget hoger zal gaan leggen. Kom je te laag uit, dan zie je alleen maar blije gezichten, je krijgt met vertrouwen, en ik denk dat dat de basis is.

Om dit alles te kunnen doen, moet je wel bij een bedrijf werken wat dat toelaat, en je moet met netto prijzen werken.

Al dat gelul over hoe hoog is uw budget, bla bla bla, de klant wil een keuken, en jullie zijn druk bezig om ze z.s.m. de winkel uit te sturen.

Groot probleem bij veel keukenverkopers, het zijn vaak jonge jongens, die nog bij pappa & mamma wonen, alleen in de keuken komen, om cola en een rietje te pakken, maar verder helemaal niet weten wat voor product ze de mensen aanbieden.

Dr. keuken

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 16 mei 2005 22:21
door Scara
Gouden tip hoor .
Zoals je ook heht kunnen lezen hier, zijn er ook diverse redenen om wel een budget te vragen.
Het is aan het inschattingsvermogen van de verkoper te bepalen hoe hij een klant benadert.Elke klant vraagt weer een andere benadering.
En ja, je zit er ook wel eens naast.Gewoon elkaar met open vizier tegemoet gaan, kan namelijk heel leuk zijn om een keuken te kopen.

( Dit geld dus uiteraard niet voor de prijsvechters)

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 00:36
door Gast
Beste Esmarije en Davy,

Voor het gemak noem ik jullie maar eens in één adem.

Graag adviseer ik klanten op gelijkwaardig niveau. Als klanten willen domineren, zich superieur of neerbuigend naar mijn collega's of naar mij menen te moeten gedragen dan zal ik toch echt af moeten haken. Dat soort fratsen halen ze maar uit bij een ander maar niet bij mij. Dan had ik dat vak maar niet moeten kiezen, it's all in the game? Onzin!

Ik hoef ne niet te laten gebruiken. De klant is koning maar zal zich wel moeten gedragen. Normale fatsoens normen.

********************************************************
Quote Esmarije:
De verkoper wil eerlijk behandeld worden? Hoe kan dat als hij oneerlijk is over de prijzen???
********************************************************

Je bent aan het generaliseren! DE verkoper is oneerlijk over de prijzen.

UUhhmm. .... allemaal???

Wat een onzin.

Denk je nu echt dat je met die houding een goed advies kan krijgen? Jij wil een verkopen (adviseur!) je voorwaarden opdringen en verteld hem meteen dat je ook nog gaat shoppen en een vrijblijvende offerte en tekeningen op papier mee wil hebben. 30% nee 40% korting en keukenzaken tegen elkaar uitspelen. Slim, slim, slim. Met die houding krijg JIJ het voor elkaar dat je misschien een aanbieding krijgt maar een erg uitgeklede keuken. Want JIJ kan helemaal geen dingen vergelijken. De keuken wordt helemaal uitgekleed. Want ik heb jullie nog nooit iets zinnigs horen zeggen over kwaliteit of advies wat jullie kan behoeden voor miskleunen over een keukenontwerp waar je toch al snel 10 jaar mee zal doen. Het is allemaal zo kortzichtig.

Je moet andere mensen in hun waarde laten. En een waardeloze verkoper daar ben je binnen een kwartier toch wel achter. De laat je toch geen keuken ontwerpen en uitwerken?

Vriendelijke groet,

Bart

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 00:45
door Keukencriticus
Natuurlijk zijn er eerlijke en betrouwbare keukenverkopers. Alleen zijn ze niet te herkennen. Alle keukenverkopers noemen zich echter "eerlijk en betrouwbaar". En aangezien er erg veel onbetrouwbare keukenverkopers zijn is het op zijn plaats dat consumenten op hun hoede zijn.
Een echte eerlijke en betrouwbare keukenverkoper moet dat kunnen begrijpen.

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 02:17
door Esmarije
Geachte Bart,

Generaliseren? Dat is niet nodig hoor. ELKE KEUKENVERKOPER BIEDT OP EEN GEGEVEN MOMENT KORTING, DUS ELKE KEUKENVERKOPER IS NIET GELIJK EERLIJK OVER DE ECHTE PRIJS VAN EEN KEUKEN. Dit geldt trouwens ook voor badkamerverkopers, autoverkopers, witgoed/bruingoedspecialisten, enz.

