LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.

Wil ik zo'n provider, die mijn gegevens verkoopt?

ja?
4
19%
nee
17
81%
 
Totaal aantal stemmen: 21

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Als een strafbaar feit wordt gepleegd, dient passend te worden gestraft.
Echter, dat brein nu boven de wet gesteld wordt door een rechter aangaande de privacy wetgeving, vind ik persoonlijk niet op het randje, maar er echt over heen !!

Brein heeft niet meer rechten als een willekeurig burger: aanhouden mag, daarna overdragen aan justitie. Alleen houdt het echt op met uitsluitend de aanhouding an sich: je mag de aangehoudene niet eens om een ID vragen !!! :roll:

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door hharteman »

Inderdaad, de politie/justitie die je gegevens opvraagt is ok, maar een stichting kan ik ook oprichten.
De anti fluit stichting (AFS) gaat het worden.
Vervolgens ga ik ook maar iedereen een proces aandoen die een liedje fluit waar wij als stichting een hekel aan hebben.
Als je dan nog door de lokale golfclub gesponsord word kan je dat rustig doen.
De afloop van dat soort processen is onduidelijk.
Degene die de dikste advocaat kan bekostigen is in het voordeel.
De AFS gaat net zolang door tot er niet meer gefloten word en er sponsoring aanwezig is.
Als er dan maar genoeg processen gewonnen worden kan de AFS selfsupporting worden.

Dit komt in wezen op hetzelfde neer.
Er is immers wettelijk niets geregeld wat het fluiten van liedjes betreft en hetzelfde geldt voor peer 2 peer..

Just my 2 cents

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Brein is een stichting van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra plus zo ongeveer de hele wereldwijde muziek- en filmindustrie. Zie http://www.anti-piracy.nl: "Stichting BREIN bestrijdt intellectueel eigendomsfraude namens auteurs, uitvoerende kunstenaars, uitgevers, producenten en distributeurs van muziek, film, video en interactieve software."

De leden van Brein zijn niet alleen de grote jongens maar ook heel veel kleintjes die helemaal geen bakken met geld verdienen en die gewoon rondweg bestolen worden door de p2p-netwerken en andere fraudeurs. Buma/Stemra vertegenwoordigt daarbij de individuele musici, kunstenaars en schrijvers.

Namens al deze mensen is er een stichting Brein die de FIOD-ECD een handje helpt bij naleving van de auteursrechtenwet. Een keigoed initiatief dus. Er wordt al genoeg gejat.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Namens al deze mensen is er een stichting Brein die de FIOD-ECD een handje helpt bij naleving van de auteursrechtenwet. Een keigoed initiatief dus. Er wordt al genoeg gejat.
Alleen heeft brein niet meer rechten als de doorsnee burger zoals eerder door mij geschreven ! Ingeval dient er een nieuwe opsporingsafdeling, welke onder de jurisdictie van justitie valt te worden gestart. (Misschien kunnen ze die afdeling "Brein" noemen .......)

Echter is dat nog niet het geval en is de aanpak gewoon niet rechtsgeldig te noemen ondanks de uitspraak van de rechter.......

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Nogmaals http://www.anti-piracy.nl: "De taak van de Opsporingsdienst Buma/Stemra (ODBS) wordt sinds 1 januari 2003 voortgezet door de FIOD-ECD. Het team van de ODBS is in zijn geheel door de FIOD-ECD overgenomen en gaat verder onder de naam Team Opsporing Piraterij. Dit team is belast met de strafrechtelijke handhaving van overtredingen en misdrijven van de Auteurswet."

Kennelijk vinden Buma/Stemra en vrienden dat de FIOD nog niet hard genoeg loopt en blijven dus een beetje helpen via Brein. Maar zoals blijkt, is de verhouding tussen FIOD en Brein tamelijk innig.

Ik wil verder niet bestrijden dat het er een beetje raar uitziet dat een stichting boeven helpt vangen. Misschien kan het wat logischer geregeld worden. Maar daar gaan de emoties hier niet over, volgens mij. Volgens mij gaat het over het recht op piraterij dat mensen denken te hebben.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door mr T. »

Als een strafbaar feit wordt gepleegd, dient passend te worden gestraft.
Echter, dat brein nu boven de wet gesteld wordt door een rechter aangaande de privacy wetgeving, vind ik persoonlijk niet op het randje, maar er echt over heen !!

Brein heeft niet meer rechten als een willekeurig burger: aanhouden mag, daarna overdragen aan justitie.
Het gaat hier om een civielrechtelijke zaak en niet om strafrecht. Justitie speelt hier dan ook geen enkele rol in. Verder wordt Brein op geen enkele wijze boven de wet gesteld. Brein heeft als stichting de bevoegdheden die iedere stichting heeft. Daar is in deze zaak gebruik van gemaakt.

