KwikFit monteurs zijn geen volledige monteurs. Zij zijn slechts fitters. Er loopt wel 1 of meerdere monteur(s) met APK-2 bij voor keuringen, maar dat zijn vaak niet de jongens die de remmen, schokdempers, uitlaatjes en uitlijning doen. Deze monteurs zijn, bij aanwezigheid, tegelijk ondersteuning voor het fittersteam.
Mijn auto gaat voor onderhoud en APK nooit naar Sprint, KwikFit of soortgelijke zaken. Daar belazeren zij de boel.
Wat je kunt doen is naar een officiele Ford garage gaan en laten uitzoeken wat er mis mee is. Laat dan een raport opstellen en ga daarmee, indien je kunt bewijzen dat KwikFit dit veroorzaakt heeft, terug. Vaak zijn zij niet blij hiermee, maar dan kun je het altijd nog hogerop zoeken.
Dat je olie ver boven je max. pijl staat is nooit goed. Je lagers en oliekeringen krijgen het zwaar te voorduren. Je oliekeringen gaan lekken daar er op hun niveau olie blijft staan. Door het gewicht van de olie boven de keringen gaat deze vloeien door de kering heen. Hoe warmer je motor wordt des te warmer en dunner je olie en hoe meer het dus weer via de keringen gaat lekken.
Een oliekering houdt olie binnen, maar dat moet je niet te serieus nemen. In je motor spettert het olie alle kanten uit en slaat dus ook tegen je oliekeringen en wanden aan. Je oliekering maakt dus je motor niet oliedicht wat een hoop mensen denken, maar spatoliedicht.
Verder werkt je olie ook nog reinigend en koelend. Wanneer de lagers ronddraaien en de zuigers op en neer gaan dan slijt je motor. Dit is logisch. Het afgeschraapte staal wordt afgevoerd door je olie naar je carterbak. Dit is dan ook 1 van de redenen je olie regelmatig moet worden vervangen. Andere redenen zijn het condens in de motor welke ontstaat bij stilstand. Dit alles vervuilt je olie.
Even voorgaande stukjes in je achterhoofd houdend en terug gaand naar het teveel olie wat bij jou het geval is. Wanneer er dus teveel olie inzit heb je dus grote kans op lekkage via de oliekeringen, maar wat denk je van je krukas en de bijbehorende lagers. Wanneer deze in het olie leggen dan kunnen deze dus niet gekoeld worden en de kans dat het afgeschraapte staal in je krusaslagers terecht komt is aanwezig. Ook zal de smering naar je zuigers slechter worden, omdat het olie niet hooggenoeg gespetterd kan worden. Leg je hand maar eens boven een bak water en laat deze maar eens vallen. Doe nu hetzelfde maar dan iets dichterbij het wateroppervlak en zo telkens lager. Laat wel je hand vallen als hoe je deze telkens liet vallen. Op den duur zit je met je hand onder het water. Je zult zien dat er nog maar weinig gespetter overblijft. Het water wordt wel in beweging gezet, maar dat is meer naar de kanten toe waar het tegen aan slaat. Vandaar dat je een slechtere smering krijg.
Dus je onderzijde van je motor wordt deels gesmeerd door spetteren. Het andere deel gebeurd middels een pomp. Immers je kleppen en al je lagers willen ook smering krijgen van binnenuit. Dit wordt gedaan door de oliepomp. Het olie wordt vanuit de carter opgepompt en naar boven je cilinderkop gebracht. Hier wordt de olie "verneveld" uitgespoten over de kleppen. Het teveel aan olie wordt weer via afvoergaten in het blok afgevoerd naar je carter alwaar de cyclus weer opnieuw begint. Verder wordt ook via oliekanalen in het blok olie gepompt naar je lagers.
Oliepijl en het juiste soort olie (0W40 of 5W40 of 10W40 of 15W40) is van essentieel belang voor het goed functioneren van je motor. Vergeet je deze of bespaar je hierop dan is je motor eerder naar de knoppen. Zeker als je motor op syntetische olie moet draaien en je gooit er half-syntetische olie in.
Oliekeringen die gaan lekken kun je meteen vervangen daar deze dan kapot gedraaid worden en ook na het teveel olie verwijderd te hebben, blijven lekken. Dit laatste is natuurlijk wel afhankelijk van hoelang je ermee hebt rondgereden. Maar heb je oudere keringen, dan is de kans dat deze zijn verziekt erg groot.
Juiste bougies zijn weer van essentieel belang bij je brandstofonsteking. Wanneer je de verkeerde bougies erin draait kan er een te grote of een te kleine vonk gegeven worden waardoor je motor slecht loopt en trekt. Hier kan het stotteren van je motor bij lage toeren afkomstig zijn. Bij lage toeren trekt je motor het zwaarst daar dit de toeren zijn waarmee het gewicht van de auto in inhoud op gang gebracht moet worden. Hier heeft de motor dus je meeste brandstof en kracht bij nodig. Heb je dan een te kleine vonk dan heb je een slechte verbranding en kun je je motor ook verzuipen (nat blijven van de bougies). Blijf je met deze klachten rijden dan verziek je ook je motor. Buiten het feit dat er een verkeerde vonk wordt afgegeven kan ook de hoogspanningstrafo (de bobine) beschadigt worden. Wanneer deze ermee ophoudt dan doet je auto ook niets meer. Heb je een auto met een computer dan snapt deze er ook niets meer van, omdat deze op elke fout een correctie maakt. Deze zal niet kapot gaan, maar lekker werken en storinig op storing opslaan zal deze zeker doen. Ook zal het brandstofverbruik toenemen en kan je eventuele katalyator eerder defect raken. He katalysator, onderdeel van je uitlaat
KwikFit en uitlaten....Nee hoor ik weet niet of het in dit geval geldt en als zij dat wel bewust zouden doen dan zullen zij het nooit toegeven.
Om deze redenen zeg ik: GA NAAR EEN FORD DEALER!!! Je kan een hoop ellende tegengaan. Ik zeg niet dat dit een kwestie is van dagen, weken, maanden of jaren, want daar moet wel even overheen gaan en ook het aantal kilometers wegen een end af, maar ook de leeftijd van de motor. Wanneer je nu je olie op juiste pijl laat brengen en je bougies vervangt voor de "juiste" heb je grote kans dat je auto weer rijdt als vanouds.