Waarom kan de keuken opeens goedkoper na veel wikken en wegen en vragen van een klant? (want echt élke klant vraagt korting: is dat de uiterste prijs???) En waarom kan dat niet per direct als je een offerte laat maken? Waarom pas als je aangeeft nog even verder te willen kijken, aangezien de prijs toch wat te hoog ligt?
Als je een goede verkoper bent, laat je de offerte zien mét de echte prijs.

Maar ik snap het al. Het is niet de keukenverkoper zelf die niet eerlijk is over de prijzen. Dáár ben jij waarschijnlijk gepikeerd over. Het is zijn BAAS ofwel de DIRECTEUR van het bedrijf. Ach ja, de keukenverkoper is maar een werknemer en zit te wachten op zijn salaris en doet dus alles wat zijn baas van hem vraagt? Dat doet elke werknemer, waar dan ook. Als daar oneerlijk zijn over de prijzen bij hoort, dan moet dat maar.

Iedereen (klanten en verkopers) weet dat er gesjoemeld wordt met de prijzen van keukens. Nogal logisch dat klanten om korting vragen. Nogal logisch dat verkopers dat ook zomaar opeens kunnen geven (de een meer dan de ander trouwens).
Met die houding krijg JIJ het voor elkaar dat je misschien een aanbieding krijgt maar een erg uitgeklede keuken. Want JIJ kan helemaal geen dingen vergelijken.
Sorry? Ik hoop dat je hier snel je excuses voor aanbiedt. Hoe durf jij te zeggen welke houding ik heb? Hoe kun jij weten welke houding ik aanneem bij een bezoek aan een keukenzaak? Wat iemand al eens eerder zei "bij elk bezoek doe ik alsof het de eerste keer is dat ik bij zo'n zaak kom". En jij denkt mij gelijk te kunnen herkennen als iemand met een vreselijke houding die wil dat jij 'door het stof voor mij gaat' (om Davy's beruchte woorden maar eens te gebruiken). Ik dacht het dus niet. Jij kunt niemand herkennen, omdat zowel klanten en verkopers het spel van 'kopen/verkopen' speelt. Klant: eens kijken wat ik voor elkaar kan krijgen bij deze verkoper (ook al ben ik op de hoogte van alles door internet en andere offertes, ed.). Verkoper: eens kijken hoeveel ik los kan krijgen van deze klant (hoe meer hoe beter, logisch). We weten toch allebei hoe we zijn als we elkaar zien, alleen laten we dan niet meteen blijken.

Ik ben trouwens benieuwd waar jij werkt, Bart, dan kom ik misschien eens langs om een offerte te laten maken. Ik ben benieuwd of je me dan nog aan die houding (die jij zo goed bij mij schijnt te kennen), kunt herkennen.

Ik ben een ervaren koper en ik word graag eerlijk behandeld. Ik kan vrij snel eerlijke en oneerlijke mensen herkennen. Helaas ben ik nog maar 1 eerlijke keukenverkoper tegen gekomen, waar ik tegen heb gezegd nog verder te kijken (na trouwens geen budget te hebben opgegeven) en die dat geen enkel probleem vond. Ze bestaan dus toch. Wat jammer nou dat zoveel anderen het voor hem verpest hebben. Maar ja, de concurrentie is ook zo moordend! Terwijl dat niet hoeft, zolang je klanten eerlijk behandeld.

Wat versta jij trouwens onder waardeloze verkoper? Iemand die zijn vak niet verstaat en staat te stuntelen? Of iemand die niet mee wil werken met de klant, waardoor de klant waarschijnlijk naar een ander zal gaan?
Wat ik waardeloos vind: iemand die zijn vak niet verstaat. Wil een verkoper niet meewerken. Prima, zolang hij dat gelijk zegt (dus niet na eerst een uur met je gesproken te hebben over alle mogelijkheden), ga ik toch verder kijken. Even goede vrienden hoor.


In spanning afwachtend naar de volgende reactie, groet ik u!

Esmarije

PS: Dr. Keuken, wat fijn dat er verkopers als jij bestaan. Helaas zijn er nog te weinig van.

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 07:43
door Gast
Beste Esmarije,

Sorry, maar ik ga je toch echt mijn excusses niet aanbieden. Je blijft maar door generaliseren. Zelf noem ik altijd een eerlijke netto prijs als eenmaal duidelijk is hoe de keukenopstelling er uit moet komen te zien. Wil de klant dat de prijs lager wordt? OK, dan zal hij zijn eisen bij moeten stellen (dus naar beneden) of de keuken zelf gaan monteren. Geen koehandel. Want op dit punt geef ik je wel gelijk. Als de prijs na de "beste prijs" nog naar beneden kan hou je toch een naar gevoel over van de "onderhandelingen".