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door agro »

Alleen heeft brein niet meer rechten als de doorsnee burger zoals eerder door mij geschreven !
Is dat echt zo?
Een 2 tal weken heeft een onverlaat mijn en nog een andere auto op een parkeerplaats waar beide auto's stonden geparkeerd geramd, en is doorgereden, getuigen hebben het kenteken genoteerd echter alle pogingen ten spijt de gegevens die achter het kenteken van deze persoon schuilen worden om privacy redenen niet verstrekt,voor de goede orde er is door beide aangifte gedaan bij de politie.
Zelfs de verzekerings gegevens van deze persoon worden niet ter beschikking gesteld, aansprakelijk stellen voor de geleden schade wordt zo wel erg moeilijk gemaakt.

Wat is het verschil dan met een ip adres vraag ik mij af, en wat heeft brein dan voor op ons gedupeerden?

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door Laurent »

Hoffie - Agro,

Het brein is een bekende organisatie en staat los van UPC

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door agro »

Laurent lau10 waneer kom je eindelijk eens met iets zinnigs?

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Wat is het verschil dan met een ip adres vraag ik mij af, en wat heeft brein dan voor op ons gedupeerden?
Lijkt me een zinnige vraag, agro. Ik ben sowieso verbaasd dat je op geen enkele manier iets zou kunnen doen met dat kenteken. Ik zou juridisch advies inwinnen ergens.

En ja, Brein vertegenwoordigt heel veel partijen, klein en groot. Dat zal vast ook een verschil maken. Neemt nog steeds niet weg dat Brein een rechtvaardige zaak dient. Citaat van Webwereld: "Van der Aart benadrukt dat het hier om zware uploaders ging 'Het gaat hier om het stelselmatig en op grote schaal onrechtmatig uploaden van films, muziek en software. De uitspraak gaat niet over het downloaden van een mp3'tje.' "

Misschien wil meester T de juridische kant van Breins optreden misschien wel wat verder toelichten?

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door mr T. »

Misschien wil meester T de juridische kant van Breins optreden misschien wel wat verder toelichten?
Laat ik beginnen te stellen dat ik helemaal niets heb te maken met Brein o.i.d. of met de filmindustrie of muziekindustrie. Waar het in grote lijn op neer komt is dat Brein, als vetegenwoordiger van rechthebbenden op muziek en film claimt te maken te hebben met een inbreuk op de Auteurswet. Dit in de zin dat er sprake is geweest van de verspreiding van auteursrechtelijk beschermd materiaal (films). Deze verspreiding vond plaats door middel van een torrent-systeem/website die werd gehost door een klant van UPC en waarop de films werden geupload. Na een eerste kort geding is vanwege de gemaakte inbreuk (de verspreiding door middel van de server) door de rechthebbende in de vorm van vertegenwoordiger Brein beslag gelegd op deze server. Vervolgens is gebleken dat het uploaden plaatsvond via vaste IP-nummers die hoorden bij e-mailadressen van UPC (Chello). Omdat de gemaakte inbreuk schade heeft veroorzaakt wil Brein deze op de uploaders verhalen. Echter: hiervoor ontbraken die NAW-gegevens die hoorden bij de IP-nummers en de mailadressen. Deze gegevens zijn uiteraard wel bekend bij UPC. Over de verstrekking van de NAW-gegevens van de schadeveroorzakende uploaders ging deze zaak. Daarin is het belang van UPC (en de klanten van UPC, privacybelangen) gewogen tegen het belang van Brein (de schade door het uploaden). En, zoals bekend was de rechter in dit geval van mening dat het belang van Brein zwaarder was/is.
Voor alle details: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=AY6903

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Is er in dit specifieke geval geen sprake van zowel strafrecht als civiel recht ?

Het civiele deel: De claim, die namens rechthebbenden wordt gedaan.
Het strafrechtelijke deel: Het feitelijke uploaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal.

Brein kan en mag het civielrechtelijke deel voor rekening te nemen.
Het OM het strafrechtelijk deel. Ik ben van mening, dat je die twee zaken niet mag verstrengelen, zoals nu is gebeurd.

Volgens mij had de procedure moeten zijn: Er wordt aangifte gedaan van een strafbaar feit. (het uploaden van etc.), waarbij het de taak van het OM is om de daders van het strafbare feit op te sporen en te straffen.
Pas NA een vonnis (schuldig bevonden) zou brein een civiele procedure kunnen starten om namens de vertegenwoordigden een claim in te dienen.

Privacy gegevens van de schuldig bevonden personen komen dus pas op het allerlaatste moment ter sprake, waarvan tot op heden absoluut geen sprake is in de situatie door mij geschetst.

