Is er in dit specifieke geval geen sprake van zowel strafrecht als civiel recht ?
nee
Het OM het strafrechtelijk deel. Ik ben van mening, dat je die twee zaken niet mag verstrengelen, zoals nu is gebeurd.
Dat is niet gebeurd. Er is geen verstrengeling maar enkel een civiele procedure. Het OM speelt in deze zaak geen enkele rol.
Volgens mij had de procedure moeten zijn: Er wordt aangifte gedaan van een strafbaar feit. (het uploaden van etc.), waarbij het de taak van het OM is om de daders van het strafbare feit op te sporen en te straffen.
De zaak gaat over het vergoeden van schade en niet over de vervolging van een strafbaar feit. De auteursrechtelijke schending is opgenomen in civielrechtelijke regelgeving en niet in het strafrecht. Met strafrecht heeft de hele zaak niets van doen.
Privacy gegevens van de schuldig bevonden personen komen dus pas op het allerlaatste moment ter sprake, waarvan tot op heden absoluut geen sprake is in de situatie door mij geschetst.
Als er sprake is van geleden schade (zoals in deze zaak), dan zal je moeten weten op wie je dat kunt verhalen. Dat is waar in heel grote lijnen deze zaak over gaat.
Dan is het ineens ethisch niet verantwoord als hen provider hier aan mee werkt.
Wat hierbij ook een rol speelt is dat er tussen de provider en de gebruiker de door de provider geleverde internetvoorziening (Chello in dit geval) ook een contractuele verhouding bestaat. Daardor kan het zijn dat er, zoals ook in dit geval, een weging moet worden gemaakt tussen de zwaarte van belangen. Dat heeft niets te maken met ethiek, maar met contractuele voorwaarden. Die zijn in deze zaak, zoals het lijkt, wel door UPC geschonden (door het voorafgaand aan het kort geding laten lekken van een deel van de gegevens). Dit tenminste wat betreft de bepalingen over het verstrekken van privegegevens aan derden.