Waar ik werk noem ik niet. Wil mijn baas hier buiten houden. En dat is ook niet van belang voor de discussie. Bovendien Esmarije wil ik voor jou en Davy helemaal geen offerte maken. Dat heeft namelijk helemaal geen zin.

Het enigste waar het telkens om gaat is de prijs. Heb jullie nooit iets horen zeggen over een goed advies (wat je ter harte hebt genomen) of kwaliteit van de keukenmeubelen en het ontwerp en de presentatie. En reageer eens op wat ik gezegd heb over vergelijkbaarheid van offertes. Heb je er wel vertrouwen in hoe de after-sales verlopen als jij de verkoper zo lekker door het stof hebt laten gaan ...

En een waardloze verkoper herken je toch binnen een kwartier. Aan omgangsvormen, vakkennis, tijd, aarzeling bij het beantwoorden van vragen. Of een betweterige houding. Ook de vraagstelling naar de klant toe. Hij wil informatie van je. Niet dat hij maar klakkeloos uit gaat van de informatie die jij hem geeft.

Vriendelijke groet,

Bart

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 10:56
door kazan
Bart laat me raden Hans verkerk :P

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 11:06
door gast286
Sla gewoon de prijsvechters over (te herkennen aan hun manier van profileren en adverteren) dan heb je de meeste kans om op een "normale" manier geholpen te worden.
Goed keukenzaken en vakbekwame verkopers zijn er wel degelijk als je de moeite neemt om om je heen te kijken en je niet laat verblinden door "nu of nooit acties".

succes

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 12:26
door Esmarije
Geachte Bart,

De kwalitiet van de keukens? Moet ik daarvoor de keukenverkoper bedanken? Heeft hij zelf die keuken dan gemaakt? Nee. De keuken komen uit fabrieken uit Duitsland, Italie, enz. Een enkele keuken komt uit Nederland, maar ja, ook daarover komen vele klachten binnen (Bruynzeel ed.).
Waarom zou ik het gaan hebben over de keuken? De keuken kan er toch niets aan doen dat ik me erger aan de verkopers van die keuken? Die keuken heeft er toch ook niet om gevraagd om slecht verkocht te worden?

Trouwens, goed advies? Zoals ik al zei, dat heb ik maar van 1 verkoper gekregen. Verder hoef je niet altijd advies te krijgen van een verkoper, aangezien je op internet álles over het plaatsen van een keuken kunt vinden (en zelfs kunt kopen). Ik ben dus al helemaal voorbereid als ik bij een keukenverkoper langs ga. En weet ik ook welke prijs er voor een keuken gevraagd kan worden. Want DAAR GAAT HET NAMELIJK NOG STEEDS OM: GELD! Voor zowel de koper als verkoper gaat het om geld. Jij wilt zo veel mogelijk verdienen en ik wil zo weinig mogelijk uitgeven.

Het gaat niet om de kwaliteit van de keuken. De keuken kan nog zo perfect zijn, het gaat er om hoe je als klant hiermee omgaat. Hoe beter de klant een keuken behandeld, hoe langer hij meegaat. Of is het standaard (net als bij televisies tegenwoordig), dat de keuken na een jaar of 8 á 10 mankementen gaat vertonen, zodat de klant wel en nieuwe keuken móét kopen? Dus weer oneerlijkheid van de verkoper/keukenproducent.

Beste Bart, ik kan hier echt uren over doorgaan. Tuurlijk blijf ik generaliseren. Hoeveel positieve reacties staan op deze pagina's over keukens? En hoeveel negatieve? De negatieve reacties hebben echt de overhand. En hoe komt dat? Daardat keukenzaken zelf hun glazen ingooien.