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door aussienl »

Wat me hier constant opvalt is hoe mensen ageren tegen het feit dat een stichting (probeert) op te treden tegen iets wat verboden is. Naar mijn idee zijn dit de mensen die zelf downloaden en waarschijnlijk anderen de kans geven om bij hen te uploaden. Ze willen dingen doen die tegen de wet zijn en worden dan helemaal wild als er een stichting is die hier probeert tegen op te treden. Dan is het ineens ethisch niet verantwoord als hen provider hier aan mee werkt. Als het andersom is dan is het ineens belachelijk dat het niet kan. Bijv. de thread met het ongeluk (zie hiervoor). Als er een stichting zou zijn die de politie zou dwingen om de gegevens van de veroorzaker van het ongeluk te geven zouden dezelfde mensen er ineens helemaal mee eens zijn.
Dit noemt men in ouderwets nederlands "boter op het hoofd hebben".

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door mr T. »

Is er in dit specifieke geval geen sprake van zowel strafrecht als civiel recht ?
nee
Het OM het strafrechtelijk deel. Ik ben van mening, dat je die twee zaken niet mag verstrengelen, zoals nu is gebeurd.
Dat is niet gebeurd. Er is geen verstrengeling maar enkel een civiele procedure. Het OM speelt in deze zaak geen enkele rol.
Volgens mij had de procedure moeten zijn: Er wordt aangifte gedaan van een strafbaar feit. (het uploaden van etc.), waarbij het de taak van het OM is om de daders van het strafbare feit op te sporen en te straffen.
De zaak gaat over het vergoeden van schade en niet over de vervolging van een strafbaar feit. De auteursrechtelijke schending is opgenomen in civielrechtelijke regelgeving en niet in het strafrecht. Met strafrecht heeft de hele zaak niets van doen.
Privacy gegevens van de schuldig bevonden personen komen dus pas op het allerlaatste moment ter sprake, waarvan tot op heden absoluut geen sprake is in de situatie door mij geschetst.
Als er sprake is van geleden schade (zoals in deze zaak), dan zal je moeten weten op wie je dat kunt verhalen. Dat is waar in heel grote lijnen deze zaak over gaat.
Dan is het ineens ethisch niet verantwoord als hen provider hier aan mee werkt.
Wat hierbij ook een rol speelt is dat er tussen de provider en de gebruiker de door de provider geleverde internetvoorziening (Chello in dit geval) ook een contractuele verhouding bestaat. Daardor kan het zijn dat er, zoals ook in dit geval, een weging moet worden gemaakt tussen de zwaarte van belangen. Dat heeft niets te maken met ethiek, maar met contractuele voorwaarden. Die zijn in deze zaak, zoals het lijkt, wel door UPC geschonden (door het voorafgaand aan het kort geding laten lekken van een deel van de gegevens). Dit tenminste wat betreft de bepalingen over het verstrekken van privegegevens aan derden.
Laatst gewijzigd door mr T. op 28 aug 2006 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door Laurent »

Me.T,

Zet svp de lezers niet op een verkeerd been met de onjuiste formuleringen.

UPC heeft er helemaal niet mee van doen en is dus ook geen partij in deze. :twisted:

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door mr T. »

Me.T,

Zet svp de lezers niet op een verkeerd been met de onjuiste formuleringen.

UPC heeft er helemaal niet mee van doen en is dus ook geen partij in deze.
Dat UPC geen partij is, is onjuist. De gedaagde in het kort geding was (uiteraard) UPC als de beheerder van de database met NAW gegevens die aan een specifieke IP-adressen zijn gekoppeld. Alleen dat feit al maakt UPC ook tot partij in deze zaak. Daarnaast blijkt uit de algemene voorwaarden van Chello (artikel 17) dat UPC/Chello alleen die gegevens verzamelt die op grond van wettelijke verplichtingen zijn vereist (zoals de bewaarplicht voor dataverkeer) en voor gebruik binnen de Chello/UPC organisatie. Aan deze voorwaarde heeft UPC zich niet gehouden blijkens de volgende passage uit het vonnis

"2. BREIN heeft haar vordering tot het verstrekken van de NAW gegevens behorend bij de e-mailadressen [emailadres 1] en [e-mailadres 3] ingetrokken, omdat zij die gegevens inmiddels via de door UPC overgelegde producties had ontvangen. Zij vordert thans alleen nog veroordeling van UPC tot het (schriftelijk) verstrekken van de NAW gegevens behorend bij het e-mailadres [e-mailadres 2], onder vermelding van de periode dat deze persoon (vanaf 1 april 2005 tot aan de datum van opgave) abonnee van UPC is geweest, op straffe van een dwangsom en met veroordeling van UPC in de kosten van de procedure."

