LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GOED NIEUWS VOOR EEN AANTAL FORUMDEELNEMERS!!!

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
Langhaar

Re: GOED NIEUWS VOOR EEN AANTAL FORUMDEELNEMERS!!!

Ongelezen bericht door Langhaar »

Wat betreft de goede RIB's: WIE zijn dat dan?
Op deze vraag zal je waarschijnlijk geen antwoord krijgen
van jj.

Groet Langhaar

kidcat

Ongelezen bericht door kidcat »

Vrees het ook.... :?

Maar het zou misschien prettig zijn om het te weten, toch?

Groet,
Kid

Lichtje

Ongelezen bericht door Lichtje »

In elk geval NIET de RIB's die door gemeenten ZELF zijn gestart en onder de vlag van de Sociale werkplaatsen! Van ambtenaren ZELF is nooit wat goeds te verwachten.. Die denke in (hun) regels ipv effecten.... dan maar liever privaat MET correcties daarop! Zoveel is mij wel duidelijk geworden de afgelopen tijd! (Oh ja, voor hij zich weer meldt, die uit Gapinge, ook niet). grapje. :idea: Voor nu: Morgen weer verder.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

De BOREA bedrijven zijn ook geen goede rib's :!:

Jan Jurk

Ongelezen bericht door Jan Jurk »

Beste Kidcat,
Het eerlijkste antwoord dat ik je kan geven is het volgende: Een RIB is zo goed als de mensen die er werken. Dat klinkt als een flauwe reclameslogan, maar er zit naar mijn mening wel veel waars in. Ik denk dat door wurgcontracten, overheidsregels, kwaadwillende clienten en hebberige directies er veel 'op de centen' gelet wordt bij de RIB's. Soms kan dat niet anders (je redt het gewoon niet als bedrijf als je dat niet doet), maar door gebrek aan kennis over reïntegratie bij de directeuren (om maar eens een van de oorzaken te noemen) dreigt de inhoud van het proces er wel eens (lees: steeds vaker) bij in te schieten.
Wat ík dan zie, maar ik heb natuurlijk een beperkt zichtsveld, is dat de medewerkers ONDANKS dat met hart en ziel voor de clienten blijven werken. De protesten tegen bijvoorbeeld te grote of slecht onderbouwde groepstrainingen, ingezet zuiver uit kostenbesparing, zijn echt dagelijks hoorbaar vanuit de begeleiders die dit vak hebben gekozen om iets voor een ander te kunnen betekenen.
Ik geloof ook in het nut van reïntegratietrajecten, niet voor iedereen, maar eerlijk gezegd wel voor het gros van de mensen. Vergis je niet in de effecten van het verliezen van werk; ondersteuning hierbij is voor velen zeer welkom, en vergis je niet in de arbeidsmarkt, een loterij waar je misschien maar 10% invloed op hebt, maar zorg er dan ook voor dat het niet aan die 10% ligt.
Ik ben een absoluut groot voorstander van het werken vanuit de behoefte van de client; in de praktijk blijkt die in heel veel gevallen ongeveer gelijk, dus kun je best een redelijk gelijksoortig traject aanbieden met verschillen per 'stap' aan intensiviteit.
Mocht je (of iemand anders) nog meer inhoudelijk iets willen weten over het hoe en wat van een traject, dan hoor ik het wel.
Als een RIB je onheus bejegent, kijk dan gewoon of je naar een ander kunt. Geen wet in Nederland verbindt je aan een bepaald (commercieel) bureau!!
Ik hoop daarnaast in ieder geval op een meer inhoudelijke discussie op dit forum, zodat we (mezelf inbegrepen) eens kunnen stoppen met alle flauwe opmerkingen en echt iets van elkaar kunnen opsteken. In twee richtingen, want ik heb de wijsheid ook niet in pacht..! :wink:

Groet, JJ

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 04 Nov 2005 22:28 door Lichtje

--------------------------------------------------------------------------------

U pleit ervoor dat mensen met een grote bek, voortaan doorgestuurd worden naar de sociale recherche om een nader onderzoek te doen