Ik vind het jammer dat je niet wilt aangeven waar je werkt. Jij zegt alleen maar dat jij het hier niet mee eens bent en dat waar jij werkt niet op deze manier gehandeld wordt. Nou, laat ons klanten dat dan eens uittesten. Laat ons kopers nou een meemaken hoe een goede keukenverkoper (zoals jij, naar eigen zeggen) te werk gaat. Laat ons nou eens een positieve gedachte krijgen over jullie handelen. Maar nee, jij houdt de boot af en wat ga ik dan denken? SCHIJTERD. Weer zo'n keukenverkoper die de boel afhoudt omdat hij een klant (die eerlijk en oprecht, maar ook eigenwijs is over wat zij wil) niet onder ogen durft te komen. Waarschijnlijk omdat hij toch mijn houding niet zal herkennen? Wie weet...

Gegroet,
Esmarije

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 12:47
door keukencriticus
@Esmarije

Bravo

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 12:53
door Dr. keuken
Scara

Ik stel het misschien wat zwart wit, tuurlijk is het in sommige gevallen belangrijk voor beide partijen om te weten wat het budget is, maar de wensen van de klant zijn m.i. belangrijker.

Dr. keuken

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 13:36
door Scara
Zo is dat ook, tevens maakt het erg veel uit, in wat voor een zaak je als klant terechtkomt.
Bij ons voeren we topsegment en is het voor de adviseur inderdaad zonde van de tijd en moeite om een offerte te gaan maken waarvan ie op zeker al weet dat ie niet verkocht gaat worden.
Scheelt de klant ook weer tijd, mes snijdt aan 2 kanten.
En inderdaad, een adviseur moet dat door middel van gerichte vragen
te weten te komen, maar daar zijn ze op getraind.
NB Bij ons dus ook geen opgehoogde prijzen, dito kortingen, cruises, gratis montage en dergelijke. Een boeket en een fles wijn.

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 14:02
door Gast
Beste Bart,

Ik vind het niet erg dat je voor mij geen offerte wenst te maken. Zijn genoeg verkopers in het land die dat wel willen doen. Geen enkel probleem.

Waar ik nog even een punt van wil maken is het volgende:
Denk je nu echt dat je met die houding een goed advies kan krijgen? Jij wil een verkopen (adviseur!) je voorwaarden opdringen en verteld hem meteen dat je ook nog gaat shoppen en een vrijblijvende offerte en tekeningen op papier mee wil hebben. 30% nee 40% korting en keukenzaken tegen elkaar uitspelen. Slim, slim, slim. Met die houding krijg JIJ het voor elkaar dat je misschien een aanbieding krijgt maar een erg uitgeklede keuken. Want JIJ kan helemaal geen dingen vergelijken. De keuken wordt helemaal uitgekleed. Want ik heb jullie nog nooit iets zinnigs horen zeggen over kwaliteit of advies wat jullie kan behoeden voor miskleunen over een keukenontwerp waar je toch al snel 10 jaar mee zal doen. Het is allemaal zo kortzichtig.


Kijk dat je bij ons ervan uit gaat dat wij geen dingen kunnen vergelijken, lijkt het mij dat jij het bedrijfeconomische vak beslissingscalculaties hebt gehad in je schoolcarriere of zit ik ernaast? Indien je het niet hebt gehad of wel hebt gehad maar vergeten bent, zou ik zeggen kijk er eens naar en dan zie je dat het mogelijk is om vergelijkingen te maken. Kijk het zit em niet in de zin van hoe jji denkt dat die vergelijking gemaakt wordt, maar hoe ik die vergelijking maak. En daarbij te zeggen, ik vind het knap dat jij weet dat ik niks kan vergelijken.

De waarheid is kennelijk zo hard dat het minste en de geringste al getypeerd wordt als denigrerend, neerbuigend etc. zeker flinke trauma's opgelopen. Jeemig he, lees eens de reactie en formuleer het eens zoals het er staat. Je mist nog steeds de essentie van het verhaal.

En voor mijnheer of mevrouw S. die zich ineens misplaatst beledigd voelt (omdat hij/zij geen verkoper is), je hoeftt je niet aangesproken te voelen als het jezelf niet betreft dat geldt voor elke reactie. En je hebt je mening verkondigt, namelijk dat je door het stof gaan (hoe goed je het ook uitlegd) neerbuigend vind klinken. Prima, jouw mening!

Ik heb mijn mening erover gegeven en ook uitgelegd wat ik ermee bedoel en that's it.

Gegroet,
davy

p.s. als Esmarije er geen problemen mee heeft, dan wil ik best in adem met haar genoemd worden (zoals Bart dat bij voorbaat al gedaan heeft).

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 14:03
door Gast
sorry,

quoten gaat weer verkeerd.