Dit betekent dat UPC/Chello eenzijdig inbreuk heeft gemaakt op de contractsvoorwaarden (waar de algemene voorwaarden op van toepassing zijn) waar het gaat om de verstrekking van privegegevens. Daarbij is er wel in de voorwaarden opgenomen dat bij het aangaan van een contract UPC is gemachtigd om samen te werken met rechthebbenden in het uitvoeren van onderzoek naar inbreuken op intellectueel eigendom. Volgens artikel 9 van de algemene voorwaarden is het volgende het geval "Bij een dergelijke samenwerking kan bijvoorbeeld de gebruikersnaam, het IP-adres of andere identificerende informatie over een abonnee worden doorgegeven, een en ander met inachtneming van de vigerende privacyregelgeving." Dit betekent dus een tegenstrijdigheid met de eerder genoemde bepaling over het gebruik van gegevens. Je kunt je dus afvragen wat voor UPC in een dergelijk geval zwaarder weegt (privacybescherming of verstrekking van gegevens in verband met inbreuk op intellectueel eigendom). In de algemene voorwaarden staan ook andere bepalingen over het maken van een inbreuk op auteursrechtelijk beschermd werk. Deze bepalingen werken alleen in de verhouding tussen klant en UPC/Chello. Anders gezegd: UPC is partij in de contractuele verhouding met de abonnee's van Chello en daarnaast is UPC partij in deze zaak als beheerder van de database met NAW-gegevens (en daar ging het kort geding in deze over).

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Meester T, je woorden zijn verhelderend. Prettig om hier zinnige bijdragen te lezen. (Vind je ook niet Lauren10?)

Nu had ik eerder het volgende citaat aangehaald: "De taak van de Opsporingsdienst Buma/Stemra (ODBS) wordt sinds 1 januari 2003 voortgezet door de FIOD-ECD. Het team van de ODBS is in zijn geheel door de FIOD-ECD overgenomen en gaat verder onder de naam Team Opsporing Piraterij." (Staat op de website van Brein)

Wat doet de FIOD-ECD dan precies als de auteurswet een civiele aangelegenheid is? De tekst van Brein suggereert toch een beetje dat Brein en FIOD een hartelijke relatie hebben, terwijl -- als ik je goed begrijp -- Brein en overheid formeel niks met elkaar te maken hebben.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door mr T. »

Wat doet de FIOD-ECD dan precies als de auteurswet een civiele aangelegenheid is? De tekst van Brein suggereert toch een beetje dat Brein en FIOD een hartelijke relatie hebben, terwijl -- als ik je goed begrijp -- Brein en overheid formeel niks met elkaar te maken hebben.
Daarin zie je het onderscheid in werking van civielrecht en strafrecht. Om een voorbeeld te noemen deze zaak: http://www.webwereld.nl/articles/42167/brein
Volgens deze berichtgeving gaat de FIOD-ECD over tot actie na aangifte van Brein. De FIOD-ECD is de opsporingsdienst van het Ministerie van Financien (Belastingdienst) en het Ministerie van Economische Zaken en houdt zich bezig met de opsporing van strafbare feiten (strafrecht dus). Het gaat dan om strafbare feiten op grond van fiscale wetgeving of om wetgeving op het gebied van economische activiteit zoals de Wet op de Economische delicten. Dit betekent dat als het gaat om de vermelde voorbeeldzaak dat de strafrechtelijke overtreding moet worden opgespoord door de FIOD-ECD (daarom was in het voorbeeld aangifte nodig), terwijl de civielrechtelijke belangen (het eisen van schadevergoeding e.d.) door Brein worden verzorgd. Daarbij kan het uiteraard zo zij dat de opsporingsambternaren van de FIOD-ECD contacten hebben met Brein ten aanzien van verzamelde gegevens (bijvoorbeeld).
u had ik eerder het volgende citaat aangehaald: "De taak van de Opsporingsdienst Buma/Stemra (ODBS) wordt sinds 1 januari 2003 voortgezet door de FIOD-ECD. Het team van de ODBS is in zijn geheel door de FIOD-ECD overgenomen en gaat verder onder de naam Team Opsporing Piraterij."
Hier was sprake van een andere situatie. In dit geval waren specifieke opsporingsbevoegdheden door de minister van Justitie toegekend aan de ODBS (en daarna weer teruggehaald). Dit betekent dat de medewerkers van deze dienst opsporingsambtenaar (of daarmee vergelijkbaar) waren. Deze dienst was tot 2003 wel bevoegd om strafrechtelijke feiten op te sporen en vielen tot dan toe ook onder het OM. Omdat het om politieke redenen ongewenst werd geacht de opsporing van strafbare feiten onder te brengen bij een particuliere instelling, is de ODBS ondergebracht bij de FIOD-ECD.

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: UPC geeft uw gegevens aan iedereen

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Dank voor je toelichting, mr T.

Nu hoeft er op dit forum nooit meer discussie te zijn over doel en werkwijze van stichting Brein.

Gesloten