Het is zeker fatsoenlijk je aan de huisregels te houden van het restaurant waar je te gast bent.
Als magel725 echter zegt:
kan de kassiere, .......................en ze spreekt je daarop beleefd aan. "'meneer, u moet uw dienblad nog op de afruimband zetten, het is hier geen mac'donald's."
, dan raak ik het spoor bijster.
Wat de caissière zegt is verre van beleefd, eerder bot en onfatsoenlijk. Als restaurantmanager mag je hopen dat je personeel op een meer gepaste wijze communiceert met je klanten:
"Meneer, bij LaPlace is het gebruikelijk om zelf uw dienblad op de afruimband te zetten. Zou of dat voor mij willen doen?" of nog beter: "........Zou u dat de volgende keer willen doen"
Ikzelf heb geen probleem om het blad op te ruimen. Mocht ik het onverhoopt vergeten, en ik zou daarop aangesproken worden, dan zou ik in het tweede geval zeggen""Natuurlijk, helemaal vergeten", en ik zou het blad afruimen.
In het eerste geval denk ook ik: bekijk het maar, en ik zou doorlopen.
(Als restaurantmanager zou ik mij overigens wel afvragen of het überhaupt wel verstandig is om mensen op deze huisregels aan te spreken, als ze ze over het hoofd gezien hebben)