Ik lees hier veel zorgwekkende berichten! Allereerst: sinds een week of 6 werk ik in het call-center van een zorgverzekeraar. Het is voor mij DE manier gebleken om alles over het nieuwe zorgstelsel te weten te komen en die informatie door te geven aan klanten wat zorgt voor een flink stuk rust voor die mensen. De vragen/klachten/problemen hier komen me dan ook niet onbekend voor. Misschien voor sommigen ten overvloede maar toch hier de BELANGRIJKSTE spelregels zoals de regering dit heeft bepaald (dus val mij aub niet aan hierop, corrigeren mag daarentegen altijd):
- Iedereen MOET volgend jaar verzekerd zijn, van 0 tot *** jaar.
- Particulier en ziekenfonds bestaan niet meer, wat o.a. inhoudt dat studenten niet meer eeuwig hoeven te wisselen van part. naar zkf en andersom.
- Voor kinderen onder de 18 jaar is de basisverzekering gratis (aanvullend in de meeste gevallen ook mits dit pakket overeenkomt met die van 1 van de ouders. Pin me hier echter niet op vast, ik vermoed dat dit per verzekeraar verschilt)
- De basisverzekering is een wettelijk vastgesteld pakket. Dus ja, kraamzorg zit in dat pakket, en ja, alle mannen kunnen zich daar wel over opwinden, maar dat haalt dus niets uit. Stelt u zich eens voor dat ieder persoon in Nederland een individueel pakket zou moeten worden aangemeten. Ten eerste duurt die administratie tot Sint Juttemus en ten tweede wordt de premie torenhoog (ja, hoger dan hij nu al is!). En dat zijn nu toch de meeste voorkomende klachten. We worden er dus niet beter van.
- Laten we het nog maar eens duidelijk stellen: de zorg is duur. De regering heeft ons dat het afgelopen jaar al duidelijk gemaakt door de prijs op de medicijnetiketten te laten drukken. Nu gaan ze een stap verder door de zorgpremie voor ons te verhogen (of: voor ziekenfonds verzekerden te verdubbelen en voor particulieren te halveren). Vraag me niet waarom.
- Als je verzuimt de premie te betalen word je na 3 maanden uitgeschreven en mag je 5 jaar lang niet meer aankloppen bij die verzekeraar. Naar een andere verzekeraar gaan staat uiteraard vrij. Doet u dat niet, geldt er per onverzekerde maand per persoon (vanaf 18 jaar) een boete van 130% van de premie die u zou gaan betalen bij de verzekeraar waar u een tweede poging waagt (stel dan bv dat u na 5 maanden weer gaat verzekeren). Op die onverzekerde maanden en die boete kan men geen aanspraak maken.
- Door alle aanpassingen (nieuwe pakketten ontwikkelen, correcte woorwaarden opstellen, een waterdicht computersysteem/database aanmaken, personeel opleiden, campagnes/flyers/reclames/voorlichters/infodagen etc.) veroorzaakt door de voor mij als (nog altijd) leek nogal gehaaste beslissing/keuze van de regering voor dit nieuwe zorgstelsel is het niet zo gek dat verzekeraars tot in hun kruin in het werk zitten. Daarbij komen natuurlijk vertragingen kijken. Echter:
NB: IEDEREEN HEEFT TOT 1 MAART DE TIJD OM OP TE ZEGGEN OF HET AV PAKKET TE WIJZIGEN (OF COLLECTIEF TE VERZEKEREN). VERVOLGENS HEEFT MEN TOT 1 MEI DE TIJD OM TE VERZEKEREN. DAAR NA GELDT ER DUS EEN BOETE PER ONVERZEKERDE MAAND.
ELKE WIJZIGING/AANMELDING/OPZEGGING GAAT MET TERUGWERKENDE KRACHT, DUS PER 1 JANUARI 2006 IN. (OOK COLLECTIEF)
De kans bestaat dus dat als u nu aan het overstappen bent de premie van uw huidige verzekeraar al geincasseerd is. Natuurlijk kunt u die storneren, maar als uw verzoek tot opzegging bij hen binnen is wordt u uitgeschreven per 01-01-2006 en krijgt u uw premie terug. (en evt gemaakte kosten worden met oude en nieuwe verzekeraar onderling verrekend)
Tip: verstuur uw opzegging aangetekend of vraag uw nieuwe verzekeraar of zij uw opzegging kunnen regelen.
Aanvullingen en correcties zijn van harte welkom!

[/i]