Nou een grote bek, als bepaalde indivuduen van zo'n rib iemand zo bejegend, dan heeft men volkomen het recht om zo te handelen, kijk we mogen dan wel in Nederland zijn waar je haast alles mag zeggen, maar je hebt niet het recht om iemand te bedreigen, als zo'n rib door een of andere uitkeringsinstantie ingeschakeld wordt, moet zo'n rib wel op een normale manier iemand behandelen, als je dan zo behandeld word is het de normaalste zaak van de wereld dat iemand voor zijn/haar rechten opkomt, waardoor iemand zich laat gelden.
Inderdaad iedereen die bij zo'n rib is, moet een klacht indienen, het word inderdaad de hoogste tijd dat die rib's aangepakt worden.
Nederland heeft genoeg werkelozen maar lang niet iedereen is te lui om te werken, wie heeft ervoor gezorgd dat de banen op de schop gingen.?
Precies Den Haag, waar ik mij ook mateloos aan erger is dat mensen die destijds afgekeurd zijn geworden weer herkeurd moeten worden, dankzij Balkenlende, moet je maar opletten als het kabinet volgend jaar valt; van mij mag het eerder gebeuren; andere kabinet doet zijn intrede, dan is alle ellende met die rib's uit de wereld, dan krijgen we ook meer werk.

Oude Rot

Ongelezen bericht door Oude Rot »

Jan Jurk:
Een RIB is zo goed als de mensen die er werken.
Een waarheid als een koe! Overigens; fijn dat we consensus hebben over de toonzettingen. Scherp, maar met respect!
Reeds eerder heb ik de politiek verantwoordelijk gesteld voor de ''ArBo'' onverantwoorde situaties bij zowel UWV als RIB's. Terwijl de RIB's zich nog moesten (huis)vesten, kwamen de clienten in (te grote) drommen in ''kavels'' over de schutting. Onverantwoord! De huidige ontwikkeling, dat eerst door de ''publieken'' is aangetoond dat de private RIB's het werk niet zouden kunnen, is gelukt. Heel erg vind ik de huidige ontwikkeling waarin bv gemeenten via hun ''eigen'' Sociale werkplaatsen RIB-tje gaan spelen. Uw en mijn norm, dat een goed RIB gevormd wordt door de mensen die er werken, kunnen we dan wel shaken. Regelgevers zijn daar nl het minst gevoelig voor. :wink:

Oude Rot

Ongelezen bericht door Oude Rot »

Ik heb die ''grote bek'' discussie nog eens goed doorgenomen. ALS een RIB zich wil ontwikkelen tot een dienstverlenende organisatie waarin ''respect'' de centrale noemer is, dan moet je wel kunnen stellen ''tot hier en niet verder''. Het niet willen, of een grote bek terwille van het afdwingen van een eigen agenda, moet dan kunnen leiden tot nader onderzoek BUITEN dat RIB om. :wink:

Lucia Peeters

Ongelezen bericht door Lucia Peeters »

Ik ben anti-groepstrainingen. Wat ik heb meegemaakt id dat onder het mom van "jullie zitten in een groep om een netwerk te vormen met elkaar en elkaar aan een baan te helpen)"de consulenten zo'n beetje de halve dag koffie gingen drinken. Voor de kansrijken werd er uiteraard individueel nog wel eens wat gedaan, maar het leuke komt nu:
-ik heb voor voorbeeldsollicitatiebrieven gezorgd
-Ik heb mensen geholpen een cv op te stellen
-Ik heb mensen die het Nederlands niet goed beheersten extra uitleg gegeven
-Ik maakte mensen wegwijs op de computer
-etc,, etc, etc

(Voor de goede orde: ik was niet de consulent, maar een reïntegrant)

-de consulenten konden niks voor mij doen,maar hebben wel subsidie opgestreken.
dit vind ik niet welwillende mensen maar naar oplichterij riekende praktijken.

Lichtje

Je leert altijd zelf het meest als je een ander wat uitlegt! Overigens; ergens heb ik je CV gezien op dit forum... kan en moet echt nog beter hoor! Dit zeg ik niet om je te kapittelen, maar werk nou gewoon aan jezelf en wees niet altijd jaloers op anderen die ergens -en heel erg als ze dat aan jou - wat aan verdienen. Jij zal toch ook niet voor elke cent die je ontvangt of ontving, altijd ''krom'' hebben gelegen? :idea:

Jan Jurk

Lucia, ook voor groepstrainingen geldt dat de kwaliteit wordt bepaald door de trainer, maar vooral door de groep. In ieder geval ben jí´j van nut geweest voor de rest van de groep, jammer dat dat niet is doorgepakt naar jou zelf toe.