Gr. Davy

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 15:54
door S.
Ik ben niet beledigd hoor :D , maar om alles helder te houden wilde ik even melden dat ik geen verkoper ben.

Groet,
S.

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 20:50
door Gast
Beste Esmarije,

Nee het lijkt me niet wenselijk dat je bij ons in de zaak komt voor een offerte. Je bent me er echt één! Bang dat je me met huid en haar ... want met al je kennis van internet.

En wat doe jij eigenlijk voor werk? Ik zal je echt nooit vertellen waar ik werk en wat voor merk ik verkoop. Is niet belangrijk. En zou erg onverstandig zijn om dat te vermelden. Kan je wel verklappen dat het een West-Europees merk betreft.

Esmarije, er gaat niet boven persoonlijke verkoop. Echte interactie, meteen stoffelijke zaken laten zien en uittesten. Jammer dat er aan jou niets meer te adviseren valt. Zullen we dan meteen maar doorgaan naar de prijs?

Korting. Voor sommige mensen een toverwoord en voor vele anderen een gruwel. Hoe zit het dan met korting op een keuken? Zoals bij zoveel produkten wordt er gewerkt met zogenaamde bruto adviesprijzen door de fabrikant van de keukenmeubelen, apparatuur, werkblad, montage, accessoires, etc. Je koopt niet alleen een bepaald onderdeel maar mischien wel 80 verschillende onderdelen die dan in 1 gezamelijke levering bij de klant komen. Niet voor alle onderdelen afzonderlijk hoeft dus steeds verzendkosten betaald te worden. En alle onderdelen worden (normaliter) in 1 keer gemonteerd. en in 1 keer gefactureerd. En een tray bier is nu eenmaal goedkoper dan een enkel blikje.

Dat verklaart dus waarom er van een korting sprake kan zijn. Als je een korting krijgt van 10%-20% dan is dat in mijn ogen een reele korting. Gaat het percentage hier boven dan moet je onraad ruiken. Dan is er met de prijzen geknoeid. Er gaat de sugestie van uit dat je lekker voordelig uit bent en dat je een geweldige onderhandelaar bent. Maar waar gaat het om? Om de netto prijs natuurlijk. Voel je je happy als je van een bedrag van 10.000 euro 20% korting (2.000 euro) korting krijgt of krijg je een lekker gevoel als je 16.000 euro een korting krijgt van 30%? Nou geef mij die eerste maar.

Als een verkoper minder verkoopkosten heeft. Omdat de klant redelijk weet wat hij/zij wil dan kan bepaart dat de verkopende partij veel tijd en energie en dan is er meer mogelijk. Je moet als klant ook creatief zijn. Het is dan voor beiden partijen gunstig. Een hoop gedoe en papier produceren daar wordt je niet veel wijzer van.

Als je een auto koopt en je hebt niets in te ruilen dan gaat er meteen en bedrag aan korting vanaf. Omdat dit interessanter is voor de dealer. Want jij ruilt je auto niet voor niets in. Anders was je er wel in blijven rijden.

Esmarije, wat voor keuken heb je eigenlijk. Je lijkt me een doorgewinterde shopper. Nu zal ik eens brutaal informeren. En ja als je de behoefte voelt dan ook graag waar je werkzaam bent. Ooit gedacht om in de keukenbranche te werken? Lekker creatief en in teamverband werken. En er zijn gelukkig ook veel leuke klanten met originele ideeen die je vertouwen geven en blij zijn met hun aankoop. Vaak klikt het meteen en heb je een leuk contact.

Groet,

Bart

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 22:36
door mar53
:D HIJ is er toch weer h'e.
Henry.

Hij blijft terugkomen in de keukenwereld en hij blijkt het toch steeds weer SUPER goed te doen.
Na 3 maanden aktief te zijn is het forum al supersterk.

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 22:46
door keukenspecialist
En nu is het alleen nog afwacthen wanneer het verkocht wordt aan DMG?
Keukenmax en Brugman Keukens (net als Henry's opgericht door xxxx), gingen deze formule reeds voor.

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 22:49
door Gast
Als je elke dag uiteten gaat heb je zo'n keuken ook niet nodig !

Re: Henry's kitchens

Geplaatst: 17 mei 2005 22:52
door Gast
waarom heet het eigen merk van xxxx eigenlijk "Ben"?? is dit een verwijzing naar Ben Mandemakers?