Ik ben nog benieuwd naar de reactie van Langhaar, Kidcat en de rest. Oude Rot, dank voor uw bijdrage, en :idea: lichtje, altijd goeie reacties, ook dank daarvoor!
Groetjes JJ, vanavond lekker lui op de bank... :wink:

Eddie2

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Heb het ook meegemaakt. Een bloednerveuze trainer die noodgedwongen dit baantje had. De groep moest aangeven hoe zij les moest geven. De groep zelf heb ik weinig aan gehad. Alle deelnemers waren zéér gedemotiveerd.

Jan Jurk

Zonde inderdaad!

kidcat

Daar klopt nix van, van die gemeente en dat UW monster. Hoever is het nu met de ontwikkelingen?
Lichtje,

Ik heb ontslag genomen bij UW. Had geen keus, al vonden zij van wel: Ik moest mijn baan als postsorteerder maar opgeven en weer terug komen naar de sociale werkplaats.... Met als gevolg dat ik daar meteen de ziektewet weer zou ingaan, als gevolg van een zeer traumatische ervaring (staat geloof ik al ergens op één van de topics) Alleen dan zouden ze me door blijven bemiddelen naar ander werk, zeiden ze...

Ik ben gisteren toch maar bij het CWI naar binnen gestapt om een WW aan te vragen, voor de uren die ik nu niet werk. Op aanraden van het UWV zelf, want die zeggen geen boodschap te hebben aan het vage contractje tussen UW en het UWV (cliënten van UW hebben geen recht op WW).
Ik heb een afspraak bij het CWI over zo'n anderhalve week.

Tot zover het nieuws :wink:

Groet,
Kid

Eddie2

Kijk eens aan er zijn gelukkig ook CWI medewerkers die eerlijk zijn en wel weten hoe het hoort. Veel succes Kid, en op de goede afloop!

kidcat

Thanx Eddie

En zélfs bij het UWV :D

Eddie2

Ja, ik zag het, even verkeerd gelezen.

Langhaar

Ongelezen bericht door Langhaar »

Jan Jurk,
Wat ík dan zie, maar ik heb natuurlijk een beperkt zichtsveld, is dat de medewerkers ONDANKS dat met hart en ziel voor de clienten blijven werken.
Je geeft het al zelf aan, een beperkt zichtsveld.
de begeleiders die dit vak hebben gekozen om iets voor een ander te kunnen betekenen.
Er zijn er maar weinig die dit vak hebben gekozen met de bedoeling
iemand echt te helpen.

Het is ook zo dat het gros ondeskundig is.
Ik geloof ook in het nut van reïntegratietrajecten, niet voor iedereen, maar eerlijk gezegd wel voor het gros van de mensen.
Ik geloof dat de meeste mensen niet als een kleuter bij de hand
genomen willen worden.
Als een RIB je onheus bejegent, kijk dan gewoon of je naar een ander kunt. Geen wet in Nederland verbindt je aan een bepaald (commercieel) bureau!!
Ten eerste zijn er maar weinig goede RIB`S.
Ten tweede is het niet zo, dat je zomaar naar een ander kunt.

In de praktijk is het niet zo gemakkelijk.

Langhaar.

Lichtje

Langhaar: Waarom spijkert U toch telkens stellingen op dit forum, ipv gewoon in discussie te gaan? :idea:

Jan Jurk

@ Langhaar: Ik moet me aansluiten bij Lichtje. Ik heb naar mijn mening een goed onderbouwde reactie gegeven, een samenhangend verhaal, waar een ieder het mee eens kan zijn of niet. Maar wat u doet is een paar zinnen uit de context rukken en daar ongefundeerd op reageren. U heeft de hele essentie van mijn reactie helaas niet begrepen. Mijn conclusie is dat dat ook geldt voor de overige probleemstellingen op dit forum.
U zult inderdaad niet geholpen kunnen worden, omdat u simpelweg het verband niet ziet. Dat valt u niet aan te rekenen, maar dan is dit forum voor u, hoewel ik uw mening voor wat die waard is respecteer, niet de juiste plek om zich te uiten vrees ik. Jammer dat u uw energie verspilt aan wantrouwen, achterdocht en onwil.

Groet, JJ

Gesloten